Kröker nacken vid upphetsning

Sv: Kröker nacken vid upphetsning

Så länge du inte vrider överkroppen ska ju inte hästen göra det.
Men i öppnan vrider jag inte höfterna, de ska ju gå kvar rakt fram, men eftersom jag vrider i axlarna känns det kanske som att höfterna ändras.

Du är välkommen att komma och provrida kusen om du har vägarna förbi ;) Han bor en mil söder om Härnösand. En hejare på sluta, liite mindre proffs på öppna :p

Ja, det är kanske axlarna som gör att höfterna känns som om de ändras mer än vad de gör. Men jag kom på att hästen rör ju sig, med andra ord så innebär ju det att höfternas läge måste förändras hela tiden. Även om hästen är böjd så bör ju rimligen hästens innerhöft gå bakåt med jämna mellanrum. Så jag håller på att fundera om det är den fasen av rörelsen som jag "imiterar" medan du (och de flesta andra verkar det som :smirk: ) "imiterar" fasen där innerhöften går bakåt. Men det mest korrekta man kan göra borde ju vara att man helt enkelt växlar vilken höft som är framåt, precis som hästen rent teoretiskt borde göra.

Naturligtvis handlar det inte om några stora förändringar i höfternas läge men oberoende av om man rider öppna eller sluta så ska ju hästen vara böjd och det bör ju även ryttaren vara till viss del då. För även om hästens framben/bakben ska gå rakt fram så är ju ändå hästen böjd. Men då är ju frågan om det räcker att man vrider axlarna eller om man även måste rotera höfterna (eller om det är tvärtom). Jaaa, den här tråden har verkligen förändrats en del sedan den kom till, precis som Danilo skrev :)

Det vore jättetrevligt att få komma och hälsa på någon gång (och se om min teori fungerar på din häst ;) )! Om det är en mil söder om Härnösand så borde väl det vara någonstans vid Antjärn? Tyvärr så har jag fullt upp med skoluppgifter och lillsyrran ska ta studenten nu till veckan så det känns lite tajt att komma upp nu den närmsta veckan och direkt efter det så drar jag iväg till Island några veckor :bump: Men efter mitten på juli så är jag bara hemma och latar mig :D

/Sara

Hihi det där gick vi igenom på teorin på kursen jag var på i helgen ;) när hästen går böjd ska hästens höfter vara lite innanför. Därför kommer ens egen höft hamna liiite lite framåt, men inte så att man själv behöver tänka på det. När du däremot rider t ex öppna på en volt ska ju rumpan vara lite utåt på volten för att framdelen ska komma innanför. Därför behöver man inte tänka mer på innerhöften än man gör på vanligt spår, om man inte böjer hästen mer när man rider en öppna. Rider man däremot först på rakt spår och sedan går in i en öppna är det svårare, för hästen har inte böjningen. Då kanske man får vara övertydlig med böjningen och hjälpa till mer med sitsen.
Jag brukar snarare tendera att flytta innerhöften bakåt när jag rider öppna, för att hästen ska förstå att den ska in med framdelen från spåret. Marginellt, men snarare åt det hållet än motsatt.

Japp, Antjärn typ.

I öppna gör jag på ungefär samma sätt som du, jag flyttar innerhöften lite bakåt, och om man kommer ifrån rakt spår så måste man vara lite tydligare. Men nu var ju det slutan... Men verkar ju som att det både fungerar att ha innerhöften framåt likväl som det fungerar att ha den bakåt och så länge det fungerar så borde det ju inte spela någon större roll. Fast att det fungerar för mig att ha innerhöften lite bakåt i sluta kan i och för sig ha något med min rygg att göra, den är inte helt okej om man säger så...

Men om du är hemma någon dag från mitten av juli tills någon gång i början av septemer och vill få besök så får du gärna höra av dig med en lite mer exakt vägbeskrivning. Det vore som sagt jättetrevligt att träffas :)

/Sara

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Hästhantering Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt...
2
Svar
24
· Visningar
13 887
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama