Messy
Trådstartare
Har ett litet problem och skulle behöva lite funderingar kring händelsen.
Min häst kommer från galoppbanan, haft henne i 4,5år.
Hon krubbet där, jag satte rem på henne hemma.
Hon har genom åren haft fri tillgång på strå, hagkompisar, motion osv.
Förut krubbet hon bara i boxen, men efter förra årets 3-månaderssommarbete så började hon även ute.
Då gick hon ute dygnet runt med sin bästis + 2 andra fullblod.
De togs in för mat + lite vila mitt på dagen i någon/några timmar.
Sedan dess biter hon ute. Ibland bara 5-6 sug, sen nöjer hon sig.
Men ibland (allt oftare) blir hon helt inne i det och biter hysteriskt.
Hon kan lämna sitt lunch-hö för att gå och bita
Hade hoppats att årets sommarbete skulle göra henne lite "harmonisk" igen. Det funkade (5-6 sug sen nöjd) i 1,5-2 veckor.
Igår sa stallägaren att hon hade gått ifrån flocken för att gå upp vid grinden (där alla träden är) för att stå och bita hysteriskt.
Så nu är remmen på.
Jag tycker det är "ok" att hon biter lite å sen är klar, men det här med att gå in i sig själv och släppa allt runtomkring, det är INTE ok.
Hon stödfodras 2 ggr/dag även på betet. Sällskapet i år består av en fullblod-welsh-korsning + ett halvblodssto med föl.
Förra året åkte hon till ett annat stall (där jag hade henne när jag köpte henne, där hennes bästis står), i år står hon hemma men i en hage hon normalt inte går i, hon gick i den hagen 1-2 veckor på bete förra året när jag tog hem henne från andra betet.
Har svårt att se VAD som triggar det.
Hon gör det ju förr eller senare i alla miljöer.
I övrigt, pigg och glad, kommer när man ropar, ligger raklång och sover... så inte stress och spring osv.
vad skulle "alla" här ha gjort?! Jag hatar att ha remmen på 24h/dygn
I vanliga fall har hon en anatomisk i hagen och en vanlig inne (hon har lärt sig suga med den vanliga)
Min häst kommer från galoppbanan, haft henne i 4,5år.
Hon krubbet där, jag satte rem på henne hemma.
Hon har genom åren haft fri tillgång på strå, hagkompisar, motion osv.
Förut krubbet hon bara i boxen, men efter förra årets 3-månaderssommarbete så började hon även ute.
Då gick hon ute dygnet runt med sin bästis + 2 andra fullblod.
De togs in för mat + lite vila mitt på dagen i någon/några timmar.
Sedan dess biter hon ute. Ibland bara 5-6 sug, sen nöjer hon sig.
Men ibland (allt oftare) blir hon helt inne i det och biter hysteriskt.
Hon kan lämna sitt lunch-hö för att gå och bita
Hade hoppats att årets sommarbete skulle göra henne lite "harmonisk" igen. Det funkade (5-6 sug sen nöjd) i 1,5-2 veckor.
Igår sa stallägaren att hon hade gått ifrån flocken för att gå upp vid grinden (där alla träden är) för att stå och bita hysteriskt.
Så nu är remmen på.
Jag tycker det är "ok" att hon biter lite å sen är klar, men det här med att gå in i sig själv och släppa allt runtomkring, det är INTE ok.
Hon stödfodras 2 ggr/dag även på betet. Sällskapet i år består av en fullblod-welsh-korsning + ett halvblodssto med föl.
Förra året åkte hon till ett annat stall (där jag hade henne när jag köpte henne, där hennes bästis står), i år står hon hemma men i en hage hon normalt inte går i, hon gick i den hagen 1-2 veckor på bete förra året när jag tog hem henne från andra betet.
Har svårt att se VAD som triggar det.
Hon gör det ju förr eller senare i alla miljöer.
I övrigt, pigg och glad, kommer när man ropar, ligger raklång och sover... så inte stress och spring osv.
vad skulle "alla" här ha gjort?! Jag hatar att ha remmen på 24h/dygn
I vanliga fall har hon en anatomisk i hagen och en vanlig inne (hon har lärt sig suga med den vanliga)