Krav på säkerhetsväst, men ridskolorna då?

Sv: Krav på säkerhetsväst, men ridskolorna då?

Det är självklart att det är riskolan som ska hålla med säkerhetsvästen! Precis som de håller med hjälm.

Ryttarens erfarenhet spelar kanske roll, men inte i alla lägen. Det har skett olyckor med de mest erfarna ockås så det är bara en ursäkt att inte behöva använda. Ta Anna Hassö som exempel. Vilken ryttinerad ryttarinna hon är, men även hon råkar ut för olyckor trots sin erfarenhet.

Ridlärarens erfarenhet har ingen inverkan på hästarna. Hästar är individer och det rår inte ridläraren över. Den snällaste kan få ryck den också. Det finns många ridlärare som har lånat ut den mest lugnt till osäkra ryttare, ändå har de fått sig en ordentlig åktur!

Jag tycker inte det är självklart att ridskolan skall hålla med säkerhetsvästen. Hjälmar är en annan sak. Det kräver verkligen ett stort antal (dyra) västar och någon som är kunnig att prova ut på resp elev. Visst vore det bra men verkligheten kanske ser annorlunda ut för många ridskolor.

Tycker du har fel i att ridlärarens erfarenhet inte inverkar på hästarna. Du måste haft lite otur med formuleringen? Påstår du att hästarna är lika lugna och säkra med Stina 15 år och vikarie som med ridskolechefen med 25 års erfarenhet? Med åren tränar man upp sitt öga och ser olyckor INNAN de händer. Givetvis ger det en trygghet till både hästar och elever.

På min gamla ridskola började de med säkerhetsväst-tvång typ -98 eller nåt. :) Det fanns alltid att låna och många köpte egna när det blev "standard" att man skulle ha väst. Vi var tvugna att ha väst oavsätt om det var dressyr, uteritt, hoppning, tolkning med skidor/pulka/etc, vi gjorde. Däremot tror jag inte vi behövde ha det vid tömkörning. Vad jag kan minnas iaf. Voltige minns jag inte heller om vi behövde ha det på, men jag tror det faktiskt. Mer gymnastiska än så var vi iaf inte. :D

Jag upplevde det inte som ngt problem alls att ha väst. Men en del modellar passar vissa och andra inte. Jag har själv nu en hemskt otymplig väst, därav använder jag det inte numera.

Kanske är det svårt att ha västar som passar alla. Jag har rent av svårt att rida i min och det hindrar mig i min träning. Medan de jag hade på ridskolan satt perfekt - turligt nog för min del. :)

på en utav ridskolorna som finns där jag bor är det krav på att alla ridelever+stallpersonal ska använda väst (och naturligtvis hjälmkrav) vid all ridning samt vid skötseln av hästarna.

Fast jag vet att västen på i stallet, det följs alla dagar när det är ridlektioner, annars om skötarna är där och det inte är lektioner,brukar de inte ha det.
Inte alla ridlärare heller...
Men det finns iaf massor med västar finns till utlåning gratis, som passar allt ifrån småbarn till vuxna.

På en annan ridskola häromkring är det inte västkrav alls, varken vid skötsel,ridning hoppning.
De har heller inga västar alls att låna/hyra ut.

Så variationen är stor.
Men jag skulle inte vilja ha tvång på att ha väst på mig jämt, så fort du ska göra något med en häst...Västarna täcker ju inte magen heller, där finns de ju också mycket mjukdelar...

jag prata inte om tävling utan ridskola! det är ju en LITEN skillnad mella de två.. på tävling har jag inget emot det, för om man börjar tävla har man ju intresset att lägga ut pengar på väst.. men på ridskola tkr jag att man får välja själv faktiskt ;) men sen är det ju alltid bra om alla har men det borde inte vara ett krav!

Jag tycker nog nästan (men bara nästan) att flera RIDSKOLOR borde nappa på ideen om att ha säkerhetsväst vid hoppning på sina lektioner...
men inte vid all ridning, såsom dressyr m.m. där får tycker jag man ska få bestämma själv! :)

På min ridskola har det inte väst tvång vid lektion, men vid klubbtävlingar får man inte sitta på hästen utan väst. :D

Min ridskola har bara hjälmar att låna ut, så man måste ta med sig egen. När vi ska träna hoppning så behöver man inte ens säkerhetsväst! Det kan vara jättefarligt om man landar på hindret. Jag stör mig faktsikt lite på det där att min ridlärare inte bryr sig om säkerhetsvästen när man hoppar...Hon har inte ens utbildat sig titt ridlärare, vilket ja tycker hon borde göra.

:bump:

Är själv emot alldeles för mycket regler då jag tror det oftare stjälper än hjälper. Folk måste få använda sitt sunda förnuft. Tror att det ett genomgående säkerhetstänk är viktigare. Får både barn och föräldrar mycket information och kunskap i säkerhet så tror jag faktiskt många skaffar väst, även om det inte finns något uttryckt krav.

Där jag rider är det en rekomendation men inget krav. Ändå väljer många att rida med väst, däribland jag själv, om inte varje lektion så åtminstone vid uteritt och hoppning.

Att man reglerar det vi tävling kan jag däremot förstå då en tävlingsplats inte alls innebär samma kontrollerade och lugna miljö som en ridskola. Nerver, myket folk och fä, nya platser - det finns mycket för hästen att reagera på.

sitsen är ju a&o. Har inget emot säkerhetsväst, men vet att det är svårt att hitta en storlek som passar sina barn... Och det finns inget som är så svårt som att just lära om att "rida"... Att skaffa sig en bra sits är något som man jut i ponny åldern ska lära sig och hur det än är så gör man det lättast utan väst

Vår ridskola har krav på säkerhetsväst vid hoppning, både på bana och terränghindren, men inte annars. Dock kan man hyra väst per termin för en billig peng.

Vet inte hur många västar som krävs, jag var ju bara elev, men kan ju gissa.
Ridskola med 2-3 ponny + 2-3 storhästlektioner per kväll. Max 8 pers/lektion (dvs max 16 som red samtidigt). Tror att de hade 25-30 västar i alla storlekar från XS till XL i alla fall. Alla västar var numrerade och provades ut vid terminsstart. Det skrevs upp någonstans vilka västar som användes på vilka lektioner så de aldrig var dubbelbokade, kunde ju dock få bytas i ridhuset. Red man mer än en lektion/vecka kunde man ha olika västar om man had otur.
Krävdes en del pyssel i början av terminen, särskilt när systemet var nytt, men fungerade sedan bra.

Tycker du har fel i att ridlärarens erfarenhet inte inverkar på hästarna. Du måste haft lite otur med formuleringen? Påstår du att hästarna är lika lugna och säkra med Stina 15 år och vikarie som med ridskolechefen med 25 års erfarenhet? Med åren tränar man upp sitt öga och ser olyckor INNAN de händer. Givetvis ger det en trygghet till både hästar och elever.

Hästarna är inte lugnare för att riskolechefen står i mitten än om en vikarie står där. Hästar är individer. Min erfarenhet på ryggen påverkar hästen, inte om det sitter en oerfaren ryttare 25 meter bort på hästen. Visst kan jag se om det är på väg att hända något, men Brunte 15 år stannar inte med Agda 8 år på ryggen för att jag säger stanna och har 25 års erfarenhet.

För tex några veckor sedan var det faktiskt ett inslag i Plus på SVT 1 om en kvinna som hade varit på ett ridläger och bett om den lugnaste hästen på hela stället för att hon var så oerhört rädd. Hon hade fått den hästen också, trodde hon ja. Det visade sig vara precis värt om. Och detta var ändå en erfaren ryttare som kände till hästarna mycket mycket väl.

Jag tror faktsikt att minst 8 av 10 föräldrar är så pass rädda om sina barn på riskolor att det hade lagt ner x-antal hundralappar på en väst till sitt barn. Kan bara svara utifrån vad jag själv har hört från föräldrar med ridande barn på riskolor.

Hästarna är inte lugnare för att riskolechefen står i mitten än om en vikarie står där. Hästar är individer. Min erfarenhet på ryggen påverkar hästen, inte om det sitter en oerfaren ryttare 25 meter bort på hästen. Visst kan jag se om det är på väg att hända något, men Brunte 15 år stannar inte med Agda 8 år på ryggen för att jag säger stanna och har 25 års erfarenhet.

För tex några veckor sedan var det faktiskt ett inslag i Plus på SVT 1 om en kvinna som hade varit på ett ridläger och bett om den lugnaste hästen på hela stället för att hon var så oerhört rädd. Hon hade fått den hästen också, trodde hon ja. Det visade sig vara precis värt om. Och detta var ändå en erfaren ryttare som kände till hästarna mycket mycket väl.

Jag tror faktsikt att minst 8 av 10 föräldrar är så pass rädda om sina barn på riskolor att det hade lagt ner x-antal hundralappar på en väst till sitt barn. Kan bara svara utifrån vad jag själv har hört från föräldrar med ridande barn på riskolor.

De allra flesta skaffar en säkerhetsväst när barnets intresse är etablerat och ridningen börjar bli lite mer fartfylld.

Givetvis är hästar individer men de är också flockdjur som bekant. Flockledaren skall vara instruktören. Hästar lär sig att känna igen röst och kroppspråk. De behöver trygghet. Vi har tydligen olika åsikter om instruktören kan påverka hästarna. Jag känner heller inte till något om din erfarenhet av undervisning. Jag känner heller inte Brunte men flertalet av de lektionshästar jag har haft som arbetskamrater kan jag styra med röst och blick även om de är 25 meter bort och ryttaren är out of control. Sådant säkerhetstänk är idiotiskt att förneka vare sig det beror på okunskap eller annat. Vid varje olycka måste instruktören fråga sig: Vad kunde jag gjort för att undvika detta?

Jag vet inte om jag ska skratta eller grata nar jag hor vad du sager... Du slar ifran dig alla andras asikter.
Ar det nagon mening att du tar upp det till dissktuon nar du redan bestamt dig for vad du ycker och bara tanker kafta med oss andra som tycker annorlunda.

Angaende hastars lugn med olika erfarna instruktorer ar det ju sjalvklart att med erfarna instruktorer sker det mindre "olyckor". Instruktoren har ju tranat upp ogat och kan se saker innan de hander, forhindra och anpassa nivan efter bade hasten och ryttarens dagsform.

Om varenda ridskola i Sverige ska behova kopa in x antal vastar at sina elever (juniorerna pa vissa ridskolor ar kanske en minoritet och jag antar att det ar juniorerna du proppsar pa ska ha vast) tror jag en hel del valjer att lagga av eller inte tillhora forundet.
Varfor ska ridskolan sta med en san forman? Vill man ha vast, vilket ar individuellt om man vill, far man gatt aka ner till narmaste hastsportaffar och kopa den sjalv. Ridskolor ar tillrackligt dyra i drit utan massa extra utgifter.

Jag tycker ite det kanns som att du har sa stor erfarenhet av ridskolor och deras verksamhet.

Min klubb har satt krav på säkerhetsväst vid hoppträning, vet dock inte om det bara gäller tävlingsgruppen eller alla.

Tycker det är synd att dom lånar ut hjälmar åt sina elever - men inte säkerhetsvästar...

Jag tycker inte det är självklart att ridskolan skall hålla med säkerhetsvästen. Hjälmar är en annan sak. Det kräver verkligen ett stort antal (dyra) västar och någon som är kunnig att prova ut på resp elev. Visst vore det bra men verkligheten kanske ser annorlunda ut för många ridskolor.

Varför skulle det behövas ett stort antal? Och varför ska dom behöva vara speciellt dyra och provade på alla elever?:confused:

Min klubb kör med hårda, fula och billiga Jofa-hjälmar i variernade storlekar. Inga direkt bekväma, men det finns för den som inte vill investera i en egen hjälm.

Ser inte varför man inte skulle kunna erbjuda billiga säkerhetsvästar av klass tre-modeller i olika storlekar. Ca 25-30 max skulle nog räcka eftersom det (iaf här) sällan är fler än 16 ridande elever samtidigt.

Visst, nu är i och för sig en billig säkerhetsväst hur som helst dyrare än en billig hjälm. Men man kan ju alltid börja i en liten skala, kanske först rikta sig till barn och ungdomar att ha vid aktiviteter som anses mer "farliga", t ex hoppning och uteritt.

Och att få bidrag för att kunna göra sporten mindre skadebringade skulle nog inte heller vara helt omöjlig...

Hann inte läsa det här innan jag postade mitt senaste inlägg - men detta var ju ett bevis på att det faktist funkar i praktiken också!:)

På den ridskolan jag rider så måste alla ponnyryttare ha väst vid hoppning och uteritt. Jag tror också att ryttare
under 18 som rider stor häst också måste ha väst vid hoppning och uteritt.

Jag tycker för det första att det finns något som kallas för eget ansvar,, vill man ha säkerhetsväst hjälm ridstövlar mm, så får jag köpa det själv!!!!
Inte köper då fotbollsföreningarna in alla grejer till barnen som dom får låna inte,, det får man köpa själv!!
Sen att det kan rekomenderas är en annan sak, tycker faktist inte att det är ridskolans sak att köpa in västar, vill jag ha en ja men köper ja en...... :laugh:

Jag får väl ha en åsik precis som alla andra. Jag jamsar inte med någon jag inte tycker lika dant som.

Jag propsar inte på någon något! Det jag menar är att det är intressant att det är krav på väst på tävling men inte på ridskolorna. Och ja, jag tycker de borde föregå med gott exempel. Och att de ridkolebarn som vill låna väst ska kunna ha möjligheten till det.

Liknande trådar

Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 995
Senast: Lillagoajag
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Indiv
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama