Krav på fullblodssto till Anglo-avel

jennyjenny

Trådstartare
Hej
Har funderingar på att hitta ett trevligt fullblodssto för att ta föl på. Jag är enormt förtjust i anglo-hästar och vill hitta ett lämpligt sto för detta.
Men vad skall jag ha för kriterier förutom de självklara vanliga med korrekta ben, bra temperament, vettig storlek, fin hals, långa ben, bra kors, liggande bog, bra rörelser? Jag vill gärna ha en allroundhäst som både hoppar bra och rör sig fint.
Är det någon fullblodslinje jag borde undvika?
Andra bra funderingar tas gärna emot.

Sv: Krav på fullblodssto till Anglo-avel

Kul att höra att ngn mera än jag är lite "anglofrälst"!!!
Tyvärr så är ju avelsbasen i sverige inte den största(eller bästa) i nuläget. Phaetons* humör gav väl rasen en liten nådastöt...:cry: efter honom så har det varit lite si o så med aveln här...

ÒM jag skulle börja avla anglos skulle jag vara mkt noga med vilket sto jag använde, eftersom rasen i sig inte säljer sig =(lite dåligt rykte både temp.mässigt och storleksmässigt):)

Jag hade valt att köpa ett stort,rejält och välstammat sto utomlands,lättast i frankrike som har riktigt bra avelsmaterial!. ett bra sto är mkt värt och betalar sig snabbt i avkommornas pris... Och om man väljer import av sto så kan man ju passa på att få den dräktig i moderslandet med en "värstinghingst"!:D

Väljer man ändå att köpa ett fullblodssto i sverige, så hade jag valt ett stort,rejält sto,eftersom de flesta anglon har tendens att bli små(=arab blod). Mitt gamla sto var 164 hög,och hon var stor på utställningar mm:o )

När man sedan väljer en hingst så gäller det ju aven där att kolla bakåt i generationer, för att se ca-storlek på hästarna.

Skall man få ekonomi i det hela så måste man åtminstone vara noga med sådant! Hur lättsåld är en häst på 1.55 i dagsläget?:confused:

Har inte full koll på vilka anglohingstar som är i avelsverksamhet i dagsläget, men det kan inte vara många...

Och eftersom man då och då måste "fylla på" med arab blod för att uppnå % satsen av det i avkomman, så är det viktigt med en stor och rejäl märr!!!

Jag önskar dig verkligen lycka till i fortsättningen, och hoppas du hittar ett riktigt bra sto att använda... men har du möjlighet, lyd mitt råd och kika neråt frankrike...

Tack! En massa bra råd. :bow:

Jag är i början av tankarna av planeringen. Så råd från erfarna uppfödare som du är värdefulla.

Ja, detta med storleken är ju ett problem så man måste se till att stoet är rätt storlek på.
Det finns inte så mycket avelsmaterial som du säger, så därför är jag petig med stoet.
Frankrike låter väldigt lockande. Har du tips på stuterier eller andra ställen där man kan spana lite grann på nätet? Vill gärna se om det känns realistiskt eller ej med en import?:d

:idea: Ta kontakt med Svenska Angloarabföreningens avelskommitte. De kan med all säkerhet ge dig en massa råd och uppslag till hur du skall gå till väga.

Lycka till!:)

Jag gjorde mitt angloexperiment i början av 90-talet, jag använde min 153cm höga arabhingst på 2 fullblodsston, ett sto e. Roman Way-Caliban 151cm hög (dock inmätt som ponny......) och ett sto e. Absalom-No Mercy 160cm hög, jag blev förvånad över att avkomman blev så stor, lilla stoet fick ett stoföl som blev 158cm som vuxen, stora stoet fick först ett hingstföl som blev 162cm, sen ett stoföl som var 158cm (när hon såldes som 4 åring) sen ett stoföl som blev 162cm. När jag diskuterade det med en angloexpert så kallade han det för angloeffekten, dvs avkomman blir rejält större än föräldrarna. (eller hade jag varit väldigt frikostig med maten under uppväxten:d :d :d )

Angloeffekten var något helt nytt för mig. Låter verkligen märkligt att bara för att man korsar 2 raser kan man få större avkomma. Hur blir det i nästa led i så fall - håller storleken?

Jag surfade lite på franska sidor (fattar inte speciellt mycket av språket :p ) och jag tyckte att även där var många hästar små dvs under 160 cm. Men det fanns några riiiiiktigt snygga hästar :d

Givetvis måste du föra in "större" individer med jämna mellanrum, det är det jag menar med att grunda i ett rejält,bra sto!!!

Ja, visst har dom fina hästar!!! frankrike är ju ett avelsland som är lite på "G" känns det som...

Vilken så kallad angloexpert skulle kallat det där angloeffekten. Överlag så är alla angloaraber som föds i Sverige mycket små, de flesta har en mankhöjd på runt 160cm vilket är alldelels för litet om man vill kunna konkurrera med sina hästar i sportsammanhang.

Godkända hingsten Kilroy x är 160cm vilket är alldeles för litet för en sporthäst i avel.
Phaeton x var bara 164cm vilket inte är så stort men iallafall är en ganska ordinär lagom storlek på häst.
I Shiva du Loup hitt man återigen hittar en liten pygmé på 160cm.
De rena arabhingstar som används i aveln är runt 155cm och att sälja en unghäst av en udda sporthästras som inte kommer upp i storlek över 163cm är en så gott som omöjlig uppgift.

Undantaget på att lämna storlek verkar Stubin x ha varit, jag kommer inte ihåg hur stor han var själv men jag har aldrig uppfattat honom som en liten häst. Hans avkomma Business x som även är godkänd hingst är 166cm och då börjar man snacka normal storlek.

När man har en ras som står så högt i blod som anglon gör krävs det att de blir tillräckligt stora annars kan inte en större ryttare/karl rida på dem och dels blir de inte heller säljbara annat än till hobbyryttare och det är inget fel på hobbyryttare men anglon är en ras framavlad för tävling!

Matcho x som föddes i Frankrike och som verkat i Tyskland han var t.ex 163cm och han har lyckats mer än väl i sin förärvning av både storlek och även resultatmässigt.

Vill du föda upp hästar och sälja i Sverige skulle jag rekommendera en annan ras än anglo. De flesta som börjat med denna ras håller inte på med dem speciellt länge och det beror på att förtjänstmöjligheterna är för små på den svenska marknaden. Detta beroende på bristande intresse av allmänheten vilket är en direkt följd av bristande marknadsföring från stamboksförande förening.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket Phaeton* är en stor skuld till...att de är svårsålda alltså!!!+ att de är för små, visst är det så... jag önskar verkligen att det finns ngn som tar in en riktigt värstinghingst med angloblod i från frankrike, titta på de internationella tävlingshästarna inom hopppningen!!! massor av fransoser med mer eller mindre andel anglo i sig!!!
Men visst har du rätt i en sak! Man ska inte tro att man kan avla anglo och tjäna stora pengar på det hela...då är man långt "ute och cyklar"...

Jag skulle inte heller tacka nej till en vettig anglohingst i halvblodsaveln! Idag finns det ju ingen godkänd, och utav de om är godkända för angloaveln är det väl möjligtvis Business x som skulle kunna vara intressant (förutom att jag inte gillar skimlar:o )

Men vem ska våga satsa dom pengarna???:cry:

Det fanns i början på 80talet(83?) en fantastisk anglohingst som hette Guardian*här i Sverige.Han hade en otroligt temperament, bra storlak(ca 165).. Hans få avkommor(5-6 stycken) var mkt lika honom i storlek och humör... Tyvärr dog han första avelssäsongen av ngn sjukdom, och istället "fick" han Phaeton* till ett mkt bra pris...:crazy: och han hade ju tyvärr inte samma milda sinne... Men OJ vad fint han lämnar nu i andra/tredje led!!!

Men en ny Guardian* skulle smaka mumma för svensk halvblodsavel...:banana:
Och kankse få igång anglo-aveln lite igen!

Jo jag kommer ihåg Gardian x, har honom t o m på bild i en gammal hingstkatalog.

Man kunde ju önska att något av de summor som läggs ner på att importera alla dessa tyska hingstar som invaderar marknaden just nu istället kunde läggas på en vettig anglohingst...

Varför ska vi skylla på Phaeton?

Nog för att hans ryttare ledsnade på honom för att han var besvärlig att ha med på tävling men så hemskt humör har han faktiskt inte nedärvt.
Jag har själv haft en Phaeton-häst f-87 och av de hopptränare ( A och B-tränare ) som vi tränade för så var det INGEN som hade något negativt att säga om vare sig min häst eller hennes pappa, snarare var de besvikna på att Phaeton inte användes mer....

Att föreningen bakom angloaraberna ägnar sig åt noll marknadsföring av rasen är för mig pinsamt och för rasen en tragedi.
När Business x visades upp på bruksproven hade man en nställning att han så gott som redan var godkänd för att han var så begåvad och hade tävlingsresultat att backa upp sig själv med.
Av de jag känner som såg honom "in action" under bruksprovet så var kommentarerna och åsikterna väldigt lika om att detta var en häst som inte har något alls att tillföra svensk halvblodsavel på grund av sin sida, brist på hingstkaraktär hoppteknik och gångarter och flera av dem undrade varför i man överhuvudtaget släpat dit honom. Tråkigt för rasen eftersom detta säkert spädde på folks fördomar ännu mer än tidigare att anglos bara är rena kackel.

Kul att ngn mer än jag minns honom... :) Har just varit nere och kikat i mina böcker om jag hade honom någonstans, men hittade inget...vilken katalog/bok har du honom i???
Han stog i avel -80, inte 83 som jag skrev!!!
Han var som sagt ca 165, Phaeton*- 164 cm, och ännu en "bortglömming" Thaiguer* var 165 han med... Så det känns som om hingstarna blivit bra mkt mindre sen början på 80...:(

Ägaren till både Guardian* och Phaeton*var en riktig "hästakarl" och hette Torsten Gårdlund,(Genarp) och ahn och jag hade många,givande diskutioner under -80 talet om rasens bevarande...

roslagen skrev:
Vilken så kallad angloexpert skulle kallat det där angloeffekten. Överlag så är alla angloaraber som föds i Sverige mycket små, de flesta har en mankhöjd på runt 160cm vilket är alldelels för litet om man vill kunna konkurrera med sina hästar i sportsammanhang.

Godkända hingsten Kilroy x är 160cm vilket är alldeles för litet för en sporthäst i avel.
Phaeton x var bara 164cm vilket inte är så stort men iallafall är en ganska ordinär lagom storlek på häst.
I Shiva du Loup hitt man återigen hittar en liten pygmé på 160cm.
De rena arabhingstar som används i aveln är runt 155cm och att sälja en unghäst av en udda sporthästras som inte kommer upp i storlek över 163cm är en så gott som omöjlig uppgift.

Undantaget på att lämna storlek verkar Stubin x ha varit, jag kommer inte ihåg hur stor han var själv men jag har aldrig uppfattat honom som en liten häst. Hans avkomma Business x som även är godkänd hingst är 166cm och då börjar man snacka normal storlek.

När man har en ras som står så högt i blod som anglon gör krävs det att de blir tillräckligt stora annars kan inte en större ryttare/karl rida på dem och dels blir de inte heller säljbara annat än till hobbyryttare och det är inget fel på hobbyryttare men anglon är en ras framavlad för tävling!

Matcho x som föddes i Frankrike och som verkat i Tyskland han var t.ex 163cm och han har lyckats mer än väl i sin förärvning av både storlek och även resultatmässigt.

Vill du föda upp hästar och sälja i Sverige skulle jag rekommendera en annan ras än anglo. De flesta som börjat med denna ras håller inte på med dem speciellt länge och det beror på att förtjänstmöjligheterna är för små på den svenska marknaden. Detta beroende på bristande intresse av allmänheten vilket är en direkt följd av bristande marknadsföring från stamboksförande förening.
Jösses va du var negativ till allt. Jag skiter fullständigt i dina råd, jag föder upp hästar för det är kul och vem gör egentligen nån förtjänst på sin uppfödning?, och har inga förhoppningar om några
OS-hästar!
En sak har du dock rätt i, stamboksförande förening är under all kritik
och följer inte internationella regler.
ps. jag är 184cm lång och kände mig inte speciellt stor på nån av mina anglos. ds.:banana: :banana: :banana:

Jag förstår dig inte riktigt nu...Phaeton användes enormt mkt i halvblodsaveln för att vara en anglohingst!!!
Och jag har haft mkt med Phaetonavkommor att göra, och de har minsann inte varit några nybörjarhästar ngn av dom! Kul för dig att du hittat en lugn och fin!
Till och med Jens kan ju "se" när han har träningar om det är en häst med "Phaeton"blod...

Så du tycker att en ras som i övriga världen används som en vedertagen förärvare och prestationshäst för en bra tillvaro i Sverige.
Med det lilla och i mångt och mycket usla avelsmaterial som används här i kombination med avsaknad av marknadsföring så får anglon bara sämre och sämre rykte. Ett dåligt rykte gör att marknaden holkas ur totalt för anglos och till slut får man kasta hästar efter folk och hoppas att de fastnar på någon för att ens bli av med dem.

Är det att vara negativ, jag kallar det att vara realistisk och om du skiter i mig som du så trevligt :crazy: och moget uttrycker dig så behöver du ju inte ens kommentera det jag skriver!!

men lugna ner ´dig lite nu, vi måste ju kunna diskutera på en vetig nivå!!! tråden gäller ju faktiskt någon som är villig att försöka börja avla på anglo seriöst!!! Så klart att sådant ska uppmuntras!!! Vad angloförening sysslar med är ju en helt annan(sorglig) historia...men det är klart med en liten ras så sliter det hårt på de få aktiva som engagerar sig...

I en av mina gamla Flyingekataloger står faktiskt följande om Phaeton "Sammtidigt finns det iakttagelser som tyder på att en del av Phaetons avkommor, liksom han själv, ibland kan vara något egensinniga. Han bär därför i avvaktan på en värdering av sportresultaten användas till mentalt stabila ston av god storlek"

Det hör väl ändå inte till vanligheterna att hingstägare kommenterar hingstens och avkommornas temperament?

Vill också tillägga att jag inte har någon erfarenhet alls av hans avkommor, men att jag tyckte att han var snygg när jag såg honom för 20 år sen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2