Krav på treåring

bejkonfis

Trådstartare
Fick hem en treåring (fyller 4 i år) för ett par månader sen och känner nu att jag gärna vill komma igång och rida för tränare.
Hästen i fråga har kommit såpass långt i sin utbildning att den går på tygeln i alla gångarter och har även påbörjat sidvärtsrörelser.
Hästen rids sporadiskt tre dagar i veckan och skrittas ibland även vid hand ca 15-20 min under en fjärde dag.

Nu till mina frågor.
Är hästen redo att påbörja hoppning för tränare i detta stadie?
Eller ska vi fortsätta lägga fokus på dressyren och rida för tränare tills hästen har fått mer rutin där och i efterhand gå över till att hoppa för tränare?
Ett alternativ kanske också kan vara att variera mellan att träna dressyr och hoppning varannan vecka?

Ni får ursäkta min nojja men jag har redan en förtidspensionerad, sönderriden häst i stallet och vill helst ta det så varsamt som möjligt med unghästen.
Vi har inga specifika mål och tar allting i hästens takt.
 
Sv: Krav på treåring

Om den blir fyra och har ridits "enligt plan" som det verkar på det du beskriver kan du absolut börja jobba med bommar o lite arbete på hinder. Det är skonsammare att börja nu och ta det långsamt än att vänta o gå fortare fram. Det är i den åldern din häst är som kroppen anpassar för det den ska göra senare i livet och bygger grundkondition. Det viktiga är att komma igång och lära hästen tänket kring bommar och hinder, inte att hoppa högt.

Tänk bara på, både i hoppningen och dressyren för tränare, att gå på din magkänsla och vad hästen "berättar". Har den fått tillräckligt med input för en lektion och börjar stänga ner hjärnkontoret, pressa inte då för då riskerar man de där situationerna som ger hästen negativa minnen. En unghästs utbildning ska balansera, vägleda och skapa positiva minnen. Det är nu du lär den att träning är kul och skapar en positiv, känslig och framåt häst. Likadant om den börjar kännas trött, klappa och tacka för idag. Det kan kännas lite dumt ibland om du är hos tränare. Man har betalt för en hel lektion och efter 20 min så är din unghäst klar för dagen. Men det är mer värt för framtiden att sluta då än att nöta vidare tiden ut. Därför är det viktigt att tränaren, varesig det är hoppning eller dressyr, är van vid att träna unghästar.

Det är viktigare med kvaliteten än kvantiteten när det gäller "trimningspassen" på en unghäst. Även om den är ung ska du be den reagera på hjälperna å fort den har lärt sig detta. Fram är fram och tillbaka är tillbaka. Bättre med fem st aktiva avsaktningar-igångsättningar trav-skritt-trav under ett pass o sen ledigt än 40 halvdana sådana under ett längre pass. Kvantiteten för att bygga kondition kan du göra i skogen, i klätterbacken, på ett fält med lättare intervallträning etc istället för på banan. Då kommer du få en glad, lyhörd och hållbar häst! Lycka till!
 
Sv: Krav på treåring

Tusen tack för svar och goda råd :)
Ingen mer som har något att dela med sig av?
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 879
Senast: Lycan
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 708
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 491
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp