Krav på säkerhetsväst, men ridskolorna då?

O

Orvar

Det är krav på säkerhetsväst på tävlingar numera, vilket jag personligen tycker är jättebra.

Detta gäller tävling upp till och med 18 år. Men ridskoleverksamheten verkar inte ha anammat detta för fem öre. vilket jag tycker är oroväckande. Det är ändå på ridskolorna som nybörjarna finns, de som är mest utsatta för risk med deras okunskap.

Men varför har inte alla ridskolor säkerhetsvästkrav? Precis som de har hjälmtvång kan de ha säkerhetsvästkrav. För mig är det lika viktigt när det gäller barn. Och det är främst ridskolorna som har barn och undomar i sin verksamhet.

Jag tror inte att det räcker med att vi tävlingsryttare har väst på, många av oss ligger på den övregränsen då vi får välja själv hur vi vill göra. Och jag tror inte att många ungdomar tar del av våra tävlningar på lokal och regional nivå, och inte SM heller, det är de tävlingar som sänds på tv som gäller för ungdomarna. Och där är det i princip 1 på 100 som har väst.

Visst det kostar en del, men det är något som jag verkligen tycker att ALLA ridskolor borde börja räkna in i sin budget!

Sv: Krav på säkerhetsväst, men ridskolorna då?

Tror att det är krav på säkerhetsväst vid hoppträning på våran ridskola (döttrarna rider just nu dressyrspecial, så har inte full koll...)

Vissa ridskolor som jag vet har krav på säkerhetsväst, om man inte har egen finns de att hyra där.

Sen är de väl inte tills man är 18? De är väl hela de året man fyller 19? Har jag för mig iaf.

Ja det var så jag menade. Uttryckte mig fel. Det heter väl till och med det år man fyller 19 ? Kan inte det ordagrant.

Jo men det är oroväckande att inte Svenska ridsportförbudet har satt säkherhetsvästkrav på ridskolorna....

Jag menade hela året ut de år man fyller 19, skrev lite klantigt. Men åter till ämnet :)

De har du faktiskt rätt i egentligen. Ridskolorna borde också ha krav på säkerhetsväst, de är ju där man lär sig allt, iaf oftast.
Men de kommer kanske nästa år?

Min dotters förra ridskola hade krav på säkerhetsväst för barn. De hade ett antal till utlåning. På nuvarande ridskola är det bara en rekommendation att ha väst på lektionerna. Fast som förälder har jag satt upp det som ett krav. Jag använder själv alltid väst på ridskolan.

Hos oss är det inte tvång men 98% av alla barn har det men nästan inga vuxna.
På klubbtävlingar är det tvång.

Jag vill INTE ha tvång på det då jag asldrig rider med väst. (sen är jag iofs över 18 oxå!)

Det ju sa att det ar krav pa vast for juniorer vid HOPPNING, inte vid all ridning.
Varfor ska ridskolorna da borja stalla krav om vast vid all ridning. Tycker det ar upp till varje individ, och i det har fallet foralder att avgora om man ska ha vast eller inte. Att ha krav pa vast vid hoppning ar en sak och ev. vid uteritt, men annars? Nej, det tycker jag absolut inte. Vasten framjar inte sisten, utan snarare stjalper den och det ar pa ridskolan man maste lagga grunden for en bra sits.

Olyckor pa ridskolor sker valdigt sallan just eftersom varksamheten skotts autbildad personal med sakerhetstankande i fokus.
Jag har arbetat som instruktor under 7 ar och under dessa sju ar hande det totalt 2 storre olyckor och inte i natt av fallen kunde en vast gjort varken till eller fran eftersom de drabbade skadade fotter och ben.

Nej, ridskolorna ska INTE behova infor krav pa vast, men att ha det som rekommendation tycker jag gott de kan ha.

Jag personligen rider aldrig med vast (kanske framgar av mitt hets mot vastar ha:P) och slutar hellre rida lektion pa ridskolan da an tvingas rida med en.

Våran ridskola har en sträng regel att man inte får ta sig över ett hinder om man inte har säkerhetsväst.
Gör man det får man inte hoppa ngt mer.

På ridskolan där jag gick förr så var den inget krav. det var nästan ingen som hade det i nybörjar grupperna. inte ens vid hoppning! Hästarna på ridskolor är oftast uttråkade går många lekitioner och är ute i hagarna för lite. det gör att dom blir lite busigare. Så på ridskola bör man ha väst även på dom som det inte är nå krav på de

Red tidigare på en ridskola där man hade västar till "uthyrning". Man betalade 50kr/termin och fick prova ut en väst med nummer. Sedan hade man samma hela terminen. Kunde bli problem vid tävlingar då personer ibland behövde samma väst, men gick oftast bra. Dock hade de inget krav, och jag som vuxen hade väst vid hoppning och uteritt.

Använder själv aldrig väst vid dressyr då jag får svårt med min sits. Tycker att jag blir stel och får svårt att påverka. Dessutom är det så att bakstycket på vissa västar slår i sadeln så att man inte kan sitta ner ordentligt. Kanske finns dyra fina västar utan detta problem, men jag som ridskoleryttare köper inte en sådan och undrar om man gör det till ett växande barn (eller om man ska hyra ut dem på ridskolan).

Är det inte risk att barn som alltid rider med väst får svårt med att påverka sin sits (har ingen erfarenhet själv utan frågar)?

På min ridskola måste man ha väst vid klubbtävlingar, hästskötarnas uteritter och givetvis all hoppträning.

Övriga elever rekommenderas att skaffa väst.

Kanske lite overkill att kräva det av nybörjare på 4 år som rider i skritt med ledare.

Vi kanske skulle skaffa västar att hyra ut. Vilka system fungerar och hur många storlekar krävs?

Vi har väldigt mycket elever och grupper. Ingen direkt dötid mellan lektionerna. Eleven måste alltså stå klar när klockan är slagen. Finns inte tid att byta väst med elev i gruppen före eller prova ut väst i ridhuset innan uppsittning.

Jag rekommenderar mina elever att ha väst vid hoppning samt gärna vid uteritt i högre tempo, men INTE vid dressyr och INTE den första utbildningsperioden när den korrekta sitsen grundläggs.

Varför? Därför att ryttarna blir klumpigare, har svårt att röra sig lätt och ledigt i sadeln (vilket innebär problem när vi har balans- och gymnastikövningar, som jag tycker är en viktig del i grundutbildningen) samt har svårare att lära sig att sitta korrekt i lodrät sits.

JAG anser det är viktigare att träna upp en avslappnad, följsam och balanserad sits, så att ryttaren blir sadelfast och inte trillar av i första taget - än att försöka förhindra olyckor när ryttaren väl trillat av. Tyvärr är det svårare att bli följsam med säkerhetsväst på. Jag upplever stor skillnad på mina elever som har väst respektive de som inte har väst, även om västen är av rätt storlek och väl avpassad. Det finns också många som pga okunnighet rider med för stor väst, och då blir det naturligtvis ännu värre.

Vid hoppning är kan det dock vara bra med säkerhetsväst, jag har sett en del olyckor på hopptävlingar där ponnyn tvärnitat framför hindret och ryttaren hamnat på bommarna med ryggen eller magen före. Men jag tycker ändå det ska vara frivilligt, inget tvång, att bära säkerhetsväst.

På vår ridskola får man låna väst, på samma sätt som hjälm!
Inga regler alltså, men möjligheten (och rekommendationen) finns.

Jag tycker att det minsta riskolorna kan göra är att föregå med gott exempel. Alltså väst på! Varför ska duktiga ryttare som har många års erfarenhet vara tvungna att avända väst när inte nybörjarna böhöver? Det sker olyckor på riskolorna också.

Det finns ingen fälttävlandsryttare som klagar på att ta västen på sig för att den är klumpig, det är en livsförsäkring.

Men ett problem på en ridskola kan ju bli att alla har ju inte råd att köpa en väst.. och om man då ska låna på ridskolan är det ju inte säkert att den siter som den ska och då om man har riktig otur kan ju faktiskt västen hindra en från att röra sig i ett fall och på grund av det leda till svårare följder än om man ridit utan väst.. så jag tkr att man ska ha rekommendationen men inget tvång.. för jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om den vill ha väst lr ej..

Jag tycker att det minsta riskolorna kan göra är att föregå med gott exempel. Alltså väst på! Varför ska duktiga ryttare som har många års erfarenhet vara tvungna att avända väst när inte nybörjarna böhöver? Det sker olyckor på riskolorna också.

Det finns ingen fälttävlandsryttare som klagar på att ta västen på sig för att den är klumpig, det är en livsförsäkring.

Min bedömning är att i de fall västen "hjälper" är det oftast i ett högre tempo som i galopp, uteritter och hoppning. Det håller inte nybörjarna på med ännu. Den krassa verkligheten är också kostnaden för utrustningen innan eleven vet om intresset kommer hålla i sig.

Har lite svårt för attityden att yttre hjälpmedel är det som är "livsförsäkringen". Tror andra saker betyder mer:
Erfaren ridlärare som förutser och undviker olyckor, trygga och passande hästar, ridutbildningen med balansträning och kunskapen om hästens beteende.

Det är självklart att det är riskolan som ska hålla med säkerhetsvästen! Precis som de håller med hjälm.

Ryttarens erfarenhet spelar kanske roll, men inte i alla lägen. Det har skett olyckor med de mest erfarna ockås så det är bara en ursäkt att inte behöva använda. Ta Anna Hassö som exempel. Vilken ryttinerad ryttarinna hon är, men även hon råkar ut för olyckor trots sin erfarenhet.

Ridlärarens erfarenhet har ingen inverkan på hästarna. Hästar är individer och det rår inte ridläraren över. Den snällaste kan få ryck den också. Det finns många ridlärare som har lånat ut den mest lugnt till osäkra ryttare, ändå har de fått sig en ordentlig åktur!

så jag tkr att man ska ha rekommendationen men inget tvång.. för jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om den vill ha väst lr ej..

Då är du emot ridsportsförbundets krav på väst på tävlingar?

På min ridskola finns det att man kan låna väst precis som med hjälm. Jättebra tycker jag.:laugh:

Liknande trådar

Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 995
Senast: Lillagoajag
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Indiv
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama