Krubbitning

Cado

Trådstartare
Jag la in en kommentar/fråga i ett äldre inlägg, men fick inget svar så därför skapar jag en ny tråd med hopp om att få ta del av eran erfarenhet och kunskap! :)

Jag har läst Krubbitar-tråden i princip från början till slut och vill nu ställa några frågor eftersom jag i dagarna själv fått in en inackordering med denna ovana.

Först och främst lite historik. Hästen i fråga är 22 år och den sprillans nya ägaren vet inte så mycket om honom. Han har haft kolik och därefter inte fått varken kraftfoder mineraler eller vitaminer - bara grovfoder. Dåligt allmäntillstånd med höbuk, ganska undernärd och dålig pälskvalitet. Hästen har inte arbetat alls på ett tag, utan bara gått från stall till hage, hage till stall. Miljön i det förra stallet vet jag ingenting om.

- Miljön hos mig är ganska perfekt. Stora ljusa boxar, fri tillgång på grovfoder samt mycket utevistelse i hagar och hästvänner överallt.
- Hästen har inte haft krubbitarrem tidigare vad vi vet, men har fått det nu.
- Hästen sköts dagligen med stor omsorg och kärlek.
- Hästen motioneras numera regelbundet.
- Jag har "tjärat" stolparna i hagen och idag (dag 4 hos mig) har han inte rört dom (tidigare drog han nästan omkull hela staketet).

Nu undrar jag: Kan man få bukt med problemet tack vare den förändrade miljön samt omständigheterna, eller är det omöjligt? Har någon lyckas få en häst att sluta krubbita? Vad mer kan man göra?

Sv: Krubbitning

Man kan ju vidta åtgärder som att kleta på medel tex crubnix eller annat som smakar illa, i andra fall kan man oxå skriva bot krubbor så det inte kan bita i den.
Jag har nog ganska dystra prognoser till dig, vet ingen häst som slutat krubbita.Det är ju som en tvångshandling, svårt att bli av med :crazy:

hör och häpna
har en kille på 22 som varit krubbitare hela sitt liv,har varit hos mej ca 1 år. han har sakta men säkert lugnat sej , sedan ca 2 månader tillbaka har ingen i stallet sett eller hört honom krubbita , mitt tips tid och kärlek kan lösa det mesta.

Lar kanna hasten!
Vad krubbiter han pa? Nar krubbiter han? Ar det enbart par tra, eller krubbiter han pa allting som komemr i hans vag? etc...

Jag skulle inte bry mej om en krubbitar-rem, den gor varken till eller fran enligt mej. Det ar vanan du vill bli av med. Fragan ar om han ens svaljer luften, eller bara drar ner den i strupen.

Vid 22 ars alder tror jag att det ar mer eller mindre omojligt att bota hasten. Men det beror ju helt pa hur lange hasten har krubbitit och varfor den borjade krubbita.

Det kan säkert funka men långtifrån på alla hästar :smirk:

Kul att det lyckas med någon häst i alla fall.

Jag har också en gamling, snart 22 år som har krubbitit sålänge jag känt honom, sedan augusti 1989.

Han har nu sedan snart 5 år tillbaka flyttats till ett eget mindre stall(4 hästar) och är ute mycket längre nu än han tidigare vart under sin tid i Sverige. Tyvärr så hjälper inte det alls.

Han krubbiter lika mycket som tidigare. Har nog provat det mesta som jag kan komma på men han slutar inte för det.

Jag har heller inga förhoppningar om att han ska sluta då detta beteende är allt för befäst.

Han har iofs slutat att krubbita i hagen vilket ha gjorde när han stod i det stora stallet, nu ser jag det sällan eller aldrig. Trots att vi har mycket bitvänliga träd och stubbar i hagen.

Jag har rem på honom i stallet då han tidigare har haft mycket problem med kolik när de i det andra stallet glömde sätta på remmen. Han har (peppar peppar) bara haft kolik en gång sedan jag fick honom.

Nu äter han ju iofs hö och det tror jag är bättre för en kolikhäst än silage som han fick tidigare..

krubbitning är ofta ett tecken på att det är fel ngn stans. problemet är oftast magsår,ta kontakt med en hästklinik.
Mvh

Tack för alla svar, mycket intressant läsning.

Som jag sa inledningsvis så vet tyvärr inte den nya ägaren särskilt mycket om hästen, hans historik och rutinerna i hans "förra" liv, vilket försvårar det hela lite. Hon visste t.ex. inte ens att han var krubbitare. :eek:

Just nu ser saker och ting riktigt bra ut. Inne (med rem) krubbiter han inte. Ute rör han inte de tjärade stolparna, även utan rem. Att be henne ta denna gamla häst till hästklinik är något jag kan föreslå, men inte begära.

Så fort all is förvinner från backen (eller så fort det snöar :bow: ) så ska jag släppa ut honom bland andra hästar i en riktigt stor hage, med skog o.dyl. Vi får se hur det går!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 676
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar