Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså Rysslands offerkofta måste vara den största mest kliande någonsin.
"BUÄÄÄ Ukraina är dumma mot oss och bombar våra fina båtar, BUUUUÄÄÄÄ"
Dessutom måste de vara resistenta mot att bli generade. Hur pinsamt är det inte att sitta i FN och jiddra om attackmyggor?
De bevisar ju gång på gång att känslan av att de ljuger följer gången
Ljuger Ryssland? - Ryssland säger något - Ryssland ljuger!

Nu under morgonen så har Ekot rapporterat att Ukraina nyligen öppnat en telefonlinje dit ryssar som inte vill strida kan ringa. Har jag missat något eller är de efter? En sådan linje har ju funnits i månader.

Nu under morgonen så har Ekot rapporterat att Ukraina nyligen öppnat en telefonlinje dit ryssar som inte vill strida kan ringa. Har jag missat något eller är de efter? En sådan linje har ju funnits i månader.
SR/SVT laggar oftast en hel del.

Man vill ju tro att laggningen består i att de trippelverifierar sina uppgifter, men eftersom det händer att det slinker igenom Kreml-propaganda så är det ju inte det heller. Tyvärr.

SR/SVT laggar oftast en hel del.

Man vill ju tro att laggningen består i att de trippelverifierar sina uppgifter, men eftersom det händer att det slinker igenom Kreml-propaganda så är det ju inte det heller. Tyvärr.
Fast här pratar vi ju inte om "en hel del" utan om många månader. Blir ju som om de skulle rapportera om explosionerna i gasledningen som en nyhet i februari 2023.

Senaste veckans händelser, kondenserad ned till en medeltida gobeläng.
(artist: Erik Aukan)

tapestry.png

Tänkte skriva förra fredagen att i morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 70.000 man.
Men gjorde inte det.

Så då skriver jag idag istället: I morgon lördag kommer Rysslands bekräftade förluster att passera 75.000 man.
Det är helt sinnessjuka siffror och en ren katastrof för Ryssland som nation.
Vilken tänkande ledare som helst skulle backat för länge sedan.

Det är helt sinnessjuka siffror och en ren katastrof för Ryssland som nation.
Vilken tänkande ledare som helst skulle backat för länge sedan.
På vilket sätt är det en katastrof för Ryssland som nation? Hade det varit 75000 döda samer hade det varit katastrofalt för den samiska nationen, men ryssar är ju desto fler till antalet och har dessutom ett ganska krigiskt förflutet, jag tror inte att deras kultur hotas av den förlusten av liv. Eller är det Ryssland som stat du menar?

På vilket sätt är det en katastrof för Ryssland som nation? Hade det varit 75000 döda samer hade det varit katastrofalt för den samiska nationen, men ryssar är ju desto fler till antalet och har dessutom ett ganska krigiskt förflutet, jag tror inte att deras kultur hotas av den förlusten av liv. Eller är det Ryssland som stat du menar?
Ryssland har haft massiva problem med nativiteten under en lång tid. Nu har de lyckats pressa upp den genom att betala familjer för att få fler barn. Om du nu tar 75000 döda ryssar så betyder det sisådär 150000 färre barn. Till det får du lägga att det här är bekräftat döda den verkliga siffran är troligen högre med tanke på tex att skapa en "bra" statistik, friendly fire samt bråk med dödlig utgång i de egna leden. Det finns ju uppgifter om att det är ett ganska stort antal av de nyligen mobiliserade som strukit med innan de nått fronten. Till det så har man inte bara förlorat dessa 75k utan man har även förlorat hundratusentals som flytt landet pga mobiliseringen, ofta unga välutbildade. Ryssland själva säger 200k män efter mobiliseringen så vi kan nog anta att det rör sig om långt fler. Totalt sedan krigsutbrottet pratar man om över en miljon av bägge könen, lär dock vara fler män än kvinnor. Där har man förlorat ännu fler barn.
Det här slår inte bara mot befolkningsmängden, och stora delar av Ryssland är oerhört glest befolkade redan nu, utan även mot ekonomin då man förlorar unga, i första hand män, som skulle bidragit till ekonomin i många år framöver.
I ett långt perspektiv är det här helt klart en ren katastrof för landet.

eller, om man ska vara cynisk, en lyckad etnisk rensning by ukrainsk proxy av sin egen befolkning
Tyvärr sant men fortfarande sabbar det massor för Ryssland.

För övrigt undrar jag hur man tänker när man uppmanar till Jihad och försöker locka till sig muslimska fundamentalister för att strida. Känns ju aningens korttänkt och hur ska de lyckas locka dit dessa fundamentalister när Ryssland är extremt rasistiskt och fruktansvärt ortodoxt. Om de kommer så lär Ryssland komma ur askan i elden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar