Krattvarning!

C

Chappe_

Jag sitter som en kratta! Min häst är väldigt skumpig och fruktansvärt stark! Därför tror jag också att jag lutar mig lite bakåt, för att göra mig själv starkare, inte för att det hjälper kanske, men det går automatiskt! Det jag själv tror att jag måste göra är att räta uppmig, sätta mig mer i mitten av sadeln. på några av bilderna vet jag att jag måste vrida om handen... Vilket jag vet att ajg blivit bättre på nu. och titta upp måste jag också göra (citerar min kompis vid senaste dressyrstarten: knopparna sitter nog kvar Amanda, så titta upp du.)

nå, vad gör jag för fel?
10122944.jpg

denhär bilden är vidrig:eek: tror att vi försökte gallopera
10122946.jpg

10122945.jpg

o så en riktigt gammal!
5608928.jpg

har det förbättrats eller försämrats? :crazy:

Sv: Krattvarning!

Jag har ett tips till dig slappna av andas och sitt. Så tänker jag hela tiden när jag rider, sepciellt när jag rider lite skumpiga hästar. När man tänker på de orden blir det andra automatiskt bättre (framförallt händer och ben).

Trevlig häst :) Man kan nog aldrig vara säker på att knopparna sitter kvar eller hur? :p

Det ser ut som om det går för fort. :eek:

Lugna ner det lite och låt hästen jobba mer varje steg än att bara gasa på, då kommer du ha lättare att sitta mitt över hästen och inte köra go-cart. :angel: Dessutom är det lättare att få en häst lydig om det går sakta. :idea:

berätta gärna mer om er!

joo, fast hästen orkar inte riktigt i lågt tempo, så vi kör lite räser tills vidare (om vi kör gokart nu så kanske vi körde formel 1 tidigare :crazy:)

vet inte riktigt vad ajg ska säga mera :angel: men hon blev inriden när hon var 20, dressyrriden när hon var 23... :)

Provat någon annan sadel?

Sen sitter du ju bättre på den bild då hon är lite bättre i eftergift, jag tror att det är lite av en ond och god cirkel.

Är hästen avslappnad och lösgjord så släpper den ner dig i sadeln, och dessvärre; tvärtom.

Sadeln är underbar! men jag har funderar på att flytta/byta till ett par mindre knästöd... om du tror att det kan hjälpa?

ditt problem är att du inte är stark i ditt säte. i dina mag muskler främst.
istället för att sitta emot, i en korrekt sits, o använda de nedre bukmusklerna i hop med länd muskelaturen så lutar du dig bakåt.

du spjärnar med skänklen i stigbyglarna = sitter på baksidan av låret, istället för insidan
du viker dig i mitten, skjuter fram föften = får ej genom förhållningar = rider med handen
du använder bara de övre bukmusklerna = faller fram med axlarna = stumma händer

ett tips skulle vara att bli longerad på inspänd häst o träna din sits.

tömköra hästen i form så den blir stark och orkar jobba i den form du önskar o kräver.

hoppas du har en tränare till hjälp, lycka till!!

ursäkta, men detta hör kanske inte till ämnet x) Men jag älskar din kavaj :o Den va underbart fin på någe sätt ^^ Va har du köpt den ? förlåt att jag avbröt ämnet :crazy:

Kl

har chappe varit på ny dressyrtävling? hur blev placeringen ?

för mig är (var?) de precis samma. Jag har dock ett blick-tips. Min ridlärare satte en lapp på hästens man så att jag tydligt såg den när jag stirrade ner. På den stod de typ "BLICKEN! glöm inte!". Då kom man på sig direkt och rättade det. Sitsen blev bättre nästan direkt. Simma lugnt och good luck! /Rebecka

*kl*
Jag vill varna för att när du lutan dig bakåt så skuter du fram hästen med sätet. Egentligen ber du alltså då hästen att springa snabbare.

Mitt råd är första och främst att ha en sadel som är bekväm för både dig och hästen. Rid föer en bra tränade och ta ett steg tillbaka i ridningen. Sitt djupt i sadeln och försök slappna av.

Gå tillbaka till skrittarbete, jobba mycket sidvärtsrörelser där du får kontroll över båda fram och bakdel. När du sätter igång i trav så skall det gå lugnt och mjukt till. Blir det full fart frammåt så ta ned hästen i skritt igen för att hitta balansen.

ursäkta, men detta hör kanske inte till ämnet x) Men jag älskar din kavaj :o Den va underbart fin på någe sätt ^^ Va har du köpt den ? förlåt att jag avbröt ämnet :crazy:

haha:p det är en helt vanlig panikinköpt kavaj, från börjes! kostar typ 300 eller nått:p

ditt problem är att du inte är stark i ditt säte. i dina mag muskler främst.
istället för att sitta emot, i en korrekt sits, o använda de nedre bukmusklerna i hop med länd muskelaturen så lutar du dig bakåt.

du spjärnar med skänklen i stigbyglarna = sitter på baksidan av låret, istället för insidan
du viker dig i mitten, skjuter fram föften = får ej genom förhållningar = rider med handen
du använder bara de övre bukmusklerna = faller fram med axlarna = stumma händer

ett tips skulle vara att bli longerad på inspänd häst o träna din sits.

tömköra hästen i form så den blir stark och orkar jobba i den form du önskar o kräver.

hoppas du har en tränare till hjälp, lycka till!!

okej, tack för råden :) ska börja med magrutorna redan nu!

Jag tycker det ser ut som om du håller balansen med hjälp av tyglarna, delvis. Som någon skrev orkar du inte hålla uppe överlivet med dina magmuskler. Samtidigt tror jag hästen inte heller klarar av att balansera sig utan din tygel. Försök släppa mer framtill och låta honom hitta balansen själv! Rid med rumpan och var inte så noga med var han har huvudet. Så länge han använder tygeln som ett stöd får du ingen riktigt ärlig eftergift. Jag har fått träna galoppfattningar och övergångar med min häst för att förbättra självbärigheten.

Min spontana åsikt är att du skulle behöva rida mycket utan stigbyglar och på långa eller inga tyglar. Du behöver hitta en egen balans och stadga innan du kan begära det av hästen, och när du balanserar på bakvalvet och håller dig fast i tyglarna blir det hela ridningen spänd och du sitter ovanför hästen. Du behöver komma ner på hästen, och som sagt, använda en massa mer mag- och ländmuskler för att få en stadig sits. Koncentrera dig mindre på hur hästen går, ge dig ut och skritta på långa tyglar och försök hitta rätt själv först. :)

Tips: Sträck på magen och titta upp! Försök få bak armbågarna och håll inte så hårt i tygeln (man ser att hästen är stark, men försök att vara lättare i handen). Flytta fram stigbygeln längre fram mot tån, korta stiglädrena något annars får du ingen balans och benen åker fram. Och tummen uppåt.
Jämf. den tidigare bilden: Du har bättre skänkelläge nu (då var hälen rakt upp), men då sträckte du samtidigt upp dig mer.

Hoppas du inte tar illa upp! Lycka till!:D

ser ut att ha förbättrats!!
Nu ser det ut mer som om du sitter på bakvalvet, försök att släppa med knäna när du kniper med dom, så sjunker man ner i sadeln. Ingen idé att koncentrera sej på formen när man inte sitter rätt Testa att bli longerad ett tag, utan att ha nått att hålla i.

En del har skrivit att det ser ut att gå fort, det kan ha att göra med att du kniper med knäna o så, försök att slappna av och komma bak med skönkeln mera! lycka till :rofl:

Lite OT kanske men om hästen inte orkar gå i samlat och i lugnt tempo, är ni verkligen redo för att tävla då?

Jag tror att om du tränar upp dina magmuskler, så kommer du att få en mkt bättre sits!

Keep up the good work!

Du ser ut att sitta obalanserat. Ta bort stiglädrena från sadeln, hiva in i ett skåp och rid utan i en månad att börja med. HELT utan, från uppsittning till avsittning. ALLA pass - även ute. Övergångar mellan skritt och trav så ska du se att du kommer lära dig slappna av och sitta bättre.
Din häst ser INTE stark ut, snarare inte lösgjord, spänd och obalanserad. Framtung och låst i nacke och käke är inte samma som stark. Mjukare händer ger mjukare mun.

Liknande trådar

Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka