Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...
Och där gjorde vi jämförelsen människa-häst igen...
Jag är inte säker på att begreppet beteendestörning har samma definition när det gäller människor som hästar. Men det låter jag vara osagt, för det har jag ingen aning om.
Det finns inga vilda hästar med beteendestörningar, och skulle det då vara ärftligt borde det bero på en mutation som skett efter vi tämjde dem...
ELLER, så finns ett anlag som gör att man löper STÖRRE RISK att bli krubbitare (precis som att människor kan ha en gen som gör att man löper större risk för ungdomsdiabetes, även om själva utlösandet av sjukdomen är miljöbetingat)
Men jag tror att gemene man på denna sida behöver mer utbildning inom genetik för att ge sig in i den diskussionen.
Hur som helst, oavsett om det kan finnas en gen som påverkar risken att utveckla krubbitning eller inte, så var det inte det diskussionen handlade om.
Utan just vilka faktorer som kan utlösa krubbitning, och att det inte är någon vits med krubbitarrem (bara obekvämt).
Om man undrar hur det kommer sig att hästar till synes kan "lära sig" av att titta på andra får man se till att skaffa sig mer info kring hästar och inlärning. Som jag sagt tidigare, det mesta är inte vad det synes vara.
En häst som lär sig öppna dörrar t ex, det är "Pavlovs hund-principen", dvs betingade reflexer och inget annat.
Jag vet inte exakt var hundar anses befinna sig på "intelligensskalan", jag har bara studerat hästar tyvärr.
Ja, ja jag hoppas i alla fall att mitt inlägg kunde skapa nåt litet uns av klarhet. Eller i alla fall skaka om folks tankar kring detta.
Tjingeling!