krossad lr hel havre!

C

Chiqitita

Är de bättre att ha krossad havre eller hel havre till en gammal häst kring 20 års åldern? Kan dom ta upp näringen bättre i krossad? :confused:

Sv: krossad lr hel havre!

En häst i 20 års-åldern har troligtvis tillräckligt bra tändar att det inte skall göra ngn skillnad att krossa havren.
PL

Om din häst har en för åldern normal tandstatus... dvs friska tänder... så kan du ge hel havre...

Om du inte vet om din häst har bra tänder eller inte så kan du ge krossad ändå .. Då är du säker på att han får tillräkligt mkt näring :) :banana:

Det lär hon nog upptäcka ganska så snart om hästen har dålig tandstatus då den börjar skita ur sig rejält mycket helhavre...annars finns ingen anledning till att krossa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Hästmänniskan Jag har en snart 26 år gammal häst som tänderna börjat bli allt sämre på, har i år fått dra 4 tänder. Veterinären tror att han utifrån...
Svar
15
· Visningar
2 069
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka