Krubbitning

N

Norberg90

Jag har ett sto som krubbiter JÄMT. I boxen,ihagen,vid bommen när man gör iordning henne. Det sägs att hästar gör det när de är rastlösa men hon tar en tuss hö och går å krubbiter med höet i munnen, så rastlös kan hon väl inte vara? I hagen går hon på stolparna jätte ofta. åsså säger de att det är när de är stressade som de krubbiter, men hon ser inte särskilt stressad ut. Hon är ju kanonlugn. Det är en lugn gård,ett lugnt stall med 4 hästar. Vad jag undrar nu är vad som är farligt med krubbitning? Hon har svårt att hålla hullet så en tjej i stallet sa att det kan bero på krubbitningen att tarmarna inte kan tillgodoge sig maten eller nåt sånt. Någon som vet något om krubbitning eller har en liknande häst? Please svara

Sv: Krubbitning

Jag har ett sto som krubbiter JÄMT. I boxen,ihagen,vid bommen när man gör iordning henne. Det sägs att hästar gör det när de är rastlösa men hon tar en tuss hö och går å krubbiter med höet i munnen, så rastlös kan hon väl inte vara? I hagen går hon på stolparna jätte ofta. åsså säger de att det är när de är stressade som de krubbiter, men hon ser inte särskilt stressad ut. Hon är ju kanonlugn. Det är en lugn gård,ett lugnt stall med 4 hästar. Vad jag undrar nu är vad som är farligt med krubbitning? Hon har svårt att hålla hullet så en tjej i stallet sa att det kan bero på krubbitningen att tarmarna inte kan tillgodoge sig maten eller nåt sånt. Någon som vet något om krubbitning eller har en liknande häst? Please svara

Du har pm :)

Låter som det är mkt möjligt att hon har magsår..
Saker som förebygger krubbitning är mkt grovfoder, utevistelse och social kontakt med artfränder osv.
Krubbitning är ett SYMTOM på att något står helt fel ställt. Att bota krubbitningen genom remmar eller dyl döljer symtomet men anledningen kommer inta att ha förvunnit. Med andra ord mår hästen fort lika dåligt psykiskt eller fysiskt.
Det finns en hel del trådar om detta så sök på krubbitning så kommer det fram en hel det uttömmande svar om varför det uppkommer och vad man kan göra.

När en häst krubbiter släpps det endorfiner ut i kroppen och dessa är "beroendeframkallande" Många gånger har hästen magsår och krubbiter för att just framkalla denna dos för att döva smärtan. Skulle ta in hästen på klinik och undersöka detta. Att ha magsår är mkt plågsammt. Och hästen inte visat sig att vara sjuk skulle jag göra allt i min makt att stimulera hästen. Kanske aktive stable skulle vara något om det finns i dina trakter.

Mumin

Sedan är det ju faktiskt så att en häst som väl börjat bita fortsätter hela livet oavsett om problemet som orsakade beteendet från början tagits bort.

Många hästar blir liksom "stressade" av att få bita ohämmat och jag anser det då bättre att de får ha sin rem på sig och slipper då bitandet. Kan koncentrera sig på att äta och annat mer viktigt.
Detta förutsatt att man har en sund hästhållning och hästen mår bra i övrigt.

Min förra häst krubbet och mådde jättebra av att slippa bita (dvs ha rem på sig). Lät man henne vara utan blev det bara värre och värre med bitandet eftersom hon triggade sig själv att fortsätta, bitandet blev "roligare" än maten eftersom det frigörs endorfiner så blir det som knark.
Om man hindrar dem från att bita trappas beteendet ner iom att de vänjer sig av med lyckoruskänslan.
Men som sagt, detta förutsätter ju att hästen inte har andra bekymmer som gör att den mår dåligt (för lite utevistelse, tristess, magsår, för lite grovfoder osv).

Sedan är det ju faktiskt så att en häst som väl börjat bita fortsätter hela livet oavsett om problemet som orsakade beteendet från början tagits bort.

Många hästar blir liksom "stressade" av att få bita ohämmat och jag anser det då bättre att de får ha sin rem på sig och slipper då bitandet. Kan koncentrera sig på att äta och annat mer viktigt.
Detta förutsatt att man har en sund hästhållning och hästen mår bra i övrigt.

"Sedan är det ju faktiskt så att en häst som väl börjat bita fortsätter hela livet oavsett om problemet som orsakade beteendet från början tagits bort"

Detta stämmer inte överrens men forskningen. Den visar att djur som har en beteendestörning mkt väl kan minska eller sluta helt med sitt beteende om miljön förbättras. Detta gäller givetvis inte alla och dessutom finns det säkerligen magsårshästar som går utan behandling också (inte sagt att din hade magsår)

Min förra häst krubbet och mådde jättebra av att slippa bita (dvs ha rem på sig). Lät man henne vara utan blev det bara värre och värre med bitandet eftersom hon triggade sig själv att fortsätta, bitandet blev "roligare" än maten eftersom det frigörs endorfiner så blir det som knark.
Om man hindrar dem från att bita trappas beteendet ner iom att de vänjer sig av med lyckoruskänslan.
Men som sagt, detta förutsätter ju att hästen inte har andra bekymmer som gör att den mår dåligt (för lite utevistelse, tristess, magsår, för lite grovfoder osv).

Självklart är det så, sedan finns det forskning som säger att hästar i stort mår bättre utan rem än med rem, men det finns alltid undantag. Jag skrev redan tidigare att det är beroendeframkallande, självklart men TS lät inte kunnig inom området så med det antog jag att hon inte haft möjligheten att försöka minska beteendet.

Underbart med människor som söker svar tycker jag så en stor eloge för det. Men det gör det inte mindre viktigt att utreda detta. Det har framkommit i undersökningar att det finns en mkt stor procent av dessa hästar som inte slutar krubbita vid stimulering att dessa har magsår. Alltid viktigt när en häst visar en beteendestörning så här pass. Att den krubbar även när den äter :eek: att man eliminerar magsår genom en undersökning och sedan försöker genom metoder man kan att minska beteendet. För det är ett faktum att det finns åtgärder som mkt väl kan avhjälpa beteendet om inte helt, till stor del.

Vissa människor som jag träffar har hästar som krubbar inne men inte ut, hur man som ägare då inte kan överväga lösdrift är över min vida fantasie. När ett djur visar så tydligt att det mår dåligt och vad den mår dåligt av bör man lyssna inte dölja symtomet.

Mumin

Senast ändrad:

Blev lite fel i medelenadet där detta blev inkopierat som ditt :-(

Detta stämmer inte överrens men forskningen. Den visar att djur som har en beteendestörning mkt väl kan minska eller sluta helt med sitt beteende om miljön förbättras. Detta gäller givetvis inte alla och dessutom finns det säkerligen magsårshästar som går utan behandling också (inte sagt att din hade magsår

min häst är "föredetta krubbitare" Han stod förut på ridskola när jag hyrde box och biter på allt han kommer åt. Men när vi flyttade och jag blev chockad att han slutade helt. Orsak till för min häst tror jag att han trivs inte i ridskola, stress miljön och gick själv i hage. Idag går han tillsammans med en kompis och dessutom stall är privat så sen dess har det inte hänt något. Har frågat stallägaren om hon såg min häst krubbiter, men det har inte hänt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
Hästvård Har en polle som krubbiter i periodvis mycket, ibland mindre. Har kommit fram till att hon reagerar "negativt" på smärta (det gör väl...
2
Svar
33
· Visningar
2 704
Senast: Zandrah
·
B
Hästvård Fått hem en ny häst, en fullblods vallack på 11 år. Aldrig gått galopp utan är tränad 1.10 hopp, Lb dressyr och debutant fälttävlan...
Svar
10
· Visningar
1 226
Senast: Mynta2
·
E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 434
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka