Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förmodligen är det här bland de sista storskaliga missilattackerna Ryssland har att bjuda på.
Ett par till klarar de av, men se'n är det tomt på lagret.

RuMissileArsenal-20221118.webp

Förmodligen är det här bland de sista storskaliga missilattackerna Ryssland har att bjuda på.
Ett par till klarar de av, men se'n är det tomt på lagret.

Visa bifogad fil 106178
Problemet är att ryzzarna nu börjat/ska börja bygga drönarna från Iran på licens. Får de igång den produktionen så blir det problem med tanke på att det tyvärr verkar som om missilskyddet funkar dåligt mot dem.
Vi får hoppas att Ivan klantar sig med cigaretterna i den produktionslinan.

Ovanstående räkneverk var alltså per den 18/11, så dagens 70 missiler ska också räknas bort därifrån.

51 missiler sköts ned av försvarande luftvärn.
De nedskjutna var dels av den gröna Kalibr på bilden ovan, samt syskonen Kh-101 och Kh-555 (blå). Fördelningen oklar, och de 19 som träffade mål var sannolikt också av samma sort.

Inga Iskander idag. Nu är Ryssland i det läget att varje Iskander som skjuts mot Ukraina direkt tullar på det ryska kärnvapenhotet. Så de bör nog Ukraina slippa framöver.

Till det sköts även alla fem Iranska mopedputtrande kamikaze-drönare ned - och det här eländet håller verkligen på att ta slut för ryssen. Och Iran kan inte alls leverera nytillverkade i den takt Moskva vill.
Vad gäller missilerna så är det väldigt osannolikt att Ryssland idag kan skapa mer än enstaka nya i månaden. Enligt bilden ovan har det producerats 120 nya Kalibr, och 120 nya Kh-101 sedan krigsutbrottet i Februari, men det var nog med hårdvara som fanns på ryskt lager den 24/2. Sanktionerna har faktiskt strypt nytillverkningen riktigt ordentligt.

Ryssland har också stoltserat med olika wunderwaffe i missilväg, men de kan vi helt enkelt bara fetglömma. De har alla knappt lämnat ritbordet, och är - om de ens fungerar - år från serieproduktion. Och då prarar vi i ett Ryssland som inte är sanktionerat.

Problemet är att ryzzarna nu börjat/ska börja bygga drönarna från Iran på licens. Får de igång den produktionen så blir det problem med tanke på att det tyvärr verkar som om missilskyddet funkar dåligt mot dem.
1. Ryssarna borde få än svårare att producera mopeddrönarna än Iran. Det är en del sanktionerad teknik i dem. Visserligen sipprar den in i Ryssland, men i små mängder i många rännilar, en (nu gissar jag friskt:) logistisk mardröm som ska hanteras av de som är klappkassa på logistik redan från början.

2. Ukraina har blivit riktigt bra att skjuta ned drönarna, delvis beroende på att Israel prövat att kalibrera sina mot-kunskaper på de Iran-byggda mockapärerna i skarpt läge.
5 av 5 idag, och näst intill 100%-ig nedskjutning de sista veckorna.
De var jobbiga när de kom - men inte nu längre.

1. Ryssarna borde få än svårare att producera mopeddrönarna än Iran. Det är en del sanktionerad teknik i dem. Visserligen sipprar den in i Ryssland, men i små mängder i många rännilar, en (nu gissar jag friskt:) logistisk mardröm som ska hanteras av de som är klappkassa på logistik redan från början.

2. Ukraina har blivit riktigt bra att skjuta ned drönarna, delvis beroende på att Israel prövat att kalibrera sina mot-kunskaper på de Iran-byggda mockapärerna i skarpt läge.
5 av 5 idag, och näst intill 100%-ig nedskjutning de sista veckorna.
De var jobbiga när de kom - men inte nu längre.
1. Fast den tekniken lär inte nå Iran heller. Grejen med mopeddrönarna är ju att Iran kan bygga dem med det de har.
2. vi får hoppas på att eländena snart går att skjuta ner annat än för hand.

1. Fast den tekniken lär inte nå Iran heller. Grejen med mopeddrönarna är ju att Iran kan bygga dem med det de har.
2. vi får hoppas på att eländena snart går att skjuta ner annat än för hand.
1. De Iranska drönarna ska alla vara modifierade av Ryssland till att använda den ryska motsvarigheten till GPS, Glonass - vilket blir den trånga sektorn i hur många som kan produceras..

2. Som jag förstått det består delar av den Israeliska metoden att jamma ned drönarna.

Hur säker är källan? Det är väl därför dom vill dra in Vitryssland i kriget.
Min missil-källa är mestadels NOËLreports på twitter. Citeras tillräckligt ofta av andra tillförlitliga, så att även detta konto anses tillförlitligt.
Har varit konsekvent över en längre tid.

Samtidigt så är detta Twitter och Internet och pågående krig, så allt kan vara ljug ändå. Precis som det är fullt möjligt att jag just nu sitter och garvar mig harmynt i hur jag trollar er alla med min maskerade ryss-propaganda.

Dagens missil-rapport:

Blixtinkallat möte med FN klockan 22 ikväll. Nu vet jag inte vad FN har för befogenheter, men hoppas på något stöd iallafall.
Försökte hitta den nyheten igen nu, men den är borta från Aftonbladet och expressen. Märkligt. Någon annan som fortfarande sitter på nyheten om FN mötet kl 22 ikväll?

Signaturen JOHAN NO.1 lade för nån timme ut en längre analys på siten Cornucopias forumdel, där han funderar över alla de saker i det här kriget som kunde gått Rysslands väg, men på ren tur, rysk korruption, rysk inkompetens blev på ett bättre sätt än den ryska planen.
Eller rent av på ukrainsk / västs rena förutseende av vad som höll på att hända.

Och vad som hade hänt i Europa och Världen efteråt, om nu detta hade gått som Kreml och Moskva planerat.

Dessutom skriver han rätt underhållande - inläggen finns på denna länk vid 09:40 och 10:00, men jag kopierar in hela texten, eftersom det är lite bökigt att hitta:
https://cornucopia.se/2022/11/uppda...lamentet-fran-terroristorganisationen-wagner/

Del 1
- - - - - - - - - - - - - - -
Den ryska örnen har fallit, eller om det är den björnen, kan väl bara bli slutsatsen efter snart ett års högintensivt krig i Ukraina. Det är oåterkalleligt och frågan är väl mest hur lång tid det tar.

Deras stridsplan var inte dum, dom började väl runt millenieskiftet att försvaga Ukrainas försvarsmakt. Vet inte hur det såg ut innan Yanukovich men även Poroshenko var korrupt och har väl haft en del utredningar hängande över sig. Vi vet att SBU var till del infiltrerat vid krigsstart och att det var därför dom kom över Dnepr. Zelensky har gjort åtminstone två utrensningar i administrationen och ledaren för ett oppositionsparti hade nära band till Putin.

Vi minns väl alla den där filmen runt 2014 när garnisionen i Sevastopol gjorde en protestmarsch mot de gröna männen som stod fast, dom fick vända. Obeväpnade värnpliktiga mot eliten i en yrkesarme som stod och såg proffsiga ut.

Ukraina mobiliserade det dom hade 2014 och vissa brigader kunde bara ställa upp ett kompani. ATO gick rätt dåligt och mellan varven klippte ryssarna till med manöverförband (BTG) som i Illovaisk och orsakade Ukraina betydande förluster.

Det är inte klart för mig varför ryssarna nöjde sig med Krim, LPR och DPR då 2014 – dom kanske tänkte sig att man skulle kunna fälla landet med subversiv verksamhet och psyops när det var tillräckligt rörigt och att det i västs ögon då var legitimt när regimen och eliten byttes ut mot ryssvänlig dito och landet sögs tillbaka in i rysk fred?

Psyopsen var magnifik, jag kunde inte tillräckligt och Ukraina var ingen västdemokrati direkt så det var lätt att falla för den. Visst var det Ukrainskt territorium men dom försökte ju etniskt rensa ut de ryssvänliga, vem minns inte Unionbuilding i Odessa där Ultras bröt sig in med spikklubbor och lindade in gravida kvinnor i taggtråd innan dom klubbades ihjäl. Det var mycket våldsamma scener som kablades ut och svårt att skilja rätt från fel.
Sen var det en period där högerextrema satte upp miliser och tågade genom städerna med nazist-attribut, när detta kablades ut såg det illa ut.

Man skall ha mycket klart för sig att om USA inte gått in med en enorm insats att reformera hela den ukrainska försvarsmakten hade Ukraina inte existerat idag. Om jag förstått detta rätt så började armens officerare utbildas i USA tidigt 2000-tal och efter 2014 skedde träning av manöverbrigaderna i Ukraina. Territorial och NG vet jag inte men i alla fall NG har visat sig mycket dugliga så förmodligen träning. Dom har även tränat SOF i stor skala. Det var ett grupparbete med UK, Kanada, Sverige, USA och några länder till. Polen och Baltikum bistod med träning på sovjetvapen och skänkte en del sovjetvapen.

Det levererades inte mycket vapen under ATO/innan kriget förutom av en typ, när-PV. Jag tror här att USA analyserade detta helt rätt och förstod att när-PV parat med det ukrainska infanteriet skulle räcka till att börja med.

Jag minns nån tweet som flög förbi ett par år in i ATO att Ukraina gjorde ett motanfall och dom använde ny taktik, infanteriet rörde sig ”västligt”. På egentligen 8år har man transformerat Ukrainas försvarsmakt från ingenting till något som kan bita ifrån sig och nu även mästra combined arms warfare.

Om man får gissa har logistikkedjan, inhemsk produktion och verkstäder/reparation gjort en liknande resa.

Det är även tecken på att man gör upp med det sovjetiska arvet – korruptionen – och att Ukraina har en verklig vilja att gå med i EU. Nu har vi genomkorrupta länder i EU så just det är väl ingen garanti för västdemokrati (och vi har ju också korruption i västdemokratierna) men det ger medborgarna ett skäl att utmana korruptionen.

Ukraina kan inte vara ett lätt land att navigera, det finns de tre grenarna inom försvarsmakten, vi har SBU som ryssarna har en förkärlek för att infiltrera, någon/några till agencies, de grå eminenserna i bakgrunden (oligarkerna), arvet från Sovjet, korruptionen och så till sist en enorm subversiv verksamhet från Ryssland samt (innan kriget) 15-20%(?) ryssvänliga områden som inte kände att Kiev ville deras bästa.

Jag gjorde ett gästspel i ett av de knepigare länderna i Afrik, det styrdes genom – poltik/regering, ett par kungar, inflytelserika affärsmän, generalerna och så till sist de som praktiserade traditionell religion (eller vad som nu är ett bra ord för svart magi). Den sista gruppen var den enda ingen vågade utmana, alla andra befann sig i ett ständigt vågspel, landet var i kaos och befolkningen finner sig i det och försöker bara överleva. Lite så tänker jag mig att Ukraina var fram tills Maidan.

Jag tror att när historien skrivs så har USA haft rätt mycket med det här att göra. Dom hade styrkan att kunna erbjuda en säkerhet och ett alternativ till de som utmanat arvet från sovjet och de grå eminenserna.

Men utan Ukrainas medborgare som ville närma sig EU hade det inte blivit någonting alls.

Detta har varit otroligt lärorikt – dels hur en nation föds, hur demokrati är det unika styrelseskick som trumfar allt annat, hur det alltid är USA och UK som räddar det fria väst sedan napoleonkrigen, hur en naziststat föds, hur rysk psyops blottlagts samt inte minst hur ett WW2 intensivt krig förs.

Man är tillräckligt gammal för att kunna kalibrera kompassen fullt ut och har fått förståelse för sådant som man tidigare anat men inte vetat.

Har nog sagt det några gånger men sist det var en sån här resa var sillar och minkartråden på Skalman. Allt faller rätt och en stor grupp med bred kunskap poolar ihop och delar den vilket är smått fantastiskt. Annars blir det ofta ekokammare som tycker samma och då lär man sig mycket lite.

Senast ändrad:
Del 2
Nere på Balkan verkar det finnas grogrund för ryskt inflytande och när man nu börjar förstå den ryska övergripande planen var den inte dum, vi tog upp demilitariseringen ovan och sen –

Invagga Ukraina och väst i säkerhet att dom inte skulle anfalla – det fungerade för Ukraina var inte mobiliserat. Zelensky vägrade att tro att det skulle bli krig och ville inte provocera.

Muta sig till en win där inte tillhörighet/annat räckte (most notably SBU i södra Ukraina).

Dom skulle hugga huvudet av ormen direkt, 1500st infiltrerade specops och sen fallskärmjägare som släpptes rakt över Kiev. Det fanns inte tillräckligt med försvar så veteraner från ATO sprang till förråden, beväpnade sig och försvarade staden.

Kolonnen som stannade upp var ren tur – ryssarna sålde soppan för vodka och materielen var i dåligt skick samt att det räckte med nålstick för att få stopp på den, man får förmoda att viljan till att ta egna initiativ helt stampats ut i den ryska armen så när fordonet framför stannade då stannade man. Hade kolonnen kommit till Hostomel i tid och gått rakt österut hade det sett annorlunda ut. Faktum var att ryssarna tryckte på från Hostomel mot Kiev och vid vissa övergångar över vattendrag var det plutonsstyrka som försvarade mot bataljons anfall som tog 90% förluster innan förstärkningar kom fram.

VDV flygen med destination Hostomel fick vända, några sköts väl ned.

Att Belarus inte anföll ned mot Lviv var väl nog en av det större missberäkningarna, tanken bör rimligen ha varit att skära av alla underhållsvägar in från EU så tidigt som möjligt?

Öster om Dnepr gjorde dom misstaget att dels inte förbekämpa, att inte informera armen och att gå rakt på städerna. Hade dom slagit på djupet, kringgått städerna och låtit 2a och 3e echelongen ta hand om städerna hade det sett annorlunda ut.

Vid stilleståndslinjen var det 40 000 Ukrainska försvarare enligt egen uppgift.

Hade dom luftlandsatt vid Zaporiznya och Dnipro, tryckt rakt norrut från Södra fronten och rakt söderut från Norra fronten hade sannolikt Zelensky stått inför fullbordat faktum med 40 000 inringade soldater i stilleståndslinjen och att Ryssland kontrollerade alla övergångar över Dnepr. Östra Ukraina fram till Dnepr hade fallit.

Hade Ryssland kört sina robotanfall från början tillsammans med sin indirekta eld hade det gått nog gått fort. Till exempel hade dom kunnat slå ut alla övergångar över Dnepr direkt?

Nu var inget av detta tur – det Ukrainska infanteriet dog i försvar hellre än att fly eller ge upp, ryssarna hade kört en afghan rakt igenom hela försvarsmakten, Putin gick in och detaljstyrde, rysk befälsföring är att ge order och sen följs den oberoende av vad som händer på fältet och högre befäl leder inte från fronten (dom försökte ett tag och det gick sådär) och sen ett lager rysk inkompetens och korruption på det. Samtidigt som Ukraina ville ha fred genom att förbereda sig för krig.

När Ukraina så var neutraliserat eller konflikten fryst med ryssarna som då kontrollerade minst all terräng öster om Dnepr hade man om inte tagit över länder på Balkan så i alla fall tillsatt rysskontrollerade ledare rätt fort, Ungern, Serbien, Moldavien och kanske Albanien?

Mot Rumänien och Bulgarien hade man ökat den subversiva verksamheten astronomiskt.

Man hade presenterat samma hot mot Baltikum, Finland, Polen som med Ukraina – börjat mobilisera upp förband mot gränsen men utan att starta krig. Det hade lagt sig en våt filt över östra EU.

I det här läget hade Kina börjat röra på sig i Asien och de andra skurkstaterna börjat vädra morgonluft.

Då hade NATO varit ganska uttöjt och väst hade stått inför två val – deeskalering genom kompromiss med Ryssland Kina – låt Ryssland få Balkan, Kina få Taiwan och vad mer?
Eller att ställa hela väst på krigsfot och trycka tillbaka Ryssland och Kina – WW3.

Väst hade varit kraftigt oense och det är lättare att argumentera för deeskalering än för tredje världskriget så mina pengar är nog på att man försökt göra en runda eftergifter till.

Samtidigt som rysk subversiv verksamhet i Europa varit på steroider, antalet tekniska fel på vår elförsörjning hade skenat och vänster och högerextrema grupper tagit till gatorna i alla länder (förmodligen också etniska grupper typ BLM och miljögrupper som extinction rebellion och rädda minkarna). Sen hade nog de EU länder man lyckats vända nere på Balkan börjat sabotera politik i EU allt dom orkat för att lamslå organisationen.

Det är smått otroligt att landet Ukraina helt på egen hand kraschat det här händelseförloppet, vi är nog inte på fast mark ännu men på god väg.

Så dyker det då upp ännu en del, en blick in i framtiden;

Del 3
Om man får blicka framåt så känns det som Europa gjort som dom alltid gjort, är oense och gör för lite, och utan USA ledarroll hade nog Ukraina inte existerat idag.

Ett år in i kriget levererar Europa inte tillräckligt med materiel till Ukraina och det finns fortfarande en dialog mellan ledare i väst och Putin som inte är Orban eller Erdogan, jag kan egentligen bara tänka mig Trojkan?

Enda skillnaden mot Hitlers uppstart är att Ukraina ville ha fred men förberedde sig för krig och lyssnade på världens bästa – USA (och UK), och att Ryssland är Ryssland.

Ukraina har egentligen gjort sitt här – nu är det upp till det fria väst att ta stafettpinnen vidare och tillse så vi inte får ett tredje världskrig.

Min uppfattning om despoter av Putins kaliber är att eftergifter och kompromisser inte fungerar så man får helt sonika kasta ut dom ur Ukraina och befästa all gräns mot Ryssland med NATO, ett par -stans behöver gå med. Vill Rysslands befolkning ha demokrati och närma sig väst skall det naturligtvis uppmuntras men just nu ser jag inte hur det skulle gå till om jag skall vara ärlig. Nymobiliserade är sura över dåligt underhåll och dålig materiel, inte över att dom tvingas kriga mot Ukrainare.

Kina är enligt min uppfattning lite vid en vattendelare, dom kan gå i totalitär riktning men dom kan också backa ned och hitta en balans med väst, alternativt vända sig inåt. Frågan är nog i mångt och mycket hur den här lågkonjunkturen spelar ut. Läste häromdagen att deras fastighetssektor börjat skaka rejält. Har så mycket av mitt framtida arbetsliv investerat i Kina att jag nog är rejält partisk och kanske tror lite mer gott om dom är vad dom förtjänar 😃

Det finns mycket positivt i denna soppa, väst har lyckats enas hjälpligt, -stans är på väg mot väst, det ryska hotet är synat och det förefaller som Iran snart faller?

Jag tror inte det är en nothing burger att dom brände Khomeinis familjehem och tydligen beskjuter dom nu protesterna med 12.7mm ammunition, inga gummikulor där inte…

Belarus är sannolikt moget för en demokratiseringsprocess, jag uppfattade senaste rundan demonstrationer som slogs ned som att dom snudd på lyckades med folklig revolution och Ukrainakriget är en enorm händelse i den ryska sfären, fadersfiguren som hållit ihop familjen har fallit.

Kaliningrad borde minst demilitariseras som krav när den frukten är mogen och går det att dom blir autonomare vore väl önskvärt?

Belarus och Kaliningrad är det lite trojansk häst över mitt i EU och man skulle få en mer lätthanterad östra gräns om Belarus och Kaliningrad inte längre var hot.

Sen hoppas jag innerligt att den ryska subversiva verksamheten och psyopsen kan stampas ut utan att väst går i totalitär riktning för den ställer till med mycket skada. Hela EU har till exempel lagt ned fossil elproduktion och kärnkraft och gjort sig beroende av rysk gas. Av någon underlig anledning är det bara västlig gas som är dåligt, inte rysk gas. Vår vattenkraft var under hot om nedläggning tillsammans med all kraftvärme och vindkraften hyllad – den enda energiproduktion som är direkt skadlig för ett elsystem för det slår för kraftigt. Innan dess har vi haft grupper mot varandra, flyktingkrisen, miljörörelsen, den stora förbandsdöden, USA hatet och vad mer. Finns ryska fingeravtryck på allt är min gissning. och sen skulle cementindustrin läggas ned…

Dom har en enorm organisation som jobbar aktivt med att söndra väst och kan man isolera bort Ryssland från väst kan man också över tid komma åt denna subversiva verksamhet. Finns inget som helst skäl att tillåta den men man måste balansera i en öppen demokrati.

Där kan nog terrorklassningen komma in för då blir all hjälp till Ryssland, alla kontakter med Ryssland och allt samröre med Ryssland olagligt och man kan den vägen stampa ut denna subversiva verksamhet på laglig väg genom vårt rättssystem.

Ja precis.
Den ryska folksjälen har visat sig vara både fredlig, human och missförstådd. Och den här militära specialoperationen var egentligen bara en installation av deras Konstfack.
Nja men vare sig den ryska folkskälen eller den ryska armén verkar ha någon militär förmåga i sitt närområde,, än mindre längre över havet.

Så varför ska vi då gå med i Nato?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?