Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...

Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

nej, det är veterinärens skyldighet att informera ryttare o hästskötare o också informera om ev konvalescens.

Tänk om mina elitidrottarpatienter skulle stå till svars för vad läkaren injicerar? Läkare har ansvar att injicera o behandla med rätt läkemedel precis som veterinärerna.

Hade veterrinären i detta fall skickat med en beskrivning om vad som gjorts så hade det varit en annan sak. då hade ju ryttare o ägaren varit slarvig som ej gått igenom vad som gjorts...

Nej. Det står helt klart i tr att det är ryttarens ansvar att veta vad hästen är behandlad med. Då frågar man sin veterinär.

Veterinären har ej informerat ägaren om vad som gjorts o ej heller journalfört alls förren dagar efter. Det är veterinären som är i blåsväder. Förstår ni inte det??

Han har sagt: att behandla är att kasta pengar i sjön o sedan ej informerat vare sig hästskötare eller ägare som ej heller var med när veterinären behhandlade hästarna.
Detta resonemang haltar lite också. Insinuerar du att veterinären inte journalfört vad hästarna blivit behandlade med förrän först efter han får reda på att SK har tävlat de behandlade hästarna? För Slöinge idkar knappast någon välgörenhet och med tanke på att SK tydligen varit storkund där fick hon säkert betala på faktura. För att kunna fakturera måste veterinärer och djursjukvårdare journalföra vilka mediciner som har givits och vilka mängder, detta brukar även stå specifierat på fakturorna. Detta sker med största sannorlikhet ganska omgående efter varje besök för att hålla isär den stora mängden hästar som behandlas på Slöinge varje dag och för att kunna skicka fakturorna så snart som möjligt.

Sedan, var ligger logiken i att han först sagt att behandling är att kasta pengarna i sjön och sedan behandlat i alla fall?

nej, det är veterinärens skyldighet att informera ryttare o hästskötare o också informera om ev konvalescens.
Tänk att det tycker nog Isabell Werth också men det hjälpte inte henne heller...

Och vi tar det igen, (ser att det är fel momentsnummer i toughcookies citat)

Från TR I Moment 111 stycke 7:
7. Ansvar
Ryttare som ska delta i tävling i Sverige respektive i internationell tävling är skyldig att se till
att:

• hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, visat några tecken på smittsam sjukdom.
• hästen under de senaste tre veckorna före tävlingens början, icke varit uppställd i stall, där smittsam sjukdom så vitt ryttaren vet förekommit ej heller i stall där misstanke om
sådan sjukdom förekommit.
• hästen är erforderligt tränad för tävlingsdeltagande, samt så vitt ryttaren vet fullt frisk.
• kontrollera både sin egen och hästens kvalifikation.
• före deltagande i tävling utomlands få Ridsportförbundets medgivande.
• uppfylla de förpliktelser han åtagit sig i och med anmälan till tävlingen, bl.a.
erläggande av tävlingsavgift. Tävlingsavgift innefattar alla kostnader som betalas till arrangören för att kunna delta i tävlingen dvs. även uppstallningsavgifter etc.
• följa gällande TR, tävlingsbestämmelser, föreskrifter och anvisningar utfärdade av tävlingsledning
• uppträda på ett sätt som hedrar svensk ridsport vid tävling, på tävlingsplats och i samband med tävlingsdeltagande inom eller utom landet.
• ansvara för att startande häst är i tävlingsmässigt skick .
• förvissa sig om att hästen inte fått, och själv inte ta, otillåtna medicinska preparat eller otillåten medicinsk behandling före start.
• person som leder hingst på tävlingsplatsen är minst 16 år.

Tänk om mina elitidrottarpatienter skulle stå till svars för vad läkaren injicerar? Läkare har ansvar att injicera o behandla med rätt läkemedel precis som veterinärerna.

Hade veterrinären i detta fall skickat med en beskrivning om vad som gjorts så hade det varit en annan sak. då hade ju ryttare o ägaren varit slarvig som ej gått igenom vad som gjorts...

Hmm jag har förstått att du inte är så särskilt insatt i TR och vad som gäller när man tävlar.

Du tar ett exempel angående dina elitidrottspatienter, om du tex injicerar något i dom och dom tävlar och hamnar i dopingkontroll så är det dom som åker fast för doping och inte du som läkare oavsett om du informerat eller ej.

Likaså om jag som ryttare tävlar på en häst jag aldrig ens har suttit på innan eller haft att göra med och det visar sig att den går på smärtstillande preparat är det likt förbannat jag som åker dit för doping.

Veterinären kan ju inte hållas ansvarig för att någon väljer att tävla inom karenstiden det blir ju ohållbart för skulle det funka skulle ju veterinären vara tvugna att hålla kvar alla hästar inom karenstiden.

Nej. Det står helt klart i tr att det är ryttarens ansvar att veta vad hästen är behandlad med. Då frågar man sin veterinär.

Exakt, får man inga papper med sig hem så ber man om det eftersom det är ens förbannade skyldighet som ryttare när man tänker deltaga i en tävling 4dgr senare! Detta VET Sofia mkt väl om!

nej, jag är absolut inte inblandad!

OM du inte är inblandad, hur vet du då vad som är "sanningen"?
Hur vet DU vad SK sagt/gjort?
Hur vet DU huruvida SK informerats om behandlingen eller inte?
Hur vet DU vem/vilka som var med veterinären vid de behandlingarna som gjordes (eller inte gjordes...)?

:confused:

Och det är ALLTID ryttaren (eller i omyndiga ryttares fall, målsman) som ansvarar för att hästen uppfyller alla krav för att starta i tävling. Vet man inte vad hästen behandlats med så tar man reda på det, det borde ryttare på SK´s nivå veta mkt väl (det är ryttarens skyldighet ATT veta det)

Du kunde ha vetat. :)
Eftersom jag själv inte vet, så frågade jag.

Såvitt jag vet är en häst halt, för att den har ett fel. Ofta innebär felet att hästen har ont, därav hältan för att avlasta.
Att tvinga en häst, som haltar för att den har ont, att hoppa på hinder... är inte det djurplågeri?

LIA

Att tävla med en häst som ansvarig veterinär anser vara i tävlingsmässigt skick anser inte jag vara djurplågeri.

Det förekommer att helt friska leder behandlas förebyggande 3-4 veckor innan säsong går igång, hästarna blir lite rundsmörjda och rids bara lätt i någon/ några veckor och då ska det hjälpa dem att hålla säsongen ut.

Behandlar man alla leder i hela hästen då eller? Jo, jag vet att hästar behandlas utan att vara direkt halta, men har svårt att tro att en häst behandlas i leder där den inte har, eller har haft någon som helst indikation på något problem någonsin. För det verkar ganska dumt. Du och jag definierar nog en helt frisk led olika.

Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.

Camilla Andersson

P.S Sofia ska det vara :)

Vad i:
Led-, bursa- eller senskideinjektion/-punktion, minst 14 dygn

är svårt att förstå?

En seger för rättsäkerheten?? Vem försvarar hästarnas rättsäkerhet att inte bli utsatt för att tävla och träna 4 dgr efter ledinjektion :(

Jag hoppas iallafall att människan blir dömd för djurplågeri, jag förstår överhuvudtaget inte hur sofia kan med att ge svidande kritik mot djursjukhuset när det är hon som har tävlat på en halt och behandlad häst :eek:

Håller med till 100%. Jag tycker hela historien och framför allt hur hon nu attackerar i media är patetiskt. Jag hoppas att INGEN går på flosklerna, och att hon frikänts är en SKAM högst på listan i svensk ridsport historia.

jag hoppas att media blir medveten om diskussionerna på nätet dessutom och hur folk ser på friandet i rätten.

det kommer komma mer detaljer i media sen hoppas jag.

Veterinären INFORMERADE ej sofia eller hästskötare om vilka behandlingar som gjordes. Det enda hästskötare har sett är en vitaminspruta ( större än andra o fylld med gul vätska).

Tror ni att hon sprutat hästarna på klinik med en stor buss så alla ser när detta hade kunnat ske i skymundan om det nu vore "med flit".

och för alla intresserade/normalintelligenta hästägare/ryttare så går det utmärkt bra att få ett dokument med sig från kliniken som beskriver exakt vad som gjorts med hästen och hur den behandlats. Om man varit där 200 gånger så är man väl medveten om detta, för det är även de som är där ca 2 gånger om året eller mindre.

Löjligt att hoppa in som anonym och sitta och försvara SK. Hon har gjort FEL. och borde ligga lågt och inse det och förhoppningsivs lära sig en grav läxa. Inte sitta och försöka framställa sig som något sorts offer eller helgon i media - PINSAMT.

Och nej - : ) jag känner inte SK eller håller ens på med hoppning, så avundsjuka ligger långt ifrån det hela - lika löjligt att skylla på att det skulle handla om det, som hela historien om du frågar mig. Däremot väcker fallet givetvis och tack och lov - reaktioner från sunda hästägare som dels kan lagarna, och dels har ett genuint samvete och intresse för HÄSTARNAS väl och ve, och ens ansvar som tävlingsryttare där dessa djur används.

Håller till lagen o sanningen. Sen kanske ni hoppas o tror att det ärså svart o vitt att Sofia Kroon ville dopa sina hästar o sedan tävla men det hör ju inte riktigt hit..

Nej det har du nog fått om bakfoten, däremot är det många som tror att hon är ledsen för att hon åkte dit - inte resten. Det är en vesäntlig skillnad.

Min häst var med min ryttare på klinik i veckan o jag var absolut inte med. Hon ska tävla på Hammarö. Menar ni att det är mitt ansvar om hon har behandlats med otillåten medicinering o veterinären ej har skickat med ryttaren skriftlig information om vad som gjorts??

Ja det menar vi. Du som hästägare/ryttare är ansvarig, så enkelt är det. Du ska vara insatt i och medveten om exakt vad hästen behandlats med och det som gäller runt det, om du godkänner att hästen ska startas i en tävling. Med tanke på hur kraftigt du skriver i denna tråden måste jag säga att din kunskap om ansvars lagen och vad som gäller, brister rätt kraftigt.

Följdfråga: Om det är så att sofia upplevt att hon inte fått skriftlig information om vad som hänt vid klinik besöket, och därmed inte är säker på vad som gjorts med hästarna: Är det då inte hennes ansvar att FÅ sådan information och se till att få det skriftligen från veterinären, INNAN hästarna startas i en tävling?
svar: Jo det är det.

Senast ändrad:

*kl

Vad trevigt. OM det är så att hon inte döms, så visar RIN att det är fritt fram att rida och tävla behandlade hästar. :idea:
Vilket innebär att de knappast kan bestraffa någon annan (ffa inte på lägre nivå) om denne behandlar sina hästar i samband med tävling.
Jag menar, om en ryttare på Sofias nivå har tillåtelse att vara "omedveten" så måste ju en ryttare på lägre nivå, med betydligt lägre kunskapsnivå verkligen inte kunna åka dit för det.

Seriöst. Även en ryttare som är OKUNNIG håller väl reda på vad veterinären gör med hästatrna. :confused:
Är man dessutom tävlingsryttare (som har för avsikt att starta en oren/"ovillig" häst) så bör man väl vara ännu noggrannare med vad som händer hos veterinären.
Jag har vid vissa veterinärbesök varit lite frånvarande och inte haft koll till 100% vad som gjorts med mina hästar, men å andra sidan skulle jag aldrig få för mig om att träna och tävla en häst som sprutas/är ofräch.

Givetvis ska veterinären meddela vad den gör med hästen(detta kan ju ske genom fakturaunderlaget), men när det gäller tävling så är det ryttarens ansvar hur mycket man än vänder och vrider på det.

Nej - Sofia ska allt få sitt straff!
Precis som Alla ryttare som blir påkommna ska få! Oavsett nivå på tävlande, status på tävlingsnivå och hur mkt pengar man har i kassan.
Det är för HÄSTARNAS skull det finns dopingregler, just för att idioter inte ska behandla dem samtidigt som de är i träning/tävling.

*knapplån*

SK åker till klinik med hästar som är ofräscha, lyckas inbilla sig att de kureras med vitaminer, räknar på minuterna att de klarar karenstiden för vitaminer, kommer hem och inser att vitaminerna gjort hästarna fräscha nog att tävla, räknar på fingrarna och ser att karenstiden kommer att löpt ut (gott mått för SK bör väl vara fem minuter?) och åker iväg på tävling?

Hade det inte varit så tragiskt hade jag kostat på mig ett småleende. Att SK dessutom är kapitalt ointresserad av vilken behandling hästarna faktiskt fått (för ingen har väl hävdat att veterinären ljugit på en rak förfrågan vid behandlingstillfället?) är väl ytterligare ett tecken på att människan inte bör vara nära djur ö h t, ännu mindre ha djur som proffession?

Att försöka få ridsporten att framstå som seriös med dessa helt vansinniga aktörer blir ett hästjobb.

*Vilket innebär att de knappast kan bestraffa någon annan (ffa inte på lägre nivå) om denne behandlar sina hästar i samband med tävling.

Hur ska de kunna bestraffas när det är sekretess som gäller, ingen lär liksom sprida ut att hästar har behandlats eftersom det faktiskt är förjudet. Att Kroon kom fram i dager beror ju enbart på en anonym anmälan. Och som det verkar hitills så räcker inte det om det inte finns dopingutrustning på plats så dopingprover kan tas.

Jag har alltd sagt att den där jävla sekretesen borde hävas, skulle underlätta både vid otillåten behandlig före tävling, oseriös försäljning av häst och stoppa smygoperationer på blivande hingstar.

Personligen undrar jag hur Jordbruksverket tänkte när de bestämde vilka tävlingar veterinärer skulle vara på?!
Om någon inte vet den sitter på en halt häst, då är det väl logiskt att det är de med allra minst tävlingsvana? Och var är de? På lokalt tävling!

Inte för att det var helt logiskt som det var förr att antalet startande hästar avgjorde om veterinär var ett måste, men det kändes i allafall inte lika konstigt!

Likaså att veterinär inte behövs på dressyr för att domarna ska avbryta ritten är ju knasigt! Jag har personligen tävlat en tävling där domaren i första klassen ansåg hästen halt (stod i protokollet). Men hon varken avbröt ritten eller gav startförbud i nästa klass!
Jag startade inte andra klassen fast jag ansåg hästen helt ok. Hästen var också helt ok när jag kollade upp honom ett par dagar senare, men ändå så är det väl domaransvar att bryta ritten när domaren anser hästen halt?

Men nog ber man om hemgångsråd om man inte får några?
I allafall jag och alla jag känner skulle göra det! Hur ska man annars veta vad veterinären gjort med hästen, om veterinären anser hästen krasslig och hur man ska ta hand om hästen när man kommer hem, alltså hur mycket den ska/bör jobba?

Och hon har väl fortfarande inte sagt det självklara "jag skulle aldrig medvetet göra något som skulle skada mina hästar"?

Så stod det väl inte om hästen? Jag vill minnas att det bla stod något om att den på volt hela tiden slog om till korsgalopp, alltså inte kunde hålla galoppen när de gjorde arbetsprov.

Hur ska de kunna bestraffas när det är sekretess som gäller, ingen lär liksom sprida ut att hästar har behandlats eftersom det faktiskt är förjudet. Att Kroon kom fram i dager beror ju enbart på en anonym anmälan. Och som det verkar hitills så räcker inte det om det inte finns dopingutrustning på plats så dopingprover kan tas.

Jag har alltd sagt att den där jävla sekretesen borde hävas, skulle underlätta både vid otillåten behandlig före tävling, oseriös försäljning av häst och stoppa smygoperationer på blivande hingstar.

Det är faktiskt så att inom djursjukvården finns lagligt sett ingen sekretess. Trots detta så hävdar många kliniker detta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama