Kriget i Ukraina, 2023 edition

Jag vet inte om det här egentligen ska skrivas här, men eftersom i princip alla oroshärdar/krig hänger ihop idag, så...

Israel har nu på morgonen bombat en rysk flygbas i Syrien.
https://www.defensemirror.com/news/..._Syria_Amid_Broader_Regional_Bombing_Campaign


Det sägs att Iran precis hade levererat missiler dit.
I sådana fall är det inte långt ifrån att tro att detta - nu blev det trådanknytning - kommer minska rysk beskjutning av Ukraina i en nära framtid. Även Hizbollah och Hamas kommer sannolikt få färre saker att skjuta mot Israel.

Frågan är nu vad Ryssland kommer tycka.


Flygbasens läge:
https://www.google.com/maps/place/Hmeimim,+Syrien/@35.4005237,35.9284904,8539m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x1523ff8ad5e4b7bb:0x2556c017ef5d5d58!8m2!3d35.403764!4d35.9372825!16s/g/12b02jfj5?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkzMC4wIKXMDSoASAFQAw==
 
Jag vet inte om det här egentligen ska skrivas här, men eftersom i princip alla oroshärdar/krig hänger ihop idag, så...

Israel har nu på morgonen bombat en rysk flygbas i Syrien.
https://www.defensemirror.com/news/..._Syria_Amid_Broader_Regional_Bombing_Campaign


Det sägs att Iran precis hade levererat missiler dit.
I sådana fall är det inte långt ifrån att tro att detta - nu blev det trådanknytning - kommer minska rysk beskjutning av Ukraina i en nära framtid. Även Hizbollah och Hamas kommer sannolikt få färre saker att skjuta mot Israel.

Frågan är nu vad Ryssland kommer tycka.


Flygbasens läge:
https://www.google.com/maps/place/Hmeimim,+Syrien/@35.4005237,35.9284904,8539m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x1523ff8ad5e4b7bb:0x2556c017ef5d5d58!8m2!3d35.403764!4d35.9372825!16s/g/12b02jfj5?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkzMC4wIKXMDSoASAFQAw==
Ryssland kommer tycka det Ryssland alltid tycker nämligen att de får göra vad man som helst och att alla andra ska bocka och skrapa med foten. Jag tar mer eller mindre för givet att de kommer vifta med kärnvapen hotet .....igen
 
Vet du om NASA gjort någon förändring med FIRMS? Det här syns nämligen inte på den kartan och hela Ryssland är väldigt tomt på röda punkter.
 
Vet du om NASA gjort någon förändring med FIRMS? Det här syns nämligen inte på den kartan och hela Ryssland är väldigt tomt på röda punkter.
Nej det vet jag inte.
Hela fronten i Ukraina ser också jämförelsevis avstannad ut, tidigare var ju den i princip röd.
Så jag prövade att toggla datumen, och det visar sig att mellan den 3:e och 4:e oktober slocknar den norra fronten, och mellan 7:e och 8:e blir det lugnt i Donbass.

Men oljelagret i Feodosia på Krim lyser i varje fall fortfarande redigt rött.


Detta väcker ju tanken att Karachev-rapporten kanske är 'fog of war'.
 
Nej det vet jag inte.
Hela fronten i Ukraina ser också jämförelsevis avstannad ut, tidigare var ju den i princip röd.
Så jag prövade att toggla datumen, och det visar sig att mellan den 3:e och 4:e oktober slocknar den norra fronten, och mellan 7:e och 8:e blir det lugnt i Donbass.

Men oljelagret i Feodosia på Krim lyser i varje fall fortfarande redigt rött.


Detta väcker ju tanken att Karachev-rapporten kanske är 'fog of war'.
Karachev rapporten?
 
Rapporten om ammodepotexplosionen i Karachev,
den som du försökte finna på Firms.

Det är ju möjligt att Firms faktiskt har rätt, att det aldrig har brunnit där.
Det finns fler exempel som jag hört om men inte tittat själv. Problemet är att det är så extremt lite rött i Ryssland. Vid explosionen i Toropets så fanns det röda pluppar lite överallt och krävde att man letade för att finna rätt ställe nu är det totalt typ 2-5 över en stor del av det området. Det är ju inte bara bränder och explosioner som syns där utan även många industriområden ger utslag och även de är borta nu. Därav min undran om NASA ändrat något i sin redovisning.
Vi får väl se om det dyker upp satellitbilder
 
Det finns fler exempel som jag hört om men inte tittat själv. Problemet är att det är så extremt lite rött i Ryssland. Vid explosionen i Toropets så fanns det röda pluppar lite överallt och krävde att man letade för att finna rätt ställe nu är det totalt typ 2-5 över en stor del av det området. Det är ju inte bara bränder och explosioner som syns där utan även många industriområden ger utslag och även de är borta nu. Därav min undran om NASA ändrat något i sin redovisning.
Vi får väl se om det dyker upp satellitbilder
Det har regnat ordentligt i området kring norra fronten 6-7-8/10.
 
Det har regnat ordentligt i området kring norra fronten 6-7-8/10.
Jag tror det andra exemplet var äldre än så. Vad jag har för mig så visade Jake Bro något om en depå, och om jag minns rätt var bilderna även geolocated men inget fanns med på Firms enligt honom. Jag kollade inte själv då han brukar vara trovärdig. Tyvärr minns jag inte när detta var.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp