Kroniskt lös i magen??

Sv: Kroniskt lös i magen??

Ja alltså jag har ju suttit och tänkt på vad det skulle kunna vara som är annorlunda hos honom nu mot innan han blev så där i magen. Och det enda jag kan tänka på är ju att i somras åt han gräs, då var han bättre. Nu äter han hö och han är sämre.
Så ja, höet kanske är en bidragande faktor. Jag ska testa att ge honom av ett annat hö med högre värden och se om det blir något annorlunda.

Det låter ju också märkligt på din häst att det varierar så från dag till dag också. Här är det konstant "icke-bollar".

Jag ska lägga ut en bild så får ni se hur det ser ut.

Min var precis som din helt kanon i magen i somras när han åt gräs :confused:
Vi verkar ha samma problem, för ajg känner igen i stort sett alla symptom du skriver!

Och nu när han inte äter bara gräs, så är skillnaden att han äter hö, att jag fått byta kraftfoder till pelleterat protein, och att det inte finns något alls för honom att äta i hagen.

Min var precis som din helt kanon i magen i somras när han åt gräs :confused:
Vi verkar ha samma problem, för ajg känner igen i stort sett alla symptom du skriver!

Och nu när han inte äter bara gräs, så är skillnaden att han äter hö, att jag fått byta kraftfoder till pelleterat protein, och att det inte finns något alls för honom att äta i hagen.

Hur är han för övrigt din häst? Jag tänker humörsmässigt, speciella egenskaper eller så? Min har ju som sagt mycket diffusa tics och vid väldigt konstiga tillfällen....

Om jag råder på någon bot så ska jag verkligen säga till. Hoppas du gör det samma om du hittar någon lösning! :)

Han är ganska stressad och håller på o skuttar iväg när man rider. Så var han inte innan när han åt gräs...

Sen håller han på och tuggar lite smått maniskt ibland i stallgången, som att han tuggar på bettet men han bara grimma :confused: typ när jag borstar honom...

Han är ganska stressad och håller på o skuttar iväg när man rider. Så var han inte innan när han åt gräs...

Sen håller han på och tuggar lite smått maniskt ibland i stallgången, som att han tuggar på bettet men han bara grimma :confused: typ när jag borstar honom...

Så gör min med. Precis så. I stallet står han oftast helt stilla. Men ibland kan han börja tugga på tungan, eller liksom som vi gör när vi ska peta bort nåt skit mellan tänderna.
Sen är han också lite skvättig av sig när man rider/kör. Men han har alltid varit lite "rädd" av sig iof. Men däremot vet man ju inte om det är nåt fel som stört honom ända sen han var liten heller.
Jag ska byta hö i dagarna och sen ska jag testa foderjäst.
Innan jag gör nåt åt ticsen vill jag att han ska komma upp i kondis lite mer.

Knepigt.:crazy:

Så gör min med. Precis så. I stallet står han oftast helt stilla. Men ibland kan han börja tugga på tungan, eller liksom som vi gör när vi ska peta bort nåt skit mellan tänderna.
Sen är han också lite skvättig av sig när man rider/kör. Men han har alltid varit lite "rädd" av sig iof. Men däremot vet man ju inte om det är nåt fel som stört honom ända sen han var liten heller.
Jag ska byta hö i dagarna och sen ska jag testa foderjäst.
Innan jag gör nåt åt ticsen vill jag att han ska komma upp i kondis lite mer.

Knepigt.:crazy:

Jo han har också alltid varit rädd av sig, hoppat undan för saker, men inte så extremt som nu...Knasigt det här! Han har ju haft en lite taskig uppväxt men det vore ju konstigt om det skulle visa sig nu? :confused: Han är snart 17år och hade det knepigt för mer än 10 år sedan...

Jag har provat jäst på min i 2 omgångar utan något resultat.

Har han tappat kondis också eller? Min föll ju ur mkt först, tappade hullet och musklerna pga det dåliga höet, men är nu tillbaka i hull och nästan i muskler också. Kan allt ha och göra med det kanske?

Ett litet tillägg.. Va ute i stallet nu och skulle kolla till hästen min lite och lägga in spån... Och då hade han 3st högar i boxen.. 2 av dom var hur fina som helst, fasta bollar.. Den tredje var också i stort sett "fin" men lite smulig.. Kan det helt enkelt vara så att min häst förstör bollarna för att han far runt i boxen?? :confused:

Det är faktiskt inte helt otroligt att det förhåller sig så. Dessutom påverkas avföringen ofta av nerver. När min fångis kom var han nervös i början i nya stallet. Då hade han diarré ett bra tag. Den diarrén gick över vartefter när han lugnat ner sig. Han verkar inte vara den nervösa typen, snarare tvärtom men det är heller inte alltid det syns utanpå.

Jo han har också alltid varit rädd av sig, hoppat undan för saker, men inte så extremt som nu...Knasigt det här! Han har ju haft en lite taskig uppväxt men det vore ju konstigt om det skulle visa sig nu? :confused: Han är snart 17år och hade det knepigt för mer än 10 år sedan...

Jag har provat jäst på min i 2 omgångar utan något resultat.

Har han tappat kondis också eller? Min föll ju ur mkt först, tappade hullet och musklerna pga det dåliga höet, men är nu tillbaka i hull och nästan i muskler också. Kan allt ha och göra med det kanske?

Min är i princip helt omusklad, men det är bara för att han inte tränats utan bara stått. Men visst kanske man kan tycka att han borde ha lite mer muskler, han går ju ändå på lösdrift. Hull har han så det räcker och blir över.

Hade samma problem med min häst i somras, fats bajset var helt löst.. Provade Fiberplex, som ges till hästar som är dåliga i magen och min blev bra. Sök på google så hittar du, det innehåller jäst och en massa andra saker.. A-fil kan fungera...:)

Hade samma problem med min häst i somras, fats bajset var helt löst.. Provade Fiberplex, som ges till hästar som är dåliga i magen och min blev bra. Sök på google så hittar du, det innehåller jäst och en massa andra saker.. A-fil kan fungera...:)

Ja det kan också vara ett alternativ att testa helt klart! :laugh:
Ska kolla upp det och absolut börja ge honom något av dessa tillskott för att se om det ger något resultat.
Tack!

Det är faktiskt inte helt otroligt att det förhåller sig så. Dessutom påverkas avföringen ofta av nerver. När min fångis kom var han nervös i början i nya stallet. Då hade han diarré ett bra tag. Den diarrén gick över vartefter när han lugnat ner sig. Han verkar inte vara den nervösa typen, snarare tvärtom men det är heller inte alltid det syns utanpå.

Jo, jag upplever honom mer stressad i stallet nu än innan... Han får inte vara ute i hage så mkt om dagarna som innan och det kanske där grunden till allt ligger? Ska göra träckprov och skicka iväg i alla fall, för att se så det inte är något sådant som spökar.. Han hade dock inget vad jag kunde se vid senare avmaskningen...

Ställer mig som många andra mycket tveksam till att ge en häst mjölkprodukter. Varför inte proviva som brukar rekommenderas av veterinärer och innnehåller samma nyttiga bakterier.

Givetvis bör man utesluta alla fysiska orsaker innan man lägger om hästens levnadssätt. Men om hästen står mycket inne bör han ha tillgång till sysselsättning. Får han exvis halm att tugga på. Tuggandet beskrivs av många som klart lugnande för en häst. Märker på min gamling att han upplever det positivt att han får en stor binge halm inför natten. Han tillhör de som äter ganska fort så även om han får mycket hö blir det tomt. Nu blir det inte det längre och han har slutat gräva upp allt spån i boxen så det är mer lättmockat.:)

Givetvis bör man utesluta alla fysiska orsaker innan man lägger om hästens levnadssätt. Men om hästen står mycket inne bör han ha tillgång till sysselsättning. Får han exvis halm att tugga på. Tuggandet beskrivs av många som klart lugnande för en häst. Märker på min gamling att han upplever det positivt att han får en stor binge halm inför natten. Han tillhör de som äter ganska fort så även om han får mycket hö blir det tomt. Nu blir det inte det längre och han har slutat gräva upp allt spån i boxen så det är mer lättmockat.:)

Kanske kan funka på min herre också, han äter väldigt fort :p
Men nu ska jag i alla fall byta stall av diverse orsaker och där kommer han vara ute flera timmar mer än nu, och fodras flera ggr om dagen än nu.. Dessutom är det större hagar och också mer att äta i hagarna... Så bara positivt!
Hoppas man får bukt med den, men var så skumt att högarna var fina igårkväll :confused:

Det kan ju vara så att han är så stressad att han trampar sönder. Men är det inte löst blir det ju i så fall bitar av bajset. Min store agerade köksfläkt ibland i boxen och då var det mesta söndertrampat och kringrört. Men det syntes att det inte varit löst från början.

Låter som en bra idé att flytta honom så han kan vara ute mer och få fler fodringar.

Medan jag tänker på det blev min fångis också bättre i magen när gräset kom. Det tydde i hans fall på för lite fibrer alltså. Sedan jag bytte hö så han kunde äta mycket har problemen inte kommit tillbaka, tack och lov.

Det kan ju vara så att han är så stressad att han trampar sönder. Men är det inte löst blir det ju i så fall bitar av bajset. Min store agerade köksfläkt ibland i boxen och då var det mesta söndertrampat och kringrört. Men det syntes att det inte varit löst från början.

Låter som en bra idé att flytta honom så han kan vara ute mer och få fler fodringar.

Medan jag tänker på det blev min fångis också bättre i magen när gräset kom. Det tydde i hans fall på för lite fibrer alltså. Sedan jag bytte hö så han kunde äta mycket har problemen inte kommit tillbaka, tack och lov.

Ja jag vet ju egentligen inte om han kanske inte är så dålig i magen, för när jag mockar är allt bara som smulor :confused:

Idag var det dock bara fina bollar och jättelätt att mocka, inget söndertrampat alls :confused:

Smulor låter inte som att han är dålig i magen. Hur är det i boxen? Är det väldigt blött? När mina har varit dåliga har det varit genomsurt i boxen och luktat förskräckligt.

Precis så är min också, lös i magen på vintern, och bra under sommaren! Har fött upp honom själv så jag vet att han alltid varit såhär. Den här vintern har ändå varit ovanligt bra, lösa högar men i övrigt bra. Annars brukar han bajsa ner hela benen, svansen... Inte kul, har provat det mesta och blir inte klok på vad det beror på! Ingen skillnad med hö/hösilage/ensilage, med eller utan kraftfoder osv.
Säg till om ni kommer på nån mirakelkur! =)

Ställer mig som många andra mycket tveksam till att ge en häst mjölkprodukter. Varför inte proviva som brukar rekommenderas av veterinärer och innnehåller samma nyttiga bakterier.

Jag ska inte ge min häst mjölkprodukter.
Jag tänkte prova antingen foderjäst, eller fiberplex. Inte A-fil.

När du menar proviva, menar du fruktdrycken då? Eftersom även proviva har mjölkprodukter i sitt sortiment menar jag.
Hur mycket borde man ge hästen per dag för att det ska ha någon effekt?

Ja, jag menar fruktdrycken. Har för mig att jag fick ordination från vet på fem dl om dagen i någon vecka. Du kan reducera det ordentligt om du använder Proviva shots som innehåller mycket mer bakterier och dessutom mycket mindre socker.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: arabia
·
S
Foder & Strö Vet inte om det är nån som har några goda råd att ge. Känns som att jag har provat allt och ingenting hjälper. Hästen i fråga har...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 656
Senast: AnnikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar