Kriget i Ukraina, 2023 edition

Står bara 'experter' :cautious:
Alltså jag är övertygad om att man kan räkna ut saken utifrån hur mycket det gungar i marken men det är ju för sjutton en pågående händelse så siffran förändras hela tiden. Med tanke på ytan det smällde på, som måste täcka hela eller i alla fall största delen av depån om man utgår från satellitbilden på google, så låter siffran extremt låg. De där 240 tonen var ju potentiellt innehåll i en bunker och det är ju ett flertal som har gått i luften.
Vi lär antagligen få se bilder av förödelsen när det slutat smälla via nya satellitbilder och det lär komma bättre beräkningar senare.
 
Enligt Reuters handlar det om 200-240 ton sprängämnen (hittils)
Från tidigare publicerad tweet härinne:

If the Russian claim that each of the 41 newer bunkers at Toropets ammo depot can hold up to 240 metric tonnes of ammunition, and 70+ sheds hold up to 120 tonnes each, not factoring large areas of open-air storage, that's over 19K metric tonnes of ammunition cooking off.
 
Nu ser bilden på NASA FIRMS ut så här. Det ser verkligen ut som om hela depån har gått i luften
1726665370645.webp
 
Ok, frågan är hur lång tid det tar innan man (=ryssarna) vågar sig in och kolla läget på de existerande samlingarna (om bunkrarna innehöll något de vill använda). Förmodligen ganska kvickt eftersom de inte är så noga med riskerna.
Det lär vara kvickt eftersom depån enligt uppgift innehöll långdistansrobotar och i förhållande till dem så är personalen inte mycket värd för der Fhürer
 
Jag har inte följt det här jättenoga, och har ju noll tidsuppfattning. Men alltså... När ska det här kriget ta slut? Känns som att det har hållt på hur länge som helst, och när jag har läst så har Ryssland liksom inte gjort några större framgångar nånstans, men kanske rapporteras inte det lika mycket?


Vad krävs för att Puttan ska ge upp?
 
Jag har inte följt det här jättenoga, och har ju noll tidsuppfattning. Men alltså... När ska det här kriget ta slut? Känns som att det har hållt på hur länge som helst, och när jag har läst så har Ryssland liksom inte gjort några större framgångar nånstans, men kanske rapporteras inte det lika mycket?


Vad krävs för att Puttan ska ge upp?
Han kan inte ge upp för då är han död. Det enda som kan få det här att sluta är att Putin avlider.
 
Och att den som ersätter Putin inte är ännu värre. Det finns inget som ett litet krig för att hålla befolkningen, särskilt den ryska, på plats. Förlorar du däremot då är du död, bildligt och bokstavligt. Ryssarnas reträtt från Afghanistan var en del av anledning till Sovjetunionens fall.

Tsaren föll efter att Ryssland förlorat i första världskriget. Hade Hitler vunnit östfronten hade Stalin rykt, antingen pga Hitler men mer troligt av sina egna 'kamrater'
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp