Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror än så länge på att det är ett misstag, med dåliga missiler som inte flyger dit Putin vill.
Jag hoppas det inte blir nåt mer.

Oavsett vad som orsakat explosionen (explosionerna?), lär inte Ryssland medvetet ha skickat missiler mot den polska landsbygden

Det är ju nära Ukrainska gränsen, de har utsatt stora delar av Ukraina för ett fullkomligt störtregn idag och deras precision brukar ju vara högst tvivelaktig. Men ändå, det är ju inte heller alltid bra att släta över sånt när det gäller ryssarna.

Vid midnatt gick Polens regering ut officiellt och fastslog att det var en rysk robot.

Oklart om det betyder avfyrnings- eller tillverkningsland.

Man måste komma ihåg att Polen och Ukraina står varandra väldigt nära. Det ligger i Ukrainas (och därmed Polens) intresse att det är Ryssland som gjorde det. Jag tror inte att Ryssland med vilje skulle attackera Polen. Speciellt inte nu när det går dåligt för dem i Ukraina. Polen (som dessutom är ett NATO land) hade inte försvarat sig på ett sämre sätt än Ukraina. Det finns ett djupt grundat rysshat i Polen. Glöm det rysshat som finns i USA för det är inte ens i närheten av rysshatet i Polen.

Jag tycker att det känns lika sannolikt att det är Ryssland som att det är Ukraina. Men jag är rätt övertygad om att det är ett misstag. Polen (och därmed NATO) är en fiende Ryssland inte vill väcka i nuläget. Ukraina har ingen anledning att skjuta på Polen. Om det är Ukraina så kan vi nog vara rätt säkra på att Polens och Ukrainas ledare redan pratat med varandra, rett ut det och kommit fram till en gemensam hanteringsplan. Precis som Sverige och Finland hade gjort. Brödrafolken håller ihop.

Det är stor skillnad mellan "rysk raket avfyrad av Ryssland mot Polen" och "rysk raket avfyrad av Ryssland mot Ukraina men pga misstag/dåligt materiel landade den i Polen"*

Och det finns i båda dessa alternativ ett behov/en vilja hos Polen att försvara sig själva. Oavsett avsiktligt eller inte, så vill man inte ha raketer/robotar regnande över sin befolkning och sitt territorium.

*För att inte tala om andra alternativ.

Det verkar som om det hela var en kombination av en rysk robot avfyrad mot västra Ukraina, och en 'lyckad' ukrainsk luftvärnsträff. Och sedan föll skrotet ned på random mark som råkade befinna sig i Polen, där den ryska roboten exploderade (strax under) markkontakt.

Det verkar som om det hela var en kombination av en rysk robot avfyrad mot västra Ukraina, och en 'lyckad' ukrainsk luftvärnsträff. Och sedan föll skrotet ned på random mark som råkade befinna sig i Polen, där den ryska roboten exploderade (strax under) markkontakt.

Det låter logiskt. Det är stora krafter det rör sig om. Tragiskt att två människor dog!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar