Kriget i Ukraina, 2023 edition

Varifrån har du fått info om att dessa är högerextremister?
(syfte att störta Putin vet jag inte, snarare syfte att tvinga Ryssland att flytta bort trupper från Ukraina)

Är det samma källa som tidigare pekade ut Azov-regementet som nynazister, dvs ren rysk desinformation?
I alla fall en av grupperingarna har rätt märkliga åsikter. De är mer av fiendens fiende är din vän än något man bör stå bakom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Volunteer_Corps

(syfte att störta Putin vet jag inte, snarare syfte att tvinga Ryssland att flytta bort trupper från Ukraina)

Är det samma källa som tidigare pekade ut Azov-regementet som nynazister, dvs ren rysk desinformation?

SVT Nyheter. Kolla videon i länken.

En av dem har tidigare sagt sig vara mer liberal men deras frontfigur (kallad Cesar) är känd högerextremist.

Man behöver få dem att sluta vilja återbygga imperium. Och jag har svårt att se det hända.

Jag tror att det är svårt att dekapacitera Ryssland militärt i någon betydande omfattning. Hur man än vänder och vrider på det så har de tillräckligt med kärnvapen för att göra jorden till en grushög.
På längre sikt så har jag absolut ett visst hopp om förändring även i Ryssland.

På kort sikt ser jag risker med att dekapacitera Ryssland till ett läge där de tvingas inse att imperiebyggande är 100% omöjligt. För har man det som mål, och dessutom känner att ens despotiska era är i gungning, skulle det kunna utlösa desperata handlingar.

Men jag håller med om analysen.

Hur man än vänder och vrider på det så har de tillräckligt med kärnvapen för att göra jorden till en grushög.
Sannolikt så är de gamla sovjetiska kärnvapnen icke längre i det bästa skicket. Om så vore, så hade de gjort provsprängningar vid det här laget, särskilt med tanke på att de i november 2023 klivit ur provsprängningsstopp-avtalet CTBT - eftersom de ville hota och påminna väst att vi skulle 'akta oss' i Ukraina-frågan.

Deras kärnvapnen har nog degenererat bort i den allmänna korruptionen på alla nivåer inom den ryska statsapparaten.

Sannolikt så är de gamla sovjetiska kärnvapnen icke längre i det bästa skicket. Om så vore, så hade de gjort provsprängningar vid det här laget, särskilt med tanke på att de i november 2023 klivit ur provsprängningsstopp-avtalet CTBT - eftersom de ville hota och påminna väst att vi skulle 'akta oss' i Ukraina-frågan.

Deras kärnvapnen har nog degenererat bort i den allmänna korruptionen på alla nivåer inom den ryska statsapparaten.
Hur stor andel av deras ca 5600 kärnstridsspetsar är då oanvändbara, enligt din bedömning? Och hur många bedömer du krävs för att utvidga Ukrainas helvete till att omfatta ungefär hela norra halvklotet?

Hur stor andel av deras ca 5600 kärnstridsspetsar är då oanvändbara, enligt din bedömning? Och hur många bedömer du krävs för att utvidga Ukrainas helvete till att omfatta ungefär hela norra halvklotet?
Den här läste jag när du skrev den, men var ute i skogen en vecka. Jag tänkte att jag väntar med att svara tills jag kommit hem så jag kunde underbygga mitt svar med lite länkar.
Men väl hemma hade jag redan tappat bort det, sorry.

Men mitt mycket korta svar är typ noll.

Jag ska lägga lite tid på att utveckla varför, men just nu sitter jag i en bil på dagsutflykt, så det får bli någon, några dagar senare.

Ukraina har (mycket sannolikt) bränt av det största Ryska ammunitionsförrådet under hela kriget nu under morgonkvisten.

Explosionerna ser ut som vulkanutbrott, och get kontinuerligt under fyra-fem timmar utslag som väldigt grunda jordbävningar mellan 2.0 och 3.2 på richterskalan.

Kan inte kolla ordentligt nu men är nyfiken så måste fråga. Vet du var depån låg?

Inläggen om Toropets är också ett delsvar på det här.

Varenda en av alla kärnstridsspetsar behöver en bärare för att det ska bli boom nån annanstans än där kärnstridsspetsen befinner sig från början.

Toropets ammunitionsdepå lagrade också missiler. Såväl nylevererade från Nordkorea som Rysslands egna. S-300, S-400, Iskander-missiler, Tochka-robotar.

Just Iskander-M är bland de missiler som är tänkta att bära kärnstridsspetsar. De skulle t.ex användas i ett kärnvapenanfall mot Sverige. Redan innan morgonens explosioner hade alldeles för många Iskander-M (och andra kärnvapenbärande missiler) med konventionella laddningar använts mot civila mål i Ukraina, för att Rysslands kärnvapenhot skulle vara riktigt trovärdigt.
Nu finns det ännu färre Iskander-M.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka