Krokig volt

Filifjonkan_

Trådstartare
Håller på och tränar lite smått med min pålla, en vbl-travare som kom till mig för ett par månader sen. Har mest ridit ut långa turer och kört "lära känna", men började arbeta henne "på riktigt" för ett par veckor sen. Nu till frågan.

Hon är väldigt smidig, och när jag ställer i volterna så "viker" hon sig efter halva volten och tvärar ut på en krokig linje, för att sedan gå in i volten igen och göra likadant. Hon går undan för skänkeln när jag försöker hålla henne kvar i volten, men det verkar som om hon tar det lite väl bokstavligt, när hon formligen slänger sig in i volten när jag ökar trycket från ytterskänkeln. När jag rakriktar henne och enbart rider på rakt spår så trampar hon på jättefint och jobbar jättebra, väldigt framåt och lyhörd.

Jag funderar på om detta beror på att hon är svag i båda sidorna, och därför försöker hon "larva" sig ur formen när jag ställer henne. Ska försöka ta kontakt med en tränare, men då den tränare jag har närmast, som också har ridhus, verkar vara en väldigt upptagen människa, som dessutom inte vill slösa sin tid på hästar till synes utan kapacitet (travare till exempel) så letar jag efter något bättre.

Så, just nu, hur får jag henne att sluta springa ut ur volterna? Har ingen ridbana och rider på öppna fält.

Sv: Krokig volt

Precis så gör min medryttarhäst också!
Mest gör hon det i ena varvet, och i det varvet har hon också väldigt svårt för att fatta rätt galopp.
Hon har tidigare haft en skada i den sidan och är sämre musklad i den här sidan än den andra och det vet vi är skälet till att hon har svårt för den ena galoppen, så jag antar att det här också är skälet till att hon har svårt att gå på en jämn volt i ena varvet.
Hon är också allmänt stel och det gör ju inte heller det hela bättre ..

Hoppas på tips i tråden :D

Ska försöka ta kontakt med en tränare, men då den tränare jag har närmast, som också har ridhus, verkar vara en väldigt upptagen människa, som dessutom inte vill slösa sin tid på hästar till synes utan kapacitet (travare till exempel) så letar jag efter något bättre.

Jag känner igen det där... :cool:

Antagligen behöver din häst bygga upp mer muskler i båda sidorna för att den ska orka hålla sig kvar på volten.
Jag kan tänka mig att du ska försöka att fortsätta att träna på volter och när hon "viker" sig så får du försöka få in henne i volten igen. Precis som du har gjort! :)
Kanske är det lättare för henne om du börjar med en större volt från början.

Andra får gärna rätta mig om jag är helt ute och cycklar

Glöm inte att stötta på yttertygeln!
Fast och stadigt ytterhand, det kan göra en himla skillnad.

kanske longera? tömköra, rid på olika spår (serpentiner), variera storleken på volten, hur e stödet på yttertygel? förböjd?

stör mig på folk som klassar ut travarna. ALLA hästar är värda en chans till att bli något!

där vi rider från skolan ( naturbrukskola hästlinjen) så tycker dom att deras hästar är bäst. men alla hästar kan man ha till någon gren. ojoj..

Hmm, önskar jag kunde svara bättre på det, för jag jobbar fortfarande med det på egna hästen :angel: har dock blivit mycket bättre och nu kan jag iaf styra, inte alltid böjningen blir bra runt hela volten dock.

En tänkvärd sak; ofta är hästarna sneda i kroppen när det blir sådär. Att det blir för ojämn fördelning/att de är låsta så när hästen måste använda en bättre teknik (som när den ska börja "vända" i volten, går bara att smygsnedda eller gå rakt en liten bit innan de måste byta riktning så det märks... :angel: )
Min egen vet jag ju hade sneda höfter när jag köpte honom, det är tillrättat för ganska länge sen vid det här laget men det blir ju mycket biverkningar t ex ojämn muskulatur, enstaka låsningar som vill komma tillbaka, felinvant rörelsemönster osv som kan ta lång tid att få bort.

Så; efter att man har fastställt huruvida hästen måste "rättas till" först eller inte så skulle jag börja med att öva olika delar av volten för att sedan pussla ihop innan man kräver särskilt mycket på volten i sig. Lite olika delar att öva på är:
*Avslappning, A och O för att hästen ska kunna bryta sig loss från dålig teknik och att man så smått kan börja lära dom böja sig rätt i kroppen (de flesta går ju felböjda till en början även om man tycker att man rider dom "rakt"). Upplever att ju mindre motstånd så dels desto lättare att rätta till om hästen glider iväg (ofta tar de spjärn mot tygel och trycker ut eller in bogen t ex, och får man dom att sluta med det som försvarsmekanism så kan bara en sån sak göra stor skillnad) och dels desto större chans att hästen parerar på volten istället genom att kliva rätt med innerbak.
*Träna bakdelsvändningar, framdelsvändningar och gärna svagare skolor om man känner sig redo för det. Gärna fyrkantsövningarna att man ställer upp koner i en fyrkant och ska göra framdelsvändning eller bakdelsvändning runt konerna. Själv tycker jag bakdelsvändning är det som ger mest rent utbildningsmässigt men framdelsvändningarna kan hjälpa till att lösgöra och lära in skänkelns betydelse utan att ytterbogen "drar iväg" som känns lättare hänt om man övar skänkelvikning.
Detta för att du ska kunna ta hjälp av övningarna i ett senare skede i korrigeringssyfte, kunna placera hästen helt enkelt.
Rent allmänt så försök få hästen i balans på rakt spår åtminstone innan man tar sig an utmaningen med volter! :p

Sen när man kommer igång med volterna igen så kan en bra övning vara att ställa upp 6-8 koner i form av en volt, relativt stor ca 20 meter. Och så testar du att tänka halvhalt - ett stegs bakdelsvändning- framåt vid varje kon istället för att tänka att du rider på ett runt spår. Och gärna samma fast med framdelsvändning (kommer snarare bli något liknande skänkelvikning eftersom hästen inte ska gå runt på stället, men försök se till att inte bogen flyter ut genom små förhållningar på yttertygeln). Sen kommer man märka att hästarna i regel har lättare för det ena i ett varv och svårare med det andra, och så är det tvärtom i andra varvet. Då kan man öva något varv extra på det hästen tycker är svårt så man får in tekniken.
När du väl känt efter hur hästen reagerar i denna övning så kan man försöka använda det utan koner, att man utifrån känslan tar till antingen flytta framdelen ett steg inåt eller bakdelen ett steg utåt. Kommer inte bli lika tydligt eftersom hästen då troligen inte behöver korrigeras lika mycket.

Tro´t eller ej, men det kräver rätt mycket balans och viss grad av rakriktning (eller jämn böjning snarare än felböjd) och faktiskt viss grad av samling för att kunna gå bra på en volt.

Senast ändrad:

Tillägg; angående det där medstarkare/svagare i sidorna så ja, det är mycket troligt. Men är det väldigt tydligt ojämnt skulle jag få hästen kollad av kiropraktor/ET eller dylikt (någon med rekommendationer). Det är ju naturligt för hästar att bli lite sneda, men *tyvärr* så är min erfarenhet att travare som travtränats ofta har lite småskavanker som behöver rättas till för att de ska kunna jobba optimalt. Av den ensidiga träningen där det är lätt att överbelasta ena diagonalen och av att alltid gå rakt fram utan att vara rakriktade.

Är det ganska lindrigt så jovisst kan det bero på starkare/svagare sida. Men det är egentligen inte så fysiskt JOBBIGT för hästen att den ska vilja komma undan sådär. Snarare felaktig teknik eller att de tycker det tar emot av andra skäl isåfall.

Bra tips alla! Riktigt givande!

Men! hur lär man en häst att bli longerad då? Har provat lite, men hon verkar inte förstå vad jag vill med henne. Hon vill mest komma tillbaka in till mig när jag går ifrån hennel..:D

Bra tips alla! Riktigt givande!

Men! hur lär man en häst att bli longerad då? Har provat lite, men hon verkar inte förstå vad jag vill med henne. Hon vill mest komma tillbaka in till mig när jag går ifrån hennel..:D

Kroppsspråk och åter kroppsspråk, samt att man är konsekvent/tydlig med vad man vill! ;)
Är själv inte heller särskilt duktig på det just när det gäller nya hästar, men testa en gång (även om det går riktigt kass) och be någon filma så kan du sen titta på filmen och försöka analysera vad i ditt kroppsspråk som gör att hästen tycker det är ok att komma tillbaka till dig. Vart tydligheten eller förmågan att vara konsekvent brister.
Ett annat tips (är fortfarande kass på att longera själv som sagt, men NÅGON kanske tipset gör nytta för! :angel: ) är att om hästen kommer emot dig, precis i det ögonblicket den börjar vända in så backa så du hamnar snett bakom hästen i drivande position och be hästen gå framåt. Det är svårt att göra något konstruktivt tycker jag när hästen väl kommer rakt emot en. Det skulle vara att vifta iväg den och be den byta varv då, men när jag själv skulle testa det så blev min häst sur och reste sig mot mig :crazy: han tyckte jag var uppstudsig/otydlig/aggressiv i kroppspråket.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 958
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar