Kriterieauktionen online

Sv: Kriterieauktionen online

Förlåt en amatörfråga - har någon lust berätta lite om kriteriauktionen för mig som inte hört talas om den förut? Anmäler uppfödarna vilka unghästar de vill sälja? Är det bara åringar som deltar? Vad betyder det när det står "åter" på en häst, att den inte blev såld?

Och vad betyder informationen i stamtavlan (klipp från en av hästarnas stamtavlor)

Alf Palema
(3)*11,2ak
6.612.270
25 7-4-1

Tidrekord? Insprungna prispengar? Antal starter och senaste placeringar?

mvh
Lejonelle

Alf Palema
(3)*11,2ak
6.612.270
25 7-4-1

(3) får nån annan förklara
11.2ak är rekord autostart kort dvs 1640m lopp
6.612.270 är insprungna pengar
25 7-4-1 25= antal starter i livet 7-4-1 antal segrar,2:a och 3:e platser

Lejonelle skrev:
Förlåt en amatörfråga - har någon lust berätta lite om kriteriauktionen för mig som inte hört talas om den förut? Anmäler uppfödarna vilka unghästar de vill sälja?
ja

Är det bara åringar som deltar?
ja

Vad betyder det när det står "åter" på en häst, att den inte blev såld?
ja eller att uppfödarna inte var nöjda med priset och ropade tillbaka sin häst

Och vad betyder informationen i stamtavlan (klipp från en av hästarnas stamtavlor)

Alf Palema
(3)*11,2ak
6.612.270
25 7-4-1

Tidrekord? Insprungna prispengar? Antal starter och senaste placeringar?

Pappans namn, i detta fallet Alf Palema
11,2autostart kort (1640m) 3.an som är inom parantes är ålder när han tog rekorde, tror jag....hmmmm
insprugna pengar
antal stater i livet (25) 1.a 7ggr, 2.a 4 ggr, 3.a 1 gång.

Hoppas jag svarat rätt på allt, men jag tror det...

Senast ändrad:

3:an står för att han satt det rekordet som treåring.
mvh jesse

jea78 skrev:
ja

ja eller att uppfödarna inte var nöjda med priset och ropade tillbaka sin häst

Rätt svar, men ett förtydligande :

Åter = uppfödaren har ropat tillbaka hästen....om ingen bjuder ska det stå osåld

// Suzanne som åker upp med en häst i morgon...får se om hon kommer hem igen :crazy:

Nu drar jag till auktionen,skall icke köpa bara titta för mannen i mitt liv har köpt en till traktor,så man får nöja sig med dessa hästkrafter .
Du lsz,det är väl ingen risk att du kommer hem med din häst,med den stammen...... :D

:rofl: Nej....Foreign Office är ju glödhet :rofl:

Risken känns överhängande att vi får bygga ut stallet...IGEN :eek:

Jasså, det blev en traktor istället....ja det kanske är en säkrare investering :D

min fina åring såldes igår!!trodde jag skulle få tillbaks den till stallet...mystic niki...tom horpestad köpte han!...blir säkert jättebra...

Tittat ett tag nu.Måste säga att det är en usel auktionsutropare.SÅ negativ!Upprepar hela tiden"Kan vi få ett bud så vi kommer vidare" :crazy:

haha, ja han var lite seg... men kul att titta tyckte jag. Satt och väntade på nr 300!

Kollade i katalogen,Menhammar säljer ingen idag.så det lär väl inte bli nån då :cry:

...vilka priser :eek:
hur tror man att det skall finnas uppfödare kvar efter en sån här flopp? Nu har jag ju inga snittpriser eller vet hur hästarna såg ut, men det var då inga priser alls rent generellt....

Det jag undrat hela tiden är hur NÅGON kan tro att det finns köpare till nästan 500 hästar på samma gång?
Finns det nån av de "vanliga" hästköparna som ens orkar kolla igenom katalogen ordentligt?
Tror att auktionerna kan vara bra för elithästarna, men tror mer på att ha "försäljningsdagar" vid travbanor. Dvs uppfödarna kommer in till travet med sina unghästar, sätter tänkt ca-pris på boxarna, så kan folk gå runt och lägga bud i lugn och ro. Gärna med veterinär och försäkringsbolag på plats.
Borde passa bättre än auktion för de hästar som ligger i prisklass under 50-60 tusen.

martha skrev:
...vilka priser :eek:
hur tror man att det skall finnas uppfödare kvar efter en sån här flopp? Nu har jag ju inga snittpriser eller vet hur hästarna såg ut, men det var då inga priser alls rent generellt....
Medelpris på sålda hästar 77 772 kr
Medelpris på sålda ston 67 569 kr
Medelpris på sålda hingstar 87 155 kr

ja, det var ju inte så roligt , många hingstar har ju en levandefölavgift på minst 35-40 000...
det som var förundrande var ju att de "dyra" inte var så dyra.....
köparens marknad...men en köpare har snart inget kvar att köpa.

Senast ändrad:

Lines skrev:
Tittat ett tag nu.Måste säga att det är en usel auktionsutropare.SÅ negativ!Upprepar hela tiden"Kan vi få ett bud så vi kommer vidare" :crazy:

Faktist så har karln varit i våra trakter och ropat ut kossor. :D
Gårdsauktion..
Han lät exakt likadan då.

Ser också att den dyre Scarlet Knight inte hade speciell framgång på auktion..
Eller annars måste ungarna ha sett ut som kompasser. Alla fyra i var sitt vädersträck.. :crazy:

Vi var där i torsdags och tittade.
Måste vara deprimeringssvecka för uppfödarna. :o

AM

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 622
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka