Krubbitare..

micaelathegreat

Trådstartare
Jag har ett 11-årigt halvblod som har börjat krubbita. Han gör det inte "hela tiden" utan vid utsläppet och när det är fodring och sånt. Jag köpte honom i somras och det är inte förrän nu på hösten som krubbitningen har dykt upp.
Han rids ungefär 6 dagar i veckan, ganska omväxlande men ganska "krävande" (vet inte hur jag ska beskriva det..). Han rids både ute i skogen och dressyrtränas. Han är väldigt positiv till all form av träning och blir orolig om han får stå för länge. Han går ute i hagen varje dag och verkar trivas där, det är mycket bus och lek och det är ofta han som drar igång lekarna.
Han står på 10 kg hösilage och 3 kg havre per dag. (Hos förra ägaren stod han på 6 kg havre per dag så jag har dragit ner på havren).

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag blir helt förtvivlad eftersom jag vet att det är något som inte är bra. Är det någon som har något förslag eller tips eller något som kan hjälpa mig?

TPF
/
Vitsippa

Hejsan! Han får väl mineraler också :confused:
Jag hade börjat med att kolla hans tänder och munhåla.
Lycka till!

Jodå, han får minrealer och lite olja också. Han äter inte av saltstenen så jag har lagt till lite salt på kvällen i maten. Ska jag göra det eller inte?

Hej!
Jag har läst på ngn sida på nätet eller om det var ngn bok att hästar som krubbbiter eller väver beror på för lite stimulans och för lite grovfoder. Bita i trä kan också bero på mineralbrist, men det fick han ju så..Har man väl fått en vana att göra detta så är det svårt att ta bort. Det vet ju vi själva hur det är med detta...
Det kan vara så enkelt att du får acceptera att du har en häst som är krubbitare. :rofl:

Mer hösilage, mindre krafftfoder. Hästar som har magsår krubbiter, så det kan vara värt att kolla upp! Kan ju ha börjat hos tidigare ägare då han fick så mkt krafftfoder.

Jag har också hört att det kan bero på för lite stimulans men han hålls igång ordentligt.. (Det låter som han är slutkörd men han kräver mycket motion och det får han..)

I värsta fall får man väl acceptera att han är krubbitare men eftersom något måste vara fel vill jag inte bara luta mig tillbaka och konstatera att "så här är det"..

Jag läste en artikel i tidningen Hästen nyligen där det stod att beteendestörningar så som vävning och krubbitning ofta befästs inom ett par veckor (har ingen erfarenhet själv) och att det därför är viktigt att bryta mönstret fort.

Det stod också att dessa störningar uppkommer då hästens inte får utlopp för sitt naturliga beteendemönster (alltså beteende sedan urminnes tider).

Mer grovfoder och mer utevistelse kanske? Ridning kan ju aldrig ersätta hästens naturliga behov som att äta, och röra sig fritt i flock. Med betoning på mer utevistelse då det kanske är en individ som kräver mycket stimulans?

/R

Först bör man veta att stereotypier uppstår då hästen inte kan utföra ett beteende som den är starkt motiverad att utföra. Hos hästen är detta nästan alltid, alltid behovet att ÄTA.

Att motionera sin häst hjälper inte detta grundproblem.

Hög frekvens av beteendestörningar har observerats i stall där:
* Utevistelsen är begränsad
* Hästarna får stora givor kraftfoder och små givor grovfoder
* Hästarna fodras många gånger om dagen. I och med att de får lite grovfoder blir ättiden per fodring för kort, vilket är mycket frustrerande för hästen.
* Miljön är stressig

Konkreta tips för att minska risken för stereotypier är:
* Förläng utevistelsen
* Använd halm som strömedel eller lägg in halm så hästen alltid har tillgång till det.
* Öka grovfodermängden och minska kraftfodermångden
* Vid varje fodring bör hästen få lång ättid. Detta uppnås genom en tillräckligt stor grovfodergiva. En stor häst bör aldrig ha mindre än ett kg grovfoder per fodring, en häst som äter snabbt bör ha ännu mer.

Undvik leksaker, t.ex. bollar som ska fyllas med kraftfoder och som hästen sedan ska "leka" med. Enligt reklamen skall detta stimulera hästen, men de studier som gjorts har visat att frekvensen av beteendestörningar faktiskt ökade!

Först vill jag bara säga att jag absolut inte tror att ridning skulle kunna ersätta utevistelse/behovet att äta! Jag berättade bara att jag rider honom regelbundet så att ingen tror att han är stående 5 dagar i veckan och att det skulle vara därför.

Han står redan på halm och fodras tre gånger om dagen (morgon: 2,5 kg hösilage, middag: 2,5 kg, kväll: 5 kg) men som jag skrev tidigare ska vi dra ner på kraftfoder och öka på grovfodret.
Att det kan vara stallmiljön har jag redan tänkt på. Vi har inte ett stökigt stall men det är större än det han stod på innan.
Mer utevistelse kan bli svårt då han går i en hage med 10 andra hästar och de tas in för middag klockan fyra (har då varit ute sen åtta). Jag kan ju inte tvinga honom att vara kvar när alla andra går in.
Vi har funderat på att flytta honom till en hörnbox där det är lugnare och se om det hjälper..

Leksaker har jag aldrig tänkt lägga in till honom då jag inte tror att de på något sätt skulle intressera honom..

När jag läser mitt senaste inlägg här tycker jag att det låter väldigt otrevligt vilket inte är meningen! Vill bara få en ändring på detta och blir väl desperat kanske..

Va konstigt att dom tar in hästarna redan klockan 16..jaja alla gör vi olika. Lycka till! :banana:

Det är inte dom utan vi som tar in hästarna "redan" klockan fyra (familjen driver stallet). Vi lade ut middagshöet i hagen förut men det blev totalt kaos och många hästar fick inte äta upp/äta tillräckligt. Jag vet att det funkar för många men ej för oss. Precis som du sa "alla gör vi olika". Jag vet stall där hästarna går ute TVÅ gånger i veckan, ensamma, i små hagar!

Ja det vet jag med i centrala delarna av storstäderna e det rätt ofta så! Men det e ju för oss som inte kan tänka oss ett sånt ställe -> helt konstigt. Jag hade fått betydligt närmare till stallet men vad gör det om Catie inte mår bra?!! Det e ju hästen man tänker på inte bensinpengar ;)
ha det bra!! :bump:

Kan inte heller tänka mig ett sånt ställe, helt sjukt.. Jag bor själv mitt ute på landet (känns det som) och precis vid stallet. Istället för att flytta hästen närmare oss flyttade vi närmare hästen.. Jag tycker att åtta timmars utevistelse är helt okej faktiskt, under sommaren är de ute åtta till åtta och de verkar trivas med båda alternativen..

Jag har ju sån fruktansvärt tur när det gäller stallplats.. det är billigt och hästarna kan g¨å på sommarbete hela sommaren med jättefint bete, dom får mat tre ggr per dag på vintern, de släpps ut runt 7 sen in runt 19 eller om man kommer själv å tar in sin häst för att rida..Då tar man ju in dem lite innan. E helt nöjd med den lösningen faktiskt. Sen e det en sak som e tråkigt vi har inget ridhus så när det ösregnar el så blir det inte mycke till ridning..
Ha det
/Jenny

Ojoj sånt här är inte lätt... :crazy:

Men jag tycker inte du ska acceptera det! Något gör ju att din häst inte mår bra! Ingen vildhäst har ju ens den lilla tendens till krubbitning...

Det viktigaste i hästhållning, tycker jag, är att vi INTE får ta ifrån hästarna deras naturliga beteende och levnadssätt. Till exempel att ha hästen inne hela dagen eller att inte låta den gå med andra hästar. Det tycker jag är djurplågeri! :cry:

Mina hästar går ute dygnet runt, året runt. De har aldrig täcke, men de fryser inte. Deras päls och hud kan reglera sig till kyla och värme och det naturliga samspelet vill jag inte rubba.

Sedan förstår jag att alla inte vill eller har förutsättningar för det, men det är så jag ser på det. :)
Håller med alpha!! Mycket tänkvärt.

Första intrycket jag får av din häst (av det lilla som står) är att han verkar energisk, som du beskriver, och kanske lite lättstressad, med tanke på att han krubbiter vid utsläpp o dyl, när det händer saker lixom. Och att han blir orolig om han inte rids. Eftersom han har halm så borde det ju inte bero på att han äter för sällan/för lite eller något sånt. Han kanske helt enkelt inte får utlopp för all sin energi när han står i boxen så mycket! Det skulle vara det första jag ändrade på.

Jag åker en halv mil på morgonen för att fodra. Stallägaren ger inte förrän nio och det tycker jag är för sent! Hästarna har ju stått utan mat otaliga timmar.

Man får göra många kompromisser men det är svårt att veta vart gränsen går för hästarnas välmående...

Tack för ett trevligt svar!
Hm, hos förra ägaren var han ute två timmar om dagen, ensam. Inte för att det är någon ursäkt, mer en upplysning.. Jag kan inte ha honom ute dygnet runt även om jag skulle vilja, vi har ett (ganska) stort stall och det är bara fyra av hästarna som är våra egna = han skulle inte ha någon att gå med.
Jag måste ha beskrivit honom lite fel för han är inte lättstressad, han är lugn som en filbunke. Förutom vid fodring då.. Han är energisk och tycker om att komma ut och röra på sig. Jag vet att det kan verka som att jag anser att ridning är det viktigaste i världen men så är det inte. Jag vet att alla hästar har olika behov av motion osv och jag har köpt en med stort behov av just motion. Enda anledningen till att jag nämnde ridningen är just att han blir lite otålig när han inte rids..
När han har ätit upp middagen vid (ca) fem är jag där nere och då blir det någon form av motion och ompyssling, klockan nio är det dags för kvällsmat och sedan godnatt. Frukost ger jag klockan sju.

Det jag ska göra är att:
Minska kraft, öka grov
Se till att byta till lugnare box
Släppa ut honom lite på kvällen i "lilla" hagen utanför stallet en stund på kvällen :idea:

Tack igen för trevligt svar! :bow:

Tack! Jodå, jag tror det kommer att göra det. Började med att öka på hösilaget igår och han var MYCKET lugnare vid kvällsfodringen när han hade fått mer på middagen. Så jag hoppas att det hjälper!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 065
Senast: Twirro
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat