krubbitning

angelaL

Trådstartare
Ni som har hästar som krubbiter, brukar ni uppleva att hästarna blir stela i halsen av denna ovanna?

Jag har nämligen masserat en häst som krubbiter, och spänner halsmusklerna varje gång hon gör det och är så fruktansvärt stel i halsen och får så ont av det.

Vad har ni gjort åt det problemet.

Appråpå så är inte deta min häst alltså har jag ingenting med utfodring el hantering av denna häst att göra och kan inte påverka det, förutom att kanske säga åt hästägaren att hästen borde vara ute i hagen mera. men det hjälper antagligen inte så mycket.

så utgå från att jag inte kan göra något åt hästens situation, någon som har något tipps på vad man kan göra för att hjälpa hästen litegranna åtminstonde. ?

Sv: krubbitning

Saken är ju att hästen utvecklar muskler på fel ställen när den krubbiter så det bästa kanske en krubbitar rem hade hjälpt lite.Det bästa är ju att se till att hästen aktiverar sig men när den väl fått ovanan så finns den där.Vissa hästar utvecklar så mkt muskler på fel stäle i halsen att de inte kan jobba ordentligt i form tex då den har svårt att vicka huvudet ner ¨å i vissa fall opererar man bort överflödiga muskler, dock känner inte jag ngn som gjort detta.

Sv: krubbitning

Hästen har krubbitarrem och står inne alldeles för mycket. :( Jag ska försöka prata med hästägaren. men sådant är minst sakt kännsligt. men jag får väll lägga fram det på något bra sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka