Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund
nej, det är veterinärens skyldighet att informera ryttare o hästskötare o också informera om ev konvalescens.
Tänk om mina elitidrottarpatienter skulle stå till svars för vad läkaren injicerar? Läkare har ansvar att injicera o behandla med rätt läkemedel precis som veterinärerna.
Hade veterrinären i detta fall skickat med en beskrivning om vad som gjorts så hade det varit en annan sak. då hade ju ryttare o ägaren varit slarvig som ej gått igenom vad som gjorts...
Visst är det fullt möjligt att man inte vet vad hästen fått för behandling, om man kanske medvetet håller sig på avstånd från veterinären och är totalt ointresserad, låter någon av veternärassisten hålla i hästen medans man "gör nåt annat", och sen är det inte alltid så lätt att tolka en journal rätt , veterärer "skriver väl som läkare", om man nu får med sig en hem vill säga. Jag har inte heller alltid fått med mig journalen hem efter veterärbesök på klinik. Hade hon trots allt fått med sig journalen hem, hade hon säkert kunnat säga, "jag såg inte vad veterinären skrev". Men just därför är det ju så viktigt att man FRÅGAR sin veterinär om man är fundersam. Har man redan åkt hem så RINGER man och frågar, vad gjorde ni egentligen? Jag var där men jag lyckades inte uppfatta ett enda dugg? Om inte annat måste man väl reagera när man får räkningen???
Det kan väl inte komma som en nyhet för en erfaren elitryttare att journalen ibland inte kommer med?
Du får gärna besvara mina frågor i inlägg 73.
Sen är jag också nyfiken på vilken annan "sanning" är det som ska komma fram, och om du inte är iblandad, hur kan du veta något som vi andra inte vet genom media?
Hur troligt är det egentligen att man åker på hältutredning till VETERINÄRKLINIK och hästarna befinns halta, och ska behandlas med "örtpreparat" och vitaminer?? Det låter som om skulle ha besökt en homeopat och inte en veterinär??
Hästen som hade sporren som gått av, hur skulle den kunna "snabbläkas" med örtpreparat och vitaminer och inte antiinflammatoriskt? Och en sjuk led?? Väljer man att köra på örter istället, så skulle nog jag automatiskt tänka att mer och längre vila kanske behövs! Vilka örter förresten var det som gavs?