Krav på medryttare?

Sv: Krav på medryttare?

Det gäller att gallra ut det som verkligen är viktigt. För mig är det viktigt att medryttaren tar den dag som är sagd, mockar och ser till att hästarna har mat och vatten. Resten handlar om petitesser där man faktiskt får stå ut med att två personer inte gör likadant. T.ex. så kräver jag inte att medryttaren mockar lika noga som jag gör (nuvarande är f.ö. en fena på mockning).

Sen måste man vara tydlig med hur man vill att saker ska vara. Jag visar alltid hur jag brukar göra, var jag vill ha spånet etc. En liten detalj som betyder mycket för mig är att tyglarna på tränset hänger på ett visst sätt så jag visar alltid att jag vill ha det så och brukar säga att "det här är en skitsak men jag kommer reta mig på det om det inte hänger så här." Nuvarande missar det lika ofta som hon gör "rätt" och jag överlever faktiskt. ;)

Att personen sedan passar mina hästar (och mig) rent personlighetsmässigt är ju såklart jätteviktigt.

Många gånger tror jag vi hästägare skrämmer iväg medryttarna med att allt ska vara exakt som vi vill ha det men man kan inte gärna kräva det, men man får välja ut några områden som är de riktigt viktiga och se genom fingrarna med resten.

Jag kan göra en diger lista på saker nuvarande tjej missar och gör annorlunda än vad jag skulle föredra, men på alla de viktiga punkterna är hon en riktig pärla och när Gammelman blir jätteglad av att se henne vet jag att hon är rätt för oss.
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag har problem med att en tjej är dålig på att hänga tillbaka på rätt krok efter sig.
Det är dock förståeligt att hon kanske missar vilken av tolv omärkta tränskrokar hon hänger tränset på efter användning.

Så jag sväljer irritationen gällande tränshängaren.

Enkel lösning, märk upp kroken/sadelhängaren?
 
Sv: Krav på medryttare?

Hon har det bra din medryttare.:grin: Det är ett upplägg som många vill ha men få någonsin får. Du som hästägare måste berätta för henne hur du tänker och varför du vill ha det på ett speciellt sätt.

(Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vilken ålder etc din medis har)
Men förklara att saker måste vara på sin plats och rengjorda för annars går de sönder och då kan man inte rida, man kan skada sig och hästen om det ligger grejer på fel ställe i stallet. Fortsätter hon att strula får hon betala för sig och eller de konsekvenser hennes slarviga beteende ger. Om hon inte sköter sig ändå så hade jag sett mig om efter en annan medis, säkerhet och ordning och reda är viktigt i ett stall tycker jag:idea:

Är inte själv hästägare men så hade jag gjort:angel:
 
Sv: Krav på medryttare?

Är det bara jag som tycker att även betalande medryttare ska ta hand om häst och utrustning? :confused:

Om man bara kommer för att rida lite på en häst under hästägarens översyn, och att hästägaren måste påminna om så fundamentala grejer som att hänga in sakerna efter sig, då är det väl ändå ingen medryttare vi talar om längre. Mer som en slags elev, skulle jag säga.
 
Sv: Krav på medryttare?

Har själv haft flera medryttare och är nu medryttare (och hästägare)i båda fallen har det fungerat jättebra.
Min tanke är att ofta är man medryttare innan man har råd, kunskap eller ålder inne för att skaffa egen häst. Många medryttare är tonåringar med allt vad det innebär. Man får ha lite förståelse för att de blir lite osäkra och förvirrade samtidigt som de kan vara självupptagna och har tankarna på 100 ställen samtidigt.
Vi får tänka på att vi hästmänniskor har 1000 åsikter om hur man ska ta hand om en häst. Står man (som i vissa fall)under ständig bevakning av en ägare blir man tillslut så förvirrad att man inte vågar ta egna initiativ och då blir det fel och ägaren tänker -herregud kan hon ingenting.
Samtidigt är man som ägare överbeskyddande av sin häst och vill givetvis att det ska vara på det sätt man själv lärt sig en gång i tiden. Man måste prata med varandra och låta medryttaren få komma till sin rätt. Göra upp lite normer.
Men kom igen. Hästen är nog lyckligare att få komma ut på tur med ett osköljt bett än att inte få komma ut alls? Ägaren får ju inte heller bli någon "överklasshärskarina" (som beskrivet i tidigare inlägg) som pekar och befaller. Det måste vara en sund jämnvikt med givande och tagande.
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag är själv medryttare, jag betalar inget. Så här ser mina rid dagar ut.

Jag får rida ungefär när jag vill, och när jag har tid.
jag kommer till stallet och plockar fram allt från sadelkammaren, rider ut en sväng i skogen. Kommer tbx, borstar av hästen och släpper ut den i hagen igen. Ger hästen samt dens hagkompis foder, och sen lägger jag tbx allt i sadelkammaren igen, är något blött så hänger jag upp det, tävttar bett och sånt som blivit smutsigt under ritten. Borstar rent stallet. och sen går jag hem. Men nu när hästarna kommer börja komma in så kommer jag självklart mocka varje gång jag är där, har erbjudit att smörja utrustning men ägaren säger att det inte behövs.Har ridit ut med ägaren ett par gånger och frågat henne om hen tycker att jag bör ändra nått med min ridning men hen säger att hon tycker jag rider hens häst bra.
Ett avtal som en så länge verkar funka bra mellan oss :)
 
Sv: Krav på medryttare?

Som medryttare, oavsett om man betalar eller inte så tycker jag är det är självklart att man gör de sysslor som man kommer överens om, och självklart att man lämnar utrustningen etc i samma eller möjligtvis renare skick som den var när man kom dit.
Sen är det kanske inte så lätt, om medryttaren är relativt ny, och saker kan bli fel ibland. Men ingen medryttare tycker jag borde förvänta sig att det bara är att borsta av och rida.
Nu känner jag ägaren till min meryttarhäst otroligt väl, så jag vet exakt hennes rutiner och procedurer. Jag vet exakt hur och var hon vill att benskydden ska ligga, hur täcket ska vara vikt och hur matpåsarna till hästen ska hänga :) och när träns och sadel ska smörjas. Men en ny medryttare till henne skulle säkert behöva ett anteckningsblock för att komma ihåg allt. Om alla ägare (som har medryttare) skulle göra en to-do-lista och ha i skåpet, så skulle kanske det bli mindre missförstånd. Har man då en medryttare som ändå glömmer eller slarvar, ja - då byter man medryttare :idea:!
 
Sv: Krav på medryttare?

Har haft två medryttare, är jävligt petig med vilka som får rida min häst och har alltid varit.
Satte in en annons på blocket Beskrev noga hurdan hästen är vad han kunde och vad jag sökte hos en medryttare och varför, hade 20 som lägsta ålder.

Medryttaren skulle bara rida ut eller hoppa, bomträna hästen (han har lite problem med bommar och jag rider bara dressyr pga rörelsehinder). Jag stod för mockning och allt annat omkring, medryttaren betalar inget.

Första medryttaren (20 år) visade sig vara rädd för hästen och ljög om vart hon red, sa till mig att hon red ut, men stallägaren hade sett henne rida på ribanan varenda gång (hon red inte ens så bra, satt mest och krullade ihop halsen på honom utan att rida framåt, vilket försvårade för mig när jag skulle försöka få fram honom), fastän hon sa till mig att hon red ut osv.
Omedelbart efter att jag fått reda på att hon ljugit varenda gång hon ridit sa jag upp henne.
Samma dag hade jag fått svar på min annons (som jag glömt radera från Blocket) av en annan tjej (27 år), mycket ansvarsfull och noggrann och utbildad husdjursagronom och hon är medryttare än idag, det funkar kanonbra, hon erbjuder sig att mocka och hjälpa till hela tiden, men det behöver hon inte göra.
Nu är jag gravid och stallägaren ska ta hästen på tillridning den tiden jag inte kan rida, men medryttaren kommer fortsätta att rida på sin dag eller fler (stallägaren hoppar inte gärna), det får de komma överrens om sinsemellan.

Så kort sagt, mina krav på medryttare är:
*Lojal, den ska dyka upp på sin dag och rida som vi kommit överrens
*Ärlighet, det gäller alla människor i min närhet iofs
*Se till hästens bästa och behandla honom med respekt
*Vara hyfsat duktig på att rida, åtminstone inte förstöra för min ridning eller rida på ett sätt som kan skada hästen.
*Förståelse för att jag äger och betalar allt för hästen och bestämmer således vad som ska göras och hur (för den skull är jag inte omöjlig utan lyssnar på medryttaren om denna har ngn önskan/synpunkt).

Helst hade jag sluppit ha medryttare, men en unghäst måste få komma ut i skogen också, visst jag kan skritta ut eller rida dressyr på fält, men det blir inte samma sak som ut och galoppera på skogsstigar o dyl, så för hästens skull har jag medryttare.
 
Sv: Krav på medryttare?

Skriv en lista över vad du vill ha gjort och lämna över den med några vänliga ord. Då är det liksom klart och tydligt.
 
Sv: Krav på medryttare?

Vilka krav du har på din medryttare är ju upp till dig att avgöra.

Jag har ridit flera hästar åt andra, gratis ska tilläggas. Då har det ingått att kolla att hästen mår bra, borsta, rida, ta hand om använd utrustning, släppa ut hästen igen, sopa stallgången och mocka. Andra saker som att göra i ordning foder, ta in hästarna och fodra eller något annat extra har jag blivit ombedd att göra den dag det varit aktuellt.

Hur utrustningen tas om hand är ju upp till var och en och vilka praktiska möjligheter som finns i stallet. En del har velat ha sadel och schabrak hängandes framme det blivit svettigt/blött eftersom det torkat bäst så, ägaren har själv hängt in det i sadelkammaren sedan. Andra har haft särskild plats för svettiga/blöta saker. Schabrak har ibland kontrollerats/bytts av ägaren andra gånger har man själv fått lägga dem till tvätten. Osv...

Det viktiga är att du lyckas förmedla hur du vill ha det. Om man inte har så mycket erfarenhet eller varit i olika stall där man gör på olika sätt är det inte så lätt att veta hur ägaren vill att det ska vara om denne inte talar om det. Har man dock lite erfarenhet bör man ju förstå sig på att fråga.
 
Sv: Krav på medryttare?

När jag var medryttare var det för mig en självklarhet att jag gjorde allt det i stallet som hästägaren annars skulle ha gjort den dagen. Jag fanns ju där för att ge henne avlastning i hästägandet. Jag betalade självklart, eftersom jag ju fick rida hennes fina häst och även träna med den för dressyrtränare.

Vi gick noga igenom vad som skulle göras när jag började hos henne och fick även en kom-i-håg-lista. Det var jättebra tyckte jag. Det som ingick var
-ställa i ordning foder (hö, pellets och lägga betfor i blöt)
-diska vattenhink och byta vatten
-mocka boxen
-rykta och visitera
-rida
-göra rent all utrustning som jag hade använt och hänga/lägga tillbaka den på rätt plats
-sopa unden på skötselplatsen (krav från stallägaren som vill ha snyggt i stallet)
-skriva en anteckning i ett anteckningsblock om hur ridningen gått den dagen och vad vi tränat på + ev. annat som jag tyckte hon borde vetea
 
Sv: Krav på medryttare?

Exakt .
Och det viktigaste är ju vad hästägaren lagt upp för tydliga förväntningar och krav från början . Blir som när man rekryterar till en tjänst - är kraven och förväntningarna tydliga och svarande köper och tackar ja till detta så är det ju helt i sin ordning den vet vd den köper . Att som hästägare sen komma in med nya förväntningar från vänster kan man inte räkna med ska uppfattas per automatik av medryttaren . Då krävs en direkt kommunikation .
 
Sv: Krav på medryttare?

Tycker det är rimligt att en medryttare tar hand om allting kring hästen de dagar hon har den. Dvs mockning, göra iordning mat, fylla vattenhink, sopa stallgång, borsta och rida hästen.

Men din medryttare kan ju omöjligen veta vad hon får/förväntas göra om du inte talat om det. Och det är inte helt självklart hur man ska uppföra sig...
Har varit med om en hästägare som var så arg och upprörd så hon grät för att den som tagit in hästarna på kvällen hade tagit av hennes häst det blöta täcket, hängt det på tork och lagt på ett torrt täcke på hästen. (Hon menade på att täcken torkar fortare om det ligger kvar på hästen). Har också varit med om att två praktikanter, som hade lite att göra och därför mockade alla privathästars boxar också, blev utskällda för detta. Det var en hästägare som tyckte att det var jätteroligt att mocka och alltså blev sur för att någon annan mockat hennes box. Övriga 14 hästägare var överlyckliga att slippa mocka! Men självfallet gick inte praktikanterna in i privatstallet något mer efter utskällningen de fick...

Så tala om för din medryttare att du vet att alla stall/hästägare har olika rutiner och "Jag vill gärna att; utrustning hängs tillbaka på rätt plats i sadelkammaren (smörja tränset? Eller räcker det att skölja bettet?), om skydd är blöta eller lortiga gör x, om schabraket är svettigt gör x. Om du har tid så vore det jättebra om du mockar! (Eller; Eftersom du får låna hästen gratis vill jag att du mockar de dagar du är här)"
Vem vet, hon kanske jättegärna vill mocka, men törs inte för att hon är rädd att göra fel.
 
Sv: Krav på medryttare?

Hej!

Mina önskemål på medryttare:
* komma sina dagar eller höra av sig tidigt under dagen om de ej kan.
* älskar min pålla som sin egen.
* mockar, fixar höpåsar, fyller vatten.
* tar hand om pållan och den utrustning medis använder.

Utöver det är allt bonus. Min nuvarande medis är GULD, hon har tagit hand om pållan en hel vecka nu när jag legat hemma och varit dundersjuk. Hon ställer upp och erbjuder sig och har stannat kvar trots att pållan fn inte är ridbar. I LOVE my medryttare!!

Hon får göra vad hon vill med pållan inom ramarna för pållans skada. När pållan är frisk igen, får hon göra vad hon vill, träna, tävla whatever, jag är bara såå glad för hjälpen (hon får betala för det själv dock). Och nej, efter all hjälp jag redan fått kommer jag inte ta betalt av henne, jag sponsrar mer än gärna hennes intresse efter all hjäpl jag fått!

/Lavinia
 
Sv: Krav på medryttare?

Det är klurigt med medryttare, verkligen. Jag har betat av ett par genom åren så nu har jag klart och tydligt för mig vad som är viktigt. Har både haft de som betalat och de som ej betalat.

För mig är det viktigt att personen som ska rida min häst GILLAR hästen trots att den har vissa "brister" i allt från hantering till ridning. Alltså att slippa få samtal efter att medis varit ute som innehåller massa klagomål. Passar det inte att hästen har en personlighet så funkar det inte. Jag har ingen robot men ej heller en dum och ouppfostrad häst.

Jag ska veta att mat, mockning och utrustningsskötsel är gjord och ej behöva kontrollera detta. Var sak på sin plats! Har varit med om att tidigare medis glömt göra mat osv... :devil:

Medis SKA komma på angiven dag då jag pendlar och ej kan åka ut själv när jag är borta.

Sedan kan jag ta att det kanske ändras i planen för ridning pga väder o underlag. Jag ändrar ju faktiskt ibland själv också..

Dock har jag nu turen att medis har haft egen häst länge själv och vet hur ägaren vill att medis ska gära :laugh: Hon sköter allt prima och gillar min kille! Jag tar ej betalt nu pga medis skrala ekonomi men det gör inget för det fungerar så bra ändå. Men jag kan känna att vissa måste man ta en summa av för att de ska anstränga sig. Men då kanske det är fel person? Aja, svårt det där. :)
 
Sv: Krav på medryttare?

Att hästen tas om hand så som om jag hade varit där själv.

Ridmässigt så har vi ju redan kommit överens om vad som är okej.
 
Sv: Krav på medryttare?

Medryttaren får och ska göra allt som jag annars hade gjort den dagen, rida, borsta mocka, plocka undan sakerna som de var innan och sopa. Hon ska även skölja av skydden om de är leriga och säga till om hon upptäcker något konstigt eller så med pålle. Min medryttare är guld så allt detta fungerar utmärkt! :love:
 
Sv: Krav på medryttare?

kl

Du kan sätta vilka regler du vill, sedan är det ju upp till medis om hon vill godta reglerna eller inte. Vad som ingår i medryttarskapet varierar ganska så mycket i olika stall och hos olika hästägare, så det går inte att bara ta förgivet att medis ska veta vissa saker.

Tror många problem uppstår pga bristfällig kommunikation, som moholmarabs skriver. Hästägaren måste ju gå igenom tydligt och klart vad som förväntas, och höra av sig direkt om någoting inte känns/inte är helt ok. Medis är vanligen inte telepat ;), och särskilt sådana (både barn och vuxna) som kommer direkt från ridskolan måste ibland få "självklarheter" förklarade för sig.

Att bara bli irriterad på avstånd hjälper ingen. Sedan om det inte funkar ändå så får man ju säga upp medryttarskapet och söka efter en ny medis givetvis.
.

Jag tror oxå att många gånger handlar det om komunikation, åt den jag har ridit hästar så har jag de dagar jag har varit där kollat om hon har hunnit mocka innan jag kommer, annars mockar jag åt "alla" hennes fem hästar, de går på lösdrift så de är bara inne och äter så det är inte särskilt mycket mockning, tar in "min" häst, borstar och gör iordning och rider sedan, lite olika beroende på vad som känns bäst för dagen, ibland får jag "order" om att jag ska rida ut men oftast väljer jag själv.
Gör i ordning hästen efteråt, släpper ut och så brukar jag lunch fodra alla hästarna ute i hagen, det är bara att bära ut ikea kassen och dela ut i olika högar så det tar inte särskilt lång tid. Sen kollar jag av grejerna om det behövs göras rent osv.
Men vi har som sagt pratat fram och tillbaka, jag gör det jag hinner och talar om vad jag har gjort eller förvarnar om jag inte kommer att hinna.
Sen har jag även lite då och då skött om hästarna på "heltid" när ägaren har varit sjuk eller bortrest.
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag hade väldigt basala krav som jag inte vek från när jag hade medryttare.
  1. Den ska vara pålitlig.
  2. Den ska fungera med min häst.
  3. Den ska fungera med mig.
  4. Den ska fungera med de övriga i stallet.
Vad det gällde de övriga i stallet så sa jag alltid till att om de hade något problem med min medryttare så skulle de ta det med mig direkt eftersom att det isf är jag som brustit i att informera om regler och rutiner. Mina medryttare var alltid vuxna som jag krävde 100% ansvar av när de hanterade min häst, minderåriga får inte hantera mina hästar alls om inte jag är närvarande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 641
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp