Krasslig efter vaccination

C

Coffeaclub

Som lite spin off på en annan tråd jag startade angående att min häst hade mystisk hosta, så undrar jag om hästar, precis som människor, som blir vaccinerade mot influensa kan bli krassliga typ förkylda efter att de blivit vaccinerade.

Pratade med en arbetskompis om detta idag och hon hade varit med om liknande efter att hon vaccinerat sin häst mot hästinfluensa.

Sv: Krasslig efter vaccination

Hästar som har en subklinisk infektion, dvs en infektion som inte ger några påvisbara symptom, kan efter vaccination uppvisa symptom/bli krassliga. Orsaken är inte att de blir sjuka av själva vaccinet utan att vaccinet belastar immunförsvaret och att den subkliniska infektionen får chansen att blossa upp.

Sedan kan hästar förstås reagera allergiskt på själva vaccinet (eller egentligen adjuvanset i vaccinet, det ämne som retar immunförsvaret lite extra).

Sv: Krasslig efter vaccination

Ok, tack för svaret!

Min pålle hostar lite och imorse var det lite vitt snor i näsan. Han hade inget snor nu när jag gav dem kvällsmat. Om ju, som jag skrev i förra tråden, lite orolig för att han är på väg att bli sjuk. Vet. som vaccinerade upplyste om att stelkrampsvaccinet kunde göra att han blev lite stel i nacken efter 3-4 dagar, vilket han inte blev. Han sa dock inget om hur han kunde reagera på influensavaccinet. Brukar vanlig förkylning vanligtvis gå över av sig själv? Hade en pålle som verkade lite förkyld förra vintern, men det försvann av sig självt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 885
Senast: starcraft
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar