Kroniskt lös i magen??

Sv: Kroniskt lös i magen??

Ja, jag menar fruktdrycken. Har för mig att jag fick ordination från vet på fem dl om dagen i någon vecka. Du kan reducera det ordentligt om du använder Proviva shots som innehåller mycket mer bakterier och dessutom mycket mindre socker.

Ok, tack för tipset!
Kan vara värt att testa. Jag tror nog att jag inhandlar antingen foderjäst eller fiberplex när jag ska köpa foder här i veckan. :)

Smulor låter inte som att han är dålig i magen. Hur är det i boxen? Är det väldigt blött? När mina har varit dåliga har det varit genomsurt i boxen och luktat förskräckligt.

Det är nog inte att han är dålig i magen trots allt... Var ute ikväll igen och högarna var fina, runda bollar, fasta. 2 högar var det...

Nej, boxen brukar inte vara så värst blöt eller lukta illa, mest se ut som ett bombnedslag. Och bajs-"smulor" överallt.

Tips för att få honom lugnare i boxen?

Har hästen undersökts av veterinär någonting?

En bekants häst som varit lös i magen under längre tid fick avlivas för det berodde på cancer i tarmen.

Har hästen undersökts av veterinär någonting?

En bekants häst som varit lös i magen under längre tid fick avlivas för det berodde på cancer i tarmen.

Nej, han har inte undersökts för detta. Detta började i höstas och jag körde nån reningskur och provade lite annat utan resultat. Men nu när det fortlöpt en längre tid så börjar man ju undra.

Han har även "tics" samt andra problem som man brukar förknippa med magen, som tex en del utslag eller knottror på kroppen. Dessa har vi kollat upp utan reslutat. De påstår att det är streptotrikos vilket jag ju tvivlar på att det är.
Men om det inte blir bättre av tillskott i fodret kommer jag göra en riktig undersökning.
Man blir ju orolig med ticsen också.
Jag har pratat med veterinären några gånger och de säger ju att det är svårt när det gäller magen men hjälper inte detta får de väl göra de undersökningar som går i alla fall.

Hade denna häst några andra tydliga symptom förutom att den var lös i magen?

Jag tänker så här; när bajset ser ut som ditt så är det ju för mycket vätska i det och det betyder att det av någon anledning passerar tarmen för fort eller att vattnet inte sugs upp som det ska i tjocktarmen.

En anledning kan ju vara att det är något som stressar honom. Min ena häst, som är mycket observant på allt okänt, har haft lite samma typ av högar som din bild visar, dock inte varje dag och definitivt inte alla högar. Jag sätter det i samband med att han oroats av vildsvinen som i vinter hörts bakom hans grushage. Han kan inte se dem och är heller inte van vid vildsvin.

En annan anledning kan ju vara att det finns för lite fibrer i fodret, det är för fint helt enkelt. Att det är taget på samma vall behöver inte betyda att det håller samma värden som förra året, framför allt inte när det gäller fibermängden. Du kanske kan prova att ge lite grövre hö eller kanske halm?

En tredje anledning kan vara att fodret inte är fräscht. T.ex. kan det finnas mögelsvampar av typen Fusarium i havre. De är vanliga i låga doser i spannmål. Mögelgiftet (mykotoxin med ett annat ord) heter trichotecen och kan ge bl.a. diarre. (Googla på fusariumtoxikos!) Om du misstänker att havren förvaras eller skördats sent under fuktiga förhållanden kanske du kan ta ett foderprov och skicka in för hygienisk analys? Tror dock att det kan vara dyrt.

Sedan är det inte foderjäst du ska ge mot dålig mage, det är vanlig bakjäst - små gula paket som du köper på Ica - som funkar bäst eftersom den innehåller levande jästsvampar, vilket inte foderjästen gör. Våra får regelbundet 1/4 paket (ca 10 g) men jag har sett att andra som bara ger kortare kurer ger ett halvt paket eller mer.

Hoppas det ger med sig!

Jag tänker så här; när bajset ser ut som ditt så är det ju för mycket vätska i det och det betyder att det av någon anledning passerar tarmen för fort eller att vattnet inte sugs upp som det ska i tjocktarmen.

En anledning kan ju vara att det är något som stressar honom. Min ena häst, som är mycket observant på allt okänt, har haft lite samma typ av högar som din bild visar, dock inte varje dag och definitivt inte alla högar. Jag sätter det i samband med att han oroats av vildsvinen som i vinter hörts bakom hans grushage. Han kan inte se dem och är heller inte van vid vildsvin.

Tack för ditt utförliga svar!
Det kan säkert vara någon typ av inre stress i så fall, för han är lugn som en filbunke i hagen annars och blir sällan stressad av något där. Även om han är lite nervös av sig annars.

En annan anledning kan ju vara att det finns för lite fibrer i fodret, det är för fint helt enkelt. Att det är taget på samma vall behöver inte betyda att det håller samma värden som förra året, framför allt inte när det gäller fibermängden. Du kanske kan prova att ge lite grövre hö eller kanske halm?
!
Så skulle det mycket väl kunna vara. Men de andra hästarna får samma hö och ingen av dem har något problem. Borde inte de också få lite samma symptom då? Visserligen kan alla ha olika förmåga att bearbeta maten men man tycker kanske att något borde synas.
Nu ska jag byta hö men det är nog inte sååå grovt ändå. Det han fått tidigare har varit timoteybaserathö, dvs grovt.

En tredje anledning kan vara att fodret inte är fräscht. T.ex. kan det finnas mögelsvampar av typen Fusarium i havre. De är vanliga i låga doser i spannmål. Mögelgiftet (mykotoxin med ett annat ord) heter trichotecen och kan ge bl.a. diarre. (Googla på fusariumtoxikos!) Om du misstänker att havren förvaras eller skördats sent under fuktiga förhållanden kanske du kan ta ett foderprov och skicka in för hygienisk analys? Tror dock att det kan vara dyrt.
!
Han får ytterst lite havre. Det är Kraffts havre eller det som kommer från kvarnen i vår grannby och det är fin havre. Dessutom köper vi få säckar i taget så jag tror inte problemet kommer från havren.

Sedan är det inte foderjäst du ska ge mot dålig mage, det är vanlig bakjäst - små gula paket som du köper på Ica - som funkar bäst eftersom den innehåller levande jästsvampar, vilket inte foderjästen gör. Våra får regelbundet 1/4 paket (ca 10 g) men jag har sett att andra som bara ger kortare kurer ger ett halvt paket eller mer.

Hoppas det ger med sig!

Vad har då foderjäst för funktion? Många här rekomenderar ju det i olika trådar? Borde inte det också vara för dålig mage?
Om man ska ge bakjäst är det den röda eller blåa du menar?

Jag hoppas verkligen också vi hittar en lösning!:)

Tror inte det spelar någon roll vilken man ger. Jag ger den blå, den är billigare ;).

Foderjästen kanske också fungerar på dålig mage, men den levande svampen lär ska vara bättre - jag har inte jämfört så jag vet inte.

Många som ger foderjäst gör det ju i samband med pålssättning/fällning för B-vitaminernas skull. Funderar över om det kanske är billigare att köpa ett par paket jäst än en hel hink med jäst om man bara vill ge en magkur?

Det kan det säkert vara, jag har ingen aning om vad foderjäst kostar. Eller fiberplex. Det lär väl bli en trevlig överraskning. :o

Min hästs bajs har blivit lite bättre sedan jag bytte hö! :)

Intressant att veta kan nog vara att enligt de på kliniken så är det rätt normalt att bajset kan se ut så där vintertid. Det var vanligt. Det brukade dessutom bli bättre till sommaren. Kanske kan vara bra att veta för andra som har hästar med liknande symptom.

Tips för att få dem lugnare kan t ex vara myyyycket grovfoder. Gärna halm att pilla med om du inte redan har det. Har sett en avsevärd skillnad på min fångis sedan jag ökade på hans fodergiva rejäla. Bra mage och snyggare i boxen. Får han inte vad han tycker är tillräckligt gräver han upp skiten.

jag har exakt samma problem med mitt fullblodsto hon är konstant lös i magen bara blaskar ur henne.
jag har nyligen fått tipset om loppfrö att det ska hjälpa men det absolut bästa är ju vanligt hö men du ger dte redan.
jag har tidigare orovat med neutral fil och det hjälpte faktiskt lite.
men ska prova loppfrö nu.

Faktum är att min häst har blivit helt bra nu sedan jag bytt hö. Jag är förvånad faktiskt. Jag kan inte komma på något annat än att det måste ha med höets värden eller kvalitet att göra. Det är tredje sorten jag ger honom och då verkar vi ha hittat rätt.
Tyvärr har jag inte så mycket av detta hö så vi får se om problemen kommer åter när jag byter till vårt andra hö.

Ett bra värde (inte alltför högt och inte för lågt) har varit en nödvändighet för min mag- och fånghäst. Nu börjar det perfekta höet tryta och jag försökte öka på det med hög proteinhalt för jag trodde att det skulle funka eftersom vi har vant in nu i över ett halvår. Tji fick jag och fick dra ner igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: arabia
·
S
Foder & Strö Vet inte om det är nån som har några goda råd att ge. Känns som att jag har provat allt och ingenting hjälper. Hästen i fråga har...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 656
Senast: AnnikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar