Kronledsinflammation?

M

majja22

Någon som har erfarenhet av det?
Min häst visar återigen att någonting är fel . Hon är inte halt vad jag kan se på stor samt liten volt, hon är inte varm i något ben,inte svullen, ömmar ej i ryggen, MEN- när någonting inte stämmer så visar hon det väldigt tydligt genom att lägga öronen bakåt och så spänner hon hela mulen när hon går. Hon kliar/biter sig mycket på ballarna och kronranden höger fram (och även lite på kotan), därför misstänker jag att det är där omkring problemet sitter. Hovis har varit ute men hittar inget konstigt. Ringde och pratade med min vet. idag (han kommer ut nästa vecka), och han pratade om möjlig kotled/hovled/kronledsinflammation :(
Kronledsinflammation har jag inte hört mycket om, så jag blev lite nyfiken.
Någon som vet behandling, konvalecenstid mm? Vad har hästen haft för symptom? Hur är prognosen jämfört mot ex. kotledsinflammation,?

Nu är det ju inte säkert att min häst har det, jag blev bara nyfiken som sagt! Jag hoppas det är något enklare, eftersom hon varit konvalecent i 18 månader, och jag har precis börjat komma igång igen lite smått (skritt).
Blir så trött på att det aldrig kan få vara nog :cry:

det är samma k******nttid som om du skulle ha sprutat kotleden.
Jag skulle nog ha försökt rtg hästen samt provat något sjukbeslag ett tag.

Tack!
Jag får se först vad vet. säger nästa vecka, han är superduktig på häst och även kiropraktor så han får känna igenom hela hästen på en gång. Anser han att jag bör åka till klinik för röntgen, ja då beställer jag tid omedelbart bums!
Men jag hoppas att det är något enkelt fel,som han kan "fixa" till....

Kronledsinflammation är nog inte särskilt vanligt och lite krångligt att ställa diagnos på också. För att lägga en bedövning i kronleden måste veterinären använda sig av röntgen, leden går inte att palpera fram. Vet. får alltså sätta en kanyl ungefär där leden borde vara, sen tas en röntgenbild och utifrån den i sin tur kan vet. förhoppningsvis hitta var kanylen ska sättas.
Jag har varit med om att lägga en sån bedövning på en häst där "ordinär" bedövning släckte hältan, alltså en bedövning som bedövar allt nedanför kotleden. Den hästen var fortfarande hant då kronleden bedövades och senare konstaterades strålbenshälta.

OM jag vore du så skulle jag köra in hästen på klinik för hältutredning, för på hemmaplan är veterinären ganska begrånsad i vad han kan göra. Man bör exempelvis undvika ledinjektioner (bedövning och behandling) i stallet, det bör vara mer steril miljö runtomkring för detta.

Knepigt värre :crazy:
Jag börjar fundera mer och mer på att avboka med veterinären, och boka kliniktid direkt. Måste skaka fram en bil med dragkrok bara, vilket inte är det lättaste i semestertider .......
OM det nu skulle vara kron/hovledsinflammation, hur är det med skoningen? Hur ska man sko för att underlätta för hästen, med typ pc-beslag eller nåt annat istället för vanliga skor?
Visserligen får jag väl ordinationer av vet. beroende på vad det kan vara, men det är bra att vara lite förberedd.Jag är inte så säker på att min hovis skor ex. Pc, så jag kanske bör kolla runt lite med andra hovslagare...
Har inte erfarenhet av såna typer av hältor jag :crazy:

Uppdatering!

Hepp, hade vet. ute igår (han är även kiropraktor), och det var inget fel på hennes höger fram :)
DÄREMOT hade hon en stor låsning i bäckenet,jag misstänkte att det var nånting där eftersom hon sista veckan har haft ONT där. Vet. gjorde en övertänjning av S-i leden, sen var problemet ur världen :) Den lilla hältan jag misstänkt på hf var bara en avlastningshälta, inget att oroa mig för alltså!
Jag är så GLAD och LÄTTAD, eftersom jag nästan började tappa hoppet helt om henne, hon har ju haft en del efterdyningar från sin erlichiasinfektion (blev beh. i sep-03), och jag var ganska säker på att detta hade med hennes leder att göra.
Men det var "bara" bäckenet. Promenader i en vecka, sen får jag börja RIDA igen! :rofl: :rofl: :rofl:

Ville bara skriva av mig :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 991
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka