Krav på säkerhetsväst, men ridskolorna då?

Sv: Krav på säkerhetsväst, men ridskolorna då?

tror det är väldigt olika, på den ridskolan där jag är med i US (rider inte lektion där) så måste ridskoleryttarna alltid ha väst och hjälm på sig när de rider och även i boxen ifall det händer något. Vilket jag tkr är bra i och för sej, men tkr att man blir så klumpig i väst om man ska borsta och så, när man ska rida oxå för den delen. På en annan ridskola jag red på hade de ingen regel om att man behövde ha väst. De sa att det var för att ska , man ha väst ska den sitta bra, annars kunde den göra skada. och det är väl lite mkt begärt att alla sak köpa en väst för ca 1000 kr lr vad de kostar...

Varför skulle det behövas ett stort antal? Och varför ska dom behöva vara speciellt dyra och provade på alla elever?:confused:

Min klubb kör med hårda, fula och billiga Jofa-hjälmar i variernade storlekar. Inga direkt bekväma, men det finns för den som inte vill investera i en egen hjälm.

Ser inte varför man inte skulle kunna erbjuda billiga säkerhetsvästar av klass tre-modeller i olika storlekar. Ca 25-30 max skulle nog räcka eftersom det (iaf här) sällan är fler än 16 ridande elever samtidigt.

Visst, nu är i och för sig en billig säkerhetsväst hur som helst dyrare än en billig hjälm. Men man kan ju alltid börja i en liten skala, kanske först rikta sig till barn och ungdomar att ha vid aktiviteter som anses mer "farliga", t ex hoppning och uteritt.

Och att få bidrag för att kunna göra sporten mindre skadebringade skulle nog inte heller vara helt omöjlig...

Stort antal blir det väl om man har elever i olika storlekar. T ex en grupp på 10 st 5-7 åringar där ingen har egen väst och därefter en annan åldersgrupp och även ungdomar och vuxna. Ser ingen poäng i att låna ut västar om de inte passar bra i storlek. Det går t ex inte att sitta korrekt i sadeln med en för stor väst.

Barn som gör "farligare" aktiviteter som uteritter och hoppning är kanske inga nybörjare och har nästan alltid redan investerat i en egen väst.

Uppenbarligen funkar och räcker det med ca 25-30 st på Silver Girl's ridskola där dom är kring 16 ridande samtidigt. Man har ju dessutom olika storlekar, såklart.

Fast hoppa och rida ut gör ju alla för första gången någon gång, och det handlar egentligen inte om vilken kunskap personen i frågan besitter, utan om en aktivitet som visat sig orsaka mer skador än övriga.

Vad är det som säger att en duktigare ryttare själv köpt en säkerhetsväst?:confused: Man får väl ändå inte bättre ekonomi eller känner sig mer motiverad till att köpa en väst för det.

Vad är det som säger att en duktigare ryttare själv köpt en säkerhetsväst?:confused: Man får väl ändå inte bättre ekonomi eller känner sig mer motiverad till att köpa en väst för det.

En duktigare elev har troligtvis ridit ett tag och kanske vet att det är ett intresse som kommer hålla i sig, ett intresse man kan lägga ner lite pengar på med andra ord.
Är du nybörjare vet man aldrig hur länge intresset håller i sig. Kanske är det bara för en termin? Då vill man nog inte gärna ha köpt in en väst som ändå kostar en hel del pengar (dom köper ofta inte hjälm heller)

Jag tycker att det minsta riskolorna kan göra är att föregå med gott exempel. Alltså väst på! Varför ska duktiga ryttare som har många års erfarenhet vara tvungna att avända väst när inte nybörjarna böhöver? Det sker olyckor på riskolorna också.

Det finns ingen fälttävlandsryttare som klagar på att ta västen på sig för att den är klumpig, det är en livsförsäkring.

Låter nästan som att du är avundsjuk på de som "slipper" ha väst.

Jag har för mig att fälttävlan är en av de farligaste sporter man kan hålla på med överhuvudtaget. Verkar riktigt dumt att de ska utgöra norm för dressyrlektioner och 40 cm hinder på en ridskola. Även om västar självklart kan rekommenderas och finnas till utlåning.

Lite statistik skulle jag vilja ha, om hur ofta västen förhindrar skador utanför fälttävlanssporten.

Jag kan trösta dig med att jag är helt klart emot västkrav på vanlig tävling också! Jag tycker självklart att det vore helt rätt och jättebra om alla på tävlingen hade väst men jag tycker inte det ska vara en regel.

När det gäller fälttävlan är jag lite ambivalent däremot, jag kan verkligen förstå om förbundet vill undvika allvarliga ryggskador genom västkrav iom att hela sporten kan riskera förbjudas.

Vad gör västen för nytta? Är det någon som vet? Enl ridläraren i England där jag red uteritt/fälttävlanshinder en gång, med krav på ryggplatta, (västens föregångare) så var svaret ilande krasst när jag frågade. Ryggplattan gjorde att När man brutit ryggen så hölls den kvar i stilla läge och det blev lättare för ambulansmännen att lyfta in en utan att skada en ytterligare. Dvs man bröt fortfarande ryggen...

En väst verkar alltså inte vara ett magiskt föremål som förhindrar alla fallskador.

Så det här låter nästan lite som en moral o rättvisediskussion.

Senast ändrad:

Uppenbarligen funkar och räcker det med ca 25-30 st på Silver Girl's ridskola där dom är kring 16 ridande samtidigt. Man har ju dessutom olika storlekar, såklart.

Fast hoppa och rida ut gör ju alla för första gången någon gång, och det handlar egentligen inte om vilken kunskap personen i frågan besitter, utan om en aktivitet som visat sig orsaka mer skador än övriga.

Det är ju ändå en investering på 20.000-30.000 kr för en uppsättning västar. Mycket pengar för en ridskola som har många utgifter och kanske inte så stor marginal till avgiftshöjningar.

Men vem säger att man måste punga ut med 20-30K på samma gång? Som jag skrev, man kan börja med ett mindre antal och utöka antalet med tiden.
Dessutom är det nog inte helt omöjligt att få bidrag till att göra sporten mindre skadebringande.

Vi har inte säkerhetsväst som något krav på ridskolan men däremot som en rekommendation. Själv anser jag att det ska vara valfritt men att man bör rekommendera det, och det är jättebra om eleverna alltid tar för vana att använda det - särskilt nya elever som inte ridit tidigare för då blir det mer "naturligt". Själv började jag rida utan säkerhetsväst men ägde en ett tag, den blev använd bara en handfull gånger och sedan åkte den ut på blocket. Jag tycker det är jobbigt och obekvämt bara, å andra sidan hoppar jag aldrig heller. Men jag Ska faktiskt införskaffa en ny säkerhetsväst nu, antagligen blir det en liknande Racesafe modellen. Detta då jag rider ut mer i skogen nu (har inget ridhus längre eller ridbana - så det är inte så mycket att välja på :p )

Jag kan tycka att det alltid ska användas vid hopp och terrängträningar, och uteritter oavsett åldern. Däremot bör det vara valfritt vid dressyr/markarbete anser jag. På våran ridskola använder dock i stort sett alla elver säkerhetsvästar, många har egen men det finns även en uppsättning för utlåning. Nu händer det bara någon enstaka gång att någon skötare kanske glömt sin säkerhetsväst hemma och väljer att rida utan om det är så att de rider en helgdag.

Senast ändrad:

Men vem säger att man måste punga ut med 20-30K på samma gång? Som jag skrev, man kan börja med ett mindre antal och utöka antalet med tiden.
Dessutom är det nog inte helt omöjligt att få bidrag till att göra sporten mindre skadebringande.

Någon som fått bidrag för detta och varifrån som vill berätta?

Jag får väl ha en åsik precis som alla andra. Jag jamsar inte med någon jag inte tycker lika dant som.

Jag propsar inte på någon något! Det jag menar är att det är intressant att det är krav på väst på tävling men inte på ridskolorna. Och ja, jag tycker de borde föregå med gott exempel. Och att de ridkolebarn som vill låna väst ska kunna ha möjligheten till det.

Jag tycker nog det är lite skillnad på ridningen om man jämför hopptävling mot en hopplektion på ridskolan? Vid tävling är det den som är snabbast som vinner vilket ofta innebär extra risktagning vilket i sin tur förhöjer risken för avfallning. Sedan spelar nerver in plus faktumet att hästen/ponnyn ofta befinner sig på en för dem okänd plats med nya intryck.

Sedan håller jag med zondell vad gäller undervisning på ridskola och instruktörens roll. En erfaren instruktör som känner hästarna väl har mycket inflytande på hästarna och deras uppförande. Har sett det tydligt om och om igen då nya gröna instruktörer ställt sig i ridhuset för sin första lektion med ryttarna och hästarna helt plötsligt inte alls beter sig som de brukar då de inte känner igen instruktören varken till utseende eller röst. Sedan spelar andra saker in vad gäller erfarenhet, tex placering. Vid hoppning ställer sig en erfaren instruktör på den plats där hästarna möjligtvis kan tänkas bryta ut. En erfaren instruktör hjälper till med drivningen om eleven har svårigheter. En erfaren instruktör gör övningar som elever och hästar klarar av. En erfaren instruktör har hästarnas förtroende vad gäller de övningar de skall utföra. Jag har 20 års erfarenhet som instruktör på ridskola och det jag skriver ovan är inte något jag tycker. Det är något jag vet.

Kan som avslutning tillägga att jag tycker säkerhetsväst är nånting som är bra vid hoppning och uteritt och jag rekommenderar väst till mina elever vid dessa tillfällen. För deras egen säkerhet tycker jag dock att de ska införskaffa en personlig väst som sitter bra och är utprovad individuellt. Barn växer så det knakar och bara för att en låneväst satt bra i början av terminen betyder det inte att den satt bra i slutet. Det ansvaret bör inte ligga på ridskolan utan på föräldrarna.

Senast ändrad:

Efter att på förekommen anledning köpt en väst och prövat två modeller så konstaterades att den i den billigare prisklassen definitivt inte var formad efter min ädla lekamen och att det hade krävts många timmar innan jag och väst var kompatibel. Frågan är således om man kan ha västar som passar alla (Vi utgår här från att man inte gör som jag och köper en Racesafe istället...) eller om det blir obekväma västar som inte passar riktigt och rentutav gör mer skada än nytta...

På frågan om vad västen gör för nytta kan jag nog konstatera att med en väst hade jag inte fått två revbensfrakturer utan bara ont i några dagar...

Tack :bow: och skönt med lite medhåll. Mina åsikter är heller inget löst tyckande. Jag har 23 år i drömyrket :D

Någon som fått bidrag för detta och varifrån som vill berätta?

På ridklubben vi tillhör finns det en mängd västar att låna fritt. Vi gjorde så att dels sponsrade olika sektioner, som tävlingssektionen, serveringen, US men även olika företag och så fick de reklamtryck på västarna.
De är också numrerade, mest för att man lätt ska kunna hitta samma väst igen om den passade bra.
Det är nog inget krav på vanliga lektioner med väst, men de flesta använder väst.
På hoppträningar är det krav vad jag vet, och inga protester. De större tjejerna, de s k "värdinnorna" började tidigt använda väst vid hoppning och då följde de yngre efter, eftersom det var i den vevan ridskolan skaffade utlåningsvästarna.
På US-tävlingar har det varit västkrav ända sedan lånevästarna inköptes.

Våran ridskola måste man ha säkerhetsväst om man är under 18 vid hoppning. Det finns även västar dom lånar ut till alla elever som behöver låna!

Vanlig ridlektion tror jag inte man behöver men man får mer än gärna låna en väst och ha ändå!

kn:

Lustigt nog så var det tvärtom mot vad tråden trodde när det gäller skador och hästar.

Kollade på nätet. Ju erfarnare ryttare, ju högre upp i tävlingar osv desto fler allvarliga skador. Även bland ungdomar.

Krav på tävlingar (vilket jag iofs var emot) är alltså inte alls orimligt samtidigt som man inte har krav på ridskolor. De ungdomar som tävlar faller av illa mer ofta helt enkelt.

På min ridskola finns ridvästar att låna, jag vet däremot inte om man måste rida med väst, men det är mycket sällan man ser någon rida utan på lektion.

På "min" ridskola måste alla juniorer på säkerhetsväst vid hoppning och uteritter. Det finns många västar att låna vilket är jättebra :)

vi har inte krav på säkerhetsväst på ridskolan där jag rider, men det finns ca 20 västar för utlåning och det rekommenderas att man köper en egen så tidigt som möjligt. vi har inte haft krav på säkerhetsväst på tävling nu i vår heller, men kommer ha det i höst.

Liknande trådar

Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 995
Senast: Lillagoajag
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: Indiv
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 190
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama