kronisk bronkit

N

nickedocka

Hej!
här är det en som är ledsen.
Har fått besked att min häst har kronisk bronkit med kvickdrag .
Hon får av mig rödalger samt idag mot feber antibiotika + luftrörsvidgande.
Hästen min är snart 16år enda hästen i stallet som drabbas.
Hur tror ni hennes förutsättningar är till ett fortsatt liv.Hon har det jobbigt nu kan jag säga.

Sv: kronisk bronkit

Har erfarenhet av detta med en häst. Jag är ledsen att behöva säga, men du måste nog förbereda dig på det "värsta". Kan bara säga att jag skulle rekommendera att använda veterinär medicinska preparat i samråd med behandlande veterinär i stället för olika kosttillskott, samt låta undersöka henne noggrant på klinik. Prognosen är MKT DÅLIG...

Det var inte roligt att höra,nu blir jag ännu mer ledsen.

Det var ABSOLUT INTE mening att göra dig ledsen, bara förberedd på att prognosen för din häst inte är så JÄTTE bra...Men som jag rek så Måste du ha kontakt med en bra veterinär som kan sin sak vad gäller COPD hästar...Man kan göra mkt för att underlätta deras liv, ex. ALDRIG mocka, sopa, strö när dom är inne, ställ hästen på papper, Ha den ute så mkt som möjligt, fodra med dammfritt foder, rid inte i dammiga ridhus/på dammiga banor, fodra med fuktigt grovfoder (hösilage) osv, osv...Samt kom ihåg att du kan vara tvungen att medicinera hästen under tiden....

Jag har en häst med kronisk bronkit som mår KALASBRA!

Han blev sjuk för två år sen. Var riktigt dålig. Jag gjorde drastiska ändringar som:
- Ute dygnet runt
- Bara äta hösilage ( EJ vattnat hö )
- Blöta kraftfodret om dom nu behöver sånt
- Borsta ALLTID hästen ute

Är hästen kollad på klinik?
Det är en bra början för att se hur illa det är.

Min häst är idag symtomfri och går att rida precis som vanligt. Han har fått några återfall, främst i början och ett för 6 mån sen när jag gav han hö vilket jag fick för mig nu skulle funka. Då fick han äta slemlösande 14 dagar och sen var det bra med det.

Men din hade inte utvecklat KVICKDRAG? Det är ju den större sorgen i dramat när dom gjort det... Är ju att jämföra med KOL på människa, det går inte att gör anågonting...

vad negativ du låter?
himla kul att höra, lite hopp finns de ju säkert, det finns hopp sålänge man tror iaf.

Hästen kan säkert fungera som vanlig hobby/promenadhäst när det akuta skedet är över.
Det gäller bara att anpassa ridning osv efter hur hästen mår.

Se också till att gärna ha den på lösdrift, undvika damm i foderhanteringen, borsta ute osv.

Har veterinären ställt diagnosen genom att komma till stallet eller är diagnos ställd efter att hästen varit inne och blivit utredd och kollad med endoskopi för att se hur det ser ut inuti?

Delvis knapplån.

Jag har fått för mig att COPD, kronisk bronkit och kvickdrag är samma sak? Men så är det alltså inte eller?

När min häst blev sjuk så gick de ner i halsen och vet. konstaterade att det var citat: "COPD, det är det som tidigare kallades kvickdrag".

Min häst har ju garanterat kronisk bronkit, men hon har ingen försämrad kondition och jag tycker inte man kan se nån kvickdragsfåra heller, men jag vet ju inte säkert hur en sån ser ut heller...

Till TS: Min häst var också ganska dålig när hon precis fick det. (Skrev flera förtvivlade trådar om det.) Hon hostade jättemycket och hade dubbla flankslag osv. Fick flera medicinkurer; ventipulmin, fabrol, hippotrim, i flera omgångar. Till slut försvann hostan och idag är hon symptomfri så när som på att det rinner lite ur näsan.
Det har nu gått ett år och några månader. Hon går på lösdrift och äter hösilage plus ett örttillskott. Hon har även kunnat stå inne på nätterna i ett välventilerat stall när hon åt hösilage. Hon blir 15 i sommar.

jo, på sätt och vis har du rätt. för ett antal år sedan hette alla luftvägsproblem kvickdrag, så sent som mitten av -80 hade vi en pålle som utreddes av veterinär och fick just den diagnosen (ett samlingsnamn på kroniska luftvägsproblem) medicineringen som fanns och ansågs effektivast då vart faktiskt ett granulat innehållande arsenik, det skrevs ut av vet.

vi har en till nu som har "kronisk bronkit" konstaterat hos vet. efter bla. kameraundersökningar. denne vet. talade om att numera pratar man oftast om kvickdrag som något allvarligare än bronkit, men hur utrycken används är fortfarande lite luddigt och beroende på VEM man pratar med.

därimot så går det oftast att få en häst med kvickdrag att må hyffsat bra genom lösdrift och silage, väldigt noga med hygienisk kvalite både på foder och strö. lagom med motion, konditionen är viktig för välmåendet samt medicinering/undersökningar så tidigt som möjligt vid symtom. vi har haft väldigt bra resultat i vinter med hjälp av den tinktur som ofta näms här på buke, har inte behövt vare sig ventipulmin eller fabrol alls i vinter utan hon har hållt sig hostfri. helt klart värt att pröva.

Jag har fått lära mig att bronkit kan man leva med men inte kvickdrag, att kvickdrag är långsamt, plågsamt och dödligt:cry:
Vet dock inte i vilka stadier det är så eller om det alltid är så.

Ah, okej! Det är så krångligt med alla namn verkligen... De skulle ha ETT namn på det istället och så olika grader av det. Som hälta ungefär.

Nja, sanning med modifikation. Jag har haft två st lektionshästar som i unga år drabbades av kvickdrag. (innan min tid alltså)

De gick lektioner upp i 20 års åldern och var pigga och glada.

Dock var man extra "rädd" om dem vad det gällde foder, strö,de fick vid behov lite medicin, samt att de fick anpassade lektioner.

Det var också lite olika årstider hur de mådde.

Hejsan!
Jag hade en varmblodskille på 12 år på foder för några år sedan.
Vi upptäckte hans kroniska bronkit (med lätt kvickdrag) bara nån vecka efter han kommit eftersom han hostade upp stora gula slemgollor på nätterna(ägaren hade inte varit till vet. med det:mad:)

Var till veterinären en gång i månaden under ett halvår och provade alla slemlösande som fanns, men inget hjälpte speciellt mycket....

Det sista vi provade var lösdrift med ett 3½ väggars vindskydd och då blev han mycket bättre! :)
Ett återbesök ett par månader efter han gått på lösdrift, så konstaterde veterinären det att han var så gott som frisk(helt frisk kan de ju aldrig bli) och att han var fullt funktionsduglig som ridhäst.

Hoppas att det löser sig för er, fråga gärna om det är något du undrar över (är ganska så påläst sen dess)

Tröstkramar på dig!

Senast ändrad av en moderator:

Hur väl hästen kan komma att må beror dels på graden av förändringar i lungorna, men även hur man kan anpassa miljön för hästen.

Har ni gjort några anpassningar - hösilage, dammfritt kraftfoder, utebox eller lösdrift osv?

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Min vallack fick konstaterad kronisk bronkit och kvickdrag som 14-årig. Han var riktigt dålig och det tog tid att få honom bra. Det som hjälpte honom var kortison + bricanyl. Han gick i utebox några år och fick återfall om vi försökte strö med halm eller han stod inne en längre period.

I dag är han 28 år gammal (travare) och hans kroniska bronkit är hans minsta problem idag. Han står på spån med öppen halvdörr och är ute mycket. Allt foder ges blött (ensilage funkar bättre än hö) och jag ger honom ett örtpreparat som heter Lincoln Breath-Clear (anis lakrits eucalyptus mm...). Funkar super på honom.

Så... ge inte upp hoppet om din häst. Se över stallmiljö och foder och om möjligt ha honom på lösdrift eller i utebox.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 920
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka