Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...

Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag startade inte andra klassen fast jag ansåg hästen helt ok. Hästen var också helt ok när jag kollade upp honom ett par dagar senare, men ändå så är det väl domaransvar att bryta ritten när domaren anser hästen halt?

Nej, så enkelt är det inte. Om nu inte din häst var rejält , tydligt halt i båda varven i alla gångarterna.

Det är faktiskt så att inom djursjukvården finns lagligt sett ingen sekretess. Trots detta så hävdar många kliniker detta.

Jag har inte träffat på en enda klinik som släpper info om någon annans häst.
Benhård sekretess.

Av vilken anledning skulle det vara bättre om alla skrev sitt riktiga namn på ett diskussionsforum? :confused:
I en insändare i en tidning så skriver jag alltid mitt namn, men här på forumet känns det helt onödigt!

Jag känner två stycken med samma namn som dig, sökte på namnet på eniro och fick 1423 träffar. Räknar man bort att några är samma med flera abbonnemang så är det ju minst runt 1000 allafall. Så om du tycker du skriver "vem du är" för att du skriver ditt namn så vet man ändå inte vem av de drygt 1400 som är just DU! Alltså lika anonymt som om du struntade i att skriva ditt namn eftersom det är ett så vanligt namn!
kopparberg - får några hundra träffar på sitt namn...

Jag har inte träffat på en enda klinik som släpper info om någon annans häst.
Benhård sekretess.

Fast rent lagligt så finns det ingen sekretess. Har haft den diskussionen med en veterinär som varit på kurs i frågan. Om en journalist ringer till en klinik och vill ha uppgifter är de skyldiga att lämna ut uppgifterna.
Jag har även arbetat på klinik och fått itutat i mig att det är sekretess, men det finns inget lagligt stöd för detta.

*kl*

I den här diskussionen börjar jag känna mig trög känner jag. Jag är ingen expert, men jag har ändå varit i hästvärlden i 30 år nu (hjälp vad jag känner mig gammal nu!) och ännu har ingen av mina hästar varit behandlade utan att jag vet av VAD och hur jag ska behandla dem när de varit där.

Jag begriper det inte, och om man då är proffsryttare som lever på hästarna (det gör hon väl? Jag är inte i hoppvärlden så jag vet inte) så måste det väl vara ännu mer noga pga att det är ens levebröd och inte bara en hobby. Och om nu ryttaren själv är för upptagen för att själv vara med så finns det ju NÅGON människa från stallet som är med. Och den människan måste ju veta vad som skett?
Min veterinär berättar alltid/diskuterar vad som ska hända med hästen, h*n behandlar ju inte helt som h*n själv vill.

Som sagt, jag måste vara trög för jag fattar det inte. Kan inte SK bara erkänna att: Ja, jag gjorde fel. Förlåt, det ska inte hända igen. Det hade nog sett mycket bättre ut. Vem kommer lämna häst till/sponsra henne nu? Kan hon ens bli påtänkt för landslaget? (jag tycker ju inte det, men jag tar inte ut några lag) Vad gör detta för ridsporten i 'vanligt' folks ögon?

Kan bara hålla med!
Är man med sin häst på djursjukhus är det ens förb.... skyldighet att kolla upp vad som är fel på hästen och vilken behandling den får!

Nu rider jag inte alls på SK:s nivå,men jag är däremot rädd om mina hästar!
Förstår faktiskt inte hur någon kan försvara detta beteende mot sina hästar.

Nej,stäng av SK för all framtid inom ridsporten.
Nu räcker det med bortförklaringar!

Till furiosos försvar måste jag ändå säga att då hon har gjort ett antal inlägg här på Bukefalos tidigare så går det faktiskt att få reda på att hon uppger sitt riktiga namn och det går att få reda på vilken av alla Camillorna i Sverige hon är. För så konspiratorisk är i alla fall inte jag så att jag tror att någon sitter i 3 års tid och låtsas vara någon annan befintlig person än den man egentligen är.

veterinären sa: Att behandla är att kasta pengar i sjön. SF litade på veterinären o trodde då att ingen ledbehandling utfördes.

Veterinären har ej informerat SF i detta.

Vad är det som är svårt att förstå?

Camilla

veterinären sa: Att behandla är att kasta pengar i sjön. SF litade på veterinären o trodde då att ingen ledbehandling utfördes.

Camilla

HUR kan du vara på säker på vad som sagts/inte sagts och vad som gjorts/inte gjorts om du inte är inblandad i fallet??

Det finns alltid 2 sidor av varje historia... SK´s story känns minst trovärdig med tanke på hur den förändrats över tiden, och även OM veterinären brustit i att informera så är det ofrånkomligt att det ändå är så att det i slutänden är SK´s ansvar som ryttare/tävlande ATT se till att veta vad som gjorts med hästarna, och se till att inga behandlingar gjorts som innebär att hästen inte klarar TR´s regler om otillåten behandling/doping. Rent krasst så oavsett vad som sagts/inte sagts på kliniken så ÄR det SK som brustit i sitt ansvar iom att hon startat hästar som inte får starta.

Senast ändrad:

Fast rent lagligt så finns det ingen sekretess. Har haft den diskussionen med en veterinär som varit på kurs i frågan. Om en journalist ringer till en klinik och vill ha uppgifter är de skyldiga att lämna ut uppgifterna.
Jag har även arbetat på klinik och fått itutat i mig att det är sekretess, men det finns inget lagligt stöd för detta.

Då är det ju bra. Men hur gör man för att få information när kliniken ändå vägrar lämna ut?

Camilla

Det svåra är att vad jag förstått så tävlade hon hästarna 3 dagar efter besöket, så även om hon inte trodde det var ledspruta så var det ändå fyra dagar på det andra.
Och även om det är bara 4 dagars karens internationellt på ledpreparatet, så hjälper inte det, hon åkte ändå ut på tredje dagen.Vad jag har förstått?

Mackan, varför tycker du hon ska åka dit för djurplågeri?

Camilla

Jag har hört lite rykten om att det stämmer att veterinären inte ville behandla för han ansåg att en viloperiod kunde fylla samma funktion. Så långt rätt. Men SK var väldigt mycket "på" om att hästarna skulle behandlas så att de var fräscha till Göteborg. Hästarna skulle absolut behandlas, enligt henne.

Så jag tycker det är kvalificerat skitsnack från SK:s sida nu och hon gör det bara värre för sig med alla lögner.

Men det första SK sa var att hon kollat karensen för Adequan enl fei och att hon inte visste att det var annorlunda enl TR. Då visste hon ju att hästen sprutats med detta.

nej, det är veterinärens skyldighet att informera ryttare o hästskötare o också informera om ev konvalescens.

Tänk om mina elitidrottarpatienter skulle stå till svars för vad läkaren injicerar? Läkare har ansvar att injicera o behandla med rätt läkemedel precis som veterinärerna.

Hade veterrinären i detta fall skickat med en beskrivning om vad som gjorts så hade det varit en annan sak. då hade ju ryttare o ägaren varit slarvig som ej gått igenom vad som gjorts...

Visst är det fullt möjligt att man inte vet vad hästen fått för behandling, om man kanske medvetet håller sig på avstånd från veterinären och är totalt ointresserad, låter någon av veternärassisten hålla i hästen medans man "gör nåt annat", och sen är det inte alltid så lätt att tolka en journal rätt , veterärer "skriver väl som läkare", om man nu får med sig en hem vill säga. Jag har inte heller alltid fått med mig journalen hem efter veterärbesök på klinik. Hade hon trots allt fått med sig journalen hem, hade hon säkert kunnat säga, "jag såg inte vad veterinären skrev". Men just därför är det ju så viktigt att man FRÅGAR sin veterinär om man är fundersam. Har man redan åkt hem så RINGER man och frågar, vad gjorde ni egentligen? Jag var där men jag lyckades inte uppfatta ett enda dugg? Om inte annat måste man väl reagera när man får räkningen???
Det kan väl inte komma som en nyhet för en erfaren elitryttare att journalen ibland inte kommer med?
Du får gärna besvara mina frågor i inlägg 73.
Sen är jag också nyfiken på vilken annan "sanning" är det som ska komma fram, och om du inte är iblandad, hur kan du veta något som vi andra inte vet genom media?
Hur troligt är det egentligen att man åker på hältutredning till VETERINÄRKLINIK och hästarna befinns halta, och ska behandlas med "örtpreparat" och vitaminer?? Det låter som om skulle ha besökt en homeopat och inte en veterinär??
Hästen som hade sporren som gått av, hur skulle den kunna "snabbläkas" med örtpreparat och vitaminer och inte antiinflammatoriskt? Och en sjuk led?? Väljer man att köra på örter istället, så skulle nog jag automatiskt tänka att mer och längre vila kanske behövs! Vilka örter förresten var det som gavs?

*kl*

SK har snärjt in sig ganska rejält i den här soppan, och inte har det blivit bättre av att hennes uttalanden ändrat sig stup i kvarten...

Bästa sättet för henne att behålla sin heder är att erkänna sina misstag och ta sitt straff, istället för att försöka slingra sig undan det ansvar hon faktiskt har.

Likaså att veterinär inte behövs på dressyr för att domarna ska avbryta ritten är ju knasigt! Jag har personligen tävlat en tävling där domaren i första klassen ansåg hästen halt (stod i protokollet). Men hon varken avbröt ritten eller gav startförbud i nästa klass!
Jag startade inte andra klassen fast jag ansåg hästen helt ok. Hästen var också helt ok när jag kollade upp honom ett par dagar senare, men ändå så är det väl domaransvar att bryta ritten när domaren anser hästen halt?

jag har skrivit protokoll åt många domare genom åren, och som jag fått det förklarat för mig, så för att de ska avbryta en ritt så ska hästen vara med 100% säkerhet halt. Dvs om det ens finns några tvivel att domaren kan missta sig, så vågar man inte blåsa av ritten, därför att det då kan leda till påföljder med överklagan, rättsprocesser osv, om det sen skulle visa sig att hästen INTE är halt. så förklarades det för mig.... tuff sits för en domare, om de premisserna stämmer......

Då är det ju bra. Men hur gör man för att få information när kliniken ändå vägrar lämna ut?

Man får nog hänvisa till lagen och visa på hur det är då de flesta kliniker tror att det är sekretess. Vi fick även felaktig info om detta under utbildningen (SLU)

Mackan, varför tycker du hon ska åka dit för djurplågeri?

Jag har inte skrivit om djurplågeri, däremot har jag hållt med fios inlägg om djurplågeri.

jag anser att det bryter mot djurskyddslagen att tävla sin häst på NASID ja. Vad är konstigt med detta?

Du har rätt, så är det, en dressyrdomare måste vara helt säker på att det är hästen som är halt, och att det inte finns en minsta möjlighet att ex ryttaren kan orsaka hältan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama