kl
Du kan sätta vilka regler du vill, sedan är det ju upp till medis om hon vill godta reglerna eller inte. Vad som ingår i medryttarskapet varierar ganska så mycket i olika stall och hos olika hästägare, så det går inte att bara ta förgivet att medis ska veta vissa saker.
Tror många problem uppstår pga bristfällig kommunikation, som moholmarabs skriver. Hästägaren måste ju gå igenom tydligt och klart vad som förväntas, och höra av sig
direkt om någoting inte känns/inte är helt ok. Medis är vanligen inte telepat
, och särskilt sådana (både barn och vuxna) som kommer direkt från ridskolan måste ibland få "självklarheter" förklarade för sig.
Att bara bli irriterad på avstånd hjälper ingen. Sedan om det inte funkar ändå så får man ju säga upp medryttarskapet och söka efter en ny medis givetvis.
Jag har vid ett tillfälle varit med om att hästägaren lämnar över en sadlad häst och ber mig rida ut och motionera den i skogen, vid första tillfället jag träffar både ägaren och hästen. När jag kommer tillbaka till stallet har ägaren åkt hem och där står jag med en okänd häst i ett främmande stall och vet varken bu eller bä... Har en hel del "hästägarhistorier" av den typen. Så jag känner viss sympati för medisar. Det är inte lätt att göra rätt alltid.