Krav efter utstämpling?

När jag tänker på det så det borde vara om inte annat för ren säkerhet då här och på andra ställen är just uppgifter från stämpelklockan som visar vilka som är på plats om något händer som än brand.

Dock så ska inte våra vikarier stämpla in/ut, utan det är bara vi fast anställda som är med i systemet, så det fallerar ju direkt med hur många som faktist vistas i lokalen. Vi har säkert närmare en handfull vikarier per dygn.
 
När jag tänker på det så det borde vara om inte annat för ren säkerhet då här och på andra ställen är just uppgifter från stämpelklockan som visar vilka som är på plats om något händer som än brand.

Fast det finns ju å andra sidan en massa arbetsplatser som inte har stämpelklockor alls eller som också har en massa kunder (eller motsvarande) i byggnaden och därmed inte har någon aning om vilka som finns i byggnaden. Så det kan nog inte gälla som generellt argument menar jag. Däremot kan det ju vara ett argument mot arbetsgivaren som en fördel med att byta om innan :)
 
Vi byter om först och stämplar in sedan (vården här med). Omklädningsrummen ligger en kort bit bort från de olika avdelningarna och alla avdelningar har stämpelklockan innanför dörrarna som de flesta är låsta.
 
Vår stämpelklocka sitter i hallen. Så du byter om, stämplar in, sätter på dig skor och går ut. När du stämplar ut gör du det innan du går in och byter om.
 
På mitt jobb är det väldigt olika. Arbetsgivare är regionen. Naturbruksgymnasium. Lärarna i teoretiska ämnen stämplar in när dom kommer in genom dörren. Sen går dom ofta upp till matsalen och tar en kopp kaffe. Lagårdspersonalen och övrig drift på gården stämplar in när dom går in i lagården, då är dom färdigombytta och börjar jobba direkt. Lärare i djurhuset som ska vara ombytta av smittskyddsskäl, byter kläder på arbetstid. Kökspersonalen byter om innan arbetstidens början. Dom får icke stämpla in innan klädbyte och inte byta om hemma. Vi på fritiden stämplar in på flex, tar med en kopp kaffe, börjar jobbprata, kollar mail och loggar upp till 30 min innan schemalagd arbetstids början. Känns som privilegierna är olika?
 
<snip>
Krasst sett så är vi på jobbet 20 minuter extra varje pass. På en vecka blir det nästan 1,5 timme. På en månad är det som om vi gjort ett extra (kort)pass.

Skolbuss bolaget jag jobbar for blev stamda i en "class action lawsuit" for att de tvingade sina anstallda att "skota jobsysslor" pa fritiden. Da det gallde busschaufforer sa var det ocksa sa att anstallda skulle stampla ut innan de gick pa toaletten, och alltsa inte hade mojlighet att ga pa toa under tjanst.

Foretaget forlorade och ar inte riktigt lika hysteriska langre, nu har vi var sin tablet var som vi checkar in och ut pa (samt registrerar kontroller av bussen och lite annat fore/efter/och under arbets passet) och att ga pa toa innan man checkar ut ar helt okay i dagens lage. :p

Var relativt nya chef har gatt fram och tillbaka mellan att vara superslapp med nar vi checkar in och ut ... och att papeka att det MASTE goras fore/efter whatever ... men da ingen av de som jobbat i manga ar tar honom pa allvar sa gor ingen annan det heller. Vi checkar in nar vi ska, gar pa toaletten efter incheckning, och hinner vi inte till vara "pick-up" hallplatser sa far de andra vara tider sa vi hinner. So there!
 
Fast det finns ju å andra sidan en massa arbetsplatser som inte har stämpelklockor alls eller som också har en massa kunder (eller motsvarande) i byggnaden och därmed inte har någon aning om vilka som finns i byggnaden. Så det kan nog inte gälla som generellt argument menar jag. Däremot kan det ju vara ett argument mot arbetsgivaren som en fördel med att byta om innan :)
Känns ju lite dumt att rutiner runt utrymning och hur det ska förmedlas till räddningstjänsten om det inte går att lita på.
Kan tänka mig att det är olika, här har vi brandfarliga varor som måste förvaras på vissa sätt för att vara godkänt.
Så kan mycket väl tänka mig hur det fungerar inom olika yrken.
 
Jag jobbar inom industri, man tar sig in på området med hjälp av ett passerkort. Sen stämplar man in på arbetsplatsen, byter om och dricker kaffe innan arbetsdagen börjar. Man får alltid avlösning minst 15 minuter innan passet är slut så man hinner duscha och klä på sig innan man stämplar ut.
Systemet är godkänt av företaget, man får max 6 minuters extratid oavsett om man kommer 40 minuter innan passet börjar, vilket jag brukar göra 😅 börjar man/stämplar in mer än en timme innan passet börjar så får man komptid, men då ska det ha godkänts av chef.
 
Ingen stämpelklocka men du ska infinna dig på din position den tid du börjar enligt schemat, ombytt och klar. Du går från din position när du slutat enligt schemat och så går du och byter om. Så 10-20 min per dag är jag obetalt på mitt jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 588
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 365
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp