Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...

Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Sofia Kroon var ovetande om intraartikulära injektioner enligt utsago!!

Jag känner ej Sofia o har aldrig träffat henne.

Men snälla människa.... Tror du att vi är födda i farstun:grin: Herregud... här sitter du och skriver inlägg på inlägg där du minsann berättar VAD/ NÄR och HUR SK ska ha vetat saker och ting... VAD vetten sagt och inte sagt... Vem som fanns i närheten och inte..dessutom så skriver du upprepade ggr att det kommer komma fram mer detaljer till media längre fram...VEm TROR DU EGENTLIGEN ATT DU LURAR... visst FAN MÅSTE DU vara insyltat på något vis....:eek::eek:antingen är du helt intelligensbefriad eller så har du svalt massa piller i regnbågens färger som gett din drömsyner och hallucinationer:eek::eek: Du är lika patetisk som SK... Hon borde inte ens få sitta på en gunghäst...en spark i baken och ut på grusplanen med henne bara... Schooop... fort vore det gjort...och inte mer än rätt....

CIZMA.. ( Noll träffar på eniro:angel:)

nej, jag är inte insyltad men jag vet att veterinären ej gett information enligt skyldighet.

Detta skulle kunna hända vem som helst som användt samma veterinär länge o litar på denne o inte kräver skriftlig information. Det ör förresten veterinärens skyldighet att informera.

Tror du allvarligt att en ryttare som fått sina hästar behandlade med annat än C virtamin 4 dygn innan skulle starts sin häst?

För mig är det helt otroligt!

Ja, en människa med vett i skallen förstår att det är fel.
Men enligt mig verkar inte SK vara en sådan människa.
(Jag har läst allting och har åsikten att kliniken/vet är mer trovärdig).

nej, jag är inte insyltad men jag vet att veterinären ej gett information enligt skyldighet.

Hur kan du VETA det utan att vara inblandad?

Detta skulle kunna hända vem som helst som användt samma veterinär länge o litar på denne o inte kräver skriftlig information. Det ör förresten veterinärens skyldighet att informera.

Likväl som det är ryttarens skyldighet att veta vad hästen behandlats med innan man startar en tävling. OM veterinären inte informerar, så FRÅGAR man.

Tror du allvarligt att en ryttare som fått sina hästar behandlade med annat än C virtamin 4 dygn innan skulle starts sin häst?

Ja, tyvärr finns det ryttare som sätter sitt eget höga nöje framför hästarnas välmående, sorgligt men sant. Varför tror du att det finns kontroller på tävlingar?

Otroligt att det finns ryttare som sätter sig själv före hästen, eller otroligt att ridsporten inte är ren? Eller är det något annat du syftar på som otroligt?

Hur gärna jag än skulle vilja tro att det inte finns sådana ryttare, så är det bara att inse att det finns rötägg överallt. SK biter sig själv i svansen i den här affären med nya uttalanden och ändrade historier gång efter annan.

And here we go again!
NEJ, det är INTE veterinärens skyldighet att jaga rätt på hästägaren för att informera. Det är ÄGARE/RYTTARE som är skyldiga att ta reda på vad som gjorts med hästen om man nu valt att inte närvara vid behandlingen.

Och det är definitivt RYTTAREN som enligt TR är skyldig att veta om hästen behandlats innan den startanmäler till en tävling.

DESSUTOM har ju Sofia Kroon ERKÄNT att hästen sprutades med Adequan men att hon "misstagit" sig på karenstiderna. Så allt snack om vitaminer är bara löjligt.

DESSUTOM har ju Sofia Kroon ERKÄNT att hästen sprutades med Adequan men att hon "misstagit" sig på karenstiderna. Så allt snack om vitaminer är bara löjligt.

:bow::bow:

Men sen får vi ju inte glömma att hon ändrat den utsagon X antal gånger :grin:

Snacka om att vara insnärjd i sina egna lögner... :angel:

Hur kan du veta det? SK höll i bremsen medans veternären sprutade Adeqaun i leden. SKs hästskötare som också var med har berättat det. Hur förklarar du det? Tror du på fullt allvar att SK då missar helt varför hon håller i bremsen, när det var uppenbart för hästskötaren?

Hon har varit med sina hästar mer än 220 gånger på den kliniken.
Jag har varit ett fåtal ggr på klinik och det händer att man inte får med sig skriftligt vad som gjorts, ibland skickas den infon med fakturan, men nog fasen vet man ändå vad som gjorts, tror nog att Sk känner till dessa rutiner, hon som sagt varit där ett antal ggr.
Med tanke på att SK frågade veterinären, (det har SKs hästskötare samt SK själv berättat) om det var ok att visa Rolex för en spekulant på torsdagen el fredagen, (klinikbesöket var på tisdagen) , så vad säger det som SKs omdöme?? Hur kan man komma på tanken att visa en nybehandlad häst för en spekulant?? Om Sk tycker att det ör ok att hoppa på torsdagen så varför skulle hon då tveka att tävla på lördagen??
Varför är du så blåögd att du försvarar det hon gjort? Ta reda på fakta istället.

Svaret på den frågan är givet i ämnet som diskuteras.

Ja, det är inte bara troligt, det är möjligt och har inträffat. SK har ju erkänt.

Och nu i helgen rider Kroon SM. Tänk tanken om hon efter detta skulle vinna SM och alltså vara bäst i Sverige.

Och nu i helgen rider Kroon SM. Tänk tanken om hon efter detta skulle vinna SM och alltså vara bäst i Sverige.

Ja fy faen, hemska tanke!
Jag ska och kolla på SM, blir intressant om hon vinner eller placerar sig att se publikens reaktion! Jag tänker i allafall inte applådera om hon får rosett, och hemska tanke om hon skulle gå och vinna! :crazy:

Nej det är inte speciellt troligt, men tänk tanken vad konsekvensen blir.

Nej det är inte speciellt troligt, men tänk tanken vad konsekvensen blir.

Ja det vore ju alldeles förskräckligt , men nu gick ju inte 1,50 hoppningen någe vidare heller.

undra hur trevlig stämmning de är runt SK på hammarö...

Något som talar för att SK faktiskt visste vad som pågick är att hon tydligen sagt att "det äldre stoet" (håller inte redan på vilket namn som hör till vilken häst... :D) skulle göra sin sista tävlingssäsong nu fram till augusti 2009, och sedan sluta tävla och gå till avel.

Hittar tyvärr inte tillbaka till artikeln, men den var från i höstas, innan allt detta började.

Det är väl inte helt orimligt att hon försökt "krama ur" det sista ur hästen om den ändå inte skulle tävla mer sedan? :grin: För visst var det stoet som sprutats i knäleden?

Något som talar för att SK faktiskt visste vad som pågick är att hon tydligen sagt att "det äldre stoet" (håller inte redan på vilket namn som hör till vilken häst... :D) skulle göra sin sista tävlingssäsong nu fram till augusti 2009, och sedan sluta tävla och gå till avel.

Hittar tyvärr inte tillbaka till artikeln, men den var från i höstas, innan allt detta började.

Det är väl inte helt orimligt att hon försökt "krama ur" det sista ur hästen om den ändå inte skulle tävla mer sedan? :grin: För visst var det stoet som sprutats i knäleden?

Rolex är en valack och det var han som sprutades i knäleden. Hon tävlar honom samt en hingst, Angulo KLG i Hammarö. Gucci kanske är ett sto, vet ej, men den verkar hon inte ha med på Hammarö.

Ja hoppas att folk visar sitt avsky genom att "ta artigt avstånd"! Det är ju annars dubbelmoral att vara social, glad och trevlig och sedan inte tycka hennes handlande är ok!

Pelle Nyström var tydligen inte med (vad jag såg), och det var ju synd, han har ju uttalat sig hur han tycker i allafall! Men han kanske är med och hejjar på klubbkamraterna så han är där ändå.

Om hon skulle vinna eller placera sig i SM, undrar vad publiken gör då? Blir det lika glada och hurrande applåder som om någon annan vinner? Blir det mattare applåder? Eller till och med buanden?

Ja hoppas att folk visar sitt avsky genom att "ta artigt avstånd"! Det är ju annars dubbelmoral att vara social, glad och trevlig och sedan inte tycka hennes handlande är ok!

Om hon skulle vinna eller placera sig i SM, undrar vad publiken gör då? Blir det lika glada och hurrande applåder som om någon annan vinner? Blir det mattare applåder? Eller till och med buanden?

Jag hoppas verkligen inte att det skulle bli några buanden, med alla skandaler inom ridsporten just nu måste vi visa att vi är bättre än så.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama