Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast hur kan de tro det? Någon högre upp måste ju medvetet ljugit för dem. Det är ju ingen hemlighet att Ukraina vägrar prata med ryssarna.

Jag repeterar från 23:44:
Det verkar som om ryssarna själva spridit ut ett rykte om att USA och Ryssland kommit överens om att ryssarna skulle få evakuera lugnt och sansat och ifred från staden Kherson.

Tyvärr var det inte mer än ett rykte, så det har nu blivit rörigt vid stadens färjelägen för passage över floden Dnepr - mestadels beroende på att Ukrainska styrkor beter sig som om det aldrig funnits någon sådan överenskommelse.

Tänkte skriva förra fredagen att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 70.000 man.
Men gjorde inte det.

Så då skriver jag idag istället: I morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 75.000 man.
Och idag kommer jag skriva att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man:
I morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man.

Ryssland snittar just nu 5.000 döda i veckan.
Och i de här siffrorna finns sannolikt ännu inte gårdagskaoset i Kherson inräknat.

Det sätt som Ryssland bedriver krig på är fullständigt ohållbart.
Om inte annat för Rysslands egen skull, så måste de sluta kriga i närtid.
Hur det kommer ske - palatsrevolution, förklara den militära specialoperationen förlorad, eller att bara armén helt sonika åker hem?

Kärnvapen som lösning tror jag inte på.
Xi i Kina har sagt big no-no. Det är också oklart om Ryssland har förmågan. Och t.ex i den körnvapenövning man nyligan hade i ishavet försökte de inte ens plocka fram kärnvapenattrapper.

Senast ändrad:
Och idag kommer jag skriva att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man:
I morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 80.000 man.

Ryssland snittar just nu 5.000 döda i veckan.
Och i de här siffrorna finns sannolikt ännu inte gårdagskaoset i Kherson inräknat.

Det sätt som Ryssland bedriver krig på är fullständigt ohållbart.
Om inte annat för Rysslands egen skull, så måste de sluta kriga i närtid.
Hur det kommer ske - palatsrevolution, förklara den militära specialoperationen förlorad, eller att bara armén helt sonika åker hem?

Kärnvapen som lösning tror jag inte på.
Xi i Kina har sagt big no-no. Det är också oklart om Ryssland har förmågan. Och t.ex i den körnvapenövning man nyligan hade i ishavet försökte de inte ens plocka fram kärnvapenattrapper.
Grejen är att det där är Ukrainas uppskattning. Finns någon, tror det var, militärt ansvarig i ett av de ockuperade oblasten som påstod att 60% av förlusterna var friendly fire, olyckor osv. Om det stämmer och Ukraina uppskattar rätt så skulle Rysslands förluster vara sisådär 200k.

Jag har även sett uttalanden från tex USA om att Ukraina har lika stora förluster som Ryssland. Det ställer jag mig dock skeptisk till. Ryssarna visar ju inget intresse för sina soldaters liv och tar ju idiotiska beslut gång på gång.

Jag tänker på staden Mariupol, och har oroligt undrat och hoppas att det är snart deras tur att bli befriade 🥺

Inte för att förminska Khersons lidande och förluster, men jag bävar inför vad som har hänt i just Mariupol då det lilla man hört (plus det man redan hört från andra städer) varit så olycksbådande 😭

Utifall någon annan (som jag gjorde) sökte efter en karta över fronterna i Ukraina som man verkar uppdatera efter rapporterna så fann jag denna:
Ukrainas räddningstjänst använder Deepstatemap för att veta var det är säkert att åka. Jag tror det går att toggla generationer av uppdateringar där men vet inte.

Liveuamap är ett annat användbart projekt, som började redan vid Krim/Donbassinvasionen 2014, och är idag världsomspännande. Kan definitivt toggla datum.

Svenske twitterstjärnan DefMon gör samtidigt kartor över intressanta områden med väldigt bra kvalitet.

Inga länkar för jag sitter i bil i Västsverige. Google är din bästa vän.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar