Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...

Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag har inte skrivit om djurplågeri, däremot har jag hållt med fios inlägg om djurplågeri.

jag anser att det bryter mot djurskyddslagen att tävla sin häst på NASID ja. Vad är konstigt med detta?

Nej, inget kontstigt alls, jag tycker också hon bryter mot djurskyddslagen, ska dömas för dopning och otillåten medicinering, men inte att det är så grovt att hon även utöver detta ska ha en fällande dom för djurplågeri.
Jag tycker alltså inte att hon ska "sättas dit" för djurplågeri, och vad jag förstått är det 4 dagars karens internationellt på ledpreparatet, det styrker min egen åsikt i just det fallet-hästen har helt enkelt inte utsatts för tillräckligt utstuderat djurplågeri och lidande för en fällande dom i djurplågerifrågan.

Jag tror bara att vi har olika definitioner av samma mynt.
jag anser att hon ska dömas för doping och brott mot djurskyddslagen. Punkt.

Du har rätt, så är det, en dressyrdomare måste vara helt säker på att det är hästen som är halt, och att det inte finns en minsta möjlighet att ex ryttaren kan orsaka hältan.
Jag har under årens lopp skrivit säkert 200 ggr åt dressyrdomare. Dom gånger en domare sett minsta tendens till hälta har ekipaget blåst ut och ritten avbrutits.Det har aldrig hänt att domarens beslut ifrågasatts !

Fast rent lagligt så finns det ingen sekretess. Har haft den diskussionen med en veterinär som varit på kurs i frågan. Om en journalist ringer till en klinik och vill ha uppgifter är de skyldiga att lämna ut uppgifterna.
Jag har även arbetat på klinik och fått itutat i mig att det är sekretess, men det finns inget lagligt stöd för detta.

Menar du att mina hästars journaler är offentliga handlingar? Att de ska lämnas ut till vem som helst som begär det?

Om det inte finns någon lag om sekretess (vilket jag inte vet någonting om) så är det väl upp till kliniken om de vill lämna ut information angående en kund till någon annan?

Det finns ju en zon mellan offentlig uppgift (tvingande att lämna ut) och sekretessbelagd information.

Kliniken kan ju besluta att hålla patienternas uppgifter "hemliga" utan att det för den sakens skulle är tvingande för kliniken att göra så.

Jag gissar att en klinik som kör med offentlighetsprincipen rätt snabbt hade fått slå igen...

Jag har under årens lopp skrivit säkert 200 ggr åt dressyrdomare. Dom gånger en domare sett minsta tendens till hälta har ekipaget blåst ut och ritten avbrutits.Det har aldrig hänt att domarens beslut ifrågasatts !

Minsta tendens till hälta får inte blåsas ut.Om hästen visar någon tendens till hälta som du menar?, så måste domaren innan avblåsning vänta tills hästen visas i båda varven och den ska vara halt.

Menar du att mina hästars journaler är offentliga handlingar? Att de ska lämnas ut till vem som helst som begär det?

Om det inte finns någon lag om sekretess (vilket jag inte vet någonting om) så är det väl upp till kliniken om de vill lämna ut information angående en kund till någon annan?

När det gäller människor så finns ju sekretesslagen som hindrar obehöriga att ta del av mina journaler, det borde ju gälla även för hästar eftersom det är min häst journal.

Annars lever vi ju efter offentlighetsprincipen i Sverige men den regleras ju då av sekretesslagen.

Minsta tendens till hälta får inte blåsas ut.Om hästen visar någon tendens till hälta som du menar?, så måste domaren innan avblåsning vänta tills hästen visas i båda varven och den ska vara halt.
Sluta tjafsa om annat, här diskuteras lämpligheten att behandla hästar med ledinjektion 4 dagar innan start i 150 hoppning. SK har ju enligt Varbergs Ridklubbs hemsida en extrem vinnarskalle, dvs hon skulle gå över lik för att vinna. Samma ryttare har ju varit i blåsvädret för barrering ett flertal ggr, så att tro att detta är någon liten oskyldig hästtjej är nog väldigt naivt av dom som försvarar henne.

Fast jag tycker det är tämligen ointressant rent diskussionsmässigt att veta vem någon här på forumet är irl faktiskt. Vill jag veta vem någon är irl så är det för att jag vill bli bekant med den, inte för att veta vem någon som har en viss åsikt är.

Likaså tror en och annan att de är mer kända än de är...

Ja det var verkligen en tuff sits för en domare!
Och något som tål att tänka på när dressyren säger sig inte behöva tävlingsveterinär!

Sluta tjafsa om annat, här diskuteras lämpligheten att behandla hästar med ledinjektion 4 dagar innan start i 150 hoppning. SK har ju enligt Varbergs Ridklubbs hemsida en extrem vinnarskalle, dvs hon skulle gå över lik för att vinna. Samma ryttare har ju varit i blåsvädret för barrering ett flertal ggr, så att tro att detta är någon liten oskyldig hästtjej är nog väldigt naivt av dom som försvarar henne.

Haha. Blir mer och mer intressant, när folk som står i hennes närhet, som furioso tydligen också gör, blandar sig in i diskussionen och sprider olika perspektiv.

min slutsats av alla debatter och skriverier hittills är att tyvärr ligger de starkaste vindarna SK till nackdel. tack och lov säger jag, att folk inte bara köper allt rakt av utan är insatta och långt ifrån korkade, vilket majoriteten i diskussionerna och reaktionerna klart och tydligt visar. Att SK med diverse patetiska manövrar och åtgärder försöker rentvå sitt namn är som sagt pinsamt i mina ögon. Är typ som att försöka säga att man är blind , lobotomerad och med IQ noll och blivit utsatt som ett offer, när man helt klart inte är det, för att vinna folks sympatier.

Hon har ju själv det yttersta ansvaret att informera sig själv vad som gjorts med hästarna. Otroligt nonchalant annars och då får hon skylla sig själv. Precis samma sak som personer som väntar inställelsebeslut för fängelsestraff: När polisen står vid dörren och hämtar upp dem så hävdar de att de "inte blivit informerade", Tror ni de slipper krypa in i en cell, möjligtvis få ett par timmar att fixa det praktiska? Icke! Såna viktiga saker ligger i ens eget intresse= eget ansvar att informera sig själv.
Det är synd att sådana människor inte har Jana som juridiska ombud bara...:devil:

Sofia Kroon var ovetande om intraartikulära injektioner enligt utsago!!

Jag känner ej Sofia o har aldrig träffat henne. Men jag, till skillnad mot er, tänkte direkt när jag hörde talas om detta: det måste ha blivit ett missförstånd! Vem tar in sina hästar till klinik för att behandla dem intraartikulärt o sen tävlar dem några dagar sedan?????

O mycket riktigt har veterinären ej ens antecknat ned lite i journalen eller informerat ägaren om vad som gjorts.

Sannolikt har det sket ett missförstånd mellan ägare o veterinär men det är fortfarande vetrinärens ansvar att informera o föra journal om vad som gjorts. Om man har flera hästar ser man inte alltid vad som görs. Soeciellt inte om vetrinären behandlar i en buss.

Tyvärr är det ju inte så ovanligt... bara att SK hade oturen att åka dit.

Det är jäkligt lätt att orera om lagtexter med journalföring och annat, men vi alla ska väl vara utrustade med SUNT FÖRNUFT och eget ansvar. Ponera att hela historien är sann då, Furioso, att hon faktiskt körde en rövare, tyckte vad veterinären sa var trams eller bara helt enkelt var slarvig! Ska SK gå fri då bara för att veterinären inte förde journal enligt regelboken?...
Om du nu inte känner henne personligen, så är du väldigt naiv, det finns folk som skiter i djur och dessutom i regler i allmänhet. Sorgligt men sant.
Nej, det duger inte att skylla i från sig i det här fallet. Reglerna är klara och tydliga, HON har det yttersta ansvaret att informera sig i hästarnas behandling, oavsett vilket preparat som sprutats var i hästen. Hon är proffs och då kan man verkligen kräva ovanstående!
Jag vill tro att hela den här soppan är ett missförstånd, men då ska SK ÄNDÅ möta represalier för sitt slarv och dessutom sättas i tvångskurs i TR, dopingregler och kommunikation så det här eländet inte upprepas...

Jag känner ej Sofia o har aldrig träffat henne. Men jag, till skillnad mot er, tänkte direkt när jag hörde talas om detta: det måste ha blivit ett missförstånd! Vem tar in sina hästar till klinik för att behandla dem intraartikulärt o sen tävlar dem några dagar sedan?????

O mycket riktigt har veterinären ej ens antecknat ned lite i journalen eller informerat ägaren om vad som gjorts.

Sannolikt har det sket ett missförstånd mellan ägare o veterinär men det är fortfarande vetrinärens ansvar att informera o föra journal om vad som gjorts. Om man har flera hästar ser man inte alltid vad som görs. Soeciellt inte om vetrinären behandlar i en buss.

Sofia Kroon var ovetande enligt EGEN utsaga, det är så långt ifrån en sanning som kan ske.
Det är sorgligt att en ryttare som tydligen har haft talang använder den på fel sätt. Hela mediauppbådet som varit har gjort SK till persona non grata inom sporten för lång tid framåt. Det spelar ingen roll vilka förklaringar hon kommer med, hur mkt pengar som läggs ner på brännvinsadvokater för att processa, flickstackaren är helt enkelt körd för lång tid framåt. Pappa Kroon kan köpa hur många fina hästar som helst, men tävlande i landslag osv är ju helt uteslutet. Det absolut värsta för SK måste vara vad som skedde när hon tävlade i Billdal direkt efter avstängningens hävande. Andra tävlande tilltalade ej SK, gick undan när hon närmade sig dom, vände bort huvudet , samt en äldre dam som rent ut sa: Fy faen, åk hem du falska människa ,varför ska du bli medlem här och förstöra vår klubb?.
Vare sig hon anser att hon gjort rätt eller fel måste ett sånt bemötande kännas hemsk, jag skulle aldrig vilja uppleva det.

Sofia Kroon var ovetande enligt EGEN utsaga, det är så långt ifrån en sanning som kan ske.
Det är sorgligt att en ryttare som tydligen har haft talang använder den på fel sätt. Hela mediauppbådet som varit har gjort SK till persona non grata inom sporten för lång tid framåt. Det spelar ingen roll vilka förklaringar hon kommer med, hur mkt pengar som läggs ner på brännvinsadvokater för att processa, flickstackaren är helt enkelt körd för lång tid framåt. Pappa Kroon kan köpa hur många fina hästar som helst, men tävlande i landslag osv är ju helt uteslutet. Det absolut värsta för SK måste vara vad som skedde när hon tävlade i Billdal direkt efter avstängningens hävande. Andra tävlande tilltalade ej SK, gick undan när hon närmade sig dom, vände bort huvudet , samt en äldre dam som rent ut sa: Fy faen, åk hem du falska människa ,varför ska du bli medlem här och förstöra vår klubb?.
Vare sig hon anser att hon gjort rätt eller fel måste ett sånt bemötande kännas hemsk, jag skulle aldrig vilja uppleva det.

Och det kanske är pga det bemötandet som de så ivrigt försöker framhäva sig själva som offer osv...Jag tror SK hade tjänat på att gå ut och göra avbön. Helt simpelt erkänna att hon satte sin tävlingskarriär före sina hästar och att hon nu har fått sig en tankeställare. Då hade hon haft möjlighet att komma tillbaka. Men hela beteendet nu förstör bara ännu mer för henne. Fuskar man och blir tagen på bar gärning så ska man stå för det. Inte komma med den ena bortförklaringen löjligare än den andra och framför allt, inte idiotförklara svenska folket, vilket hon underförstått gör nu.

och vad är det som inte går fram till dig undrar jag?
Om veterinären brustit runt detta är det FORTFARANDE sofias ansvar att ta reda på informationen INNAN hon startar sina hästar i en tävling fyra dagar senare! Punkt!

Jisses.

*kl*

Ja, jag förstår inte riktigt. De gånger vi varit till veterinären, så inte har vi fått något skriftligt ur journalen med oss hem, men däremot så har vi uppmärksamt lyssnat till ALLT vad veterinären sagt, och utöver detta frågat massor om vad de gjort och hur hästen mår och hur den ska "tas omhand" hemma sedan.
Och då hade vi ändå inga hästar som skulle ut och tävla på den nivån!

Det är ju alltid ägaren/ryttaren som MÅSTE ha koll på läget. Anser man sig inte fått information- då frågar man. Dubbelkollar.
SPECIELLT om man tänker sig ut att tävla med hästarna några dagar senare!

Där ser man, det sociala straffet kan ofta svida hårdare än ett rättsligt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama