Krubbitning, hjälp mig!

rebeckasff

Trådstartare
Har en polle som krubbiter i periodvis mycket, ibland mindre.
Har kommit fram till att hon reagerar "negativt" på smärta (det gör väl alla) men förtillfället är hon halt och nu är det värre.

Vet att krubbitning nästan alltid beror på magproblem. Men hur många av er som har krubbisar har verkligen kunnat hjälpa dom?
Det finns ju både det ena och det andra medicinskväg.
Men ni som har hjälpt era, på vilket sätt?
Och ni "som har gjort allt" vad har ni för erfarenheter?

Kan börja med att säga att hon går ute ca 10 timmar om dagen, i stor kuperad hage.
Har två kompisar i hagen som hon tycker jätte mycket om.
Hon är väldigt ranglåg.
Har fri tillgång på stråfoder, klämmer i sig ca 15 kg+ per dygn, plus att dom har gräs i hagen, hon är inte tjock...
Har kommit fram till att hennes bajs ser inte ut som dom andras utan saknar (vet ej vad det heter) skicktet runt om bajsarna (som ser glansigt ut) så hennes bajsar trillar sönder lätt, plus luktar lite stressat.
Får linfrön i maten, ca 5 dl om dagen.

Vet ej mer vad jag kan göra för henne:confused:

Det "senaste" nu är att vi plockar bort allt kraftfoder för att se om det är något som hon inte tål.
Hon går annars på ca 1,5 kg om dagen, blandat havre, betfor och hippo.

Hjälp mig!
Kom med tips och era erfarenheter!! :bow::bow::bow:

Sv: Krubbitning, hjälp mig!

Det är inte roligt med hästar som krubbiter. Jag hade en som var extrem luftsnappare, vilket ju är samma sak, fast kanske ännu värre eftersom de gör det utan att ta stöd med tänderna i något.

Kunde jag skulle jag ha hästen ute dygnet runt för det första. 10 timmar om dagen är ändå mindre än halva dygnet. Det är lång tid för hästen att stå inne och bli uttråkad. Krubbiter hon även ute?

Sedan skulle jag se över fodret. Jag skulle ge HÖ (alltså inte ensilage eller hösilage) och havre. Bara. Absolut inte ge hästen något som är pelleterat utan försöka hålla hästen med så naturlig mat som möjligt.

Att din hästs bajs ser annorlunda ut är inte så konstigt. Det är inte så hälsosamt för magen att dra in så mycket luft som krubbitare gör. Att hästen kan äta och äta hur mycket som helst utan att bli tjock är också ett tecken på att magen är ur balans.

Magen kan vara orsaken MEN stress/problem i magen kommer alltid av något, det är inget fel som hästen har som primärt fel. Magkatarr eller magsår kommer av andra orsaker.
Att för det första försäkra sig om att hästen är frisk (nu var den ju inte det, men annars).
Att bara ge naturlig foder.
Att ha hästen ute dygnet runt.
Att ge magsårsmedicin/tillskott i fodret.

- Det är det första jag skulle göra. :)

Lycka till med din häst! Det kan bli en tuff väg att få henne symptomfri men så länge du kan hjälpa henne med att hålla magen i någorlunda skick kommer du nog en bra bit.

Min häst blev endast bra periodvis men jag hade inte den kunskap då som jag har nu heller. Det fanns nog mkt jag skulle kunna gjort då som hade hjälpt honom mer. Det var dock en mkt speciell herre med en och annan psykisk diagnos s.a.s.

Senast ändrad:

Har provat att ha henne ute dygnet runt, men då tappar hon i vikt för att hon ej har ro att äta tillräckligt ute...

Har haft henne på hö denna sommaren då ensilaget inte kommer förän i morgon...

Biter inne, börjat bita ute, gjorde inte det från början...

Magsårs medicin måste man väl ha vet. till att skriva ut?
Kostar?

Ja, i övrigt är hon en frisk donna :)
Vet ej varför hon gör så mycket nu...
Har pratat med en tjej som haft henne innan (ej den jag köpte henne av) och där bet hon inte.

Detta är för övrigt ett fbl som gått löp, är nu 5 år och åkt runt en del. Någonstans (antagligen på galoppen) har hon ju lärt sig detta..

En häst som har börjat krubbita/luftsnappa går inte att bota. Man kan bara lindra symptomen genom att ge hästen förutsättningar till att kunna leva så naturligt som möjligt. Jag har en häst som luftsnappar och har varit i kontakt med en ergonom (beteendevetare).

Ett stort missförstånd är att många tror att hästarna drar ner luften i magen eller sväljer den. Så är det inte. Luften stöts ut igen i svalget.
Ett annat missförstånd är också att krubbitning/luftsnappnig kan ge gaskolik, men eftersom luften inte når magen är detta inte möjligt.

Enligt beteendevetaren stör vi männniskor oss mer över att hästen krubbiter eller luftsnappar mycket mer än vad hästen gör.
Många sätter på en krubbitarrem på hästen men detta är inte att föredra! Remmen hindrar ju hästen från att utföra ett beteende som den av någon anledning har utvecklat. Detta kan alltså i sig leda till stress och göra saken värre. Eftersom luften vänder i svaljet finns det ingen som helst anledning till att sätta på en rem. Det enda man ska tänka på om man har en krubbitare är att detta kan slita på tänderna när hästen tar stöd. För att skona tänderna kan man sätta något mjukt, tex gummi där hästen tar stöd.

Här är en länk till en sida med lite info om krubbining/luftsnappning:
http://www.capactiva.se/artiklar/beteende.htm

Skickar ett PM till dig med lite mer info:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Har provat att ha henne ute dygnet runt, men då tappar hon i vikt för att hon ej har ro att äta tillräckligt ute...
Om hon är låg i rang kanske hon borde gå i en hage själv, bredvid de andra? Om inte annat så på nätterna kanske, så att hon har ro att äta? Kan det vara så att hon inte trivs i sin flock?

Biter inne, börjat bita ute, gjorde inte det från början...
Kan du själv komma på någon anledning till varför? Det brukar kunna hjälpa ibland att skriva upp alla förändringar man göra, små som stora och skriva dagbok över sin hästs betende. På så sätt kan man kanske hitta vissa paralleller.

Magsårs medicin måste man väl ha vet. till att skriva ut?
Kostar?
Det finns en massa olika produkter. Jag har gett min pålle som har dålig mage, Pronutrin. Du kan läsa om det på nätet. Det säljs hos vet. Det är som alla magtillskott ganska dyrt. Detta kostade ca 800 och räckte i 3 veckor till min häst. Jag gav det som kur eftersom jag ska börja ge Gastrofor istället.

Har pratat med en tjej som haft henne innan (ej den jag köpte henne av) och där bet hon inte.
Detta är för övrigt ett fbl som gått löp, är nu 5 år och åkt runt en del. Någonstans (antagligen på galoppen) har hon ju lärt sig detta..

Det har ju gjorts undersökningar på just galopphästar och magsår och dessa tester har ju visat att (jag minns ej exakt) nästan ALLA har/får magsår. Var det runt 75-80% tro.
Men där hon INTE bet, när var hon där? Tävlade hon då? Eftersom hon är så ung och ändå var det inte den personen du köpte henne av. Låter ju som hon hunnit med en del under sitt liv.
Skulle definitivt koncentrera mig på att få henne stabil i magen. Men sen beror det ju också på hur mycket man vill kosta på.
Sedan skulle jag börja fundera på om det var något annat i tillvaron som hon inte trivs med....?

En sak som alltid brukar stämma är iaf att hästar som krubbiter HAR dålig mage, men jag ser också att det står i artikeln att det kan vara den dåliga magen som kommer först, vilket ju låter helt logiskt. "man tror istället att det är hästar med magproblem som lättare utvecklar krubbitning"
Mkt logiskt.
Men också där något som tyder på att man bör koncentrera sig på att få hästen bra i magen för att om möjligt kunna lindra symptomen. :)

TS: Just därför skulle jag vara väldigt mån om att ge hästen så naturlig mat som möjligt. Jag skulle INTE heller ge den ensilage utan HÖ.

Precis som du skriwe beror ofta krubbitning på magsår. Och twärtom. Det absolut själwklara är wäl i det här fallet att ta hästen till klinik där man kan 1) göra en gastroskopi för att få en uppfattning aw skadana omfattning och 2) sätta in en adekwat medicinering, förslagswis med Gastrogard eller antacida.

Det är ju tänkbart att din hästs beteende kommer att kwarstå ändå, krubbitning är ju "swårbotat" - men om hon har magsår så kommer ni definitiwt inte att kunna göra något åt beteendet.

Uppsök weterinär är alltså mitt råd. Att hålla på med en massa hemdekokter eller kosttillskott kommer bara att urlaka såwäl plånbok som häst.

Det är sällan hästar äter riktigt blött ensilage utan det rör sig i de flesta fall om torrare ensilage eller hösilage. Dessa growfoder är alldeles utmärkta, så länge man är medweten om att hästen behöwer fler kilo foder per dag än om den åt hö.

Wad får dig att awråda från ensilage?

Min häst fick hösilage när han kom till mig. Magen blev orolig och han fick gaskolik ( det var dock inte det som orsakade luftsnappningen men det gjorde defenitivt inte det hela bättre). Gick då över till hö och magen blev mycket bättre:laugh:

Men det bewisar ju inte att hösilage skulle wara ett dåligt growfoderalternatiw till hästar? Eller hur menar du?

Ett foderbyte kan ofta ge de symptom du beskriwer, liksom ett miljöbyte, ett foder - wilket som - med dålig hygienisk kwalitet. För lite ts mängd growfoder ger ofta problem och tywärr är inte alla medwetna om hur stora mängder hösilage som faktiskt kräws för att hålla hästens tarm i skick. Därmed inte sagt att det sistnämnda gäller dig!

Wad får dig att awråda från ensilage?

Jag strävar efter att ge mina hästar så "naturlig" mat som möjligt. Jag är av den uppfattningen att ensilage ger upphov till mer slaggprodukter och att den inte alls är lika vänlig mot magen. För mig räcker det att känna lukten från en ensilagebal för att jag ska känna att jag inte vill ge det till mina hästar.

När risken för mögelsväxter ökar så drastiskt efter att balen varit öppen några dagar skulle jag heller ite känna mig trygg med att utfodra med detta. Balen försämras för varje dag och snabbt går det. Därför kan man ju eg. inte veta med säkerhet just NÄR denna bal blir dålig.
Den sura konsistensen borde också ge upphov till sämre mage.

Jag är också av uppfattningen att jag aldrig skulle vilja ge mina hästar mat som jag måste vaccinera dem för att de ska kunna äta. Att ge dem mat med risken att de ska förtära ett dödligt nervgift känns inte aktuellt för mig.

Vaccinet som ju innehåller bakterien innehåller ju dessutom andra kemikalier. Systematisk injicering av dessa ger ju också en rad följdsjukdomar.
Jag kan inte ange några källor på detta tyvärr. Men ingår inte även formaldehyd i dessa sprutor?
Jag har "hört", eller för diskussioner med folk om att vaccin kan ge bieffekter som allergier, inflammatoriska reaktioner, sarkom, tumörer osv.

Som sagt, inga källor kan anges här, men det här är i allafall några av anledningarna till varför JAG inte skulle ge ensilage. Det här alltså mina högst personliga åsikter.

Inesperado: Jag är inte förvånad över att din häst blev bättre i magen när du gav hö.

Jag skulle ställa henne på lösdrift med en annan snäll häst. Helst en som var ännu lägre rang eller en högrangad äldre häst valack som inte behlver "bevisa sig" på något sätt.
Sedan skulle jag kolla vetrinärt om hon hade magsår.
Hade hon inte magsår så skulle jag sätta in bakjäst som förebyggande tillsammans med lite betfor.

Jag importerade min häst och luftsnappning uppkom under transporten pga stress antagligen.
Hösilaget är av mkt god kvalite och han hade i stort sett fri tillgång.

Har man dock en häst med känslig mage är det bästa fodermedlet hö eftersom hösilage är surare än hö, även enligt veterinärernas rekomendationer. Jag menar dock inte att hösilag är ett dåligt fodermedel. Av egen erfarenhet har många hästar med orolig mage blivit mycket bättre då man övergått till hö.

Men det borde väl även vara lättare att få ett jämnare kvalite på en höskörd än på en skörd av hösilage om höet tas rätt. Varje bal hösilage har ju sin egen jäsningsprocess medan höet torkas i stort sätt jämt. Men det är bara mina egna tankar, vet inte om det stämmer.
Vi använder oss av både hö och hösilage. Vår andra häst funkar jättebra på hösilge så man får nog helt enkelt se till individen och anpassa det så bra det går.

Jag är av den uppfattningen att ensilage ger upphov till mer slaggprodukter och att den inte alls är lika vänlig mot magen. För mig räcker det att känna lukten från en ensilagebal för att jag ska känna att jag inte vill ge det till mina hästar.

Den sura konsistensen borde också ge upphov till sämre mage.

Vaccinet som ju innehåller bakterien innehåller ju dessutom andra kemikalier. Systematisk injicering av dessa ger ju också en rad följdsjukdomar.
Jag kan inte ange några källor på detta tyvärr. Men ingår inte även formaldehyd i dessa sprutor?
Jag har "hört", eller för diskussioner med folk om att vaccin kan ge bieffekter som allergier, inflammatoriska reaktioner, sarkom, tumörer osv.

Som sagt, inga källor kan anges här, men det här är i allafall några av anledningarna till varför JAG inte skulle ge ensilage. Det här alltså mina högst personliga åsikter.

Ditt inlägg är ett bra exempel på hur tokigt det kan bli om man inte först tar reda på lite fakta i stället för att bara tycka en massa.

Vad är det för slaggprodukter du menar? Jag tror att jag har ställt samma fråga till dig i en annan tråd om ngt annat som också gav slaggprodukter men fick inget svar i den. Men nu kanske du har lust att svara.

Sedan undrar jag vad du har luktat på för ensilagebalar. Om jäsningen går fel bildas det organiska syror som man inte vill vara i närheten av, smörsyra är ett exempel. Den finns i härsket smör och luktar gamla spyor. Det räcker med ngn droppe av denna syra för att förstöra miljön i ett ganska stort rum. Men "riktigt" ensilage luktar inte alls illa och dessutom tycker hästarna om det, i alla fall mina.

Surhetsgraden är nästa exempel. Ett blött ensilage har ett pH på ung 3,5. Men nu är det nog inte så många som ger det till sina hästar. När hästen äter blandas detta med saliven som delvis har en buffrande effekt dvs den höjer pH värdet dvs surhetsgraden minskar. I den övre delen av magsäcken är pH ca 5,5. Detta pga det där bildas en del mjölksyra när fodret börjar brytas ned. Det sker alltså en sänkning av pH rent naturligt i hästens mage. När fodret sedan kommer till nästa del av magsäcken sjunker pH rejält genom naturlig utsöndring av saltsyra med magsaften. Detta för att fodret ska kunna brytas ner och bakterierna dödas. Magsäckens väggar har ett skyddande skikt mot denna sura miljö.

Om en häst får för lite grovfoder kan denna sura blandning skvalpa upp mot den översta delen av magsäcken och det är en av anledningarna till magsår.

Nu är jag inte veterinär men jag har ändå svårt att tro att det ensilage vi ger hästarna är skadligt för magen för att det är för surt.

Påståendena om vaccinet tycker jag också är lite att ta i. Alla vacciner/läkemedel testas innan de används.

Om hon är låg i rang kanske hon borde gå i en hage själv, bredvid de andra? Om inte annat så på nätterna kanske, så att hon har ro att äta? Kan det vara så att hon inte trivs i sin flock?

Kan inte ha henne själv, kan ej vara i hagen/stallet själv utan att bli stressad... Att ha henne ute själv skulle nog bara förvärra det och hon skulle absolut inte ha ro att äta.
Hon trivs nog i sin flock av vad jag kan se. Dom är tre ston som kommer mycket bra överens, ingen som är dum mot henne på något sätt. Dom står alla tre och kliar varandra och så vidare. Inga sura miner.

Kan du själv komma på någon anledning till varför? Det brukar kunna hjälpa ibland att skriva upp alla förändringar man göra, små som stora och skriva dagbok över sin hästs betende. På så sätt kan man kanske hitta vissa paralleller.

Sen vi ändrade om (en häst flyttades ut) i hagen så har det nog blivit värre. Har uppmärksammat det, men kan ha den hästen i den hagen av andra anledningar...

Det finns en massa olika produkter. Jag har gett min pålle som har dålig mage, Pronutrin. Du kan läsa om det på nätet. Det säljs hos vet. Det är som alla magtillskott ganska dyrt. Detta kostade ca 800 och räckte i 3 veckor till min häst. Jag gav det som kur eftersom jag ska börja ge Gastrofor istället.

Ska höra med vet.

Det har ju gjorts undersökningar på just galopphästar och magsår och dessa tester har ju visat att (jag minns ej exakt) nästan ALLA har/får magsår. Var det runt 75-80% tro.
Men där hon INTE bet, när var hon där? Tävlade hon då? Eftersom hon är så ung och ändå var det inte den personen du köpte henne av. Låter ju som hon hunnit med en del under sitt liv.
Skulle definitivt koncentrera mig på att få henne stabil i magen. Men sen beror det ju också på hur mycket man vill kosta på.
Sedan skulle jag börja fundera på om det var något annat i tillvaron som hon inte trivs med....?

Där hos den tjejen som jag pratade med bodde hon bara under ca ½ år. Dom klarade inte ut henne. Kan inte tänka mig att hon mådde bättre där med tanke på vad tjejen hade att säga om henne och till och med kontaktade mig efter att jag hade köpt henne för att varna mig för henne...

Ditt inlägg är ett bra exempel på hur tokigt det kan bli om man inte först tar reda på lite fakta i stället för att bara tycka en massa.
Mycket av det jag skriver ligger det en HEL DEL fakta bakom.
Alltså. Vad jag baserar detta på är de 22 år som hästägare jag har bakom mig. Mina erfarenheter, saker jag lärt mig under vägen osv. Att jag sedan dessutom rekommenderats HÖ istället för ensilage av både veterinärer, ET, massörer, homeopater etc etc (av diverse olika anledningar) räcker för mig. Jag skrev specifikt att jag grundade min tråd på MINA erfarenheter och det gjorde jag för att undvika att bli ifrågasatt. Jag har bra erfarenheter av det jag gör och jag skulle inte byta grovfoder. Så är det bara. Jag orkar inte göra en utläggning om vad alla ingående rek. genom åren. inte just nu iaf.

Vad är det för slaggprodukter du menar? Jag tror att jag har ställt samma fråga till dig i en annan tråd om ngt annat som också gav slaggprodukter men fick inget svar i den. Men nu kanske du har lust att svara.
Jag har tyvärr inget minne av att du ifrågasatt tidigare. Men kanske menade jag pelleterat foder då. Slaggprodukter har vi ju alla i kroppen, djur som människor. Bakterier, toxiner, överskott av vätska etc etc. Att slaggprodukter ökar i kroppen om man ger ett foder som tappar hållbarheten så drastiskt dag för dag borde ju inte vara så konstigt? Ett ensilage är ju bara tipp topp några dagar efter öppningen och exakt när mögelsporer börjar öka kan du ju inte veta. Det finns tillräckligt med fakta bakom för att stödja det. Det är ju inget jag bara "säger".

Sedan undrar jag vad du har luktat på för ensilagebalar. Om jäsningen går fel bildas det organiska syror som man inte vill vara i närheten av, smörsyra är ett exempel. Den finns i härsket smör och luktar gamla spyor. Det räcker med ngn droppe av denna syra för att förstöra miljön i ett ganska stort rum. Men "riktigt" ensilage luktar inte alls illa och dessutom tycker hästarna om det, i alla fall mina.
Ja, som sagt, det finns många som inte kan hantera ensilage. Och såna balar har jag luktat på.
Att hästarna tycker om det har jag aldrig sagt nåt om. Det är väl klart att de tycker om det.

Magsäckens väggar har ett skyddande skikt mot denna sura miljö.
Det är vanligt förekommande att man hellre rekommenderar hö till hästar med dåliga magar. Varför gör man det? Kanske för att såna hästar inte har ett fullgott naturligt skydd mot detta?

Jag har inget emot att folk ger sina hästar ensilage. Jag har inget emot det så. JAG däremot skulle aldrig vilja ge det till mina. Det är ganska så självklart för mig att det naturliga är det bästa. Därför ger jag inte sammansatt mat eller konserverad (i plast) mat till mina hästar.
Men eftersom alla har olika erfarentheter och olika argument till varför man ger det ena eller det andra så tycker jag vi låter det vara så. :)

Jag har en 26 åring jag har haft i 12 år & han har alltid varigt krubb bitare!
Krubb-bitare är när hästen sätter i mot med tänderna & drar in luft, de kan sätta tänderna i mot allt, boxväggarna, krubban, andra hästar i hagen, vatten-karet.

Det du kan göra för att hjälpa din häst är att skaffa en krubb-bitar rem av läder med en lite "tapp". som trycker på musklen som sitter mellan ganacherna. iom att den trycker till där så kan hästen inte dra in luft iom de använder den musklen för att kunna dra in luft.
man kan operera bort musklen, men iom att det är en betende störning som kommigt från att de varigt rastlösa, så kan de som andra muskler, bygga upp musklen igen.
En krubb-bitare gämförs med Alkolism, eller rökning, det är ett beroende.

Det e viktigt att krubbitar remar sitter rätt! ser jätte ofta hästar som står med semmar helt fel, detta skadar hästarna bara mer! o jag gråter när jag ser dessa hämska remmar i metal!!

Min 26åring mår hur bar som hällst & är pigg o glad! utan hans rem skulle han må riktigt riktigt dåligt!!

Hoppas jag har lyckats hjälpa dig lita iaf!

hästar som drar in luft för långe kommer att må jätte dåligt o får vätska i lungerna!

behöver hästar så mkt linfrö som 5 dl om dagen? eller jag, vet inte om det är mkt, men jämfört med de jag känner som ger linfrö är det mkt :P

Läste någonstans att dom skulle ha 1 dl per 100 kg häst?
Kan gissa att hon ligger runt 500. Hon fick mindre innan, men ökade på det efter att jag hade läst det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka