Kröker nacken vid upphetsning

Sv: Kröker nacken vid upphetsning

danilo skrev:
Jaja, i alla fall så tänkte jag ungefär så, att jag ville pröva sidoflytta henne i stället för att bara böja. Jag ville ställe henne att gå i olika spår, med baken åt ett håll och fram åt ett annat. Upptäckte att hon tog min skänkel, som jag placerade långt bak för att förflytta baken, som sidförande för Hela kroppen, inte bara baken. Jag försökte vara tydlig med en återhållande och en ledande tygel, men det gav sig inte riktigt. Något tips på vad jag ska göra?

Testade du i skritt eller trav?

Om hon inte kan det sedan innan så kan det vara ganska knepigt, tycker själv det är gasnak svårt att få unghästar att fatta sidförande fullt ut. Kan funka bra när de "bjuder till det", dvs typ vill glida ut från ett voltspår, då kan man uppmuntra i början för att så småningom kunna göra det "på beställning" ;)

Sedan så drar jag inte bak min skänkel alls mkt, snarare flyttar fram den lite. Meningen är inte att hästen ska sätta ut baken utan flyttasid först och främst i bogen. Dvs plocka in innerbogen (vilket ju lättast görs genom en framflyttad innerskänkel) och trmapa framför och förbi med innerframben (framför och förbi ytterframben alltså). Detta lösgör hästen mkt bra i bogen och sidan och man får hästen ganska lätt på yttertygeln och genom korrekt böjning inåt (som det ju blir om hästen plockar in bogen rätt) en sökning framåt nedåt. Dvs jag tänker inte "flytta bakdelen" utan mer plocka in bogen och få innerbak att trampa in under hästen (det som senare blir framför och förbi ytterbak i en rätt utförd skänkelvikning). Genom att s.a.s driva innerbak under hästen så får man en böjning i hela kroppen samt en viss tvärning, det bli eg lite mer som en enklare form av öppna eftersom man flyttar ut bakdelen med bibehållen böjning (öppnan utförs ju genom att plocka in framdeln på ett spår innan för bakdelen, inte flytta ut bakdelen).

Antar att du menar att hon "flöt ut" mot ytterskänkeln och inte behöll framdelen ex på mitten av vägen och bara flyttade ut bakdelen? Isf testa att strama upp yttertygeln ganska mkt så fort hon vill flyta ut mot ytterskänklen. Förböjde hon sig oxå? Kanske istället ska testa att flytta henne med lite rakare kropp tills hon förstår att hon inte ska glida iväg med hela kroppen. Ev så kan du hålla emot lite med ytterskänkeln men oftast tycker jag bara det är förvirrande. Dessutom så vill jag inte behöva parrera mina hjälper med raka motsatsen, känns som att det är bättre att ta tagi den första häjlpen och lära in den rätt ist för att växelvis be om motsatsen. Tänk själv vad du gör om hon inte vill svänga höger utan bara böjer halsen och förtsätter åt vänster, då stramar du ju upp vänstertygeln för att hindra henne från att glida i väg, om du fattar?

Dessutom så kan du testa att flytta henne åt sidan när du går nästan vid vägkanten, dvs så hon bara kan flytta ut bakdelen lite gran för att göra rätt. Då är det nog lättare för dig att hålla framdelen på plats lite innanför kanten.

Lycka till!

Skänkelvikning och öppna har helt motsatta hjälper. I en öppna ska man förflytta framdelen in i från spåret och låta bakdelen gå kvar på spåret. Därför använder man bland annat ytterskänkel för att flytta in framdelen och inre ser till att att det inte blir för mycket böjning. Innerskänkeln ser även till att driva på inner bak vilket betyder att innerskänkeln då måste ligga lite längre bak än vanligt. Detta blir väldigt logiskt om man tänker på hur man ska sitta när en hästen böjer sig, innre höften ska rotera lite bakåt medan den yttre roterar lite framåt.
I en skänkelvikning ska man inte flytta skänklarna så mycket . Eftersom hästen bara ska vara ställd i nacken så innebär det att övriga hästen ska vara rak. Då ska man som ryttare också sitta rakt vilket innebär att skänklarna inte ska hålla på och flyttas åt något håll. Innerskänkeln ansvarar ju både för att framdelen och bakdelen flyttar sig och om man har skänkeln flyttad fram när man ska flytta framdelen innebär det att den måste flyttas bakåt när bakdelen ska flytta sig. Och det leder till att innerskänkeln åker fram och tillbaka som en jojjo vilket kan bli ganska enerverande för hästen och jobbigt för ryttaren. Om man absolut vill flytta skänkeln åt något håll så ska man i så fall flytta den lite bakåt. Däremot ska man använda sitsen. Trots att man är rak och vikten ska ligga mitt över hästen, ska man ändå förflytta sig åt sidan. Lite svårbegripligt kanske men om man tänker så här blir det kanske lite lättare; man ska hela tiden planera vart man ska befinna sig i nästa steg och genom att man tänker att man ska gå åt till exempel vänster förflyttar man omedvetet sin tyngdpunkt åt vänster trots att man fortfarande är rak över hästen. Hästen följer då efter tyngdpunkten och vips! så har man en häst som går skänkelvikning. Okej, det är lite lättare att skriva än att göra (i alla fall från början) men tankesättet man måste ha är något liknande.

Vad gör man då med tyglarna? De verkar ju endast förhållande och reglerande så egentligen ska man kunna överge dem och enbart använda sitsen... Men i en öppna kan man med den inre tygeln hjälpa till att leda in framdelen innanför spåret, ställa hästen in nacken och böja den i halsen. Yttertygeln reglerar ställningen och böjningen. I skänkelvikning ställer den inre tygeln hästen och den yttre reglerar ställningen. Detta kan man som sagt göra med sitsen men i början kan det hjälpa att använda tyglarna lite grand för att själv hitta känslan och att hästen ska förstå.

Till Danilo: När du vill förflytta bakdelen innan för spåret innebär det att blir något utav en sluta. En sluta är oftast svårare att göra än en öppna. Detta beror på att bakdelen är hästens motor och den plats där hästen ska förlägga det mesta av sin vikt. I och med att framdelen blir lättare genom att bakdelen tar mer vikt så innebär det att det blir lättare att förflytta framdelen. Detta kan själv pröva genom att ställa sig ner på alla fyra. Sedan gör man det man vill att hästen ska göra, alltså att bära mer vikt på bakdelen och minska vinklarna i de olika lederna, vilket i vårat fall blir att sätta sig på knäna. När man sitter på knä blir det väldigt lätt att förflytta händerna och armarna. Däremot blir det svårare att flytta "bakdelen". För att göra en sluta krävs det alltså mycket mera av hästens än om man gör en öppna. Så mitt tips blir att först träna på att kunna flytta hästen med skänkelvikningar, sedan öppna och när det går bra kan man pröva på slutor.

/Sara

Jag gjorde det i skritt. Jag tror att en stor anledning till att det inte gick vägen var för att jag nog inte riktigt just i det tillfället hade klart för mig exakt hur jag skulle använda skänklarna...

Än en gång, du förklarar verkligen bra! :)

Även om jag har gjort öppnor och skänkelvikningar förut, så känns det som en helt annan sak när man har en ny häst och provar sig fram. Om jag nästa gång i stället "tänker" öppna mer, även om det är på en rak väg (borde ju inte vara något "även" eller problem alls, det är väl min fantasi kan jag tro :D ), så kommer det nog att gå mycket bättre. Samt att jag repeterar hjälperna lite innan...

Även om min kära häst inte är välutbildad inom dressyr så är jag rätt övertygad om att det är mig och min oklarhet som det beror på, helt klart!

japp, det är alltid hästen som har rätt och kan och vet allt ;)

Skämt å sido (fast med en hel del allvar dock, hästen kan ju egentligen alla dessa rörelser, det är bara vi som måste lära oss att kommunicera med hästen så att den förstår vad vi ber den göra), det gäller att man har koll på vad man gör och vad man vill att hästen ska göra. Och med tanke på hur känsliga hästar är så är det ganska förvånande att man använder så stora hjälper när det egentligen skulle ha räckt med att bara "tänka" rörelsen.

/Sara

bwah, har inte orkat läsa igenom alla inlägg, så jag hoppas ni har förståelse ;)

När hästen höjer huvudet och trippar iväg är ryggen oftast spänd och hästen använder skjutkraft. Ser snyggt ut men inte så bra ur ridbarhetssynpunkt :p
Vi vill ju att hästen ska BÄRA och vara avslappnad i rygglinjen. Sen får den gärna vara showig för det, bara det inte sker med spänning ;)

saen: hihi jag fick verkligen känna på det där med att "tänka rörelsen" idag :) Har inte tränat trav så mkt på sistone eftersom hästen varit stel av att gå barfota (och av egen feghet eftersom jag inte alltid haft sadel ;) ) men idag när jag skulle trava så försökte jag förmedla tvåtakten till hästen ochtänka uppåt för att få samlad trav (rent konkret så smackade jag i travtakt för varje steg han tog, kände ryggungningen i kroppen som jag ville ha, och tog mjuka snabba kramningar i tygeln för varje steg för att öka tvåtakten. Det var jättetufft för det fungerade :) Och nästa gång tänkte jag bara trav. Sen började han trava av sej själv men det var en annan femma :angel:
Samma sak när jag skulle göra en svag öppna på fyrkantsspåret (allmänt tycker jag det är svårt att hålla kvar hästen på spåret då) och som tränaren sa: bara tittade på innerörat, förde händerna lite inåt och tryckte ner innerhälen och bara tänkte in framdelen så gick det jättebra :)

Och ang att hästen "egentligen kan alla dessa rörelser" så måste jag få skryta om att min häst vid spontant busande lös på ridbanan gjorde perfekt ökad trav (på diagonalen tillockmed :D ) samlad galopp och byten, samlad trav och ca 5 steg passage!! Allt med bra avslappning och bärighet :) (det är en varmblodstravare vi snackar om.. ) hihi, får se till att han gör så oftare så har man lite styrka gratis sen till ridningen ;)

saen skrev:
Innerskänkeln ser även till att driva på inner bak vilket betyder att innerskänkeln då måste ligga lite längre bak än vanligt. Detta blir väldigt logiskt om man tänker på hur man ska sitta när en hästen böjer sig, innre höften ska rotera lite bakåt medan den yttre roterar lite framåt.

Så har jag inte fått lära mig att göra öppnor =/ Visst driver innerskänkeln på innerbak men inte drar jag bak den för det. Ju längre fram desto mer drivande eller? Dessutom så sitter jag rakt med höfterna (eftersom de ska avspegla hästens höfter och de ska vara vinkelräta mot spåret, annars blir det väl åt förböjd skänkelvikning). Däremot så följer jag med ganska mkt med axlar och överkropp, för att vända in hästens framparti. I en sluta däremot så skjuter jag fram innerhöften eftersom jag vill få med hästens inre höft fram i böjningen och behåller axlarna vinkelrät mot spåret eftersom jag vill ha hästens bogar så.

Förövrigt så ber jag om ursäkt för min förklaring tidigare, borde nog inte tagit med varken öppna eller skänkelvikning i texten eftersom jag inte är ute efter varken den ena eller andra rörelsen. Man kanske med ska jämföra det med "skuldran in" (om ni läst gamla militärhadnböcker ;) ). Dvs "rörelsen" jag försökte beskriva är både felaktig öppna och felaktigt skänkelnvikning. Just eftersom jag anser både en korrekt skänkelvikning och en korrekt öppna är mkt svårt att utföra (dvs inget man gör på en stressig häst utan ngn man testar/tränar när hästen är riktigt uppmärksam och lösgjord). Det här var mer ngn sort sidvärtsrörelse som lugnar hästen och gör den uppmärksam på mer hjälper än "FRAMÅT!" samt gör den mer ridbar så att man längre fram kan göra mer korrekta rörelser som öppna och skänkelvikning.

Totola skrev:
Samma sak när jag skulle göra en svag öppna på fyrkantsspåret (allmänt tycker jag det är svårt att hålla kvar hästen på spåret då) och som tränaren sa: bara tittade på innerörat, förde händerna lite inåt och tryckte ner innerhälen och bara tänkte in framdelen så gick det jättebra :)

Det där var en perfekt beskrivning av hur jag oxå gör en öppna
:bow: Lr ja, iaf VILL göra, har ingen pålle som gör sådant för tillfället (unghästar) men med den förra lilla ladyn... :love:

Alltid trevligt att kunna använda små signaler som funkar ;)

Angående "skuldran in" så är det nog något annat du tänker på, för översätter man skuldran- in så blirdet ju shoulder in vilket betyder öppna.. Bogen in har vi ju något konstigt som heter annars :p fast det borde bli samma sak på engelska? ??:crazy:
Vet itne riktigt vad du pratade om, men ofta kan det vara bra att tänka öppna för att få hästen trampa inunder sej bakbenen och få bättre böjning t ex på en volt.

Ju längre fram skänkeln ligger desto mer drivande verkar den på frambenet och ju längre bak skänkeln desto mer påverkar den bakbenet. Och i öppna vill man ju att hästen ska aktivera bakbenet och stiga in under sig. Men det handlar ju inte om att flytta skänkeln flera decimeter utan enbart 2-3 centimeter.
I en öppna ska ju hästen vara böjd i hela kroppen och då blir det väldigt konstigt om man själv bara böjer överkroppen och sitter rak i höfterna. Om man rider så kommer förmodligen hästen inte att vara böjd i hel kroppen utan bara i framdelen.
I en sluta ska man egentligen göra samma sak som i en öppna, det handlar ju om att hästen ska böja sig på samma sätt som i en öppna fast det nu är bakdelen som går innanför spåret.

Förresten, du säger att det Totola skrev om öppna är det som du gör, men genom att trampa ner innerhälen så roterar du innerhöften lite bakåt :smirk:

Ursäkten är accepterad :smirk: Jag misstänkte att det var något annat som du försökte förklara men det kändes som om man skulle kunna tolka det som en beskrivning på någon form av skänkelvikning och öppna... Personligen känner jag dock att rörelsen skuldran in inte tillför så mycket, jag använder mig hellre utav de "korrekta" rörelserna när jag flyttar hästar sidvärts. På hästar som är stressade använder jag hellre någon form utav bakdelsvändning där jag låter hästen vara relativt rak, med bara en liten antydan till ställning och flyttar bara ett steg. Men både hästar och ryttare är ju olika varandra och det som fungerar för en behöver inte fungera för alla andra, alla sätt är ju bra utom de dåliga ;)

/Sara

Genom att trampa ner hälen får man lättare böjning om man tänker det som ett verktyg till att få ner inre sittbenet. Jag trycker egentligen inte ner hälen utan flyttar vikten till innerstigbygeln för att få yttersidan lite friare, för det behöver man inte ändra höfterna nämnvärt. Jag använder samma hjälp för sluta, men ändrar också om höfterna. Som du säger så är det ju samma man vill åt i öppnan och slutan - böjning, bara träna olika delar av bakbenen.

Orkar inte riktigt svara på allt men jag håller nog med :p

Ska fundera på det där med att trampa ned hälen - rotera höften :idea:

Men jag är säker på att iaf NÅGON har sagt att skuldran in - öppna inte är likadana rörelser... Jaja, annars så har jag väl kommit på ngt nytt ;) Huvudsaken är ju att det funkar och inte gör ngn skada varken för hästens kropp eller den fortsatta utbildningen.

Skuldran in och öppna är två olika rörelser (så tyvärr är det redan uppfunnet ;) ), men jag personligen känner dock inte inte att skuldran in tillför så mycket med tanke på alla andra dressyrrörelser som finns. Men det är ju bra om man kan flytta och böja hästen som man vill och inte behöver bli låst av att man måste göra på ett speciellt vis. Man bör dock ha någon plan med varför man gör på ett visst sätt.

Totola: Jag förstod det som att du trampade ner hälen, och då blir det en större rotering av höfterna. Om man bara lägger över vikten blir det en rotering men en mindre sådan. Vad menar du med att du ändrar om höfterna i slutan jämfört med öppnan? Menar du att du lägger över vikten till utsidan?

/Sara

Nej, vikten ska ju vara till insidan (pingisbollen i magen ska till insidan liite ;) ) Jag vrider ju höfterna som hästen ska ha sina höfter, alltså blir det lite fram med innerhöften i slutan. Att jag trampar ner i stigbygeln (främst i öppnan) är det för att påminna mej själv om att inte spänna upp benet och få ner inre sittbenet, kanske inte något alla bör göra, särskilt inte om man redan sitter bra med underskänklarna. Jag TÄNKER att jag ska trampa ner hälen som sagt, men i själva verket blir det bara en liiten extra tyngd i inre stigbygeln. Vilket kan vara bra i slutan också för att förstärka vikten mot insidan.

Okej, då är vi överens om vikten i alla fall! Men höfterna... Jag måste få be om att få återkomma när jag fått tag på någon häst att pröva det på (har tyvärr ingen egen häst :cry: ...) för jag har börjat bli osäker på vad jag egentligen gör nu när vi hållt på att diskutera det fram och tillbaka :crazy:

Så, jag återkommer så snart jag vet hur jag gör!

/Sara

wow, vilkend diksussion det blev av min tråd, som från början handlade om något annat. jättekul! man lär sig av att förstå hur andra gör också.

Ja, alltså det är ju ganska logiskt, använder man skänkeln lite bakåt för att få in rumpan innanför spåret då kommer innerhöften framåt (eller ytterhöften bakåt om man föredrar det) ung. samm position som när man fattar galopp, därför är det bra att träna galoppfattningar från sluta ;)

Vart i Västernorrland bor du?

Jag skulle vilja ha det tvärt om eftersom man annars vrider sig åt fel håll... Men som sagt, ska få tag på en pålle och reda ut för mig själv vad jag gör :smirk:

Mitt hem är strax söder om sundsvall (var för övrigt i Härnösand idag :) )

/Sara

Nu har jag prövat med en pålle... och detta var det jag kom fram till:

Jag rider öppna och sluta på i princip samma sätt! Alltså jag roterar så att jag får innerhöften lite bakåt och ytterhöften lite framåt så att jag själv är böjd på samma sätt som hästen. Detta känns både logiskt och ologiskt på samma gång... Om jag själv som ryttare i sluta roterar innehöften framåt och ytterhöften bakåt innebär det ju att jag böjer/vänder mig utåt, alltså motsatt det man vill att hästen ska göra. Men samtidigt så innebär ju ytterhöften att ytterskänkel flyttas lite bakåt vilken då verkar sidförande på hästens bakdel. Och om man ser på hästens böjning så borde den innebära att innersidan kortas och yttersidan längs vilket bör innebära att hästens innerhöft kommer framåt och ytterhöft bakåt.

Men det fungerade ju med min innerhöft bakåt och ytterhöften framåt... Och på något vis så känns det mest logiskt eftersom "hästen gör som jag gör". Hmmm, det här blev ganska intressant. Så kom med åsikter :smirk:

/Sara

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Hästhantering Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt...
2
Svar
24
· Visningar
13 887
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama