Krav efter utstämpling?

nullo-modo

Trådstartare
Lång historia lite kortare.
Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka till och från jobbet i arbetskläder.
Nu kommer det att vi ska byta om på jobbet och får inte åka i jobbkläder till och från jobbet.

Kan jobbet kräva att jag stannar kvar efter min utstämpling eller att jag måste komma tidigare till jobbet för att hinna byta om innan jag stämplar in? Visst kan låta småaktigt men är en princip sak för mig och nu på sommaren när jag jobbar dag är varje minut viktig för att inte hamna i kön bakom arbetare i annan fabrik och få dubbla tiden hem. Lite irriterande när det i praktiken bara gäller för oss som har omklädningsrum och klocka i anslutning till kontoren🙄.
 
Lång historia lite kortare.
Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka till och från jobbet i arbetskläder.
Nu kommer det att vi ska byta om på jobbet och får inte åka i jobbkläder till och från jobbet.

Kan jobbet kräva att jag stannar kvar efter min utstämpling eller att jag måste komma tidigare till jobbet för att hinna byta om innan jag stämplar in? Visst kan låta småaktigt men är en princip sak för mig och nu på sommaren när jag jobbar dag är varje minut viktig för att inte hamna i kön bakom arbetare i annan fabrik och få dubbla tiden hem. Lite irriterande när det i praktiken bara gäller för oss som har omklädningsrum och klocka i anslutning till kontoren🙄.
Kolla ditt kollektivavtal.
 
Har du pratat med chefen och förklarat varför det är viktigt för dig att komma iväg tidigt? Då kanske chefen också kan förklara varför det är viktigt att ni inte åker till/från jobbet i arbetskläder.

Vi fick liknande instruktioner på ett tidigare jobb jag hade. Jag ifrågasatte det hela och nämnde att vår största konkurrent, de hade minsann personal som åkte fram/tillbaka till hemmet i jobbkläder :p Chefen suckade lite, men sa att det väl fick vara ok att åka hem i jobbkläder ändå, förutsatt att vi inte gjorde något olämpligt som kunde göra att kunder tänkte negativt om företaget.
 
På det stället jag jobbade på stämplade vi in innan vi bytte om. Samma sak med ut, om det inte var så att man skulle duscha inför nån aktivitet på fritiden.

Kolla med facket vad som sagts i ert lokala avtal.
 
Har du pratat med chefen och förklarat varför det är viktigt för dig att komma iväg tidigt? Då kanske chefen också kan förklara varför det är viktigt att ni inte åker till/från jobbet i arbetskläder.

Vi fick liknande instruktioner på ett tidigare jobb jag hade. Jag ifrågasatte det hela och nämnde att vår största konkurrent, de hade minsann personal som åkte fram/tillbaka till hemmet i jobbkläder :p Chefen suckade lite, men sa att det väl fick vara ok att åka hem i jobbkläder ändå, förutsatt att vi inte gjorde något olämpligt som kunde göra att kunder tänkte negativt om företaget.
Chefen tog upp det på mötet igår, han är bara en förmedlar uppifrån. Ställe frågan då och han trodde det kunde krävas men skulle koll upp det.

Jag vet varför då jag jobbar på ett företag som gör livsmedel och samma ska gälla alla även för mig som inte jobbat i produktion utan på lagret där allt är stängt och förslutet färdigt för att lastas på bil.
 
På det stället jag jobbade på stämplades vi in innan vi bytte om. Samma sak med ut, om det inte var så att man skulle duscha inför nån aktivitet på fritiden.

Kolla med facket vad som sagts i ert lokala avtal.
Vi hade det så innan en ny chef blev anställd och har sitt kontor brevid klockan. Den chefen är inte ens min chef utan är chef över annan avdelning, suck dubbel suck.
 
När jag jobbade i industri så var det OK att byta om och duscha X minuter innan utstämpling, för de avdelningar som hade ett skitigt jobb. (På min avdelning kom vi till jobbet i arbetskläder, tog bara av/på ytterkläderna.)

På mitt nuvarande jobb har vi inte stämpelklocka i dagsläget. Däremot ska vi vara ombytta och klara att gå ut när vi börjar, och byta om när vi slutar. Vi får inte åka till/från jobbet i arbetskläder, utan de bärs enbart när vi är i tjänst.
Så har det varit på de andra jobb jag haft också (bl.a järnväg, handel/butiksdemo, vård/hemtjänst). En ska vara klar att börja jobba när passet börjar.
 
Vi har krav på utstämpling före ombyte men det är för att folk ofta har missbrukat det förr, dvs istället för att byta om på rimliga 5-10 min så har man suttit och ugglat i omklädningsrummet och samlat på sig flex/övertid. Vi hade tidigare en kollega som kunde stå och duscha i 45 min på arbetstid. Det är dock okej att åka till och från jobbet i arbetskläderna så jag väljer att göra det istället.
 
Jag jobbar som sekreterare inom vården och har inte arbetskläder men stämplar in och ut som alla andra. Här tar jag av ytterkläderna samtidigt som jag startar datorn och alla dess program, så lagom tills jag är redo att sätta mig för att stämpla in, är datorn också redo.

På mitt förra jobb bar all personal, även vi sekreterare, arbetskläder. Det var väldigt viktigt att stämpla in och ut först och byta om sedan. Och absolut inte gå ut med arbetskläderna, ens för att gå till butiken dörr i dörr för att köpa lunch. När vi sekreterare fick släppa våra skåp och byta om på våra kontor istället stämplade jag inte först och bytte om sedan, med samma metod som jag använder nu. Istället för att sitta och titta på datorn medan den startar upp alla sina program så bytte jag om och hängde av mig, tryckte lite här och där vid behov (många gånger man slår in lösenord...), ingen sa något om detta sättet, eftersom jag inte utnyttjade tiden på något vis. Men annars är man hård med att byta om först och stämpla in sedan. Vissa är rätt långsamma har jag förstått....
 
Vi (vården) stämplar in, sen byter vi om. Efter passet byter vi om och stämplar ut. Datorn sitter alldeles innanför personalingången, så vi stämplar in när vi kliver in, sen går vi bort till linneförrådet och hämtar kläder, sen till våra omklädningsrum, och efter det går vi ut till avdelningen. Vi får inte heller lämna avdelningen tidigare för att kunna byta om inom arbetstid, utan slutar man 16 går man från avdelningen 16, vilket gör att man oftast stämplar ut 16.10. Samma sak när man kommer, börjar vi kl 07 ska vi vara på avdelningen kl 07, alltså stämplar vi in 06.50.

Krasst sett så är vi på jobbet 20 minuter extra varje pass. På en vecka blir det nästan 1,5 timme. På en månad är det som om vi gjort ett extra (kort)pass.
 
Hos oss är det aldrig någon som sagt något om detta, varken att man ska eller inte ska byta om innan. Har inte ingått i någon introduktion. Jobbar i region sedan snart 17 år tillbaka, sista 15 på samma ställe. Jag stämplar in innan jag byter om för att jag går förbi stämpelklockan på väg till omklädningsrummet. Chefen har sitt rum vid klockan och säger aldrig något om det. Och om han inte får direktiv uppfrån kommer han aldrig att göra det. Han är en sådan som förstår att sådana småsaker är viktiga för trivseln.
Men omklädningen blir ju flextid om det är så att man måste vara på plats en viss tid på morgonen eller inte kan lämna före en viss tid på eftermiddagen. Så egentligen är ju inte tiden medräknad i ordinarie arbetstid.
 
Det kan de nog kräva, för många av oss i vården är det normalt.
Samma här, börjar du tex 07.00 ska du vara redo att kunna börja jobba då. Personal som ska gå hem vill inte behöva vänta på att nästa skift ska komma någon gång när de bytt om. (Alla byter om olika fort och så ska du kolla vart du ska vara tex)
Vi får inte ta hem jobbkläder utan allt ska tvättas på jobbet.
 
Vi (vården) stämplar in, sen byter vi om. Efter passet byter vi om och stämplar ut. Datorn sitter alldeles innanför personalingången, så vi stämplar in när vi kliver in, sen går vi bort till linneförrådet och hämtar kläder, sen till våra omklädningsrum, och efter det går vi ut till avdelningen. Vi får inte heller lämna avdelningen tidigare för att kunna byta om inom arbetstid, utan slutar man 16 går man från avdelningen 16, vilket gör att man oftast stämplar ut 16.10. Samma sak när man kommer, börjar vi kl 07 ska vi vara på avdelningen kl 07, alltså stämplar vi in 06.50.

Krasst sett så är vi på jobbet 20 minuter extra varje pass. På en vecka blir det nästan 1,5 timme. På en månad är det som om vi gjort ett extra (kort)pass.
När jag tänker på det så det borde vara om inte annat för ren säkerhet då här och på andra ställen är just uppgifter från stämpelklockan som visar vilka som är på plats om något händer som än brand.
 
När jag jobbade på lager bytte alla om före vi stämplade in och stämplade ut innan vi släpptes till andra våningen där vi bytte om. Det var inget jag funderade på då men det var också mååånga år sen.
 
När jag jobbade i uniformsyrke o passet började kl 19 skulle jag vara där senast 19, ombytt o klar.
När jag jobbade i uniformsyrke så började arbetspasset (= betalningen) kl 07:00, och första tidsbestämda arbetsuppgiften var också kl 07:00 på en avdelning där man skulle passera typ sju låsta slussar på vägen dit.
Detta innebar ju att man behövde vara på jobbet tidigare för att hämta ut sin utrustning och även ta sig till det ställe man skulle jobba på - men den tiden fick man inte betalt för.
Jag bytte om hemma då så behövde bara hämta ut prylar när jag kom, inte byta om också.
 
När jag arbetade i uniform så bytte man om innan man stämplade in och efter man stämplade ut. Om arbetspasset (och betalningen) började 07:00 så skulle du vara redo att börja jobba då.

Egentligen är det ju exakt samma sak nu när jag varken har arbetskläder eller arbetstider. Jag arbetar i en stor byggnad och jag arbetar långt upp långt in. Från det att jag passerar in genom huvudentrén tar det X antal minuter innan jag faktiskt börjar arbeta i ren transportsträcka, ta av sig ytterkläder osv. Jag börjar ju inte räkna flex när jag går in genom huvudentrén då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 588
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 365
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp