Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...

Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det absolut värsta för SK måste vara vad som skedde när hon tävlade i Billdal direkt efter avstängningens hävande. Andra tävlande tilltalade ej SK, gick undan när hon närmade sig dom, vände bort huvudet , samt en äldre dam som rent ut sa: Fy faen, åk hem du falska människa ,varför ska du bli medlem här och förstöra vår klubb?.
Vare sig hon anser att hon gjort rätt eller fel måste ett sånt bemötande kännas hemsk, jag skulle aldrig vilja uppleva det.

Fast nu håller du dig inte till sanningen, för det första så var tävlingen INTE i Billdal utan i Glommen,Falkenberg. Jag var på samma tävling såg Sofia gå runt på tävlingsplatsen och prata med en hel del folk. Det var ingen som gick undan.

Sofia Kroon var ovetande om intraartikulära injektioner enligt utsago!!

Jag känner ej Sofia o har aldrig träffat henne. Men jag, till skillnad mot er, tänkte direkt när jag hörde talas om detta: det måste ha blivit ett missförstånd! Vem tar in sina hästar till klinik för att behandla dem intraartikulärt o sen tävlar dem några dagar sedan?????

O mycket riktigt har veterinären ej ens antecknat ned lite i journalen eller informerat ägaren om vad som gjorts.

Sannolikt har det sket ett missförstånd mellan ägare o veterinär men det är fortfarande vetrinärens ansvar att informera o föra journal om vad som gjorts. Om man har flera hästar ser man inte alltid vad som görs. Soeciellt inte om vetrinären behandlar i en buss.

Men snälla Furioso, har du läst Sks, hästskötaren Johanna Larssons, Veternärens Florian Lackners samt veternärassistens Sofia Hultbergs berättelse om det här?? Gör det och bilda dig sen en egen uppfattning. Tom hennes hästskötare uppger att Rolex injicerats i leden med Adequan. SK höll ju tom med i bremsen!! Båda hästarna skulle få Flunixin i halsen, den ena stod redan i lastbilen varpå injektionen i halsen skedde där, inget direkt ansmärkningsvärt. SK var på kliniken på tisdagen och frågade veterinären om en spekulant kunde komma och hoppa Rolex på torsdagen!! :eek: Hur kan man ens komma på tanken , att hoppa en häst 2 dar efter ledinjektion?? Enligt Sk skulle veternären svarat: "Jadå bara ni inte hoppar för mkt"
Verkar det troligt tycker du, att en vet skulle svarat så?
Nä, nu sjönk hon ännu mer i mina ögon. Här är länken:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_4949/ImageVaultHandler.aspx
Observera också att SKs hästar har varit på kliniken mer än 220ggr. Hon borde alltså ha full koll på läget!!

Senast ändrad av en moderator:

Men faktum kvarstår, är hästar som besökt klinik för fysiska problem startklara innan det ens gått en vecka? När det har "skrittmotion" skrivet i hemgångsrådet?

Och om man på sin häst ser den rakad över en led när man varit på en klinik, undrar man inte om hästen då sprutats? Om man nu ska tro på att veterinären på den klininken verkar vara helt såld på att spruta hästar utan att informera ägaren och dess medhjälpare. Och de sistnämnda var tydligen inte var i närheten av hästen eftersom veterinären "smög omkring och smygsprutade".
Hyggligt av kliniken att sponsra med det som injicerades också!

Alla kliniker rakar inte inför injektion.

Helt galen är hela grejjen... Vad tror hon egentligen?!

Tja får jag spekulera vilt så tror jag att hon tycker omvärlden ska skita i hur hon sköter och rider sina hästar! :grin:
Och då i förlängningen så tycker hon att det är helt ok att medvetet riskera sina hästars hälsa. Vad det beror på kan jag inte ens spekulera om, sådant tänk är så långt ifrån vad jag kan tänka...

SK kanske ska börja tävla för Ukraina?
Här i landet måste hon ju vara helt rökt efter denna historia!
Där är kanske inte så hårda regler vad gäller doping heller.............

:D:D
Ja det kanske vore en bra idé! Det har ju hänt förr att ryttare som är missnöjda med sitt eget land bytt till just det landet du nämner! ;)

Det var ingen som gick undan.

Nej, varför skulle de göra det?, hon är inte ensam om detta, det är bara det att vissa andra har klarat sig från skvaller-hitentills.
Hon åkte delvis dit för hon åkte till klinik och med det blev synlig- de ryttare som har veterinärkontakter privat har en annan möjlighet att göra liknande hemma, i stallet, och då är ändå risken minimal att åka dit.

Jag blir också undrande om Jana Wannius. Visserligen ska advokater ställa upp för sina klienter, men han har en stark position i Ridsport-Sverige. Han borde använda den till att motverka sånt som inte är bra för hästar. Code of Conduct verkar ju inte precis vara ledstjärnan här...

Om det inte är code of conduct så kanske det är money talks? :cool:

Nej, varför skulle de göra det?, hon är inte ensam om detta, det är bara det att vissa andra har klarat sig från skvaller-hitentills.
Hon åkte delvis dit för hon åkte till klinik och med det blev synlig- de ryttare som har veterinärkontakter privat har en annan möjlighet att göra liknande hemma, i stallet, och då är ändå risken minimal att åka dit.

Och som vi redan varit inne på så är väl detta Pudelns Kärna.
SK är ledsen att hon ÅKTE DIT, och det är det ståhejet handlar om från hennes sida. Inte vad som gjorts.

sorgligt.

Kl*

Läste artikeln som var skriven i nya Ridsport där hon säger att hon inte gjort något fel m.m. Eftersom hon blev friad av RIN så kallade hon till presskonferense där hon håller fast vid sitt ord och sa att hästarna bara fått Vitamin sprutor (hon hade även vid ett annat tillfälle påstått att veterinären måste ha gått in i lastbilen och sprutat dem i lederna utan min vetskap, detta var något som hon inte verkar ha sagt under PK:en) och att hon inte såg om Veterinären sprutade i leden eller bara under skinnet ( Ett väldigt dåligt argument då jag aldrig varit med om att man sprutar vitaminer i skinnet Vid en led.) Kroon skyllde även på brist på information av veterinären, konstigt eftersom man verkligen får veta vad det är man sprutat hästen med när de gäller karens och övrig prestationsförmåga. Annars borde hon ju sett på fakturan från Djursjukhuset där det står de olika preparaten som använts...

De som är så frustrerande är att hon påstar att Maria Gretzer hade nonchalerat henne när hon bad om dopingprov, så var inte fallet utan Gretzer trodde på Kroons ord och stod på hennes sida fram till att de kom fram igenom Journalerna att hästarna blivit behandlade.

De som också är konstigt är att Sofia var först inte anmäld till Helsingborg, kan det finnas en läcka någonstans i SRF som sagt att dopingprov ej kommer att genomföras under tävlingshelgen och därför packade hon sina hästar och åkte, var det därför hon så påstridigt ville att hästarna skulle dopingtestas för att hon visste att de inte kunde göra de?

Satt även och läste på en ryttares hemsida som var på samma tävling i Helsingborg där personen skriver
" I helsingborg som jag själv var o tävlade så kom det upp i veckan att det fanns en häst dopad..PÅ TIDEN att det dök upp.Att man måste behandla en häst är en självklarhet för alla toppryttare och att man ibland också varit i gråzonen för vissa preaparat.Deta har jag inga problem med.Men att tävla med dom i kroppen på en häst det är ju hetl sjukt
DÅLIGT och osportsligt och helt cp idiotiskt när en häst skall prestera 4 dagar efter tror man verkligen att den här inflamtionen har gått bort på 4 dagar ???

då har man inte fattat det här med skada på en häst.Det o andra sidan inte 5 veckor som alla kliniker vill att det till heller. "

Har även hört från en annan ryttare att de gjordes behandlingar i form av laser I boxarna PÅ tävlingsplatsen på Rolex och Gucci...

Som sagt, sätt människan (SK) på alla kurser som finns i ämnet medicinering/behandling/doping inklusive kommunikation så vi slipper sånt här elände...

Eftersom hon blev friad av RIN så kallade hon till presskonferense där hon ...
En sanning med modifikation. Hon är ju inte befunnen oskyldig, snarare tvärtom, däremot hittar man en bestämmelse som skulle göra det omöjligt att straffa henne för regelbrottet enligt de svenska reglerna. Även denna tolkning är starkt ifrågasatt och man ska/har begärt omprövning.

Konstigt detta. Ibland drämmer dömande instans till med slägga oavsett, medan man ibland slingrar sig som maskar för att fria. :confused:

LIA

Detta är ett mycket intressant fall enligt min åsikt. När jag nu läst igenom alla kommentarer i den här tråden sammanställer jag några länkar för intresserade att läsa igenom.

Om man läser igenom det som står att finna från Ridsportförbundet här:
Sofia Kroon har i allt väsentligt berättat följande.... Rolex travade utan reaktion men Florian Lackner tyckte att Rolex var något stel i höger bakben. Vid böjprov hade Rolex 0,5 graders hälta på höger bakben. De diskuterade behandling med Adequan. Eftersom en kund hört av sig och ville titta på Rolex under torsdag eller fredag undrade hon om det gick bra att visa honom efter behandling med Adequan. Florian Lackner sa att det gick bra förutsatt att Rolex inte hoppades för mycket. Efter undersökningen togs Rolex till behandlingsrummet där de fick vänta ett tag. Hon var närvarande i behandlingsrummet när Rolex injicerades med Adequan. Hon såg att Rolex injicerades på insidan av benet men inte närmare var eller hur. Hon trodde att Rolex behandlades i ligamentet.
(se s 6 i dokumentet)

Sedan läser man i Tidningen Ridsport
- Vi hade talat om att ge vitamininjektioner. Det var vad jag trodde hästarna fick. Gucci sprutades också i lastbilen, berättade hon.

Hemmaklubbens kommentar till domen (vilken numera alltså är upphävd) står att läsa på nätet och längst ned ser man vilka åtgärder klubben beslutat genomföra för att utöka kunskapen hos tävlingsryttarna i framtiden.

Man kan läsa vad en ryttarkollega med starka åsikter har att säga i ämnet här.

Så där ja, nu kan ni som inte hittat denna information tidigare får ert lystmäte tillfredsställt.

Själv vill jag ge en eloge till överdomaren Anna Karin Nilsson som hade modet att dra igång hela den här cirkusen. :bow:

Och så konstaterar jag att det står illa till med Ridsport-Sverige. :crazy:

En sanning med modifikation. Hon är ju inte befunnen oskyldig, snarare tvärtom, däremot hittar man en bestämmelse som skulle göra det omöjligt att straffa henne för regelbrottet enligt de svenska reglerna. Även denna tolkning är starkt ifrågasatt och man ska/har begärt omprövning.

Konstigt detta. Ibland drämmer dömande instans till med slägga oavsett, medan man ibland slingrar sig som maskar för att fria. :confused:

LIA

Precis och därför känns det lite löjligt när de då på eget bevåg går ut och försöker övertyga svenska folket att SK är helt oskyldig. Det är mycket tilltrasslade lögner som kommer fram som vi tydligen bara ska "köpa" rakt av.

De är så konstigt att de vågar gå ut så här som de gör när Flertalet ryttare som var på helsingborg säger att de sett oangelägenheter PÅ sjäva tävlingsplatsen i form av behandlingar...

Hoppas sanningen kommer fram och då med rätt straff!

Varför har då inte alla som sett behandlingar på tävlingsplatsen berättat detta? Varför anmäler man inte till tävlingsledningen/överdomaren? Fegt!:mad:

Man kan läsa vad en ryttarkollega med starka åsikter har att säga i ämnet här.

Helt OT men jag måste bara göra en kommentar.

Var in på din länk här och sitter nästan med hakan i golvet. ! :eek:

Är det verkligen sanning att denna blogg/hemsida är en vuxen mans?

Måste säga att om det nu fanns någon som helst respekt för denne som hästmänniska så är den som bortblåst efter att ha läst där.

Nu tänker jag inte på vad han skrev ang det aktuella fallet utan totalt sett.

Visst får man ha åsikter om ditten och datten, absolut, men texterna skulle lika gärna kunna vara skrivna av en unge.

Herre min je..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama