krubbitning - sommarbete

Messy

Trådstartare
Har ett litet problem och skulle behöva lite funderingar kring händelsen.

Min häst kommer från galoppbanan, haft henne i 4,5år.
Hon krubbet där, jag satte rem på henne hemma.
Hon har genom åren haft fri tillgång på strå, hagkompisar, motion osv.

Förut krubbet hon bara i boxen, men efter förra årets 3-månaderssommarbete så började hon även ute.
Då gick hon ute dygnet runt med sin bästis + 2 andra fullblod.
De togs in för mat + lite vila mitt på dagen i någon/några timmar.

Sedan dess biter hon ute. Ibland bara 5-6 sug, sen nöjer hon sig.
Men ibland (allt oftare) blir hon helt inne i det och biter hysteriskt.
Hon kan lämna sitt lunch-hö för att gå och bita :(

Hade hoppats att årets sommarbete skulle göra henne lite "harmonisk" igen. Det funkade (5-6 sug sen nöjd) i 1,5-2 veckor.
Igår sa stallägaren att hon hade gått ifrån flocken för att gå upp vid grinden (där alla träden är) för att stå och bita hysteriskt.
Så nu är remmen på.

Jag tycker det är "ok" att hon biter lite å sen är klar, men det här med att gå in i sig själv och släppa allt runtomkring, det är INTE ok.

Hon stödfodras 2 ggr/dag även på betet. Sällskapet i år består av en fullblod-welsh-korsning + ett halvblodssto med föl.

Förra året åkte hon till ett annat stall (där jag hade henne när jag köpte henne, där hennes bästis står), i år står hon hemma men i en hage hon normalt inte går i, hon gick i den hagen 1-2 veckor på bete förra året när jag tog hem henne från andra betet.

Har svårt att se VAD som triggar det.
Hon gör det ju förr eller senare i alla miljöer.

I övrigt, pigg och glad, kommer när man ropar, ligger raklång och sover... så inte stress och spring osv.

vad skulle "alla" här ha gjort?! :crazy: Jag hatar att ha remmen på 24h/dygn :(
I vanliga fall har hon en anatomisk i hagen och en vanlig inne (hon har lärt sig suga med den vanliga)

Sv: krubbitning - sommarbete

Jag vet inte mycket om krubbitning, det ska jag säga direkt.
Trots att det inte är ovanligt bland fullblod har jag inte stött på det hos såna på nära håll, dvs nån i samma stall eller så, mer än en gång och det är ett fullblod som aldrig gått löp utan föddes upp som ridhäst, och har aldrig ägts av någon som sysslat med galopp öht.

Den här hästen krubbitit mycket förrut och hade rem. I detta stall har han inte det. Han biter en del men väldigt lite jämförelsevis. Skillnaden jämfört med dom stall där hästen stått innan är en lugnare miljö, dvs mindre folk omkring som hanterar honom, det är i stort sett endast (med matten) 6 personer totalt som hanterar honom dvs ut och insläppp, fodringar mm. Inte en massa folk i stallet och alla som är där är mycket hästvana och känner alla hästarna.
Han är enligt dem som känt honom tidigare nu en annan häst. I tidigare (flera) stall ansedd som stökig, svårhanterad, folk har ibland vägrat leda ut honom pga han "bråkat" osv, finns inte ett spår av det nu:cool:
Om stallbytet är orsaken till minskningen vet man ju inte. Ingen aning. :confused: Men man kan ju undra. Om en individ är känslig och hanteras på ett sätt som stressar, inte av ägaren men folk i stallet. Ägaren är sällan där dygnet runt. Eller mycket som händer omkring.

Det finns en uppsats här:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001137/01/Studentarbete_91_farg.pdf

som bla tar upp ang tänkbara orsaker till krubbitning bla att det skulle vara relaterat till magen, dvs ev fylla ett behov hos hästen. Det står i bakgrunden i början av upppsatsen. Finns en del andra intressanta teorier också. Bla att det oftast är då mycket händer omkring som såna beteenden visar sig hos en häst.

Jag vet inte alls hur ni har det omkring, hur stallfolket är, hur hästarna funkar ihop, osv men om man läser tänkbara orsaker så kanske du kommer på något:idea: bla om det kan handla om magen:confused:

EN, kanske långsökt, teori - men kanske är hon lite mindre trygg på betet, och sen har det blivit en 'fix ide' helt enkelt?

Jag har haft en notorisk krubbitare, trots att alla anledningar togs bort, så slutade han aldrig helt, det var för invant.

Har du provat ge magtarmbalans eller liknande? Finns engelska studier där ett preparat - som om jag minns rätt neutraliserade magsyra eller liknande - gett märkbar effekt på krubbitning. Gastroguard? Samtidigt, hon borde inte ha magsår/liknande på bete..

Jag förstår dock helt ditt dilemma, jag tycker också det känns taskigt att ha rem på dygnet om. Ponnyn jag hade som krubbet höll det dock på minimal nivå ute, så där försökte vi 'titta bort'. Inne hade han heller inte rem, han bet en del även med den, men preparerade boxkanter. Men om de biter mycket både inne och ute är det ju värre. Och även om man kan ta bort allt de kan ta stöd mot, så är ju fortfarande frågan varför, är det fix ide, eller en grundläggande anledning =/

Hon hanteras bara av stallägaren och hennes man och mig. En numera rätt lugn och trygg häst, självständig!
Står i utebox sedan ett halvår, annars inne i box i en del med 3 boxar, i andra delen av stallet är det 3 boxar till.

*blir knäpp*

tack för länken!!

det som stör mig är att det blir värre fast hästen mår bättre än någonsin.

gastroguard är 10 000kr för en behandling, och kan behöva upprepas :crazy:
Har pratat med vet. om det...
Testade något på p förut... hjälpte inte!

Har kört lite olja, inte hösilage, inte havre osv.
I år fick hon hösilage, ingen förändring.

Hon älskade verkligen betet förra året och hade sin bästis där, + att bästis matte är min häst favorit, hon gnäggar åt henne å är så gulli gulli... så hästen var nöjd :D
Annars så lät det som en bra teori varför hon började just där :D

För lite hästar:confused: Mitt gamla sto var rätt lättstressad och ville ha samma folk men många hästar omkring sej. I vårt stall kände hon sej osäker först eftersom när hon kom fanns bara tre hästar tidigare, sen kom flera och då trivdes hon bättre. Hon var van vid stora stall med många hästar men samma och inte jättemånga personer omkring sej. Hon var dock inte krubbitare eller hade andra såna beteenden, bara blev lättare märkbart stressad när det inte var rätt många hästar i omgivningarna.

Eller magen, som sagt, i ert fall:confused:

hmm... kanske ifs...
fast hon är lite av en ensamvarg. är någon sur mot henne så går hon bara därifrån, hon orkar inte med idioter.
De enda hon verkligen har gillat är sin fullblodskompis + en ponnykompis.

Svårt att testa med fler hästar :p

Mitt sto ville inte ha dom inpå sej, behövde inte ens vara i samma hage men hagarna omkring, i omgivningarna alltså, gav väl trygghet. Däremot hade hon integritet, inga ponnyer för nära:devil: inte tränga inpå henne, men dom skulle liksom finnas där. Hon var väldigt beroende av min självsäkra valack, (som inte verkade behöva nån annan än sej själv = bästa sällskapet:angel:)
Alltså att vilja gå för sej själv betyder inte att hon inte vill ha dom andra där, s a s.

EN fråga, tas de andra hästarna från betet någonting? Det kan ju stressa, även fast hon 'annars' är trygg så att säga?

den svarta ibland... det är mest min som får komma in å borstas å kela.
Hon springer in mot stallet å springer ut till hagen.

Om du skulle komma å se henne så skulle du förmodligen tycka att det var en lugn men vaken häst och positiv. Du skulle inte skriva OH MY GOD :eek: p buke dagen efter om jag säger så ;)
Det är det som gör det så frustrerande, hon VERKAR må bra, ser fin ut, glansig i pälsen.
om man får skryta :angel: min kiropraktor (fd proffstränare inom galoppen) hade sagt till min kompis att jag hade fått min häst så fin och gjort ett bra jobb, DET värmde och gjorde mig stolt :p å det är väl lite "bevis" på att hon SER välmående ut.. .men prinsessan är ju uppenbarligen missnöjd med något :crazy:

Åh, jag tror dig utan omsvep att hon är sinnebilden av harmoni. Därför jag letar sånt som skulle kunna störa 'inuti' fast det inte märks, dvs en förklaring. Förutom att det blivit ett invant beteende då, det är ju den tråkigaste anledningen så att säga. Bra för att inget stör henne, men dålig för det är svårt att bryta då.

Haken är ju hälsoaspekterna med att bita. Vore ju en sak om man 'bara' behövde stå ut (inte alls bara, det skär ju i en), men finns ju hälsoaspekter med just att ta stöd och svälja luft, även om de är ganska små ändå jmf med vissa andra olater.

Men ja, kommer du inte på en anledning och hon mår som en prinsessa i allt vad man kan bedöma, så får du nog ha rem på och försöka titta bort. Jag vet hur svårt det är, men vi fick ju 'ge upp' med ponnyn med =/

Nu har jag inte läst alla svaren så jag kanske upprepar en del...

Jag har själv haft 3 krubbitare. Och min erfarenhet är att rem sällan hjälper, tillslut brukar de ändå hitta en högre vägg eller liknande att bita på där remmen inte hjälper. Jag tycker såhär: Sålänge de inte har några mag-problem så skulle jag inte ha rem. Jag har haft en krubbitare som hade massa kolik-problem och när hon tillslut blev inlagd i 1 vecka på Strömsholm ville de inte ens ha remmen där, de tyckte att den var värdelös... Så jag använder aldrig rem på krubbitare längre och det fungerar superbra. Visst, ljudet och synen kan vara jobbigt, men man får acceptera det helt enkelt. Det är som en drog för hästen.

Så min åsikt är, skippa remmen. :)

En fråga bara, har hästen i fråga haft kolik-problem?

aldrig kolik under mina 4.5år!
Det är en ovane-krubbitare, inte kolik-krubbitare så att säga.

Körde utan rem 1år... tror inte stallägaren vill att hon är utan. :( ska fråga lite...

Hur var dina, nöjde de sig med lite bit, eller stod de hysteriskt?

Skippade de lunchhö för att gå å suga luft?

problemet är som alex säger: man SJÄLV får ju ont i hjärtat... :crazy:

lite från länken där uppe...

alfapellets istället för spannmål

både krubbitande och ickekrubbitande hästar som bar en krubbitarrem hade signifikant högre
plasmakortisolnivåer jämfört med då de inte hade någon rem på sig,
vilket indikerar att hästen blir stressad av att ha en sådan på sig.

minska socker - morötter!

vad tror ni om att ta av remmen, ta bort krubban, lägga kraftfodret på höet, så de måste pilla lite för att få det... min får typ 1/2 mått (krafft-mått) müssli/mål.
Är Hippo Bas harmoni mkt socker??
Ska jag köra något annat? Slutade med fibergi och havre för något år sen...

Trist det där.
Har inte haft så stor kontakt med krubbitare, men däremot med vävare.
Det jag har lärt mig genom åren är att det sällan är samma sak som är lösningen för flera hästar.
En häst som utför sitt steriotypa beteende är inte stressad. Det är klart att den ofta tar till det i stressade situationer, men i vardagen gör de det helt enkelt för att de mår gott (får enorfiner). Knarkare va det en som sa en gång, stämmer kanske lite.

Så, för en av hästarna jag träffat var lösningen, eller lösning, det gick ju aldrig helt att ta bort beteendet, var att flytta från ett litet lugnt stall till en större ridskola. Även om hästen stod inne mer där hände det saker hela tiden och den hade hela tiden något att titta på, den blev helt enkelt stressad av att ha det för LUGNT! :laugh:
Den jag träffade mest däremot var tvärs om, ville ha lugn och ro.
Att dessutom inte ha fasta rutiner har hjälp på de jag träffat. Att inte släppa ut samma häst först varje dag tex (eller om det inte funkar, alltid ta hästen med "störningen" först), att inte ha ett exakt klockslag saker händer på, inte för att de kan klockan, men för att magar deras verkar kunna den ;).

För vissa funkar det ju jättebra att hamna på lösdrift, om det bara är inne de utför beteendet. (men det verkar ju inte aktuellet för dig då...)

SÅ för att gå tillbaka till din häst.
Gör hon såhär direkt när hon släpps på betet? Går det, om hon är lugnare med bitandet första dagarna i ny hage, byta hage oftare? Miljöombyte liksom.

Prova en massa konstiga idéer, så länge inte hästen skadas så är det ju bara att testa, allt för att hitta lösningar.
Men att bota dem helt, det är ju nästan omöjligt.

första dagarna så bet hon sina 5-6 sug sen slutade hon... (4/7)
men iförrgår så sa stallägaren till å jag antar att det hade pågått någon vecka isf.

Funderar ändå på å ta av remmen...

De byter hagar ibland, men jag tror inte det är något jag skulle kunna få igenom "var 3:e dag" osv... Det är lite som det är för vi har bara ston + ev. en valack, 2 fölston med föl varav den ena inte ska gå med resten tror jag...
Det är lite meck som det är för att få ihop det!

De tas in å ut ung samma tid varje dag.

Hon flyttade till utebox men jag upplevde det inte som att det blev bättre, men hon älskar att titta ut å hade inte fönster i förra boxen, så det tror jag absolut att hon uppskattade!

Ibland när jag kommer så står hon å hänger halvsovandes ut genom öppningen :p

det som stör mig är att det blir värre fast hästen mår bättre än någonsin.

gastroguard är 10 000kr för en behandling, och kan behöva upprepas :crazy:
Har pratat med vet. om det...
Testade något på p förut... hjälpte inte!

Har kört lite olja, inte hösilage, inte havre osv.
I år fick hon hösilage, ingen förändring.

Hon älskade verkligen betet förra året och hade sin bästis där, + att bästis matte är min häst favorit, hon gnäggar åt henne å är så gulli gulli... så hästen var nöjd :D
Annars så lät det som en bra teori varför hon började just där :D

har oxå detta problem och min gosse blev bättre då jag började ge honom LINFRÖKAKA en sorts färdig behandlad linfrö som man kan ge som det är!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar