Kriget i Ukraina, 2023 edition

Och att den som ersätter Putin inte är ännu värre. Det finns inget som ett litet krig för att hålla befolkningen, särskilt den ryska, på plats. Förlorar du däremot då är du död, bildligt och bokstavligt. Ryssarnas reträtt från Afghanistan var en del av anledning till Sovjetunionens fall.

Tsaren föll efter att Ryssland förlorat i första världskriget. Hade Hitler vunnit östfronten hade Stalin rykt, antingen pga Hitler men mer troligt av sina egna 'kamrater'

Jag förutspår att Ryssland förlorar kriget. Kollapsar (mer eller mindre) som en följd av dålig ekonomi, misslyckat krig, missnöjt folk och låga födelsetal i kombination med många döda soldater. Putin överlever inte detta. Någon annan gubbe (för det är alltid en gubbe i Ryssland) stiger fram. Säger sig vara ledsen över att det blev som det blev och skyller allt på Putin och hans gäng. Och säger att nu ska det bli ändring! Nu vill Ryssland närma sig väst igen och bli kompis! Sen 10-20 år fram i tiden gör de om samma sak igen när de lyckats bygga upp sin ekonomi tillräckligt (m.h.a. av västländer som köper gas osv av dem).

En del hoppas att Ryssland ska knäckas och bli ett normalt land på samma sätt som Tyskland knäcktes efter WW2 och blev ett normalt land. Det kommer inte hända. Ryssland är för stort. Vi blir aldrig av med dem helt. Det kommer att gå i cykler: lugna perioder då de verkar vilja bli kompis med väst kommer varvas av perioder som den här där deras imperialism lyser igenom och de genom krig försöker ta tillbaka det de anser vara deras (och lite till).
 
Det kommer inte hända. Ryssland är för stort. Vi blir aldrig av med dem helt. Det kommer att gå i cykler:
Nej. Ryssland är inte för stort.

Ryssland är området runt St Petersburg och Moskva, samt där emellan.
Allt annat i landet Ryssland är kolonialiserat av de egentliga ryssarna från området ovan.

Det finns väldigt gott om områden som vill bryta sig loss från det ryska oket, och låta inkomsterna därifrån komma den egna regionen till godo - istället för att skicka in allt i det svarta hål som den ryska stadskassan alltid har varit, och sedan inte ens få kaffepengar tillbaka.

Och idag är, med kriget i Ukraina; ett svart hål på anabola steroider.



De egentliga ryssarna ser sig själva som ett härskarfolk. Därför är de så kassa på att producera saker. De ska bara inkassera vad andra producerar åt dem.
Det är jättetydligt, om man ser hur gamla Sovjetunionen var organiserat. Den producerande industrin låg i mångt och mycket utanför Rysslands gränser av idag; Ukraina, Vitryssland och de Baltiska staterna.
 
Nej. Ryssland är inte för stort.

Ryssland är området runt St Petersburg och Moskva, samt där emellan.
Allt annat i landet Ryssland är kolonialiserat av de egentliga ryssarna från området ovan.

Det finns väldigt gott om områden som vill bryta sig loss från det ryska oket, och låta inkomsterna därifrån komma den egna regionen till godo - istället för att skicka in allt i det svarta hål som den ryska stadskassan alltid har varit, och sedan inte ens få kaffepengar tillbaka.

Och idag är, med kriget i Ukraina; ett svart hål på anabola steroider.



De egentliga ryssarna ser sig själva som ett härskarfolk. Därför är de så kassa på att producera saker. De ska bara inkassera vad andra producerar åt dem.
Det är jättetydligt, om man ser hur gamla Sovjetunionen var organiserat. Den producerande industrin låg i mångt och mycket utanför Rysslands gränser av idag; Ukraina, Vitryssland och de Baltiska staterna.

Jag vet allt det där. Men jag tror ändå att din analys är fel.
 
Här är en film om hur det ser ut i Toropets nu, även om man fortfarande inte ser allt. Resultatet ser ut att överträffa mina vildaste förhoppningar rejält.
Jag pratade om att om depån var full, så skulle det ha funnits 19000 ton ammo där.

Uppskattningarna nu är att det var ungefär 30000 ton som brann av. Skälet till det var att inflödet och utflödet av ammo var så stort att förrådspersonalen - i sann rysk anda - hoppade över säkerhetsinstruktionerna och lagrade "tillfälligt" det som ändå skulle lämna snart mellan kasunerna.

Minst 11000 ton.
Detta var nog huvudanläggningen att det blev som det blev i Toropets, att skyddet med väl skilda betongkasuner omgärdade av jordvallar inte riktigt fungerade.
 
Jag pratade om att om depån var full, så skulle det ha funnits 19000 ton ammo där.

Uppskattningarna nu är att det var ungefär 30000 ton som brann av. Skälet till det var att inflödet och utflödet av ammo var så stort att förrådspersonalen - i sann rysk anda - hoppade över säkerhetsinstruktionerna och lagrade "tillfälligt" det som ändå skulle lämna snart mellan kasunerna.

Minst 11000 ton.
Detta var nog huvudanläggningen att det blev som det blev i Toropets, att skyddet med väl skilda betongkasuner omgärdade av jordvallar inte riktigt fungerade.
Om man tittar på google maps så ser man ammunitionen som lagras under bar himmel där. Den lagringen skedde inte, i alla fall inte vid fototillfället, i den säkraste delen av basen utan framförallt i den skogsbeklädda delen. Jag tror mer på korruption vid byggnationen som orsak till att så många av de säkraste bunkrarna gick i luften
 
@Jeffery japp det ser ut som om du har rätt. De smällde även den i luften 🥳
1726905849456.webp
 
Jag såg att jag kopierat fel.
Sitter ute i skogen och har svårt med överblicken på det som väller in.

Det här är så bra så att det knappast finns!
Om ingenting annat kan få slut på kriget, så kan man ju alltid förneka ryssen att använda deras gigantiska stockpile av under årtionden uppbyggda lager av ammunition.

Toropets, som var den första som gick överstiger ETT ÅRS RYSK PRODUKTION av pangpang.

Men det räcker inte med det som exploderar, hela den gigantiska ryska järnvägslogistiken blir uppfuckad deLuxe av att plötsligt inte kunna lämna och hämta...

Och järnväg är den enda man satsat på som stor logistikbärare...
 
Senast ändrad:
Jag såg att jag kopierat fel.
Sitter ute i skogen och har svårt med överblicken på det som väller in.

Det här är så bra så att det knappast finns!
Om ingenting annat kan få slut på kriget, så kan man ju alltid förneka ryssen att använda deras gigantiska stockpile av under årtionden uppbyggda lager av ammunition.

Toropets, som var den första som gick överstiger ETT ÅRS RYSK PRODUKTION av pangpang.

Men det räcker inte med det som exploderar, hela den gigantiska ryska järnvägslogistiken blir uppfuckad deLuxe av att plötsligt inte kunna lämna och hämta...

Och järnväg är den enda man satsat på som stor logistikbärare...
Ja och järnvägen är vad jag förstått under högt tryck och är redo att mer eller mindre falla samman enligt uppgifter från ryssarna själva. Jag antar att de inte skött underhållet utan köpt lyxbåtar för pengarna (vad är det med ryssar och båtar?). Det blir ju inte bättre av att partisaner attackerar spåren så de måste snabblaga dem hela tiden.
Och jag förstår att du blandade ihop dem. Det händer mycket nu. Jag blev bara fundersam då jag inte fick ihop det hela :)
 
Ja och järnvägen är vad jag förstått under högt tryck och är redo att mer eller mindre falla samman enligt uppgifter från ryssarna själva. Jag antar att de inte skött underhållet utan köpt lyxbåtar för pengarna (vad är det med ryssar och båtar?). Det blir ju inte bättre av att partisaner attackerar spåren så de måste snabblaga dem hela tiden.
Och jag förstår att du blandade ihop dem. Det händer mycket nu. Jag blev bara fundersam då jag inte fick ihop det hela :)
Största probemet för järnvägen i sig (innan den här fuckup-en), är att de svenska SKF-kullagren är numera sanktionerade, och att de är ersatta med i sammanhanget 'skämtet' kinesiska kullager.
 
Största probemet för järnvägen i sig (innan den här fuckup-en), är att de svenska SKF-kullagren är numera sanktionerade, och att de är ersatta med i sammanhanget 'skämtet' kinesiska kullager.
Som jag förstått det är både spår och lok/vagnar problem men jag har inte följt järnvägen särskilt noggrant utan sett det när det poppat upp som sidospår av något annat.
 
Jag har inte följt det här jättenoga, och har ju noll tidsuppfattning. Men alltså... När ska det här kriget ta slut? Känns som att det har hållt på hur länge som helst, och när jag har läst så har Ryssland liksom inte gjort några större framgångar nånstans, men kanske rapporteras inte det lika mycket?


Vad krävs för att Puttan ska ge upp?

Att Rysslands framgångar inte rapporteras så mycket här är för att vi är part i kriget och är på Ukrainas sida.

Jag tror att ingen kommer att vinna kriget utan att kriget "tar slut" när man förr eller senare kommer till en punkt där man skriver en typ av fredsavtal. Jag skriver "tar slut" eftersom jag inte ser att det då kommer att bli en stabil fred där parterna är nöjda med överenskommelsen, utan det kommer tyvärr vara en lång tid av instabilitet och misstro och lågintensiv konflikt som följer (inte bara mellan Ukraina och Ryssland, utan alla oss som på något sätt är inblandade i kriget).

Jag tror inte att Putin själv kommer att ge upp, han har kastat in alldeles för mycket av sin egen stolthet i detta krig och i förhållande till den kultur han själv varit med och byggt upp så är det en omöjlighet. Ett starkt tryck internt med efterföljande självmord eller att någon mördar honom, är nog enda stoppet på honom. Men det ser jag inte som sannolikt just nu, och framför allt så innebär det inte att Ryssland skulle bli demokratiskt och vänligt sinnade till sina grannar. Den enda vägen som jag ser till ett fredligt och stabilt Europa är den vanliga, långa och mödosamma vägen. Kortsiktig lösning finns inte, inte ens om Putin skulle falla död ner idag.
 
Jag tror att vi måste börja se situationen i kriget med hela andra ögon. Med mer positiva ögon.

När väst släpar med att leverera hjälp, visar Ukraina att de, med sitt sovjetiska arv, vet bäst hur man tampas med ryssen.

Man slår nu helt plötsligt hårt på de områden som Ryssland är bra, men låter Ryssland hållas där de är klappkassa, exempelvis manöverkrigföring.

Det man har börjat med nu är att plocka bort Rysslands vapen inom det område de är duktiga. Bomber och granater, missiler och raketer.
Fortsätter det här, försvinner ganska snabbt Rysslands förmåga att bedriva krig.

Vi bevittnar nu ett annars ganska missbrukat ord; en gamechanger.
 
Rysslands vädigt ensidiga sätt är att kriga med en överväldigande överlägsenhet. Man har helt och hållet anammat Stalins visa ord "kvantitet är också en kvalitet".

Däremot är manöverkrigföring i princip helt okänt för dem. De har inte ledningsstrukturen att låta flyg göra si, artilleri gör så, tanksen rullar åt det hållet och infanteriet springer åt andra; för att den här dåliga effekten för fienden ska uppstå...

Dessutom och samtidigt gör ingen ryss någonting man inte fått order om. Då är det bättre att göra ingenting, för så blir du inte straffad om du gör fel. Egna initiativ, som väst bygger sin verksamhet på, den finns inte. Vadsomhelst som alltså uppstår, måste en överordnad ge order om att parera. Och det ska då komma från typ överste-nivå, för ve det lägre befäl som tar ett eget beslut...


Redan innan Toropets var det ont om mycket i den Ryska krigsmakten. Man var nere på bottenskrapet av tanks, bepansrade fordon var ersatta av kinesiska golfbilar, som blivit ersatta av motorcyklar som blivit ersatta av mopeder och elsparkcyklar.
(Nej, det här är inte en överdrift eller ett skämt - utan dagsens fullaste allvar.)

Attackhelikoptar och flygplan har försvunnit från fronten, och den mäktiga ryska flottan har till stor del lämnat Svarta Havet och finns inne i (falsk) säkerhet på det ryska flod- och kanalsystemet.


Så, berätta nu för mig hur Ryssland ska kunna fortsätta bedriva det här kriget om Ukraina plockar bort deras kvarvarande kvalitet, dvs kvantitet av explosiva saker; bomber och granater, robotar och missiler..?

Samtidigt som Ukraina fuckar upp logistiken att flytta godset från tillverkning och bakre förråd till fronten.
 
Det är med ovanstående i bagaget vi ska se trevarna efter önskemål om fredssamtal, som just nu är planterade av Kreml.
 
Det är med ovanstående i bagaget vi ska se trevarna efter önskemål om fredssamtal, som just nu är planterade av Kreml.

Eftersom du inte svarar på mitt inlägg eller taggar mig så antar jag att du inte kommenterar det jag skrev i mitt inlägg, men jag vill ändå flika in att alla som nämner orden fred eller avtal och dylikt inte är planterade av Ryssland, och det finns hos de allra flesta som jag hört och läst ingen som helst förväntan eller önskan om att tvinga Ukraina till det. Däremot tycker jag att det är viktigt att vi i väst fortfarande står bakom dem till 100 procent OM de själva skulle vilja gå den vägen. Det KAN trots allt bli där man till slut hamnar, som i de flesta andra konflikter, och i så fall ska Ukraina ha så bra förhandlingsläge som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp