krokiga guppis?

Ela

Trådstartare
Vi har guppi fiskar i akvariet (tror dom heter så) som har fått nån sjukdom :crazy:

Först blir dom liksom krokiga, eller böjda sen dör dom :eek: vad kan detta vara? Nån som vet?

Sv: krokiga guppis?

Ingen aning om vad det kan vara. När vi läste akvaristik fick vi några krokiga glasmalar från djuraffären. Den som var krokigast dog efter ett par dagar men den andra rätade ut sig och blev helt normal har jag för mig. Vår gissning var att det berodde på stress eftersom det är en känslig art. Guppi däremot är väl inte kända för att vara känsliga, undrar om det kan vara någon sjukdom som gör dem krokiga. Verkar det smitta eller är det bara några som har det? Verkar de ok i övrigt eller beter de sig konstigt?

När jag var mindre så hade jag ett akvarium med bla guppys. I någon period hade jag så att honorna, om jag inte miss fel (jag var väl typ 10), böjdes och dog. Hanarna var på honorna så mycket att de blev stressade och dog, det var iaf min teori.

Nån gång när jag skulle tvätta akvariet så gjorde jag fel och hällde på för kallt vatten eller något och någon fisk dog. Den börjdes först och sen virvlade den ner till botten och dog. Gu vad jag grät och kände mig hemsk... Snacka om att lära sig den hårda vägen för en djurvän som mig..

Guppi däremot är väl inte kända för att vara känsliga, undrar om det kan vara någon sjukdom som gör dem krokiga. Verkar det smitta eller är det bara några som har det? Verkar de ok i övrigt eller beter de sig konstigt?

Bland det känsligaste man kan köpa skulle jag vilja påstå, om man väljer avelsformen.

Jo tyvärr verkar det smitta och fler och fler blir krokiga och dör. Innan de dör verkar de däremot normala även om de är krokiga.

När jag höll på så hade jag ett mindre akvarium med egen pump och lampa och allt som ska vara som jag hade som sjukstuga. Där fick de som såg lite misstänkta bo till de dog eller blev bättre..

Den där scalaren som hela tiden sögs fast i vattenpumpen i stora akvariet, om de fick någon konstig böld eller blev krokiga.. så gjorde jag då (som tioåring som sagt). Vet inte om det var rätt men jag skriver det här nu ändå för det kanske är en tanke, ifall det är något som sprider sig..

när min lillebrorsa hade guppies för ett tag sedan blev hans hane krokig (kan ha varit nån hona också, kommer inte ihåg så väl). Stjärtfenan hängde ner och han fick licksom kämpa för att hålla den uppe. Han hade riktigt lång och stor fena, kan den ha blivit för stor och för tung? :confused: men han levde ju hyfsat länge endå och blev pappa åt hrm ett antal yngel..:angel:

De under senare decennier framodlade slöjformerna kan ibland se lite ledsna ut, med hängande kropp och wobblande simning, ungefär som om de inte orkade hålla upp stjärtfenan. Emellertid har de framodlade slöjformerna visserligen betydligt större stjärtfenor än naturformerna, men det är inte fenans rent fysiska större tyngd som ger den krokiga ryggen, utan en genetisk defekt som följer med vissa färgvarianter. Därför kan man i fångenskap också se guppy med små stjärtfenor men böjda ryggar. Fiskarnas allmäntillstånd kan förbättras något om man tillför lite koksalt i vattnet. Guppyn är egentligen anpassad för ett relativt hårt och basiskt vatten.

Källa: Wikipedia

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Lyan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar