Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är mer orolig för vad ryssen tänker hitta på som vedergällning, det uppenbara är ju att spränga dammen de minerat, för hoppas att de inte gör det
Fast hur kan de tro det? Någon högre upp måste ju medvetet ljugit för dem. Det är ju ingen hemlighet att Ukraina vägrar prata med ryssarna.
Det verkar som om ryssarna själva spridit ut ett rykte om att USA och Ryssland kommit överens om att ryssarna skulle få evakuera lugnt och sansat och ifred från staden Kherson.
Tyvärr var det inte mer än ett rykte, så det har nu blivit rörigt vid stadens färjelägen för passage över floden Dnepr - mestadels beroende på att Ukrainska styrkor beter sig som om det aldrig funnits någon sådan överenskommelse.
Och idag kommer jag skriva att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man:Tänkte skriva förra fredagen att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 70.000 man.
Men gjorde inte det.
Så då skriver jag idag istället: I morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 75.000 man.
Grejen är att det där är Ukrainas uppskattning. Finns någon, tror det var, militärt ansvarig i ett av de ockuperade oblasten som påstod att 60% av förlusterna var friendly fire, olyckor osv. Om det stämmer och Ukraina uppskattar rätt så skulle Rysslands förluster vara sisådär 200k.Och idag kommer jag skriva att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man:
I morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man.
Ryssland snittar just nu 5.000 döda i veckan.
Och i de här siffrorna finns sannolikt ännu inte gårdagskaoset i Kherson inräknat.
Det sätt som Ryssland bedriver krig på är fullständigt ohållbart.
Om inte annat för Rysslands egen skull, så måste de sluta kriga i närtid.
Hur det kommer ske - palatsrevolution, förklara den militära specialoperationen förlorad, eller att bara armén helt sonika åker hem?
Kärnvapen som lösning tror jag inte på.
Xi i Kina har sagt big no-no. Det är också oklart om Ryssland har förmågan. Och t.ex i den körnvapenövning man nyligan hade i ishavet försökte de inte ens plocka fram kärnvapenattrapper.
Ja fast VEM har spridit det ryktet. Har det kommit uppifrån? Är det soldaterna själva?Jag repeterar från 23:44:
Man kan bli tårögd för mindre. Stackars människor, som de har lidit.Kherson befriat! 98% av invånarna hade ju röstat för att bli en del av Ryssland (enligt Ryssland), så det är väl de där bråkiga 2 procenten vi ser på alla filmer
Jag blev tårögd!Man kan bli tårögd för mindre. Stackars människor, som de har lidit.
Ukrainas räddningstjänst använder Deepstatemap för att veta var det är säkert att åka. Jag tror det går att toggla generationer av uppdateringar där men vet inte.Utifall någon annan (som jag gjorde) sökte efter en karta över fronterna i Ukraina som man verkar uppdatera efter rapporterna så fann jag denna:
Det där är inte bron till Krim. Jag är ganska säker på att det är Antonoviskbron i Kehrson.Vet inte om någon redan delat videon, men det här är alltså status på krimbron idag. Soldater(?) som går till fots.
https://www.facebook.com/groups/3023528687863009/permalink/3368561646693043/
Oj, då ber jag om ursäkt! Tyckte det såg ut som bron i KrimDet där är inte bron till Krim. Jag är ganska säker på att det är Antonoviskbron i Kehrson.
Du kan stryka ”ganska”.Det där är inte bron till Krim. Jag är ganska säker på att det är Antonoviskbron i Kehrson.