Krattvarning!

Sv: Krattvarning!

Du ser ut att sitta obalanserat. Ta bort stiglädrena från sadeln, hiva in i ett skåp och rid utan i en månad att börja med. HELT utan, från uppsittning till avsittning. ALLA pass - även ute. Övergångar mellan skritt och trav så ska du se att du kommer lära dig slappna av och sitta bättre.
Din häst ser INTE stark ut, snarare inte lösgjord, spänd och obalanserad. Framtung och låst i nacke och käke är inte samma som stark. Mjukare händer ger mjukare mun.

Nu har jag ju svårt att förstå hur du kan på en bild avgöra hur vida min häst är stark eller inte. Men hon ÄR stark vill jag lova. och mjuk i munnen blir hon inte hur mjuk hand man än har!!!

En häst som är hård i munnen och måste rusa för att orka, är i mina ögon inte stark!
Den orkar inte använda sin kropp rätt och bära upp dig o släppa ner dig i sadeln.

Antingen kan du förlja alla sitsråd och fortsätta kämpa med de obekväma rörelserna och ignorera den låga graden av bärighet.

Eller så kan du gå tillbaka flera steg, vänta med tävling och rida i ett tempo och en form som bygger upp och stärker hästen. Lära dig komma åt den. Vilket är lättare i ett lugnt tempo.

Att skola en häst till att mjukt och sviktande bära en ryttare går inte på en grisblink. Och att forsa fram gör det enormt svårt om inte omöjligt för dig att inverka.

Den ser ut att inte vinkla sina bakben så mycket och ser stum ut i framdelen. Inte lätt att sitta ner då!
Hoppas ni får till det och kan sitta och finåka snart!:)

Men hon ÄR stark vill jag lova. och mjuk i munnen blir hon inte hur mjuk hand man än har!!!

Det där tror jag inte på. En häst som bär sig själv, är lösgjord och avspänd blir mjuk. Det är tyvärr en ond cirkel som du har hamnat i. Du håller för hårt i tygeln för att du inte klarar av att separera handen från resten av kroppen, hon klarar inte av att hitta balansen själv och blir tung och hård i handen - ie, hon respekterar den inte. Handen betyder inte stopp, den betyder "lägg dig här, så hjälper jag dig att hitta balansen".

jag tycker att hästen ser spänd ut och då är det lätt att det blir studsigt (jag vet, har själv provat). Mitt tips är att rida mycket skritt-halt övergångar tills hästen lungt och avlappnat gör övergångarna. när det går bra smyger du igång till trav och fortsätter att göra övergångar där, trav-skritt-trav-halt-skritt osv. om hästen blir spänd igen och börjar gå i ett överilat tempo går du tillbaka till skritt-halt övergångar tills hästen är avlappnad. då ska du se att när hästen är avslappnad blir det lättare att sitta ner.

En häst som är hård i munnen och måste rusa för att orka, är i mina ögon inte stark!
Den orkar inte använda sin kropp rätt och bära upp dig o släppa ner dig i sadeln.

Antingen kan du förlja alla sitsråd och fortsätta kämpa med de obekväma rörelserna och ignorera den låga graden av bärighet.

Eller så kan du gå tillbaka flera steg, vänta med tävling och rida i ett tempo och en form som bygger upp och stärker hästen. Lära dig komma åt den. Vilket är lättare i ett lugnt tempo.

Att skola en häst till att mjukt och sviktande bära en ryttare går inte på en grisblink. Och att forsa fram gör det enormt svårt om inte omöjligt för dig att inverka.

Den ser ut att inte vinkla sina bakben så mycket och ser stum ut i framdelen. Inte lätt att sitta ner då!
Hoppas ni får till det och kan sitta och finåka snart!:)

hur menar du då? alltså att en häst som måste rusa för att orka inte är stark. min häst har en stark sida och en svag sida, i de starka varvet klarar hon att hålla ett bra tempo, bär sig, men fortfarande extremt stark! får hon tag på bettet drar hon en nästan ur sadeln. och då handlar det inte om att hon inte orkar, vilket måste betyda att hon har kommit på ett sätt att slippa arbeta.

till dem som skrev att jag inte skulle tävla: vad gör det om jag tävlar? annat än att jag får dåliga poäng? jag kan inte förstå att det skulle påverka hästen. hon är snällare ute på tävling då hon kanske känner att hon måste lita mera på mej. inte lika stark osv.

till alla: jag har ett tag ridit på pessoa, det har hjälpt väldigt mycket då jag orkar hålla i när jag nu bytt till ett vanligt tredelat bett.

hur menar du då? alltså att en häst som måste rusa för att orka inte är stark. min häst har en stark sida och en svag sida, i de starka varvet klarar hon att hålla ett bra tempo, bär sig, men fortfarande extremt stark! får hon tag på bettet drar hon en nästan ur sadeln. och då handlar det inte om att hon inte orkar, vilket måste betyda att hon har kommit på ett sätt att slippa arbeta.

Självklart har det med styrka att göra. Hon klarar kanske att bära sig ett tag, men inte hela tiden. Det spelar ingen roll om en sida är starkare än den andra. När hästen bär sig jobbar den på med båda bakbenen och kan inte välja att slappa med ena sidans benpar bara för att den är mer musklad. Pessoabett löser ingenting. Du måste få henne att bli starkare bak - då tar hon inte tag i bettet. Jag tycker du ska fundera på att byta tränare, om den du rider för tipsar om pessoabett.

Självklart har det med styrka att göra. Hon klarar kanske att bära sig ett tag, men inte hela tiden. Det spelar ingen roll om en sida är starkare än den andra. När hästen bär sig jobbar den på med båda bakbenen och kan inte välja att slappa med ena sidans benpar bara för att den är mer musklad. Pessoabett löser ingenting. Du måste få henne att bli starkare bak - då tar hon inte tag i bettet. Jag tycker du ska fundera på att byta tränare, om den du rider för tipsar om pessoabett.

jag kan inte minnas eller se att jag skrev att det var han som tipsade om pessoabettet!!!!!!!!

Hon kan gå hur bra som helst, hur länge som helst, i sitt bästa varv, utan att rusa eller hugga tag i bettet!

jag kan inte minnas eller se att jag skrev att det var han som tipsade om pessoabettet!!!!!!!!

Hon kan gå hur bra som helst, hur länge som helst, i sitt bästa varv, utan att rusa eller hugga tag i bettet!

Då tycker jag att du ska skrota det helt och hållet. Jag antog att du föjde din tränares råd.

Jag tror att du överskattar din hästs styrka, och inte så lite. Hade gärna sett en video på det du beskriver. Antingen är hon väldigt oliksidig, eller också så är du det. Hur som helst tyder en hård och stark mun på felaktig ridning och/eller för svag muskulatur.

När jag tittar på dina bilder och jämför med vad jag fått kämpa med (och fortfarande jobbar på med) i min sits, så tänker jag på följande:

- du sitter inte ner på de tre punkter som sittbenen och blygdbenet ska utgöra. Du sitter bakåtlutad på sittbenen och jag gissar att du spänner korsryggen och rumpmusklerna rejält, samt att du itne kan följa hästens rörelser med höfterna. Som andra har påpekat så skjuter du hästen framför dig med sitsen, istället för att sitta rakt upp och ner och omsluta hästen med din sits och dina ben. Rid utan stigbyglar mycket och fokusera på att din sits ska "hänga" över hästen på alla tre punkter. Öva avslappning i korsrygg och rumpmuskler och låt höfterna följa med hästens rörelser. Börja i skritt och träna sen på att ta med det upp i trav - vilket ÄR svårt om man länge har ridit med spänd sits. Håller på med det själv, varenda ridtur!

- det här innebär också att du spjärnar i stigbyglarna vilket hjälper till att skjuta upp/bak dig i sadeln. Rid utan stigbyglar...

Lycka till!

Jag har tyvärr ingen film på just det.

Hon kan självklart vara oliksidig till viss del, men eftersom skillnaden på hemma och borta är så enorm, så kan det inte vara så extremt

Angående starka hästar... min tränare säger alltid MOTSTÅND skapar MOTSTÅND!!
Helt sant! Ju mer hästen är stark, desto mer håller du troligen emot, o hästen blir ännu starkare. Det blir en ond cirkel! Hästen måste orka bära sig själv, orkar den inte hänger den i handen..Om du rider på halvlånga tyglar vad händer då?
Min tränare säger oxå att en förhållning eller svängande hjälp får endast vara max 2 sek lång, annars hinner hästen hänga sig fast i bli stark. Korta snabba hjälper..

till dem som skrev att jag inte skulle tävla: vad gör det om jag tävlar? annat än att jag får dåliga poäng? jag kan inte förstå att det skulle påverka hästen. hon är snällare ute på tävling då hon kanske känner att hon måste lita mera på mej. inte lika stark osv.

till alla: jag har ett tag ridit på pessoa, det har hjälpt väldigt mycket då jag orkar hålla i när jag nu bytt till ett vanligt tredelat bett.
Vad "vi" kanske menade med att vänta med tävling, var kanske att om du rider på för att fullfölja kraven i programmet kanske du måste gå över gränsen vad hästen eg skulle klara av i en bra bärig form.
Om den genomför programmen i en spänd form utan bärighet, är det kanske inte så vidare bra för framtiden. Hållbarhetsmässigt menar jag.

Skulle själv tycka att det var roligare att kunna rida hästen kortare sträckor i en riktigt fin form o lätt i handen än att tävla och få dåliga poäng och på köpet inte komma vidare framåt.

från början handlade inte dethär om hurvida min häst orkar tävla eller inte, min sits är lika illa vem jag än sitter på!!

Jag tror att hela denna diskussionen faller på att ni använder begrepper "stark" på helt olika sätt. Chappe använder det så som många som ridit på ridskola eller lätt-klass nivå använder det:

Stark = Hästen är hård i munnen och drar i ryttaren så att denne hamnar ur position.

Många av er andra använder det på ett helt annat sätt:

Stark = Hästen är stark i de muskler som är involverade i samling. Hästen orkar bära sig själv och känns lätt och mjuk att rida!

Med så olika synsett är det ju inte konstigt om diskussionen blir konstig. Jag tycker det är beundransvärt att trådskaparen ser sina fel och brister och vill göra något åt dem :bow: Om du kan förstå att din häst blir hård och stel på grund av att hon/han är svag så blir det lättare för er att träna rätt. Men du måste själv kunna bli starkare i ditt mellanparti för att kunna sitta upprätt även om hästen skulle dra i dig (jag förutsätter att det inte är några fysiska fel på hästen som gör att den kan bli istadig). Du kan träna upp din styrka antingen genom sitsträning på hästen. Du behöver då någon på marken till en början som kan säga när du sitter rätt. Försök hitta det läge där axlarna är mitt över dina sitt ben och SITT där. Tänk att du skall skjuta in "svansen mellan benen" utan att tappa kontakten med sittbenen eller luta bakåt och ha ett litet "håll" i magen. Du kan också träna upp styrkan i mage och rygg på annat sätt t.ex. pilatesboll.

Lycka till!

In med magen ut med bröstet,slappna av i rumpa,knä å ben..rid även utan stigbyglar be att någon longerar din häst med inspänningstyglar å träna i både trav/galopp å inga tyglar att ta stöd i:D

Lycka till!

Hej!
Jag tycker att det är häftigt att du kommit så pass långt med din häst som du har gjort! Jag förstår att det är svårt men jag tycker att det ser ganska trevligt ut med tanke på förutsättningarna. När hästarna börjar närma sig 23-24 år så har de oftast blivit ganska "oflexibela" med åren och dessutom var denna extremt sent inriden. Frysmärkningen gör att jag gissar att det är en fd travare och det underlättar inte heller att få till samlade och bäriga gångarter med mjuk eftergift som vi alla strävar efter.

Vad gäller sitsen har du redan fått bra råd och tips i tråden! Keep up the good work!

Apropå bettfrågan tänkte jag tipsa om tex ett pessoa. Vissa hästar som hugger tag i bettet går att rida på sytrådar om man har ett bett med lite hävstång. Sen kan man växla fram och tillbaka mellan bettet. Hade en själv som bara blev sned och stark i munnen på tränsbett men kanonfin, reglerbar och lätt/mjuk i munnen på gagbett. Det handlar nog lite om att på ett skarpare bett kan man ta igenom tygeltaget/förhållningen etc och sedan direkt lätta upp medans ridningen på tränsbett kan bli en lång kamp om förhållningarna inte går igenom helt och hästen bara hugger i...

Heej ! Jag tycker du ska bak med skänkeln och titta upp. Som många redan har sakt (blicken då..) Om du drar back skänkeln då blir det antomatiskt att du rättarpå dig...

Lycka till... :banana:

Hej!
Har inte läst alla tidigare kommentaerar, och är lite för trött för att skriva ngt riktigt konstruktivt. iallafall, varför tävlar du om hon inte orkar gå lugnt och bara sig? varför sitter du överhuvudtaget ner om hon inte kan bära sig i balans? om hästen är orutinerad, bör den ha en mkt rutinerad och balanserad ryttare, eller också mkt hjälp från marken. tränar du ofta? vad säger din tränare? mitt tips är att du i första hand försöker bygga upp din egen sits och balans. hästen kan inte balansera både sig själv och dig. du ska bara inverka när det behövs, och resten av tiden inte störa hästen alls. vägen dit är lååååååång men det är bra att veta vad man strävar efter.. :)
Rid hästen i låg form där den hittar sin balans. om hästen inte orkar gå lugnt; rid bara väldigt korta pass och sluta när det går bra. lugn takt, och låg form så kommer hästen börja bära sig bättre, och därmed bli starkare. att sitta och nöta alltför ofta och alltför länge bryter ner hästen mer än vad den bygger upp.
Det ser faktiskt inte så tokigt ut, på en bild såg ni väldigt mkt mer balanserade ut en på en annan bild. Jag vet att jag kan låta lite hård när jag skriver, så ta inte illa upp. och lycka till! skam den som ger sig ;)

Tack för ditt svar. SJälvklart skulle jag inte kämpa på om det vore ngt fysikst fel på hästen! dina tips verkar bra och ajg ska testa dem när hästen vilat klart:p

Annika Källse Tack så mycket!!! Det är såna som du som får mig att vilja fortsätta kämpa! :D Jo, hästen är sent inriden och börjar ju bli lite till åren. Men hon själv tror att hon är runt 3-4 år ;) Hon hade stått i 14 år innan jag började med henne, så hon hade ju börjat bli lite bekväm av sig också ;) tack för svaret!!

AliceL Jag tävlar för att både jag och hästen älskar det, dessutom tävlar vi bara mot oss själva. Hästen orkar mkt väl balasera sig när jag sitter ner, problemet är att hon kommit på ett sätt att slippa arbeta, genom att ta bettet och köra ner huvudet, och då har man inte en chans att sitta kvar i balans. Jag tränar en gång i veckan, min tränare säger också att det är ett sätt för henne att slippa jobba. Hästen vill tävla, men inte träna.

Liknande trådar

Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka