Krubbitare??

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Jag skulle behöva skriva av mig lite och se vad ni säger.. Det är så att mitt vblsto på 9 år kan bita tag i saker ibland och suga in luft, krubbita. Det är inte ofta, utan när hon te.x står på gången och har tråkigt, när hon är inne i boxen och har ätit upp kraftfodret (hö har hon fri tillgång på).

Det har inte varit spec. ofta vad jag märkt, bara nångång då och då. Som igår när vi nyss bytt stall så var hon väldigt uppe i varv och rastlös inne i boxen, då tog hon tag i krubban och sög in luft.

Ikväll fick jag ett sms om att hon stod och sög in luft..

Hon är ute minst 12 timmar om dagen, har två kompisar hon trivs kanon med, får fri tillgång på hö, och rids dagligen. Förutom att hon stått nu i ca 1 vecka, och att hon inte kunnat röra sig på nåra veckor då hagen varit skitkass.

Vad kan jag göra? Det är som sagt inte ofta, utan väldigt sällan.. men det händer ju som sagt.

MVH Jossan

Sv: Krubbitare??

Krubbiter hon eller snappar hon luft?
Kanske värt att prova en sånhär:
Det är den ända som funkat på min ponny som krubbiter
ARTIKEL_44_stor.jpg

Vad är det för skillnad? Jag tror hon snappar luft, låter som så. ;o

Räknas hon som krubbitare även fast det bara händer väldigt sällan?

Kan det vara så att hon gör det för "kicken" som blir av att snappa luft?
Upplever du att hon snappat mer under den här viloveckan?

Jag har en luftsnappare (hon befäste det som 2 åring när hon stod på 6 månaders boxvila i ett stressigt stall).
Hon snappar om det är människor hon inte trivs med i närheten (känslig för sånt), om höt hunnit ta slut innan det är dags för nästa mål eller om hon står uppbunden.
Jag gör allt för att undvika dessa situationer - få som följer med till stallet, fyller hösäckarna ordentligt (hon ska även få hönät när vintern kommer och det blir kortare utevistelse) och har henne hellre lös när jag grejar.
Ingen krubbitarrem kommer nära henne.

Nja, mer.. hm, ja helt klart i boxen. Som igår och idag, hon var som sagt lite spänd och stressad igår då allt var nytt, så hon stod och snappade och hade sig då. Och ikväll fick jag ett sms att hon stod och sög in.. Så det kan ju ha med flytten att göra, att hon inte hunnit känna sig hemma än, fast i övrigt trivs hon väldigt bra.

När hon står uppbunden kan hon också försöka, typ på stalldörrar osv. Men har hon hö att pilla med eller om hon står i boxen när jag grejjar med henne så är det lungt, om hon inte blir föör rastlös. Kanske jag bör försöka undvika att ha henne uppbunden så då..

Nej jag känner absolut inte för att ha nån krubbitarrem.. Men det är alltså det enda alternativet? Är det farligt att dom snappar luft såhär?

Det är inte farligt, så om du står ut med ljudet (personligen blir jag galen av det :() så ignorera henne bara. Det låter som om du redan gjort alla åtgärder som man brukar rekommendera krubbitare/snappare så om hon ändå fortsätter så finns det inte mkt mer att göra (om du nu inte tar till rem då) än att vänta ut henne. Som du själv skriver så kan flytten till nytt stall påverkat henne, ge henne lite tid att landa :)

krubbitare tar tag med framtänderna i något och dom som snappar luft gör det lite överallt, utan stöd.

Allt som hindrar ponnyn/hästen från att krubba tar bara bort symptomet och inte orsaken. Numera vet man att många krubbitare har problem med magen och det kan ju vara samma sak med din häst eftersom det visar sig oftast när hon är stressad av olika anledningar. Krubbitandet utlöser endorfiner som i sin tur gör att ev magsmärtor mildras, så kontakt med en bra veterinär som kan kolla om det är ngt magproblem borde vara steg ett innan du testar krubbitarrem. :idea:

Okejokej. Vad bra. :) Näe men egentligen ser jag det inte ens som ett problem, eftersom det händer väldigt sällan, det var bara eftersom hon började nu i boxen vid flytten två dgr i rad som jag vart lite orolig, för innan det var det väldigt längesen hon gjorde så.

Remix: Oki, hon tar tag i saker med framtänderna. Så krubbitare då alltså. Tack :)

Mia_R: Läste en massa om det här på Buke, men jag tkr det fanns fler argument som talar emot detdär påståendet än för. Som sagt det händer väldigt sällan, trots att hon kan vara stressad ofta. Oftast händer det när hon är uttråkad, om vi står länge på gången och hon har tråkigt, så letar hon saker att göra, och då kan hon bita tag i te.x dörren och antingen knaga eller suga in luft. Hon är en sån som ska äta på allt också.

Allt som hindrar ponnyn/hästen från att krubba tar bara bort symptomet och inte orsaken. Numera vet man att många krubbitare har problem med magen och det kan ju vara samma sak med din häst eftersom det visar sig oftast när hon är stressad av olika anledningar. Krubbitandet utlöser endorfiner som i sin tur gör att ev magsmärtor mildras, så kontakt med en bra veterinär som kan kolla om det är ngt magproblem borde vara steg ett innan du testar krubbitarrem. :idea:

Fast där håller jag inte med. Min ponny får problem med magen av krubbitandet. Hon har jätteont i magen när hon inte har remmen på sig men annars är det okej.

En studie utförd av McGreevy et al. visar att om man förhindrar krubbitning med rem ett dygn ökar det stereotypa beteendet då det åter blir möjligt att utföra det (McGreevy, P, 2004:205, McGreevy, P, D, 1997:136ff). Det kan bero på en inre motivation, som inte tas bort för att man förhindrar
utövandet av stereotypin, eller helt enkelt att hästen blivit beroende av att krubbita.

Det finns rapporter som säger att stereotypier minskar vid högre grovfodergiva (Broom, D, M, Kennedy, M, J, 1993, Cooper, J, J, Mason, G, J, 1998). Eventuellt reducerar en större grovfodergiva tiden som hästen annars skulle tillbringa till att krubbita (Nicol, C, J, 2000).

Att bara säga hästen får ont i magen utan rem säger inget. Många länkar måste föras samman för att man ska få en helhet av problemet. Tex: utfodring, givor, miljö, osv osv osv.

Att bara säga hästen får ont i magen utan rem säger inget. Många länkar måste föras samman för att man ska få en helhet av problemet. Tex: utfodring, givor, miljö, osv osv osv.

Jag kan ju tillägga att hon gjort det sedan hon var föl pga av att hon var uttråkad. Ej stressig miljö eller liknande.

Jag tror mer på de länkar som Andreachrome lagt in även om det kanske inte stämmer in på din ponny, fast å andra sidan så verkar det som den första stuidien stämmer väldigt väl in på din ponny som började krubba redan som föl. Har du gjort ngn undersökning av magen på din ponny eller har du tolkat krubbitningen och allmäntillståndet själv? Fakta är ju att många krubbitare har minskat eller slutat krubba helt när de fått magsårsmedicin. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar