Kampen mot bättre hälsa...

Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok.


För att göra en lång historia "kort":
Jag har kämpat med dåligt mående i flera år. Blev mobbad som barn och större delen av skolgången, vilket ledde till svår social ångest/social fobi. Lite bättre blev det i gymnasiet, och ännu bättre med KY-utbildningen efter det. Jag fick för första gången uppleva uppvaktning och att ha en pojkvän. Förvisso en kass pojkvän med både fysisk och psykisk misshandel i vardagen liksom övergrepp. Efter två år blev jag fri. Min kropp förträngde händelserna och jag var lycklig i 2-3 år. Livet lekte. Sedan triggades minnet igång av en händelse och livet kraschade.

En lång tids depression tog fart. Livet var nattsvart. Mycket ångest, mycket suicidtankar, mycket hallucinationer, mycket ryggvärk. Kontakt med psykiatrin under delar av den tiden, utredning för autism (men ingen diagnos på det), terapi för social ångest och terapi för övergreppen (som psykologen inte ansåg var övergrepp alls utan bara överreaktion från min sida).

Efter flera år började min depression långsamt försvinna. Men den allmänna ohälsan kvarstod. Som introvert med social ångest passar jag inte in någonstans. Blir sällan omtyckt på arbetsplatser (eller i det privata). Jag är rätt ensam således och det är emellanåt skitjobbigt.

Vid något tillfälle under min "bra-period" fick jag för mig att byta inriktning på jobb och satsa på att arbeta med kundmöten, för det var något jag ville innan mitt liv kraschade innan den destruktiva relationen. Världens sämsta val på många sätt och vis. Jag fick jobb lätt, men samma visa där att jag inte var omtyckt för att jag inte var tillräckligt social i en social bransch. Jag trivdes inte heller med arbetsuppgifterna, men tänkte att jag behövde mer tid att komma in i dem. Av olika anledningar sökte jag annat och fick lätt jobb igen.

Nya arbetsplatsen var mycket större med fler arbetsuppgifter, större kundflöde, större bemanning. Ingen introduktion att tala om utan bara kastas in i arbetsuppgifter man inte kunde med ett "det löser sig". Några månader av det och mitt mående kraschade igen med en sjukskrivning som följd. Kroppsvärk och svår stress var diagnosen.

Två års sjukskrivning följde. Ingen bra kontakt med chefen, som inte trodde på mig och mina besvär. Ingen bra kontakt med kollegor eftersom de var ständigt underbemannade.

Efter många om och men började jag jobba heltid igen, i teorin. I praktiken fixade/fixar jag inte att arbeta så många procent på en arbetsplats som gör mig sjuk. Efterföljande år har således bestått i att försöka hålla mig flytande och inte bli sjukskriven igen, men jag har inte heller klarat av att jobba 100% utan en massa sjukfrånvaro. Jag har hela tiden kämpat mot utmattning.

Jag har varit hos företagshälsovården i omgångar och de tror inte att mitt arbete är grundproblemet till min ohälsa utan snarare att jag har obehandlad PTSD som gjort att jag fått utökad social ångest (framförallt för män) och kroppsvärk, vilket eventuellt utvecklats till fibromyalgi.


Det senaste halvåret har mitt mående rasat ännu mer. Jag orkar inget längre. Sover dåligt. Äter inget. Har ångest, suicidtankar. Panikångest. Hallucinerar, lukt, smak. Utmattning, depression. Sjukanmäler mig hela tiden.

Företagshälsovården kan och har erbjudit sig att skicka remiss till psykiatrin för att jag ska få hjälp med min PTSD. Jobbet har inte fått fullt så ingående info, utan främst att läkaren anser det är det bästa och det är för mitt välmåendes skull. Men HR säger nej, de är enligt uppgift rädda för att det blir en sjukskrivning och det är inte det bästa för mig.

Så ingen remiss från företagshälsovården. Istället har jag pratat mer med vårdcentralen, men de nappar överhuvudtaget inte på att jag kan ha PTSD och mina besvär troligt kommer därifrån. De menar på att jag får säga upp mig om jag mår dåligt. På vad sätt det nu skulle lösa mitt grundmående, jobbstressen blir utbytt i arbetslöshetstress istället. Ekonomin kraschar ännu mer än den redan gjort.

Jag har testat att skicka remiss till både psykiatri och smärtrehabilitering och båda har avslagit för att de vill ha remiss från vården.

En allmän sjukskrivning för vården är inte aktuell. Det går inte att sjukskriva för psykisk ohälsa tydligen, trots utmattning, daglig ångest och suicidtankar. Ingen chans till återhämtning med andra ord. De hänvisade till psykakuten för att lösa min måendeproblematik.


Nu står jag här och vet varken ut eller in. Arbetsgivare och läkare vill att jag säger upp mig själv. Alla andra jag pratar med säger NEJ till det och att arbetsgivaren faktiskt får vara den som tar ansvar med uppsägning.

Jag vill bara hålla mig flytande till hösten när jag hoppas på att komma in på utbildning.
 

Så är det dags för nästa grej med jobb :meh:

Vi kom överens om att jag skulle få tre månadslöner mot att jag sa upp mig, och sista dag på anställningen var 30 juni. Klumpsumman med pengar har kommit.

Men jag jobbade i juni och borde ha fått min junilön den 25:e, men det har inte kommit. Så vad hände med dem pengarna?

Måste ringa igen nu, till lönekontoret, facket och eventuellt HR.

Jag HOPPAS det är ett ärligt misstag, men jag känner mig rätt skeptisk med tanke på allt som hänt.
 
Man ska inte säga upp lägenheter ffs. :meh:

Har sagt upp två på kort tid. Först den jag bott i de senaste åren, och sedan en ny jag skulle flyttat in i under sommaren, men som sades upp i och med antagningsbesked till skola. Är glad att jag är ”ledig” nu så jag orkar rodda i sådant här tjafs.

Besiktning av den lägenhet jag bott i blev inte godkänd. Jag är nog fortfarande i chock över det, har alltid fått mycket beröm när jag flyttat från lägenheter tidigare. Men nu sa besiktningspersonen redan inom 1 min ”ej godkänt” för att jag missat skumrester på en yta. Okej, det blev en miss, men ej godkänt för något sådant litet?

Hen klagade också på att vi inte målat om väggarna i hela lägenheten, för det syntes var vi återställt hål från tavlor osv. Ett tag anklagade hen mig för att ha använt en helt annan färg än originalet, men det har inte gjorts. Att färgen på väggarna blivit ljusare med åren måste väl ändå räknas till naturligt. Det står ingenstans att lägenheten måste målas om helt vid utflytt, bara att man ska spackla och måla större hål. Man ska inte ens behöva måla igen mindre håll, men det gjorde vi ändå.

Nåja. Hen hotade med att jag skulle bli betalningsskyldig om/när de behöver ta ut städfirma/målarfirma för att fixa lägenheten.

Nu har jag Hyresgästföreningen på min sida, så hoppas det underlättar en eventuell strid om den fakturan.


Så andra lägenheten, tilltänkt att flytta in i nu under sommaren (istället mellanlandning hos mina föräldrar innan avfärd till Gotland).

Det är ett nybygge och jag sade upp den tidigt, innan inflyttningsdatum var fastställt. Har haft en del kontakt med min kontaktperson på grund av det och att jag inte haft planer på att flytta in i lägenheten alls. Istället sattes den ut på annons igen för att se om en annan hyresgäst var intresserad.

Nycklar till lägenheten var det tvång på att hämta, liksom att de ville att jag skulle göra en besiktning utifall något behövde fixas. Så det har jag gjort. Sedan har tiden gått och nu löper kontraktet snart ut = jag vill återlämna nycklarna.

Det var lättare sagt än gjort. Jag ringde förra veckan och kontaktpersonen ville då att jag skulle åka ut och damma av lägenheten, för den har stått tom nu en månad och kan ha blivit skitig. Fair enough. Åkte ut och dammade av en jätteren lägenhet.

Sedan behövde de göra en slutbesiktning. Fair enough igen. Hen skulle återkomma.

Sedan har det gått några dagar och jag har inte hört något, så ringde igen. Hen har då inte ens försökt få tag på fastighetsskötaren för att boka slutbesiktning. Istället menade hen på att de vill inte att jag lämnar nycklarna än, för de vill inte ha ansvar över lägenheten. Jag har kontraktet till siste augusti och kan lämna nycklarna senare.

Men jag flyttar ju! Jag tycker det är rätt orimligt att jag ska ha kvar nycklarna till t.ex. den 25:e (efter att jag flyttat) och sedan behöva skicka per rekommenderat brev.

Enligt dem kan de inte heller komma in i lägenheten utan de här nycklarna (har de inte huvudnyckel?) så även om de kunnat göra besiktning utan mig i slutet av månaden kommer de enligt egen utsago inte ens in i lägenheten.

Nåja. Efter vårt samtal ringde fastighetsskötaren upp direkt, så det hjälpte att ringa och ”vara jobbig”. Nu har jag en tid till besiktning.

Nu till nästa konstiga grej. Fastighetsskötaren sa att om man lämnar nycklarna tidigt och nya hyresgästen inte är nöjd med ens städning kan hyresvärden behöva anlita städfirma som jag då åker på att betala.

Är jag dum i huvudet som tänker att det inte fungerar så om slutbesiktningen blir godkänd? Och varför skulle det vara kopplat till om man lämnar nycklarna ”för tidigt”? Hade det inte gällt om jag lämnat nycklarna den 30:e?

Fick lite vibbar av att de kommer vilja hyra ut till annan hyresgäst innan mitt kontrakt löper ut, men jag är förhoppningsvis bara paranoid.

Får nog bli ett samtal till Hyresgästföreningen igen.
 
Nu har min besiktning varit, och den blev inte godkänd den heller :cautious: Det var byggdamm på lister och hon beskyllde mig för att min besiktning av lägenheten (innan ”inflytt”) varit undermålig.

Okej. Jag trodde i min enfald att företag gör en besiktning av nyproduktion innan det hyrs ut + ser till att det är rent och snyggt. Den besiktning jag blev ombedd att göra trodde jag var för att kontrollera att allt fungerade som det skulle, inte att kolla renlighet, men för mitt otränade öga såg det ändå rent ut. Men det förväntas tydligen att jag som hyresgäst inför/under inflytt ska göra en besiktning av min lägenhet och städa av den?

Och om/när jag flyttar ut ska företaget göra en besiktning och då ska lägenheten vara renare än när jag flyttade in?

Känns som ett rätt märkligt koncept, men nåja, jag har dammat av lägenheten en gång till + svabbat golvet.

Tog också massor av bilder på hur det såg ut när jag lämnade lägenheten, ifall det skulle bli problem.


Att lämna nycklarna var ett fortsatt problem. Hen menade på att de inte vill att man lämnar två veckor tidigare än kontraktet går ut, att det är ens eget ansvar att lämna ”i tid”. Hen sa också att jag kunde skicka nycklarna med rekommenderat brev, det är inget problem för dem för det är inte deras ansvar om nycklarna kommer bort postväges (som tydligen hänt).

Jag fick lämnat nycklarna tillslut ändå. Fattar inte varför det spelar så stor roll att jag lämnar nycklarna en vecka tidigare än de brukar vilja ta emot dem.

Fattar inte heller varför de var tvungna att boka en besiktning hos fastighetsskötaren när det inte ens var den personen som var ute och gjorde besiktning.


Det positiva är att man lär sig av sina misstag i alla fall, så vid nästa nyproduktion ska jag skanna av lägenheten som en hök och felanmäla vid minsta lilla så det loggas hos företaget (=jag slipper förhoppningsvis problem vid utflytt).
 
Nu har min besiktning varit, och den blev inte godkänd den heller :cautious: Det var byggdamm på lister och hon beskyllde mig för att min besiktning av lägenheten (innan ”inflytt”) varit undermålig.

Okej. Jag trodde i min enfald att företag gör en besiktning av nyproduktion innan det hyrs ut + ser till att det är rent och snyggt. Den besiktning jag blev ombedd att göra trodde jag var för att kontrollera att allt fungerade som det skulle, inte att kolla renlighet, men för mitt otränade öga såg det ändå rent ut. Men det förväntas tydligen att jag som hyresgäst inför/under inflytt ska göra en besiktning av min lägenhet och städa av den?

Och om/när jag flyttar ut ska företaget göra en besiktning och då ska lägenheten vara renare än när jag flyttade in?

Känns som ett rätt märkligt koncept, men nåja, jag har dammat av lägenheten en gång till + svabbat golvet.

Tog också massor av bilder på hur det såg ut när jag lämnade lägenheten, ifall det skulle bli problem.


Att lämna nycklarna var ett fortsatt problem. Hen menade på att de inte vill att man lämnar två veckor tidigare än kontraktet går ut, att det är ens eget ansvar att lämna ”i tid”. Hen sa också att jag kunde skicka nycklarna med rekommenderat brev, det är inget problem för dem för det är inte deras ansvar om nycklarna kommer bort postväges (som tydligen hänt).

Jag fick lämnat nycklarna tillslut ändå. Fattar inte varför det spelar så stor roll att jag lämnar nycklarna en vecka tidigare än de brukar vilja ta emot dem.

Fattar inte heller varför de var tvungna att boka en besiktning hos fastighetsskötaren när det inte ens var den personen som var ute och gjorde besiktning.


Det positiva är att man lär sig av sina misstag i alla fall, så vid nästa nyproduktion ska jag skanna av lägenheten som en hök och felanmäla vid minsta lilla så det loggas hos företaget (=jag slipper förhoppningsvis problem vid utflytt).
Vid nyproduktion ska lägenheterna vara flyttstädade men jag vet sedan min tid i byggbranschen att det fuskas otroligt mycket med den biten. Tyvärr ger det en inte frikort när man flyttar ut, det finns på nätet listor vad som ska vara gjort vid en flyttstädning, som t ex att dra fram spisen och göra rent bakom, att det ska vara avtorkat på och i alla skåp osv.
 
Vid nyproduktion ska lägenheterna vara flyttstädade men jag vet sedan min tid i byggbranschen att det fuskas otroligt mycket med den biten. Tyvärr ger det en inte frikort när man flyttar ut, det finns på nätet listor vad som ska vara gjort vid en flyttstädning, som t ex att dra fram spisen och göra rent bakom, att det ska vara avtorkat på och i alla skåp osv.
Jag är medveten om att det finns listor vid flyttstäd eftersom jag följt dessa vid utflytt alla gånger, det var annat jag tyckte var märkligt.
 
För många år sedan flyttade jag in i en hyresrätt som jag började städa, men insåg att nej denna är skitigare än acceptabelt. Ringde hyresvärden och de skickade ut städfirma direkt utan problem :cautious: det var som att de visste att lägenheten var undermåligt städad, men försökte slippa ta ut städföretag :cautious:
 
För många år sedan flyttade jag in i en hyresrätt som jag började städa, men insåg att nej denna är skitigare än acceptabelt. Ringde hyresvärden och de skickade ut städfirma direkt utan problem :cautious: det var som att de visste att lägenheten var undermåligt städad, men försökte slippa ta ut städföretag :cautious:
Min första lägenhet var renoverad, de hade bilat upp betongen i badrummet. Allt var städat utom i skafferiet där det var ett tjockt lager betongdamm.
Jag städade bort det själv. Orkade inte påpeka det.
 
Min första lägenhet var renoverad, de hade bilat upp betongen i badrummet. Allt var städat utom i skafferiet där det var ett tjockt lager betongdamm.
Jag städade bort det själv. Orkade inte påpeka det.
Här hade det handlat om flera timmars städning. :meh: de skickade ut firman samma dag som jag ringde
 
Nu har min utbildning startat och jag är asnöjd med hur livet har utvecklats!

Utbildningen är riktigt najs! De första två dagarna har varit fyllda med information och jag är så trött i huvudet! Inom två veckor nu ska vi hinna skriva 110 sidor på ett projekt + ha andra läxor och aktiviteter. Men det ska nog hinnas med att titta på solnedgången varje kväll och vara social :D


IMG_1768.jpeg
 
Kör en liten uppdatering.

Livet är på rätt väg! Nu har jag varit på Gotland i tre veckor och jag mår topp. Det är en SÅ rolig utbildning, fantastiska miljöer och natur, och människorna är gudasnälla.

Just nu håller vi på att skriva långfilmsmanus som vi har två veckor på oss att jobba med. Jag skrev klart mitt på tre dagar - kanske lite väl maniskt skrivande :angel: Funderar på att skriva ett till, jag har trots allt en vecka till på mig och känner mig lite galen.

Jag är en tystlåten individ och har rätt svårt att lära känna folk därför, men har träffat flera som gärna vill umgås med mig och som jag har kontakt med varje dag. De är sådana fantastiskt trevliga människor på alla sätt och vis.

Och jag älskar personalen på skolan! De är så jäkla omtänksamma och måna om att vi har det bra.

Det är länge sedan jag känt mig såhär trygg. Hoppas det håller i sig!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 890
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 134
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 144
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp