Kräsna jäkla djur! (lucern pellets)

shlubberdubb

Trådstartare
Fodersäljaren var så snäll att de idag ringde dangrönt i danmark för att fråga om deras lucernpellets inneöll melass eller annan bindmedel. Svaret var nej. Då samtliga behöver protein så väljer jag hellre lucern än sojamjöl.

Fyra hästar i stallet. Två äter pelletsen med glädje. Två står bara och stirrar på krubban, stirrar på mig med en upsyn som säger "menar du allvar!?"

Två hästar tillhör syster yster. Två tillhör mig.

Gissa vilka två som tycker jag fått en totalknäpp i skallen?

Japp - MINA!

Min ena är en fetknopp som behöver protein för höet har uppenbarligen högt energivärde. Min andra är en fullblodsdam som behöver mycket energi för hullet men också en hel del protein.

Fullblodsdamen bara blåvägrar äta pelletsen uppblött men tuggar motvilligt i sig det torrt. Fetknoppen bara vägrar äta det blätt eller torrt.

Själv blir jag skogstokig.

Va i h-vete ska jag hitta på nu för att få upp proteinet i deras mat utan att för den skull stå med en miljard tunnor och byttor i stallet?

*hivar in pannan i väggen ett par ggr i ren frustration*

Sv: Kräsna jäkla djur! (lucern pellets)

våra hästar gillar inte heller lusernpellets och jag förstår dom. Kan du inte ge lusernhack, soja eller krafft protein?

De kanske behöver lite tid att vänja sig? Min egen vägrar att äta dem blötlagda. Då blir hon som dina, tror att jag försöker ge henne ngt som definitivt inte går att äta. Hon äter ändå det mesta. Men de andra äter dem blöta.
Annars finns det ju lusernhack. Jag har hittat ett nytt på City Gros (stavning) green Power alfalfa. det innehåller bara lusern och 3% (tror jag) olja. men det blir ett annat pris förstås.

Annars är ju soja ett bra alternativ om man inte är miljövän.

Svarar bägge samtidigt.

Jag har tidigare haft sojamjöl men också fått en del galliga ben av det. Sedan så har fullblodsdamen en ganska dassig mage och sojan kan vara lite hård mot sådan, enligt min erfarenhet. Tyckte heller inte att jag fick någon bra effekt på det.

Lucernhack har jag kört med tills nu och då grennpower alfalfa. Ingen av hästarna i stallet har varit speciellt förtjusta i det. Ätit men inte med någon enorm glädje, direkt. Ja, förutom unghästen då, som jag misstänker skulle tugga i sig spagetti med köttbullar med senap och ketchup om detta bjöds. Hon vill ju gärna tugga på mig när tillfälle ges.

Jag har kört med mustang breed på fullblodsdamen men hon sprutade ur rumpan då så det var ingen hit. Pellets är ingen hit för hennes mage alls men lucernpelletsen från dangrönt har ju ingen form av bindmedel alls så det ska väl funka, hoppas jag. Helst då om hon åt det blött. Torra i hand pillade hon i sig så jag fick fixa en ny laddning nattmat till henne med detta.

Ponnyn och unghästen pillade i sig lucernpellets i blöt form med stor förtjusning.

Det är bara jag som har kräsna kräldjur.

våra hästar har gillat kraffts lusernhack bäst, det luktar godast och ser fräschast ut, kanske värt att prova?

Hippo Grow Alfa har mycket protein och brukar slinka ner bra. Innehåller en del lusern, 135 g smb rp. Men sånt går kanske bort pga andra skäl?

Min (fullblod) åt lucernhack - tills han tröttnade, det blev såna mängder han behövde för att få i sig det han skulle ha. I år blir det soja. Krafft protein finns också om man vill betala för det.

Mitt dräktiga fullblod behöver också en hel del mat. Hon kan vara lite kinkig med att äta upp men hon fullkomligt älskar äpplen. Så jag skär två äpplen i småbitar och blandar det med maten och för att få tag i alla små äppelbitar brukar allting annat också ätas upp. Tänk om man skulle missa en äppelbit

Jag har nämligen trädgården full av äppelträd men om hästen gillar morötter kan man köpa fodermorötter relativt billigt och pröva med det

Mitt dräktiga fullblod behöver också en hel del mat. Hon kan vara lite kinkig med att äta upp men hon fullkomligt älskar äpplen. Så jag skär två äpplen i småbitar och blandar det med maten och för att få tag i alla små äppelbitar brukar allting annat också ätas upp. Tänk om man skulle missa en äppelbit

Jag har nämligen trädgården full av äppelträd men om hästen gillar morötter kan man köpa fodermorötter relativt billigt och pröva med det

Funkar på min vallack när jag ska ge butta. Dock kan jag inte ge fullblodet äpplen. Dassig mage. Hon tål inte det och inte heller morötter.

Lagom roligt läge, liksom.

Du kanske kan prova med Kvarnbyfoders lucernpellets de luktar godare än Dangrönts pellets och strå trots att den också är melassfri , så utifrån det så inbillar jag mig att det är godare. Tycker att de hästar som fått båda sorterna föredragit Kvarnby.
Du kan ju även prova linfrökaka som bas till damen med dålig mage, snällt med höga värden.

Du kanske kan prova med Kvarnbyfoders lucernpellets de luktar godare än Dangrönts pellets och strå trots att den också är melassfri , så utifrån det så inbillar jag mig att det är godare. Tycker att de hästar som fått båda sorterna föredragit Kvarnby.
Du kan ju även prova linfrökaka som bas till damen med dålig mage, snällt med höga värden.

Damen med dassiga magen får ca kvartkilot linfröpellets varje dag. Mer kommer det bli när de får kraft 2ggr per dag.

Kollade krubborna och de hade ätit upp. *pust*

När jag gav mitt fullblodssto lusern innan blötte jag upp det ihop med betfor, verkade som att hon tyckte bra mycket bättre om det då.
Fast betfor funkar kanske inte på din heller?

När jag gav mitt fullblodssto lusern innan blötte jag upp det ihop med betfor, verkade som att hon tyckte bra mycket bättre om det då.
Fast betfor funkar kanske inte på din heller?

Nops, betfor är inte att tänka på.

Idag åt de två kräsna kräldjuren med bättre aptit. Känns skönt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka