kronisk bronkit

K

Kezo

har nu fått det konstaterat att min häst har kronisk bronkit! vad är det bästa att göra för att han ska ha så lite besvär som möjligt? han går nu ute dygnet runt med en "ligghall" och fodret vattnas.
finns de några örter/ alger man kan ge för att underlätta? isf, vart får man tag i sånt??
tacksam för svar :) :bow:
 
Sv: kronisk bronkit

Hej på dig!

En del hästar reagerar jättebra på eteriska oljor, som man sprider i boxen. Du kan ställa en hink med varmt vatten och lite eteriska oljor i ett hörn (tänk sauna)!
Vi säljer en bra luftvägsolja, som lämpar sig för hästar med luftvägsproblem.
 
Sv: kronisk bronkit

vitlök är bra, och ishavsalger. honung ska oxå vara bra.
det finns många trådar om det. tror man kan söka på "alg-börje"på nätet, dom säljer alger till både djur och människor.
ger du hösilage ? vet att dom mår mycket bättre av det, än av hö.

hoppas allt löser sig för dig och pålle :D
 
Sv: kronisk bronkit

Jag har hört att carageen (örter) från alg-börje ska vara väldigt bra. Kanske de är samma som hillevie menar. ;)

Funderar seriöst på att inhandla det själv till min häst som oxå nyligen fått bronkit.

Annars är det ju det vanliga;
-Hösilage istället för hö
-Utevistelse (fast det gör ju din)
-Inte ströa med hästarna inne
-Stå helst på torv eller tidningspapper

Hoppas din häst snart mår mycket bättre!
 
Sv: kronisk bronkit

hej..min häst har inte kronisk bronkit men astma.. jag har blivit rekomenderad carageen alger.. finns hos alg-börjes.. men det är DYRT! men det kan vara värt det.. man sätter in det som en kur på 1-8 månader typ.. man slutar när hästen är bra.. 4 kg kostar ca 1000 kr o räcker ca 7 veckor om hästen väger 500 kg..
just nu står min häst bara inne ca 4-5 timmar per dag, resten ute.. han står på torv när han är inne o har vattnat hö, men till hösten blir det hösilage.. han har gått på både ventpulmin och opticorten.. det har väl hjälpt sådär..
han är påväg att bli bra för tillfället o får han gå ute nästan dygnet runt till typ oktober så kommer det nog hålla sig. .men sen till vintern kanske vi sätter in alger.. för troligen kommer det att komma tillbaka dåå...
kan du rida som vanligt? det kan jag..
 
Sv: kronisk bronkit

ja har nu kollat algbörjes hemsida å skall köpa sånt. :) jag ger honom vattnat hö, nr jag rider/kör honom så hostar han en till två ggr sen e de lungt. Han får även vitlök å anis (ört) varje dag. han verkar ha blivit piggare av det.. :D
 
Sv: kronisk bronkit

roligt att han blivit piggare. du har inte möjlighet att ge hösilage istället för vattnat hö ?
vet hästar som har blivit otroligt hjälpta av det.
min vänninas ponny blev jättemycket bättre när hon fick gå på lösdrift,
men när hon bytte från vattnat(läs badat :D ) hö till hösilage så näst intill upphörde hostan.
 
Sv: kronisk bronkit

Jag läste om just bronkit problem då min medis häst för många år sen drabbades av detta.

Han fick gå ute i hagen dygnet runt och ha en ligghall, bara att slippa ett dammigt stall hjälpte mkt.

Jag läste också att färsk riven ingefära i maten ska vara bra för bronkit hästar.

Kan vara värt ett försök kanske?

Lycka till!
 
Sv: kronisk bronkit

Jag har en herre som fick kronisk bronkit för 4år sen... jag använder torv i boxen då han varken klarar sågspån eller halm... han får hösilage (sommartid vattnat hö) och står i ett nybyggt stall med elektrisk ventilation...

Vintertid e han ute ca. 10 timmar... nu när våren e här blir de 14timmar... han har inga problem överhuvud taget... jag kan rida för fullt och han hostar inte ens... men jag har märkt att om jag nån gång stallat upp honom i annat stall vi tävlig och han står på spån börjar han hosta efter bara några timmar...
 
Sv: kronisk bronkit

Varför byter inte folk till hösilage när deras hästar får luftvägsproblem?
Har en valack som har kronisk bronkit och som inte har hostat en gång sedan jag bytte mitt vattnade hö till hösilage.
Han går även på lösdrift.
Har stött på flertalet hästägare som konstant vägrar övergå till hösilage och vattnar och vattnar, och deras hästar hostar och hostar, varför detta motstånd?
 
Sv: kronisk bronkit

Hej! min ponny hade kronisk bronkit, fick då veta av vet. att vattnat hö INTE är bättre än icke vattnat! Sen har Eggersman specialfoder + en bra olja (mariatistelolja)för just hästar med luftvägs besvär..Lycka till och hoppas besvären försvinner med en bra lösning!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 149
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 037
Senast: cili
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp