Krossad havre

Lavinia

Trådstartare
hej!

Fick för några dagar sen lära mej att om man krossar havren så tar man bort ett ämne som inte är bra för hästen och det tillkommer ett ämne som är bra för hästen. Någon som hört detta förr och kan vara en ängel att tala om för mej vilja ämnen det talas om? Att näringsämnen försvinner efter ett tag med krossat vet jg med mer specifikt vill jag veta vilket det är som tillkommer..

tacksam för svar/ Lavinia, som funderar mycket på saker hon hör

Sv: Krossad havre

Det har jag aldrig hört. (vilket inte behöver betyda att jag har rätt)

Det enda jag hört/vet är att hästen smälter krosshavre bättre och tar upp mer av det eftersom färre korn går ut med bajset.

Det sägs att hästar blir hetare på hel havre också, vilket jag inte märkt vad jag vet.

När du krossar så kommer syre in till kärnan och gör att fettet härsknar och näringen blir sämre. Man vinner inget på att krossa havren förutom att det kan vara bra till hästar med tandproblem. Krosshavre är en färskvara och ska fodras upp på ca en vecka efter krossningen.

Att många kärnor går igenom hästen hela är inte sant, citerar Christina Planck:

- Jag tycker att den ska vara hel om man inte har hästar med väldigt dåliga tänder. Man vinner absolut inget på att krossa den, så länge hästen kan tugga sönder kärnan får den ut all näring. När man krossar havren öppnar man den idealiska förpackningen och släpper in luftens alla microorganismer. De ger en sämre hygienisk kvalitet och dels lever de lite på näringsinnehållet i kärnan.
- På ett kilo havre går det runt 30.000 kärnor. Alla som tycker att de hittar så många kärnor i gödseln kan kontrollera följande: hittar man fler än 250 kärnor per kilo häst gödsel så kan man fundera (jag tror inte man hittar fler.) Är havren väldigt hårt nertorkad kan man stöpa havren. Det är att slå över vatten. Men jag tycker inte att den ska krossas.

hej!! jag har läst en kurs i skolan om foderstater.. jag frågade just detta till min lärare om det blev någon som helst skillnad på näringsinnehållet i havren om man krossar den och han sa att det inte blir det. Men det är ju inte säkert till 100 % iofs.. Men jag tror på hel havre för som sagt krossad härsknar väldigt fort!

Hej!

Och tack för svar. Det var lixom så jag också trodde det var. Men men tanten i stallet kan man inte säja emot, bara att hålla med, om det tillkommer ett bra näringsämne och ett dåligt försvinner så gör det väl det. jag fodrar med hel havre iallafall../ Lavinia

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 308
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar