Kroniskt lös i magen??

Zandrah

Trådstartare
Min ena häst bajsar alltid löst. Det är som kobajs ungefär - stora blaffor. Man kan ibland se att det är som bollar som "sitter ihop med varandra". Det blir inte egna bollar utan helt enkelt en enda stor hög. :crazy:
Det luktar inte gott heller.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få min häst stabil i magen?

Han äter i princip bara hö och får en slatt havre samt mineraler varje dag.

Vad kan felet vara? Några teorier?
Har tänkt prova foderjäst, skulle det kunna vara en lösning?
Jag gjorde en reningskur tidigare utan resultat.
Hästen har varit så här sedan i höstas. Han har även "tics" och jag lurar på om det faktiskt har ett samband. Humörsmässigt är det ignet fel på hästen och han har inte feber eller är hängig.
Jag håller på att sätta igång hästen nu och blir det inte bättre kommer vi självklart åka in för undersökning men när jag pratat med vet. så har de inte haft så många teorier.

Nåt är fel på magen - men vad?

Senast ändrad:
Sv: Kroniskt lös i magen??

Du skriver att han får hö, menar du då hö, eller får han Hösilage?
Om han äter hösilage så kan det vara för blött för honom så att han inte tål syrorna som bildas i det och då kan hästarna blir lösa i magen..

Har du värdena på höet. Min fångis kan inte äta för kraftigt hö. Då får det ett sådant resultat. Absolut kan du prova med foderjäst. På mina gubbar funkar det. Funkar inte det kan du prova med bakjäst. Bakjästen innehåller levande jästsvampar till motsats mot foderjäst som har avdödade. Eller du kan testa proviva.

Har du värdena på höet. Min fångis kan inte äta för kraftigt hö. Då får det ett sådant resultat. Absolut kan du prova med foderjäst. På mina gubbar funkar det. Funkar inte det kan du prova med bakjäst. Bakjästen innehåller levande jästsvampar till motsats mot foderjäst som har avdödade. Eller du kan testa proviva.

Jag har tyvärr inte analyserat denna omgång. Dock är det samma vall som förra året och då var det lågt proteinvärde, så jag fick komplettera med Lucern. Värdena torde vara ungefär lika, iaf inte högre eftersom det är relativt sent slaget timotejhö. Och eftersom han bara stått ett tag nu så har han heller inte fått Lucern.

Kan de bli så här av att bara stå?
Han har nämligen mest varit haghäst pga tidsbrist. Han går visserligen ute dygnet runt men är väl ingen som rör på sig så värst mycket. Men jag har för mig att de hellre borde bli hårda i magen av att stå då.

Är foderjäst något man bara ger som "kur" då?

Jag använder foderjäst alltid, året om. Du kan ju prova några veckor och se om det ger resultat. Gör det ingen nytta gör det absolut ingen skada heller.

PS Såg i en annan tråd att du ger glucosamin. Det kan göra dem lösa i magen ibland.

PS Såg i en annan tråd att du ger glucosamin. Det kan göra dem lösa i magen ibland.

Denna hästen får inte glukosamin. Det är min andra, och han är det inga problem med. :laugh:

Att prova foderjäst blir nog mitt första steg. Det skulle dock vara intressant att hitta någon förklaring till varför han är så här.
Men blir det inte bättre av foderjästen kontaktar jag självklart veterinär och om vi inte får bukt med det på annat vis.

Tack!

Ta bort havren. Känsliga hästar kan bli lösa av stärkelsen i havren. Spelar inge roll hur mycket eller lite. Jag ger musli som är ångkokt. Då har det brutits ner och blivit mer smältbart samt är havrefritt.

Jag ger också linfröpellets.

Ta bort havren. Känsliga hästar kan bli lösa av stärkelsen i havren. Spelar inge roll hur mycket eller lite. Jag ger musli som är ångkokt. Då har det brutits ner och blivit mer smältbart samt är havrefritt.

Jag ger också linfröpellets.

Jag provade det ett tag utan resultat. Och tidigare har han dessutom fått ännu mer havre och då var han inte lös i magen, så det är jättekonstigt. Detta har kommit på senare tid.

Men något annat foder kanske, som du säger är bättre för honom. Ska kika över marknaden lite och se vad som finns. Jag vill helst inte ge honom pelletterat färdigfoder eftersom det är ännu värre åt magen. Så naturligt som möjligt ska det vara. :)

Nu har jag inte gjort träckprov eftertsom inget tyder på att hästen har mask. MEN - skulle en sån sak kunna orsaka lös mage? :crazy:

Min häst är lite lika dan som din, han har blivit så i detta stall han står i nu. Vi har också proteinfattigt HÖ och jag har fått lägga till lucern (som han blev knäpp av), nu istället krafft protein (som funkar bättre men magen sämre).

Kan kanske ha att göra med att just höet har så dåligt proteinvärde?

Det lustiga är att vissa dagar kan min häst ha helt normala bollar :confused:
Dock är det mer ofta som det liksom är bollar som "faller sönder" så fort de landar i spånet...

Har heller inte hittat nån orsak till detta...

Min häst är lite lika dan som din, han har blivit så i detta stall han står i nu. Vi har också proteinfattigt HÖ och jag har fått lägga till lucern (som han blev knäpp av), nu istället krafft protein (som funkar bättre men magen sämre).

Kan kanske ha att göra med att just höet har så dåligt proteinvärde?

Det lustiga är att vissa dagar kan min häst ha helt normala bollar :confused:
Dock är det mer ofta som det liksom är bollar som "faller sönder" så fort de landar i spånet...

Har heller inte hittat nån orsak till detta...

Ja alltså jag har ju suttit och tänkt på vad det skulle kunna vara som är annorlunda hos honom nu mot innan han blev så där i magen. Och det enda jag kan tänka på är ju att i somras åt han gräs, då var han bättre. Nu äter han hö och han är sämre.
Så ja, höet kanske är en bidragande faktor. Jag ska testa att ge honom av ett annat hö med högre värden och se om det blir något annorlunda.

Det låter ju också märkligt på din häst att det varierar så från dag till dag också. Här är det konstant "icke-bollar".

Jag ska lägga ut en bild så får ni se hur det ser ut.

Här kommer en bild:

26417983.jpg

Nu har jag inte gjort träckprov eftertsom inget tyder på att hästen har mask. MEN - skulle en sån sak kunna orsaka lös mage? :crazy:

Ja, parasitangrepp kan ofta orsaka lös mage.
Såg av bilden du la in att det också syntes hela havrekorn. med så små mängder havre som du ger honom så borde han normalt kunna smälta alltihop.

Ja, parasitangrepp kan ofta orsaka lös mage.
Såg av bilden du la in att det också syntes hela havrekorn. med så små mängder havre som du ger honom så borde han normalt kunna smälta alltihop.

Att/om han inte kan smälta den lilla mängden, vad kan man dra för slutsats av det? Vad kan det bero på att han inte smälter den? (enstaka korn finns fortfarande i bajset, men man får nästan leta efter dem)
Det torde hänga samman, dåligt matsmältningssystem - löst bajs? :confused:
Eller nåt.
Kan det ha något samband med magsår?

Åh, det finns mycket...
:crazy:
Magsår/katarr, parasiter, dålig tandstatus, stress, dåligt foder (hygieniskt) och vatten är bara några exempel.
Det här med ticsen borde ju kunna ses som något som stressar kroppen. Om inte ticsen själva är ett stressymtom?
Dricker han som han ska? Eller äter han mycket snö? Ibland när man utrett alla andra tänkbara orsaker så brukar man titta på vattnet via analys. Men rimligen borde ju någon fler häst visa symtom då också om det vore så.

Åh, det finns mycket...
:crazy:
Magsår/katarr, parasiter, dålig tandstatus, stress, dåligt foder (hygieniskt) och vatten är bara några exempel.
Det här med ticsen borde ju kunna ses som något som stressar kroppen. Om inte ticsen själva är ett stressymtom?
Dricker han som han ska? Eller äter han mycket snö? Ibland när man utrett alla andra tänkbara orsaker så brukar man titta på vattnet via analys. Men rimligen borde ju någon fler häst visa symtom då också om det vore så.

Ja men ticsen är ju så diffusa, du vet eftersom han endast gör det vid dessa tillfällen vi pratat om. :crazy:

Han är ju en häst som ända sen jag fick honom varit "rädd" av sig. Du vet ju historiken. Han hade ont och vi åtgärdade. Nu har han gått och mått "gott" en längre tid, vilket kanske tvärtom varit av ondo istället och skapat en annan typ av stress? En stress av att inte få göra nåt?

Han dricker mycket. Tre hinkar per dygn ca. En vanlig svart stallhink, modell mindre, vad är det nu de rymmer 10 eller 20? Iaf, en "vanlig" hink.
Han äter aldrig snö.

Han har fri tillgång till hö i princip. Hö från rundbal.
Han rör inte mycket på sig i hagen alls. Men står gärna och leker med sin happyball eller andra saker han kan bära runt.

Något som är anmärkningsvärt dock är att han inte är lika lättskrämd länge som han var för bara något halvår sedan. Han är "coolare" men kanske har det gått över till en inre stress som kanske orsakar ännu mer skada i honom.

I hagen har han sällan tics. Någon gång då och då. Man ser tydligt när han gör ticsen dock att han VILL eller MÅSTE klia sig. Det kliar nåt så grymt i näsan att han bara inte kan hålla sig. Därför har jag så svårt att tro att just ticsen är stressymptom.

Allt det du nämner, förutom dåligt vatten kan nog vara tänkbart ändå. Vattnet kommer från egen brunn.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: arabia
·
S
Foder & Strö Vet inte om det är nån som har några goda råd att ge. Känns som att jag har provat allt och ingenting hjälper. Hästen i fråga har...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 656
Senast: AnnikaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar