Krav på medryttare?

JustMe

Trådstartare
Vad kräver ni av andra som får rida era hästar? Har en tjej som inte är så duktig som får rida min stabila gamla tävlingshäst. Jag ger henne tips och lite lektioner. Börjar störa mig på att hon inte hjälper till så mkt i stallet och ofta tar hon inte in hästens saker i sadelkammaren och lägger inte ihop skydden snyggt... Hon betalar inget för att rida. Hon är i princip endast i stallet för att borsta, sadla och rida.
 
Sv: Krav på medryttare?

Det här har jag krävt.

stallgöra = byta vatten, fixa hö och kraftfoder samt mocka ut skiten och fylla på ny torv om det behövs. Kolla vattnet i hagen. Sopa i skötplatsen samt mocka efter hästen på ridbanan.

Hästgöra = smörja sadel och träns efter användning samt tvätta bettet, svettigt schabrak hängs upp på torkplats, skitiga skydd görs rent och hängs på torkplats, annars lägg tillbaka i skyddlådan.

Hästen fick ridas i motions syfte, ingen flängridning, följa hästen schema om inget annat anges eller frågas.
hästen fick användas vid ridlektioner för egen tränare då medryttaren betalade detta själv samt halva skoningen.

detta har fungerat bra, har även haft icke betalande medryttare men dom blev inte långvariga...

Det viktigaste för mig är en god komunikation mellan ryttare och mig, ju mer ärlighet och komunikation desto mer fick denne göra med hästen.
 
Sv: Krav på medryttare?

Ska dom rida gratis= DÅ ska de fixa ALLT till hästen den dagen. Vill dom inte de kan de börja rida hos någon annan:)
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag har begärt av medryttaren att den ska komma när det är bestämt o annars höra av sig. Ta hand om hästen fore, under och efter ridning, rida med vett, samt hänga in sakerna i sadelkammaren efter sig och gärna sopa där hästen har stått i stallgången.
Jag har ingen medryttare då inga av de som varit här har uppfyllt de i mina ögon väldigt rimliga kraven.
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag tycker jag hela tiden hör om idiotiska medryttare som inte ens behagar skölja bettet efter sig. Jag begriper bara inte hur man kan göra så :confused:

Har ni haft ålderskrav? Hur har ni hittat dessa människor?
 
Sv: Krav på medryttare?

en OT fraga.. varfor smorjer du sadeln efter varenda gang?? du vet att man kan faktiskt oversmorja och ladret blir daligt.. jag ger mina sadlar (alla 15+ ar gamla aldsta 32) en god rengoring och sen tar en trasa som har lite olja/medel i sig och torkar av efter anvandning, OCH anvander sadelskydd i bomullstyg som da hjalper att halla ladret smidigt.. Man kan faktiskt ocksa gora pasar och stoppa transet i. samma effekt..
som sagt, alla gor olika men jag bara undrade..

sen var det medryttare. Visst, ta hand om hasten och dess behov den dagen de rider, och inget flangridande,ocksa hjalpa till med fodring av de andra om hon ar har vid fodertid.. jag menar, hur svart ar det att halla foder i stallet och satta in en hopase?? nu har jag ingen medryttare och kommer nog inte att ha ngn pa ett tag, men skulle jag raknar jag med att fa hjalp med hela stallet (4 hastar). Det beror helt pa situationen och hur det ser ut den dagen. Och vilken manniska det ar..
Till TS skulle jag saga, ta ett prat med din medryttar person och forklara hur du vill ha det, om hon ar ung och inte har varit med mkt forut sa kanske hon inte vet. Istallet for att bara bli arg, visa och forklara fungerar oftast jattebra..och har du sagt, sag igen...
 
Sv: Krav på medryttare?

kl

Du kan sätta vilka regler du vill, sedan är det ju upp till medis om hon vill godta reglerna eller inte. Vad som ingår i medryttarskapet varierar ganska så mycket i olika stall och hos olika hästägare, så det går inte att bara ta förgivet att medis ska veta vissa saker.

Tror många problem uppstår pga bristfällig kommunikation, som moholmarabs skriver. Hästägaren måste ju gå igenom tydligt och klart vad som förväntas, och höra av sig direkt om någoting inte känns/inte är helt ok. Medis är vanligen inte telepat ;), och särskilt sådana (både barn och vuxna) som kommer direkt från ridskolan måste ibland få "självklarheter" förklarade för sig.

Att bara bli irriterad på avstånd hjälper ingen. Sedan om det inte funkar ändå så får man ju säga upp medryttarskapet och söka efter en ny medis givetvis.

Jag har vid ett tillfälle varit med om att hästägaren lämnar över en sadlad häst och ber mig rida ut och motionera den i skogen, vid första tillfället jag träffar både ägaren och hästen. När jag kommer tillbaka till stallet har ägaren åkt hem och där står jag med en okänd häst i ett främmande stall och vet varken bu eller bä... Har en hel del "hästägarhistorier" av den typen. Så jag känner viss sympati för medisar. Det är inte lätt att göra rätt alltid.
 
Sv: Krav på medryttare?

Så jag känner viss sympati för medisar. Det är inte lätt att göra rätt alltid.

Många gånger läser man om alla skyldigheter du har som medryttare..men du läser sällan vilka skyldigheter ägaren har kring det hela.

Håller med dig, det är inte lät o göra rätt.
 
Sv: Krav på medryttare?

Börjar störa mig på att hon inte hjälper till så mkt i stalletgör ett medryttar avtal där det står tydligt vad som ska göras i stallet när hon är där och ofta tar hon inte in hästens saker i sadelkammaren och lägger inte ihop skydden snyggtsäg till henne hur och var sakerna ska ligga och var extra tydlig om att allt ska läggas tillbaka på sin rätta plats

vill hon inte ha mer jobb i stallet än att " ta in hästen, rykta, rida, släppa ut hästen och åka hem" så är en ridskola att föredra, men även där ska utrustningen läggas tillbaka på sin rätta plats.

har man skrivit upp allt som ska göras, har ett rid schema för vad hästen ska göra och tydliga regler för skötsel av utrustning så blir det lättare för er båda
 
Sv: Krav på medryttare?

kl

Du kan sätta vilka regler du vill, sedan är det ju upp till medis om hon vill godta reglerna eller inte. Vad som ingår i medryttarskapet varierar ganska så mycket i olika stall och hos olika hästägare, så det går inte att bara ta förgivet att medis ska veta vissa saker.

Tror många problem uppstår pga bristfällig kommunikation, som moholmarabs skriver. Hästägaren måste ju gå igenom tydligt och klart vad som förväntas, och höra av sig direkt om någoting inte känns/inte är helt ok. Medis är vanligen inte telepat ;), och särskilt sådana (både barn och vuxna) som kommer direkt från ridskolan måste ibland få "självklarheter" förklarade för sig.

Att bara bli irriterad på avstånd hjälper ingen. Sedan om det inte funkar ändå så får man ju säga upp medryttarskapet och söka efter en ny medis givetvis.

Jag har vid ett tillfälle varit med om att hästägaren lämnar över en sadlad häst och ber mig rida ut och motionera den i skogen, vid första tillfället jag träffar både ägaren och hästen. När jag kommer tillbaka till stallet har ägaren åkt hem och där står jag med en okänd häst i ett främmande stall och vet varken bu eller bä... Har en hel del "hästägarhistorier" av den typen. Så jag känner viss sympati för medisar. Det är inte lätt att göra rätt alltid.

Hon har inte ridit så länge på min häst. Så jag har inte sagt ngt än. Det är en bra tjej som är snäll mot hästen. Bara funderat på vad jag kan begära när jag pratar med henne. Nu när jag tycker att vissa saker inte är bra. Jag vill ju att alla ska vara nöjda! :)
 
Sv: Krav på medryttare?

Får en medryttare i dagarna :love: och hon är riktigt duktig!
Mina krav är att hon sköter min häst som jag hade gjort!
Dvs mockar noga, fyller på mat som sig bör, ser till att vattenhinkarna är fräscha både ute och inne, kollar över hästen och borstar/sadlar osv NOGA!
Ja, inga "krav" mer än att hon tar ansvar för hästen som att den vore hennes egen under de dagar hon har henne! :)
Känner mig inte alls orolig, då hade jag inte ens frågat henne!
(Hon är ridande polis och inriktad på dressyr, fullträff! :love:)



Tycker att du borde ta ett snack med din medis, så slarvig får man inte vara med någon annans häst! :devil:
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag har just skaffat en liten tjej som rider någon av våra ponnyer en dag i veckan än så länge. Jag har valt att inte ta betalt just för att jag vill styra precis vad de gör - de ska vara lite tacksamma liksom;).

Men i ditt fall när hon rider gratis samt faktiskt får lite lektioner - ja då skulle jag ta ett snack med henne. Skärp dig och visa att du klarar det här eller så får hon inte rida mer.
 
Sv: Krav på medryttare?

Min medryttare byter vatten, mockar, packar foder.

Att samla ihop grejerna efter sig och hålla rent och snyggt där man stått och borstat är för mig en självklarhet och det ser jag till att även medryttaren förstår. Jag står i inackorderingsstall så där får man sköta sig.
 
Sv: Krav på medryttare?

Det lättaste måste väl vara att bara tala om för henne lite snällt hur hon ska göra med utrustningen och att hon kan få börja mocka och göra lite andra stallsysslor.

Om hon är ovan så kanske hon bara är osäker på vad och hur hon ska göra saker, det är inte alltid så att viljan inte finns. Skräm inte bort henne i första taget, för om det är en osäker tjej kan det göra mer skada än nytta.
 
Sv: Krav på medryttare?

Ta hand om hästen, muta henne med morötter och rida;)

Står helinackorderad så hon behöver inte göra annat, innan har hon dock mockat, fixat mat och dylikt. Men oavsett om stallsysslor ingår eller inte är det självklart att man tar hand om utrustning och håller rent efter sig i stallet!
 
Sv: Krav på medryttare?

Tycker gott att man åtminstonde kan begära att medryttaren tar hand om hästen och dess utrustning de dagar den skall rida. Det ser jag som en självklarhet.

När jag hade medryttare för några år sedan begärde jag dessutom att hon skulle ta del av stallpassen ( in eller utsläpp alternativt kvällsfodring för 8 hästar). Stod i ett kollektivstall på den tiden och hon fick ta två av mina 3 pass i veckan. Hon betalade inga pengar till mig, men stod för sina egna träningar.
 
Sv: Krav på medryttare?

vill hon inte ha mer jobb i stallet än att " ta in hästen, rykta, rida, släppa ut hästen och åka hem" så är en ridskola att föredra, men även där ska utrustningen läggas tillbaka på sin rätta plats.

Precis min tanke. Tjejen beter sig ju som en slags dåtidens överklasskvinna som satt av sin springare och överlämnade till stalldrängen ;)

Även på en ridskola ska hästen skötas om efter ridpasset, bettet ska sköljas och tränset ska dras över. Vojlock och sadelgjord samt benskydd ska borstas av, och man ska sopa efter sig på skötplatsen. Helt normala grejer.

Eller har tjejen bara ridit såna lektioner där man bara överlämnar hästen till nästa ryttare efteråt, kanske?
 
Sv: Krav på medryttare?

Kraven sätter ju du som ägare och svarar inte ryttaren upp emot dem så är det bättre att byta medryttare. (om hon inte är beredd att ändra sig förstås)
Viktigt att man är tydligt med vad man förväntar sig av medryttaren innan denne tackar ja.
Jag har en ryttare som rider min ponny ett par dagar i veckan och mina krav är att hon behandlar hästen väl, borstar, ser över hästen, rider (enligt mina anvisningar), tar hand om hästen efteråt, släpper ut hästen i hagen igen, samt tar hand om utrustning. (hänger upp sadel ordentligt och putsar träns). Ser till att alla saker är på sin rätta plats innan hon är färdig. Så länge detta fungerar bra är jag nöjd.
 
Sv: Krav på medryttare?

Jag har problem med att en tjej är dålig på att hänga tillbaka på rätt krok efter sig.
Det är dock förståeligt att hon kanske missar vilken av tolv omärkta tränskrokar hon hänger tränset på efter användning. Den häst hon rider har två träns på sin krok, så det finns ingen uppenbart tom krok när hon ska hänga tillbaka tränset efter sig.
Sadeln hamnar ibland inte där den ska vara men det är också förståeligt. Ibland hämtar hon den på hängaren i sadelkammaren, ibland hänger den på en annan hängare i stallgången eftersom jag nyss använt den på en annan häst. Då blir det inte självklart var man ska göra av den efter användning.

Den här tjejen är å andra sidan väldigt duktig på att fråga om hon kan hjälpa till med något. Ibland får hon gå ut med hundarna, hon hjälper alltid till att göra i ordning hö till alla sexton hästar.

Så jag sväljer irritationen gällande tränshängaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 641
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp