Krubbitning, hjälp mig!

Sv: Krubbitning, hjälp mig!

Jo, jag vet att hästarna blir beroende av det.
Men jag är ute efter att "bota"/lindra sjukdommen, inte bara symtomen.
90% av våra hästar krubbar för att dom har ont och att krubba lindrar det onda som oftast kommer från magen.
Det var därför som jag ville ha lite tips på vad man kan hjälpa dom med eftersom det känns som jag har "provat allt" som annars är klassiska anledningar för krubbitare.
Men eftersom att gå igonom hästen från topp till tå, både invändigt och utvändigt kostar en hel del och försäkringsbolaget täcker inte krubbitar "saker" så ville jag ställa frågan om där är någon här ute som har gjort något för sin polle och vad resultatet har blivit. Är det så att det bara är ut kastade pengar? Hjälper något?
Självklart är det olika från häst till häst, men tänkte om man kunde se "en röd tråd" genom behandlingarna för vad som hjälper...

Remmen väntar jag med, det är bara en sista utväg när man har kollat så att allt annat är bra.
Har hon magsår så ska det ju såklart åtgärdas och då kan hon få rem efter det som "avgiftning". Om dom inte kan bita produceras heller inte som gör att dom blir beroende eller mår bra. Men då vet jag i af att det inte ska finnas någon anledning till att hon ska bita, utan att det är någon som hon bara gör för att hon är van.

Anledningen till att jag tror att hon har ont någonstan är för att hon inte bitit innan. Vi har heler ingen häst som biter här, så vet ej vart det kommer ifrån annars än smärta?

Anledningen till att jag tror att hon har ont någonstan är för att hon inte bitit innan. Vi har heler ingen häst som biter här, så vet ej vart det kommer ifrån annars än smärta?

Är det inte smärta så är det nåt annat hon vantrivs med. Gör ett försök att få bukt med magen på henne och fråga veterinären vad hon/han anser att ni ska göra. I många fall väljer man att beh. mot magsår utan att göra en gastroskopi. Det kanske också kan vara ett alternativ.

Jag strävar efter att ge mina hästar så "naturlig" mat som möjligt. Jag är av den uppfattningen att ensilage ger upphov till mer slaggprodukter och att den inte alls är lika vänlig mot magen. För mig räcker det att känna lukten från en ensilagebal för att jag ska känna att jag inte vill ge det till mina hästar.

Hösilage är ett utmärkt foder som är minst lika naturligt som hö. Hur din näsa uppfattar mjölksyrekulturen säger inte så mycket om huruwida det är bra för hästen eller ej. Det kan också wara som Forest säger att du faktiskt kommit i kontakt med dåligt ensilage. Slaggprodukter är ett wagt begrepp och jag ser öht inte warför mängden skulle öka wid utfodring med hösilage jämfört med hö.

När risken för mögelsväxter ökar så drastiskt efter att balen varit öppen några dagar skulle jag heller ite känna mig trygg med att utfodra med detta. Balen försämras för varje dag och snabbt går det. Därför kan man ju eg. inte veta med säkerhet just NÄR denna bal blir dålig.
Den sura konsistensen borde också ge upphov till sämre mage.

En öppnad bale har ett bäst före datum - wid flera plusgrader ska den inte anwändas längre än några dagar. Därför måste man anpassa foderbalen storlek efter åtgången och sköta detta rätt och om man inte will göra det ska man förstås inte fodra med hösilage. I mitt arbete stöter jag på mängder med hästar som har bliwit sjuka aw hö... Det handlar både om magtarmstörningar som kolik och diarréer och de tragiska fallen där hästen utwecklat en reaktion mot mögelsporer i höet och drabbas aw kronisk bronkit. Det är tywärr omöjligt att awgöra när ett hö är dåligt också.. Det wi kan lukta och se är ofta riktigt dåliga foder och äwen ett grönt hö kan wara förödande. För mig är ett bra skördat och lagrat growfoder det allra bästa, oawsett om det gäller hö eller hösilage. Och det är ett obestritt faktum att de flesta häststall saknar bra lagringsmöjligheter för hö, medan de inplastade fodren kan trawas upp på wilken stallbakce som helst.

Jag är också av uppfattningen att jag aldrig skulle vilja ge mina hästar mat som jag måste vaccinera dem för att de ska kunna äta. Att ge dem mat med risken att de ska förtära ett dödligt nervgift känns inte aktuellt för mig.

Det är långt ifrån alla hästägare som utfodrar med hösilage eller ensilage som faktiskt waccinerar. Och procentuellt är det en litenliten andel hästar som drabbas aw botulism, tack och low. Jag läste nyligen i en rapport siffran 0,03%. Risken finns, men är inte särskilt stor. Will du lösa mer om botulism så kolla här; http://209.85.129.132/search?q=cach...+innehåll&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&lr=lang_sv

Vaccinet som ju innehåller bakterien innehåller ju dessutom andra kemikalier. Systematisk injicering av dessa ger ju också en rad följdsjukdomar.
Jag kan inte ange några källor på detta tyvärr. Men ingår inte även formaldehyd i dessa sprutor?

Wad menar du med systematisk injicering!?!? Och wilka följdsjukdomar awser du? Waccinet innehåller fö inte en enda bakterie eftersom det är själwa bakterigiftet man waccinerar mot. Formaldehyd wet jag inte, men wissa innehåller wäl fortfarande kwicksilwer tror jag. Tror!!

Jag har "hört", eller för diskussioner med folk om att vaccin kan ge bieffekter som allergier, inflammatoriska reaktioner, sarkom, tumörer osv.

Den där diskussionen härjar tywärr wad gäller alla waccin. Mässlingswaccination aw barn ger autism, influensawaccin utlöser ms osw. Knappt hälften är sant, äwen om jag själw är rädd för den sistnämnda wad gäller årets grisflunsewaccin... :o Inflammatoriska reaktioner får man ju hoppas på, annars utwecklas ingen immunitet! Sarkom är en tumör och kan ses hos katt efter wissa waccinationer (äwen det owanligt).

Som sagt, inga källor kan anges här, men det här är i allafall några av anledningarna till varför JAG inte skulle ge ensilage. Det här alltså mina högst personliga åsikter.

Jag respekterar dina åsikter, men de är inte faktabaserade utan byggda på skrönor och egen tro. Inget fel med det, men jag tycker kanske inte att man ska sprida falska rykten om ett utmärkt fodermedel utan att ha mer i ryggsäcken!

Inesperado: Jag är inte förvånad över att din häst blev bättre i magen när du gav hö.

tiotiotiotio

Men det borde väl även vara lättare att få ett jämnare kvalite på en höskörd än på en skörd av hösilage om höet tas rätt. Varje bal hösilage har ju sin egen jäsningsprocess medan höet torkas i stort sätt jämt. Men det är bara mina egna tankar, vet inte om det stämmer.
.

Där tror jag att du har en poäng. Man kan iofs häwda att höbalar från samma åker kan wariera stort i näringsinnehåll beroende på tillgång till fukt, sol, skugga osw, men de förutsättningarna är ju desamma för ensilagebalen och sen tillkommer jäsningsprocessen. Jag wet inte heller om det stämmer!

Att sätta på hästen en krubbitarem hjälper inte hästen. Det hindrar hästen att utföra ett betende som den utvecklat av någon anledning. En häst i det fria utvecklar aldrig ett sådant beteende. En krubbitarem kan i värsta fall göra saken värre. Vad händer om du tar bort remmen? Antagligen kommer han att krubbita mer eftersom han hindrats från beteendet.
Anledningen till att krubbiterremmar finns tror jag är att man tidigare trodde att luften hästen drog in svaldes, men så är det inte. Luften vänder i svaljet. Därför ser jag ingen anledning till att sätta på hästar en rem över huvud taget. Hästen tar ju ingen som helst skada av det. Men självklart gör man ju som man känner själv.

Min snappar en hel del. Anledningen till snappandet var antagligen stress under transporten till Sverige och den finns inte längre. Han har alltså ingen anledning till att snappa egentligen, men eftersom det inte går att "bota" det så kommer han alltid att snappa. Det är bara något som jag har fått lära mig att acceptera.

Undrar dock vart du har hört att de skulle få vätska i lungorna av det?

Krubbitnig/luftsnappning är inget som smittar eftersom beteendet är en beteendestörning. Olater som att tex sparka i boxdörrar vid fodring smittar dock.

Mycket av det jag skriver ligger det en HEL DEL fakta bakom.
Alltså. Vad jag baserar detta på är de 22 år som hästägare jag har bakom mig. Mina erfarenheter, saker jag lärt mig under vägen osv.

Att jag sedan dessutom rekommenderats HÖ istället för ensilage av både veterinärer, ET, massörer, homeopater etc etc (av diverse olika anledningar) räcker för mig.

Weterinärer kan ger olika råd utifrån warje situation. Wilka råd en ET eller massör ger angående utfodring skulle jag inte lyssna på alls. Wad har de för utbildning inom hästutfodring menar du?

Slaggprodukter har vi ju alla i kroppen, djur som människor. Bakterier, toxiner, överskott av vätska etc etc. Att slaggprodukter ökar i kroppen om man ger ett foder som tappar hållbarheten så drastiskt dag för dag borde ju inte vara så konstigt? Ett ensilage är ju bara tipp topp några dagar efter öppningen och exakt när mögelsporer börjar öka kan du ju inte veta. Det finns tillräckligt med fakta bakom för att stödja det. Det är ju inget jag bara "säger".

Men din definition aw slaggprodukter är ganska widlyftig. Bakterier och toxiner är definitiwt inga restprodukter aw förbränningen. Wätska består wi aw till 70% och bra är ju det. Om man handskas felaktigt med hösilage och får en mikrobiell tillwäxt kan man förstås få störningar i tarmfloran, men då har man inte skött hanteringen. Det måste man göra oawsett wilket foder man ger - man kan inte stapla höbalar på ett jordgolw i ett garage med plåttak och säga att det är kommer att funka heller. Den mikrobiella tillwäxten i hösilage startar då fodret kommer i kontakt med syre, men det håller god hygienisk kwalitet åtminstone 3 dagar därefter. Det är fakta.

Ja, som sagt, det finns många som inte kan hantera ensilage. Och såna balar har jag luktat på.

Och jag har behandlat många hästsatar som fått stå i en box bredwid "höboxen" och dessutom fått äta höet som naturligtwis möglar i den miljön. Jag har twingats awliwa mer än en häst som pga okunskap hos ägaren bliwit sjuk och det är enormt sorligt. Få wet hur man förwarar hö på ett korrekt sätt.

Det är vanligt förekommande att man hellre rekommenderar hö till hästar med dåliga magar. Varför gör man det? Kanske för att såna hästar inte har ett fullgott naturligt skydd mot detta?

Jag gör inte det. Stora namn inom hästutfodring på weterinärsidan gör inte det. Däremot måste man förstå skillnaderna mellan hö och hösilage - mängden som går åt och skillnader i förwaring. Man måste också ha en näringsanalys, men det gäller ju båda fodermedlen.

Jag har inget emot att folk ger sina hästar ensilage. Jag har inget emot det så. JAG däremot skulle aldrig vilja ge det till mina. Det är ganska så självklart för mig att det naturliga är det bästa. Därför ger jag inte sammansatt mat eller konserverad (i plast) mat till mina hästar.

Att torka är också att konserwera.

Men eftersom alla har olika erfarentheter och olika argument till varför man ger det ena eller det andra så tycker jag vi låter det vara så. :)

tioteckentiotecken

Jag avsäger mig från att du menar att jag skulle sprida falska rykten. Det är ju just därför som jag noga skrivit att jag inte har några källor utan att det är saker jag "hört". Gällande tex vaccin så nämner du ju själv också att det finns fall där tunga biverkningar finns. Eftersom jag skrivit vad jag tror och vad jag hört så får vi väl hoppas att alla kan bilda sig en egen uppfattning och att alla ger det de själva tycker är bäst. Men jag har hela tiden föredragit hö.

SJÄLVKLART är det bättre med ett välhanterat grovfoder oavsett det är hö, hösilage eller ensilage. Jag skulle själv aldrig kunna hålla ett silage fräscht eftersom jag inte har så många hästar som snabbt kunde äta upp en bal. Det är också en av anledningarna till att jag ger hö. Jag hoppas ju ändå att de flesta som nu GER silage är medvetna om att det finns ett bäst-före-datum.

Visst är det svårt att förvara hö på ett bra sätt. Förvarar du det i direktkontakt med marken är det som bäddat för problem. Det samma som du säger om man förvarar det i stall, eller även höskullen ovanför stallet - så länge du inte har isolerat emellan då. Det är väl rätt sällsynt om man har skulle kan jag tro.

Jag hoppas att alla använder sitt eget sunda förnuft och ger sin häst det som passar utifrån DENNES behov. Oavsett vad som sägs på forum. Hade jag varit helt säker eller VETAT hade jag kunnat ange källor. Det kan jag inte nu. Jag bara talar utifrån det jag hört. När man huserar på ett forum får man ta allt med en nypa salt. Men det kan ju även vara intressant att veta vad som sägs också.
Men jag tror det har blivit lite väl mkt trådkapning här nu.....
SORRY TS! :o

Sen har vi bra ensilage på ca 250 kg och dom tar slut på två dagar. Så dom hinner ej bli dåliga.

Sen behöver man inte vaccinera mot botolism (stavas) när man ge ensilage då det ej kan utvecklas om TS är över 50% vilket det är när man ge det till häst.
Tror att vi aldrig har haft ett ensilage med TS under 70 % och det tyckte vi var blött...

Det stämmer tywärr inte. Om du läser den rapport som jag länkade till i ett swar till Zandrah så ser du att man fann ett tydligt samband mellan botulismutbrott och utfodring med hösilage.

Sen har vi bra ensilage på ca 250 kg och dom tar slut på två dagar. Så dom hinner ej bli dåliga.

Sen behöver man inte vaccinera mot botolism (stavas) när man ge ensilage då det ej kan utvecklas om TS är över 50% vilket det är när man ge det till häst.
Tror att vi aldrig har haft ett ensilage med TS under 70 % och det tyckte vi var blött...

rätta mig gärna om jag har fel.
botulism "görs" när det kommer in tex döda djur som ruttnar inne i plasten. dock ger vaccin inte ett 100% skydd, för det finns väl olika typer eller hur det är. men att vara vaccinerad ökar chansen att hästen ska överleva.

minns jag rätt eller är jag ute och cyklar?

rätta mig gärna om jag har fel.
botulism "görs" när det kommer in tex döda djur som ruttnar inne i plasten. dock ger vaccin inte ett 100% skydd, för det finns väl olika typer eller hur det är. men att vara vaccinerad ökar chansen att hästen ska överleva.

minns jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Ja, i princip. Botulism orsakas aw ett bakteriegift som bildas aw bakterien Clostridium botulinum i syrefattig miljö och under rätt betingelser. Kontamination aw bakterien sker ffa wia inblandning aw döda djur eller jord i balen. Waccinet skyddar fullständigt mot den typ det är framställt mot (wilket är den typ som påwisats hos häst i Swerige), men det skyddar inte mot öwriga subtyper.

Efter de fakta som framkommit och de fall av förgiftade hästar som faktiskt inträffat skulle jag aldrig våga ge mina hästar ensilage om jag inte hade vaccinerat dem.

Visst, jag har förespråkat hö i mina inlägg, men vem vet om det blir såna förändringar i klimatet om X antal år att det helt enkelt inte GÅR att ta/förvara hö. Då kanske jag tvingas använda hösilage. Men jag skulle aldrig ha sådan is i magen att jag inte vaccinerade mina hästar.

Vaccinerar du inte dina hästar mot botulism?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka