Kräsen på äldre dar

skogersson

Trådstartare
varför blir iallafall min häst kräsen nu på äldre dagar? Alltid ätit allt hö/hösilage men inte nu. Nu ska det luktas och vändas runt i högen innan hon ens börjar äta. Ibland bara lite då.
Det är bara hö/hösilage som hon är kräsen med. Allt annat slinker ner, utom lusern då...

Sv: Kräsen på äldre dar

det är vanligt för alla gammla djur. gammla människor också. en orsak kan vara att smak och luktsinnet försämras med åren.

Jag tror att du misstolkar hennes signaler. Det är mkt vanligt att äldre hästar får problem med tänderna; slitit fel, karies, frakturer, foderinpackningar osv.

Det kan dessutom gå ganska snabbt, så om hästen inte är kontrollerad nyligen av någon med bra kompetens inom hästtandvård så bör du snarast söka hjälp.

Symtomen på smärta fr mun/tänder är ofta att hästen undviker att äta grovfoder som är det som kräver mest malande.

Och om någon nu tror att gamla hundar och katter är kräsna för att de på äldre dar slutar äta torrfoder kan jag ju passa på att tala om att det är fel. De har helt enkelt väldigt ont när de tuggar, eftersom folk i gemen inte sköter tandvården och äldre smådjur ofta har långt gångna inflammationer med tandlossning till följd. Så fick jag det sagt!! :angel:

Fast vår gamling blev också mkt mer kräsen sista åren, och hennes tänder var det inget fel på..
Jag tror helt enkelt att det är så att gamla hästar bara vill ha "det bästa". :angel: :D

(Men självklart ska man ju kolla hästens mun regelbundet när den blir äldre!)

Tänderna är kollade och don var bra. raspade lite hakar men annars fina. Som du säger Vita_N_6520 dom vill väl bara ha det bästa:D
köpte hö till henne idag och jag har aldrig sett hästen äta så bra. Som hon inte fått mat på evigheter:crazy:
Kräsen pålle, men man gör allt för dom. Släpet insnöat så det får bli att hämta i bilen....:crazy: Men det gör JAG SÅ GÄRNA BARA HON ÄTER

Tänderna är kollade och don var bra. raspade lite hakar men annars fina. Som du säger Vita_N_6520 dom vill väl bara ha det bästa:D
köpte hö till henne idag och jag har aldrig sett hästen äta så bra. Som hon inte fått mat på evigheter:crazy:
Kräsen pålle, men man gör allt för dom. Släpet insnöat så det får bli att hämta i bilen....:crazy: Men det gör JAG SÅ GÄRNA BARA HON ÄTER
De selekterar ju mer när de blir äldre också. Och det borde ha med att de dels har lite svårare att tugga, men också att de kanske behöver en annan sammansättning av fodret.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: movi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar